Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1415140
Ik wil wel eens bij 'mijn' isl slager gaan informeren naar lamskop.. maar ik vermoed dat als hij er aan kan komen het van lammetjes van afgelopen voorjaar zal zijn. Zou dat inmiddels te hard zijn?
Door Hetty_
#1415141
Jol schreef: Als de honden harde stukken bot uit zichzelf laten liggen hoef ik niet bang te zijn dat ze de tanden ook opeten he??
(vind dat nog een akelig idee)
Dat went wel. ;D
De voortanden en kleine kiezen worden hier gewoon opgegeten en ik vind ze de volgende dag niet in de ontlasting terug.
Wat is dat maagzuur sterk!
Zou het een probleem worden wanneer de honden hun poten niet gebruiken om de kop mee vast te houden? Duster wilt dat wel nog eens doen met botten, maar de andere 2 dus niet (echte dames he  ::) ;D )
Norah is ook een echt dametje, houdt vlees en bot nooit vast, maar dat is echt geen probleem hoor. (zie filmpje)
En als ik er pens bij doe, mag ik het dan als een volledig menu tellen? Of moet ik morgen wat extra spiervlees geven?
Ik reken het als vleesbot + orgaan (tong + hersenen).
En de volgende dag krijgt ze haar normale portie spiervlees volgens de BARF rekenmethode.
Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit berekenen.
Geven jullie die week dan ook nog de normale portie andere organen zoals lever en hart?
Door **Jolanda**
#1415157
Dankje Hetty voor je antw.

Ik vond het al een prestatie dat ik niet de hele tijd dacht; oh arm lammetje en mijn honden gaan die kop dadelijk oppeuzelen...
Ik probeer vooral zo veel mogelijk te denken: cool, ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen, voer voor de honden ect.

Vraag me wel af of ik straks als ik weer ga trainen (schapendrijven) ik me niet de hele tijd ga bedenken; hmm die kop is kaal veel interessanter  :D ;D Die zou ik wel willen hebben....en misschien dat ik me zelfs moet inhouden om niet te vragen of ik volgend jaar na de lammertijd geen lammetjes mag kopen omdat de honden ze zo lekker vinden  :D ;D :-X
Door Boez
#1415163
Jol schreef: ....en misschien dat ik me zelfs moet inhouden om niet te vragen of ik volgend jaar na de lammertijd geen lammetjes mag kopen omdat de honden ze zo lekker vinden  :D ;D :-X
Waarom niet? Ik vind het een heel goed idee! Mits ze de lammetjes toch slachten uiteraard, anders is het nogal ongepast inderdaad :biggrin2: Maar anders kan je toch prima vragen of je de restanten, zoals organen en koppen, mag overnemen?
Door **Jolanda**
#1415167
Nee de lammetjes worden normaal gezien niet gebruikt voor de slacht. En zijn vrouw is al helemaal begaan met de schapen...denk dat als ik langer wil blijven trainen daar, ik zeker niet moet gaan vertellen dat ik de bollen wol op poten zie als hondenvoer  ;D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1415248
Jol schreef: Dankje Hetty voor je antw.

Ik vond het al een prestatie dat ik niet de hele tijd dacht; oh arm lammetje en mijn honden gaan die kop dadelijk oppeuzelen...
Ik probeer vooral zo veel mogelijk te denken: cool, ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen, voer voor de honden ect.

Vraag me wel af of ik straks als ik weer ga trainen (schapendrijven) ik me niet de hele tijd ga bedenken; hmm die kop is kaal veel interessanter  :D ;D Die zou ik wel willen hebben....en misschien dat ik me zelfs moet inhouden om niet te vragen of ik volgend jaar na de lammertijd geen lammetjes mag kopen omdat de honden ze zo lekker vinden  :D ;D :-X
Vroeg eens een boer naar schapenvlees, z'n advies was een border collie nooit schaap te laten eten, want als hij de smaak eenmaal te pakken had  ;D
Vondt dit toch wel erg lachwekkend.
Door **Jolanda**
#1415250
Haha ja die had ik indd ook al eens eerder hier gelezen....maar ik zal ze goed in de gaten houden als ik weer ga trainen  ;) ;D

Tja en anders dan euh....moet ik maar gaan trainen met loopeenden, eend hebben ze nog niet gehad  ;)
Moet ik me natuurlijk niet vergissen door de honden perongeluk eend te gaan voeren  :P
Door **Jolanda**
#1415594
Nou vandaag was dus de dag van lamskop.
De honden eerst wat pens gegeven. Tanja heeft de kop zo goed als op, heeft alleen wat losse tanden/kiezen laten liggen.
Duster is nog bezig en lijkt er moe van te worden, hij stop tussendoor af en toe om uit te hijgen (ja echt waar) en peuzelt nu weer verder. Kyra heeft het neusje er af gebeten en verder nog niks mee gedaan. De kinderen waren wakker en dan kan zij dus niet op haar gemak eten. Dat zal dadelijk of straks wel gebeurden denk/hoop ik.

Nu even later vraag ik me af of er meer honden zijn die de lamskop zo opeten dat hun voorpoten na afloop ook rood/roze zijn van het bloed? Duster is zo'n 'vetklep' dat zijn poten dus onder zitten  ::)
Hij eet altijd in de bench en ligt dus letterlijk te knagen, tanden/kiezen laat hij wel voor wat het is (of hij moet ze tussendoor zo afgeslikt hebben)
oepsss wat zei ik? Daar ging dus een kies naar binnen....

Kyra is inmiddels ook flink bezig. Zij gebruikt haar poten dus echt niet, of nog niet, dat kan ook natuurlijk. Ben wel zeker van plan de koppen met regelmaat te gaan voeren, want wat is dit leuk zeg!! (behalve als de hond de kop zo legt dat als ze gaat knagen bijna oog tegen lamsoog aan heeft, ieh! )


@hertog, als je er aan kunt komen: kopen!!! En geven! Dit is echt heel leuk om te zien en je hond zal er even zoet mee zijn. Duster is inmiddels al bijna 2 uurtjes bezig  ;)
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op do 12 nov 2009, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hetty_
#1415632
Dat is je dus meegevallen?  :biggrin2:
En heb je ook lekker staan te genieten?  :)
Door judith1967
#1415640
Dorian krijgt ook weleens lamskop,de laatste keer was het een hele.
Het voorafje was en beetje pens wat over was van de dag daarvoor.
Hij heeft er een groot gedeelte van opgegeten.
Door **Jolanda**
#1415649
Hetty 1 schreef: Dat is je dus meegevallen?   :biggrin2:
En heb je ook lekker staan te genieten?  :)
Nou ja...zitten genieten  ;) :biggrin2:

Kyra kwam net plotseling uit de keuken gerent, rede voor mij onbekend. Nu gaat ze weer verder met kluiven.

Het valt mee, zolang ik maar niet aan zo'n lief klein wollig lammetje denk  ::) :P en kan zien dat ze er van genieten  ;)
Door Marjet
#1416390
Weet iemand wanneer een lam een schaap is?
Ik kon onlangs van een biohobbyboer van pas geslachte 'lammeren' (dit voorjaar geboren), orgaanvlees krijgen. Helaas waren de koppen en pens al weggegooid, maar volgend jaar kan ik ze wel krijgen (van lammeren die dat voorjaar geboren worden dan).
Die beestjes zijn dan wel een maand of 8 oud. Iemand enig idee of dat te hard is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door