Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1415219
Complimenten, Lizzy!

En setterlover, nog even over die wetenschappelijke onderbouwing, want daar heb ik met name over zitten nadenken (de rest van het artikel stoort me niet; ik kijk naar mijn honden en weet dat ze er na drie maanden vlees beter uitzien dan na jaren op (dure) brok): als je de details in het artikel goed leest, zie je nergens écht concrete gegevens staan. Als de auteur echt wetenschappelijk materiaal pretendeert te presenteren, had hij anders te werk moeten gaan. Niet zeggen: "er werden honden binnengebracht die aan barf gerelateerde problemen hadden en daaraan stierven", maar zeggen: "de hond had X of Y gegeten (waarbij X en Y het soort bot of vlees is) en daar die en die aandoening door opgelopen." Want wat is "barfgerelateerd"? Had zo'n hond een runderschenkel gekregen die verstopping had veroorzaakt? Runderschenkel is geen barfvoer. Was de maag van de hond doorboord door een splinter van een schapenpoot? Poten zijn geen barfvoer. Overleed de hond aan Aujezky na het eten van rauw varkensvlees? Varken is geen barfvoer. Had de hond een lekkere gerookte zwijnenpoot voor zijn verjaardag gekregen? Gerookt bot is verhit geweest en dus geen barfvoer. Die informatie vind ik allemaal niet in het artikel terug, en dus weten we niet of de problemen van die honden wel "barf related" waren.

Verder heeft hij het over dierenartsen die barfende patiëntjes in hun praktijk kregen. Maar hoeveel brokkenhonden kregen ze in dezelfde periode te behandelen? En welke klachten hadden de barfers, welke klachten de brokkers? Is ook geen wetenschappelijk juiste praktijk als je die vergelijking weglaat.

Wat andere dingen die me in de gauwigheid opvielen:
"Never mind the literature and veterinary clinics that have seen countless cases of impacted bones, torn stomachs, and other internal organs as a result of this practice."
Opvallend dat hij uitgerekend bij deze claim niet aan bronvermelding doet, daar waar de rest van het artikel wel bol staat van de nummertjes.

"The literature contains numerous examples of such deaths and diseases. An example is a Papillion breeder in Texas who fed a raw chicken based BARF diet."
Een barfdieet dat gebaseerd is op rauwe kip? Dat bestaat helemaal niet. Het hele uitgangspunt van barf is variatie, dat je minstens 4-5 en liever nog meer diersoorten voert zodat je hond de verschillende voedingsstoffen kan opnemen die iedere soort afzonderlijk levert. Wie zijn hond hoofdzakelijk kip voert, kan inderdaad op problemen rekenen. Maar nogmaals, dat is geen barfen.

"... why not even a single board certified veterinary nutritionist is a proponent of barf feeding."
Tja, dat zul je in iedere bedrijfstak zien, dat mensen de er andere standpunten op na houden geweerd worden door de overkoepelende organisatie, omdat de mensen die die organisatie vormen niet geconfronteerd willen worden met nieuwe inzichten die wellicht het fundament wegschopt onder hun bestaande kennis, waar ze trots op zijn en waar ze zo hard voor gestudeerd hebben. Misschien is het ook te veel moeite, ik weet het niet. Maar wat mij betreft betekent "not board certified" niet dat een veterinair voedingsdeskundige geen verstand van zaken heeft, net zoals "board certified" evenmin betekent dat iemand wel deskundig is op dat gebied...

O, er zit nog zoveel meer in dat artikel waar wat over te zeggen valt als je je alleen maar concentreert op "de onderbouwing". Maar ik heb geen tijd, en nu ik dankzij Lizzy lees dat de auteur in kwestie voor Hill's werkt, vind ik het ook niet meer de moeite waard om er nog serieus op in te gaan.

And now, if you'll excuse me, ga ik even m'n haren kammen in m'n glimmende hondje!
#1415222
Sher schreef: We have learned that BARF diets are supported not by science, but by opinion and emotion, by scare mongering media desperate to gain your attention, and by the purveyors of videos, books, products to sell, and websites, each with a financial stake.
Hiervan pies je toch bijna in je broek van het lachen. Barf wordt niet aangeprezen door pure wetenschappers, maar door mensen die gedreven worden door winstbejag. Gelukkig worden de brokjes onderzocht door wetenschappers, die uitsluitend worden gedreven door hun liefde voor honden.  Stel je toch voor dat die gefinancierd zouden worden door brokfabrikanten.  :o
;D ;D ;D
En aan paniekzaaierij doen die wetenschappelijke brokkenfans ook helemáál niet..!  ;D ::)
#1415239
@anne in spanje ('onderweg' naar duitsland :D)

Wij zouden volgens de brokfabrikant hoofdzakelijk kip voeren en dat zou slecht zijn. Wij voeren indd niet hoofdzakelijk kip.....maar de mensen die hun brokken kopen, kopen dus wel brokken die gevuld zijn met een minimale hoeveelheid kip. En dat dan iedere zak daarna weer. Die honden krijgen naast hun granen en groentes dus alleen maar kip (al is het een minimale hoeveelheid)
Want afwisselen in brok is niet goed omdat het maag-darmstelsel zich steeds moet aanpassen en de hond dus problemen heeft/kan krijgen met het verteren van brokken.....hmm en dat is nou iets waar wij als barfers met onze gevarieerde menu's nou totaaaaaaal geen last van hebben...hmm waar zou dat toch aan liggen  ::) :P.
Toch vreemd dat de barfhonden daar geen last van hebben en deze beste brokfabrikant dat nou 'niet weet'.

Ik weet al wat het is....deze beste man heeft er uren op gezeten om info over barf te verzamelen om vervolgens hard zijn best te doen om het onderuit te halen. Dat is natuurlijk ook een hele kunst!!
Door Xada
#1415243
Ik heb het artikel zo goed als het ging gelezen (mijn engels is helaas niet zo goed), maar als ik dan naar mijn honden kijk en ze er goed uitzien vind ik het prima. Eén hond at eigenlijk nooit zijn bak leeg, maar sinds hij vers vlees krijgt eet hij goed en kijkt daarna inderdaad met een blik van "is er niet meer?" Dat is wat voor mij belangrijk is.
#1415253
@ Jol: ik heb beeld! Van een wolf die dode konijnen, vogels, hazen etc. gewoon laat liggen omdat hij aan de dunne gaat als hij iets anders eet dan fazant!  :D Want variatie in je dieet...  :cry2:

Ik zou zo'n auteur best wat vragen willen stellen:
1. Hoe komt het dat mijn hond nu mooi glimt en vroeger niet?
2. Hoe komt het dat mijn hond voorheen flinke tandsteen had en dat die nu, na drie maanden barfen, al bijna weer verdwenen is, zonder dat er een da met narcose aan te pas is gekomen?
3. Hoe komt het dat mijn hond nu stevige keutels draait, terwijl hij vroeger prutpoep had?
4. Hoe komt het dat die keutels nu niet meer stinken, terwijl de geur vroeger sterk genoeg was om de bladeren van de bomen te jagen?
5. Hoe komt het dat mijn hond niet na iedere maaltijd dood neervalt, als botten zo gevaarlijk zijn?
6. Hoe komt het dat ik nog nooit een brokkenhond van twaalf jaar oud ben tegengekomen die nog een gaaf gebit had?

Etc. etc.

Ik vind het niet erg dat er kritisch naar barfen wordt gekeken hoor, en als die kritiek gegrond is, dan wil ik die graag ter harte nemen. Maar dit artikel is te slecht om serieus te nemen.
#1415263
Anne in Spanje schreef: @ Jol: ik heb beeld! Van een wolf die dode konijnen, vogels, hazen etc. gewoon laat liggen omdat hij aan de dunne gaat als hij iets anders eet dan fazant!  :D Want variatie in je dieet...  :cry2:

Ik zou zo'n auteur best wat vragen willen stellen:
1. Hoe komt het dat mijn hond nu mooi glimt en vroeger niet? Je had de verkeerde brokken, als je was over gestapt op X was jouw hond ook gaan glimmen
2. Hoe komt het dat mijn hond voorheen flinke tandsteen had en dat die nu, na drie maanden barfen, al bijna weer verdwenen is, zonder dat er een da met narcose aan te pas is gekomen? als je je hond de tanden niet poetst krijg je dat. Nu met botten, die zo hard zijn word dat tandsteen er af gestoten en als je niet uitkijkt ook de glazuurlaag van de tanden
3. Hoe komt het dat mijn hond nu stevige keutels draait, terwijl hij vroeger prutpoep had? omdat het zo'n gekke zooi is waar niet voldoende voedingsstoffen in zitten zal je hond veel meer moeten verteren om een beetje aan voedingsstoffen te kunnen komen. Voor de slechte ontlasting die je hond had, had je ook andere brokken moeten proberen want jouw hond had gewoon niet de juiste brokken
4. Hoe komt het dat die keutels nu niet meer stinken, terwijl de geur vroeger sterk genoeg was om de bladeren van de bomen te jagen? aangezien je hond ook al niet glom, had je naar alle waarschijnlijkheid niet de goede brokken voor jouw hond. Om dit soort problemen te voorkomen hebben ij dus speciale brokken ontwikkeld
5. Hoe komt het dat mijn hond niet na iedere maaltijd dood neervalt, als botten zo gevaarlijk zijn? nou dan kun je van geluk spreken, maar dat geluk gaat ooit eens ophouden
6. Hoe komt het dat ik nog nooit een brokkenhond van twaalf jaar oud ben tegengekomen die nog een gaaf gebit had? dat komt omdat mensen hun honden veel te veel mensen-eten geven en dat tast de tanden enorm aan!

Etc. etc.

Ik vind het niet erg dat er kritisch naar barfen wordt gekeken hoor, en als die kritiek gegrond is, dan wil ik die graag ter harte nemen. Maar dit artikel is te slecht om serieus te nemen.

Zoiets??  :D :D
#1415269
[quote="Jol"]
1. Hoe komt het dat mijn hond nu mooi glimt en vroeger niet? Je had de verkeerde brokken, als je was over gestapt op X was jouw hond ook gaan glimmen
En de definitie van "goede brok" luidt: "dure brok" of "brok van het bedrijf dat mij iedere maand m'n salaris betaalt", heb ik dat goed begrepen?

2. Hoe komt het dat mijn hond voorheen flinke tandsteen had en dat die nu, na drie maanden barfen, al bijna weer verdwenen is, zonder dat er een da met narcose aan te pas is gekomen? als je je hond de tanden niet poetst krijg je dat. Nu met botten, die zo hard zijn word dat tandsteen er af gestoten en als je niet uitkijkt ook de glazuurlaag van de tanden
Welk merk tandpasta is bij wolven populair? Dan geef ik dat ook aan mijn honden.

3. Hoe komt het dat mijn hond nu stevige keutels draait, terwijl hij vroeger prutpoep had? omdat het zo'n gekke zooi is waar niet voldoende voedingsstoffen in zitten zal je hond veel meer moeten verteren om een beetje aan voedingsstoffen te kunnen komen. Voor de slechte ontlasting die je hond had, had je ook andere brokken moeten proberen want jouw hond had gewoon niet de juiste brokken
Zie 1.

4. Hoe komt het dat die keutels nu niet meer stinken, terwijl de geur vroeger sterk genoeg was om de bladeren van de bomen te jagen? aangezien je hond ook al niet glom, had je naar alle waarschijnlijkheid niet de goede brokken voor jouw hond. Om dit soort problemen te voorkomen hebben ij dus speciale brokken ontwikkeld
Zie 1.
5. Hoe komt het dat mijn hond niet na iedere maaltijd dood neervalt, als botten zo gevaarlijk zijn? nou dan kun je van geluk spreken, maar dat geluk gaat ooit eens ophouden
Maar ik ken inmiddels mensen die hun honden al jaaaaaren botten voeren. Hebben die allemaal geluk? Dat kan statistisch toch helemaal niet, dat er helemaal geen ongelukken gebeuren (of naar verhouding bijna geen), en dat die botten tóch levensgevaarlijk zijn?

6. Hoe komt het dat ik nog nooit een brokkenhond van twaalf jaar oud ben tegengekomen die nog een gaaf gebit had? dat komt omdat mensen hun honden veel te veel mensen-eten geven en dat tast de tanden enorm aan!
Mijn hond kreeg nooit mensen-eten en had toch tandsteen.

Ik heb nog een vraag: hoe kunnen honden kauwen met die puntige kiezen van ze? Die hebben toch helemaal geen kauwvlak? En hoe kon mijn hond tandsteen aan zijn hoektanden hebben? Die kwamen toch helemaal niet in aanraking met zijn slechte brokken?
[/quote]

Dank je, prof. doc. Jol van De Overkoepelende Organisatie van Veterinaire Voedingsdeskundigen met een Lucratieve Bijbaan! :D
#1415550
Nou, niks meer aan doen, zo laten Lizzy en Prof Mr Dr Jol  ;D en Anne natuurlijk  :-*

Nou ben ik een naar en achterdochtig mens dus het viel mij op dat setterlover slechts 2 berichten heeft geplaatst op BP, en wel het startbericht en het volgende bericht in deze draad.
#1415580
[quote="Jol"]
He...nou moet je niet met zulke moeilijke vragen aankomen  :-\
Je gaat er ook gewoon te ver op in. Zo ver moet je niet nadenken, wil je?  :D
[/quote]
Ja, lastig hè, mensen die "wetenschappelijke" teksten kritisch lezen en dan vragen gaan stellen... ;D
#1415626
[quote="Mevroi Kruim"]
Nou, niks meer aan doen, zo laten Lizzy en Prof Mr Dr Jol  ;D en Anne natuurlijk  :-*

Nou ben ik een naar en achterdochtig mens dus het viel mij op dat setterlover slechts 2 berichten heeft geplaatst op BP, en wel het startbericht en het volgende bericht in deze draad.
[/quote]

Ik neem aan dat ze nu druk aan het lezen is op barfplaats en dus geen tijd heeft om te reageren... ;) Of zou ze echt denken dat we na dat artikel collectief en met de staart tussen de benen op brokken overstappen?
Gebruikersavatar
Door nova
#1415638
Ik zag  het artikel  al even nadat het gepost werd.
Alleen al dat iemand  zich aanmelt en  dan meteen zo een lap tekst hier neer kiept, zonder zich eerst ns voor te stellen, alleen dat al zegt genoeg.. ::)
Mijn gedachte: Heb je weer zo iemand die anti-vlees voeding is en even n oproer wil kraaien.

Helaas is  de kennis van mn  Engelse taal niet van dien aard, dat ik zo een tekst probleemloos kan vertalen  :-\ :-\, maar  het anti-barf- houding  is  meteen en al  voor de eerste alinea duidelijk  ::)
Ik vraag me af wat de opbrengst voor Setterlover is om  die lap tekst  hier te plaatsen?
Misschien wel een jaar lang van die on(h)eerlijk br*kkenmeuk, gesponserd  de schrijver en producent  van resp.  de lap tekst  en br*kken ::)
Laatst gewijzigd door nova op do 12 nov 2009, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bennie
#1415643
[quote="setterlover"]
Ik vind het verhaal goed onderbouwd. Mijn vraag was wat jullie er van vonden.
[/quote]Volgens mij heb je inmiddels voldoende argumentatie om je mening bij te stellen. Wat vindt je er nu van?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door