Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door boris2009
#1425426
wat een goeie tip om het pens vast te spijkeren, alleen de jongste kan echt rukken, trekken en schudden met zijn prooi...
ik moet verder wel lachen want het is zo herkenbaar die angst, ik heb/had het ook en wat tot nu toe gaat geef ik ook met vertrouwen en alles gaat eigenlijk goed, als je het maar rustig op gaat bouwen...

als ik spiervlees geef en bijv. kipkarkas dan doe ik wel eerst het vlees zodat het de ergste honger gestild is en dan pas bijv. de kipkarkas
Door Happy Tail
#1425463
ik zou dan lekker grote stukken geven die ze wel moeten kauwen, dan hoef je niet bang te zijn voor verslikken toch? het wordt gewoon pasklaar gemaakt, als het past is het weg. honden hebben nu eenmaal geen gebit waarin ze moeten kauwen, maar meer een gebit om stukken vlees zo te maken dat het naar binnen gewerkt kan worden. De vertering begint pas in de maag.

voor kleine honden is parelhoen, fazant en haas ook goed te doen. En ik denk dat eenden nekken ook wel moeten lukken. Ken zelfs katten en fretten die daar raad mee weten.
vis kun je sardientjes voeren.

dan heb je
een sardientjesdag
een pensdag
de rest kvv en dan als toetje een eenden nek, kipparkas, parelhoen of fazant.

dan komt het vanzelf denk ik.....
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1425555
Naar de markt geweest en de poelier had werkelijk alles behalve....... kippennekken. Nou zou ik ze kunnen bestellen natuurlijk via internet, maar ik wil nog geen grote hoeveelheden aanschaffen alvorens het geprobeerd te hebben.

Nu heeft de poelier beloofd volgende week nekkies mee te nemen dus??? Het zit eraan te komen.
Maagjes, hartjes, levertjes in overvloed. Zou moeten zoeken hoe ik dat kan inpassen naast kvv en pens.
Blijf benieuwd naar de ervaring met nekjes. Heb de vleugeltjes ook nog eens bewust bekeken, maar nee. Eerst nekjes.
Door Nynke
#1425872
Orb schreef: Maagjes, hartjes, levertjes in overvloed. Zou moeten zoeken hoe ik dat kan inpassen naast kvv en pens.
ik zou dit niet snel geven als je nog veel kvv geeft; daar zit al genoeg orgaan in. Je zou bijvoorbeeld wel eens kunnen kijken naar kwarteltjes :)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1426190
Ik ga kijken vrijdag, laat maagjes enz eerst achterwege. Na de kippennekken komen de kwartelkarkasjes aan de beurt.
Bevalt het mij en de hond dan gaan we verder "uitbouwen" en bestellen via het net.

Bedankt voor jullie inbreng! :)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1429474
Wij eten vanavond kip!

Gisteren een kip meegenomen van de super en net het frummel kip gegeven.
Een nekje en twee vleugeltjes. Ze at het keurig rustig op, maar oh wat kraakte dat! Zit hier echt met knikkende knieen!

De rest van de kip eten we vanavond zelf maar op........
Door hannabelgje
#1429479
Ik vond in het begin het gekraak van die botjes heel erg eng om te horen, nu na drie maanden barf vind ik het juist een heerlijk geluid om te horen, nooit gedacht toen dat ik er zo over zou gaan denken!

groetjes van Hanna
Door Anne in Zweden
#1429622
Orb schreef: Wij eten vanavond kip!

Gisteren een kip meegenomen van de super en net het frummel kip gegeven.
Een nekje en twee vleugeltjes. Ze at het keurig rustig op, maar oh wat kraakte dat! Zit hier echt met knikkende knieen!

De rest van de kip eten we vanavond zelf maar op........

Hahaa, wat schattig - en herkenbaar! Maar maak je geen zorgen: daar zijn de tandjes van je hond bij uitstek voor gemaakt, om te kraken!
Door DJ_Doerak_Tucker
#1430523
Duster was ook zo'n schrokker. Nu hij een aantal weken barf krijgt gaat hij steeds rustiger eten, voor zijn doen bijna beangstigend rustig 
Dus er is hoop dat er na verloop van tijd wat rustiger gegeten gaat worden, al zullen ze er wel nog altijd dol op zijn 
@Jol: Heb je dit ook nog begeleid o.i.d? DJ is ook zo'n schrokker, als ik het vast heb dan wordt het alleen maar erger. Gewoon vaak blijven voeren en ze leren het vanzelf?

Ik herken de angst ook hoor, vooral bij DJ die zo schrokt, ben ook begonnen met naast kvv wat barf dingetjes te voeren. Heb net een bestelling opgehaald, eenden- en kippennekken, sardientjes, pens e.d. Beginnersspul dus, het werkt wel verslavend! Voor de honden ook ;D ;).
Door **Jolanda**
#1430740
DJ en Doerak schreef: @Jol: Heb je dit ook nog begeleid o.i.d? DJ is ook zo'n schrokker, als ik het vast heb dan wordt het alleen maar erger. Gewoon vaak blijven voeren en ze leren het vanzelf?

Ik herken de angst ook hoor, vooral bij DJ die zo schrokt, ben ook begonnen met naast kvv wat barf dingetjes te voeren. Heb net een bestelling opgehaald, eenden- en kippennekken, sardientjes, pens e.d. Beginnersspul dus, het werkt wel verslavend! Voor de honden ook ;D ;).
Ik heb hem niet echt begeleid. Ik heb alleen toe gekeken hoe hij at en of het goed ging. Als ik merkte dat het niet lekker ging hielp ik even. Ook nieuwe botten heb ik in het begin vast gehouden, of in ieder geval extra in de gaten gehouden. Gewoon op een afstandje allemaal.
Ook heb ik hem geleerd eten/vleesbotten los te laten als ik dat vraag, dit ivm eventueel botwerk wat niet te kauwen blijkt. Zo heeft hij ook geleerd dat het niet erg is als ik in de buurt kom of eten vast pak (want in ruil voor een bot loslaten heeft hij steeds een lekker stukje vlees gekregen als beloning)

Verder eten de honden gescheiden van elkaar, dus worden ze niet 'opgejaagt' met eten.

Sinds ik Duster meer geef om bij te komen is hij nog rustiger met eten. Ik weet niet of je dit tijdelijk zou kunnen doen/proberen.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1430751
Puppert is nog steeds zo gezond als een visje. Keurige ontlasting, al is dat misschien nog te vroeg om te concluderen.
Ik ga vanavond eens een bestelling plaatsen voor de beginner.
Door Nynke
#1431157
Orb schreef: Puppert is nog steeds zo gezond als een visje. Keurige ontlasting, al is dat misschien nog te vroeg om te concluderen.
Ik ga vanavond eens een bestelling plaatsen voor de beginner.
je bent nu 9-10 dagen bezig? dan kun je dat wel aan de onlasting zien hoor  :) :) nog niet aan de vacht waarschijnlijk en ook niet aan de lijfucht, maar wel aan de ontlasting  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door