Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#1419603
roos79 schreef: Heb wel eens begrepen, volgens mij vanuit een artikel hier op BP, dat het Halal slachten niet per definitie "pijnlijker-vervelender" moet zijn voor een dier. En dat de "persoonlijke" aandacht hierin meer is dan bijv. reguliere (massale) slacht.
ik heb dat ook begrepen en ik vind dat ook logisch klinken. 
Door dingogirl
#1420049
ik ben er 4 keer bij geweest toen mijn paarden geslacht werden wegens ziekte/ouderdom. klink heel erg maar ik vind dat dat meevalt. voor het paard is het 2 sec. en hij is weg. ik heb 1 paard met een spuitje in laten slapen. nooit meer! ze wilde zich niet laten vallen en heeft uit alle macht geprobeerd te blijven staan. uiteindelijk was ze zo ver weg dat ze toch is gevallen. dat brak mijn hart. heel dramatisch allemaal. nee, dan een dier laten slachten. gaat zo rustig en snel. de laatste keer ben ik daarna ook even blijven kijken hoe het er dan aan toe gaat.
heb van te voren wel helemaal gekeken naar een koe die daar geslacht werd.  die dingen horen nou eenmaal erbij vind ik.
marianne.
Door Hertog
#1420678
In Botswana, Afrika woonden we vlak bij een slagertje. We zagen in de morgen de koe langslopen.
Ha, vers vlees vanavond.
De koe werd buiten aan de achterpoten opgehangen en met een flinke bak eronder werd de slagader doorgesneden. Verder zal ik er niet over vertellen. Dezelfde dag nog ga ik bij de slager langs om de fillet te kopen en om iets aan te wijzen dat de hond wel lust. Ziet er lekker uit en hij laat het zich goed smaken, geen idee wat ik gekocht heb. De hond voer ik als mijn hulp naar huis is want voor haar is alles niet alleen duur maar ook mensen eten.
Ook zijn we een keer naar een abattoir geweest aldaar. Het vlees lag in mooie stukken gesneden na te trillen omdat de spieren nog werkten. In de avond gewoon vlees gegeten en er s nachts niet wakker van gelegen.
Door tieneke
#1420687
In de zeer kleine slachtruimte van onze zelfslachtende slager waar 1 koe per keer wordt gedood heb ik er wel eens eentje zien neervallen na het schot met schietmasker...binnen een paar seconden was het gebeurd....zonder stress of wat dan ook omdat het zo kleinschalig is en de koeien met een trailer per stuk van het adres worden opgehaald.
Een heel fijn adres wat we hebben al moest ik even slikken toen ik het zag gebeuren.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1422260
Vanuit studie excursie gehad naar slachthuis, dus hele proces gezien...verder sluit ik mij aan bij Lizzy...en inderdaad; ik at al niet veel vlees, maar toen was het helemaal gedaan....  :'(

Telkens als ik weer een vrachtwagen vol afgevoerd zie worden richting slachthuis, draait mijn hart weer een keer om  :crying:
Door Esther Q
#1422307
dingogirl schreef: ik ben er 4 keer bij geweest toen mijn paarden geslacht werden wegens ziekte/ouderdom. klink heel erg maar ik vind dat dat meevalt. voor het paard is het 2 sec. en hij is weg. ik heb 1 paard met een spuitje in laten slapen. nooit meer! ze wilde zich niet laten vallen en heeft uit alle macht geprobeerd te blijven staan. uiteindelijk was ze zo ver weg dat ze toch is gevallen. dat brak mijn hart. heel dramatisch allemaal. nee, dan een dier laten slachten. gaat zo rustig en snel. de laatste keer ben ik daarna ook even blijven kijken hoe het er dan aan toe gaat.
heb van te voren wel helemaal gekeken naar een koe die daar geslacht werd.  die dingen horen nou eenmaal erbij vind ik.
marianne.
Interessant die vergelijking van een spuitje en de slacht.
Door bloemetje
#1422356
Ik heb dat vaker gehoord bij paarden. Mijn vader is er eens bij geweest bij het spuitje geven van een paard. Nu moet je weten dat mijn vader vroeger ook slachtte en zeker geen watje is. Maar dit.. Hij kwam helemaal grauw en wit thuis en heeft de hele nacht niet geslapen. :-\
Door Mevroi Kruim
#1422638
Ik heb het ook vaker gehoord, dat verschil tussen slachten en spuiten.
Het probleem met laten slachten vind ik dat het paard dan alsnog naar het slachthuis vervoerd moet worden, en dat zou ik gewoon niet willen voor mijn paarden. Het slachten zelf gaat heel snel als de slager goed is in z'n vak, en dat geeft ook niet de stress. Maar het vervoeren van een doodziek dier met pijn, en dan de stress van de stank van de dood, het bloed, de stress van de andere dieren, in het abattoir of bij de slager, dat zijn zaken waarbij mijn maag omdraait.
Door dingogirl
#1422779
ik wil toch even kwijt dat de dieren helemaal geen stress hebben bij het slachthuis. ze zijn de trailer gewend, dus dat levert geen stress op. het ruikt er ook niet naar bloed of anders. de paarden lopen heel gewoon met mij mee, en staan rustig te wachten. ze worden buiten geschoten dus ze hoeven geen gebouw in.
de laatste keer stond mijn paard nog te genieten van de zon, ogen dicht en oortjes naar voren. en 2 seconden later is het gebeurd. dat vond ik wel een fijn idee, dat hij echt niks gemerkt heeft.  en als een dier zo ziek is dat het niet vervoerd kan worden gebeurt dit uiteraard ook niet.
marianne
Door **Jolanda**
#1422941
Met alle respect, maar ik zou niet het paard van mijn zus (wat ik zelf ook een aantal jaren verzorgd en gereden heb) naar een slachthuis willen brengen. Oke dat ze dan gelijk 'weg' is, is prettig, maar het idee dat ze daarna in stukken word gesneden en mag dienen als zuurvlees...nee, dat zou ik niet kunnen, zelfs niet als ik het vlees mag hebben voor de honden  :P.
Maar ja, als je dan hoord hoe een paard dat ingeslapen is word opgeladen, met een kraan alsof het grof vuil is...nee dat wil ik ook niet zien  :(

Ik ben eens bij een slachthuis wezen kijken, daar zag je dus hekken waar de runderen tussen moesten staan/lopen voordat ze geslacht zouden worden, fijn wat hooi langs de zijkant van die hekken, en aan de andere kant van het gebouw kwamen containers naar buiten met koppen en ander slachtafval.
Ik had echt zoiets van: daar gaan ze naar binnen, mogen nog even lekker een hapje nemen, en aan de andere kant komen ze naar buiten nadat ze klein gemaakt zijn tot hapje :-\

Bij een slacht zelf zou ik dus echt niet aanwezig willen zijn. Als de dieren eenmaal dood zijn, ontdaan van de huid en het hoofd, mogen ze het in stukken snijden zoals ze willen, dat vind ik weer niet erg....maar dan alleen als het geen 'eigen' dier is ;)
Door Esther Q
#1423070
dingogirl schreef: ik wil toch even kwijt dat de dieren helemaal geen stress hebben bij het slachthuis. ze zijn de trailer gewend, dus dat levert geen stress op. het ruikt er ook niet naar bloed of anders. de paarden lopen heel gewoon met mij mee, en staan rustig te wachten. ze worden buiten geschoten dus ze hoeven geen gebouw in.
Kan me voorstellen dat als ze buiten geschoten worden en de trailer gewend zijn dat ze idd geen stress ervaren. Lijkt me dan een erg prettige manier. De koeien hier staan wel binnen natuurlijk en aan de overkant van de gang staan de bakken met slachtafval, waar het wel degelijk naar bloed ruikt. Maar zelfs dan, ik zit er nu goed op te letten, heb ik niet het idee dat ze stress ervaren. Ik dacht logischerwijze dat dat zo zou zijn, maar ze staan heel rustig te dutten in die gang, oortjes naar voren, of nieuwsgierig toe te kijken naar wie er allemaal rond loopt.
Door claudiaB
#1423154
Mijn ervaring met paarden inslapen is wel positief.
wij hebben 3x een pony thuis laten euthanaseren en dat ging heel rustig.
Ze kregen eerst iets om rustig te worden en daarna de euthanasiespuit in de halsader.
Voordat de spuit leeggespoten was, vielen ze al dood neer.
Dat neervallen kan voor een eigenaar schokkend zijn.
maar het paard voelt daar niets meer van.
Ik zou er weer voor kiezen.
Door kojak
#1432168
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Benjy en Misty
#1433338
koekje schreef: bereidt je voor op een vegetarisch leven. je zal niet de eerste zijn die acuut vega wordt na zo'n bezoek.
Zo iemand ben ik dus... Ben vegetariër geworden op mijn 15e na het zien slachten van een kalkoen. Iedereen dacht dat het na een paar dagen/weken wel over zou gaan maar weken werden maanden en maanden jaren. Ben nu 40 jaar en nog steeds vegetariër. Voor mij geen vlees meer of welk soort dier dan ook. 
Door diergedrag
#1433682
Bij meerdere diersoorten ben ik bij het slachten geweest. Voor mezelf vind ik dat eerlijker, om te weten hoe het gaat (en ja, ik eet steeds minder vlees).

In aansluiting op mevr. Kruim: het is niet het slachten waar ik bezwaar tegen heb omdat het heel snel gaat en ik voer nu eenmaal vlees en botten aan de honden en de kat. Ik vind het houden van dieren in de intensieve veehouderij en de transporten naar slachthuizen veel erger!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door