Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1414420
Ik geef al jaren rauw (kvv) aan de honden en niemand vind dat raar eigenlijk maar ben ook niet van de prekerige naar anderen toe. Ik voer dat en als zij brokken willen voeren doe het lekker zou ik zeggen.
Ouders en nu vriend weten niet beter dan dat ze vlees krijgen.
Vriend hoeft ze niet te voeren en ik haal zelf wel de voorraad op. Vind het leuk om te doen dus dat geef ik niet uit handen;-)
#1414598
Vandaag moest ik even lachen met de kids.
Kids zijn ruim 2,5jaar, praten nog niet geweldig goed, maar toen ik bij mijn ouders thuis aan kwam (waar ik de kids even ondergebracht had) met een zak met lamskoppen, moesten de kids even in de zak kijken, hun eerste reactie was; honte ete. (honden eten)
Ik had daarna een kop op een bord gelegd om aan mijn moeder te laten zien, ze stonden met hun neus er bovenop en toen we (mam en ik) naar de hersens gingen kijken zat er bij wijze van bijna een neus tussen de 2delen schedel  :D

Toen ik later thuis ribben ging braden en 1 van de meiden het vlees op het aanrecht zag liggen; honte ete.
Al het vlees is volgens hun dus eten voor de honden.

Ach jong geleerd is oud gedaan, toch!? ;) :)
#1415184
Voor wij meneer&mevrouw Alba werden, was ik al overtuigd van vers. In eerste instantie dacht ik vooral aan KVV, omdat ik vind dat je absoluut moet weten wat je aan het doen bent. Dan ben ik iemand die zich graag eerst wentelt in theorie voor ze zich aan praktijk waagt (geldt voor veel dingen in mijn leven :shy:).
Toen ik dan eindelijk 'toestemming' kreeg te gaan kijken voor een hond, heb ik al vrij snel mijn vers-voeren-is-beter verhaal op tafel gegooid en hij was het helemaal met me eens! Jeey, feest, zeker aangezien zijn ouders vrij ouderwets denken dus ik was bang dat hij daaraan vast zou houden maar ondertussen had hij wel al door dat ik 'iets' meer weet van dit soort dingen.

Toen Alba in de maak was, ben ik me uitgebreid gaan inlezen hier - hoe meer theorie hoe beter - en eigenlijk valt het allemaal wel mee met hoe ingewikkeld en moeilijk BARF is. Je moet de tijd en moeite nemen je in te lezen en op de hoogte te blijven maar dat vind ik leuk dus geen probleem. Voorzichtig vriendlief verteld en laten kijken hier, hij reageerde enthousiast! Had ik kunnen weten, zijn afstudeeronderzoek ging over het levend voeren aan dierentuindieren. Bij een vriendin wezen kijken, hoe het in het echie gaat en toen was ik er echt zeker van dat hij om was (hij was er al eerder zeker van, maar ik vind dat we dit met z'n tweeen moeten doen dus ik wilde het echt 100% zeker weten van hem).

We zijn als kersverse meneer&mevrouw Alba begonnen met KVV, toen steeds meer BARF erbij. Inmiddels vind ik het gereken met KVV-BARF lastig worden dus hebben we besloten om in januari over te gaan op volledig BARF. Eigenlijk wilde ik dat pas doen als we ruimte hadden voor een grotere vriezer maar we kunnen gelukkig meebestellen met een vriendin dus het moet maar gewoon gaan lukken!
Ik maak de menu's/planningen en bestel alles, mijn vriend hakt alles in de porties die ik wil en pakt alles in. Het is dus echt een gezamelijk iets. Hij rijdt elke zoveel weken naar de visboer voor zalm. Laatst kwam hij met een pak goedkope kipfilet van de Lidl aan, voor in de droger. Een andere man neemt bloemen mee, die van mij kipfilet ;D.
Het leuke is dat de fokster ook steeds meer BARF minded is geworden doordat in elk geval 4 van de 5 pups van dit nest KVV en/of BARF eten, waarvan Alba en haar zus Dior allebei heel enthousiaste eigenaren hebben :biggrin2:. Ze heeft ook een droogmachine gekocht toen ze van mij hoorde dat ik die besteld had en verteld hier ook heel vaak over op shows.

Mijn familie is een beetje verdeeld; mijn vader vind het allemaal onzin. 'Als je je hond bezig moet houden met botten, is het wel triest' was zijn argument toen ik zei dat ik het fijn vind als mijn hond natuurlijk gedrag kan laten zien in het eten. Toen ik zei 'Tenslotte is de dierentuin wereld daar wél mee bezig maar is het voor huisdieren blijkbaar volledig onbelangrijk, tenzij pedigree en co er geld aan kunnen verdienen maar dan mag het alleen de vorm van een bot hebben' kwam het 'Maar de fabrikanten hebben er heel wat meer onderzoek naar gedaan dan jij hoor' weer langs... Ik geef het op. Het zal wel komen doordat hij bevriend is met de eerste importeur van Jeukeneuba in Nederland (en nog trots ook...). Mijn moeder vind het wel interessant maar zal het nooit doorzetten.
Mijn zus haar vriend is dierenarts, hij heeft mono-traject rund gedaan maar weet daardoor blijkbaar ook alles van voeding voor de hond en doet het dus af als gevaarlijk, onzin en gezeur. Prima geef jij lekker brok, geef ik lekker dit. Laatst toen ze in Nederland waren zag hij Alba's schema liggen en was hij wel geinteresseerd en stelde ook intelligente vragen maar ik weet dat ze nooit KVV of BARF gaan geven omdat ze het teveel gedoe vinden. Op mijn vraag 'Eten jullie ook alleen maar magnetronmaaltijden dan?' kreeg ik een wat lege blik dus geloof niet dat ze me snapten! We gaan in december 2 weken naar hun in Zweden toe, ik heb alvast diepvriesruimte gereserveerd!
De schoonouders zijn zowaar geinteresseerd en zelfs ronduit positief en stellen veel vragen. Erg leuk, en sinds hun hondje wat moeilijk doet met eten krijgt ze ook een deel vers. Wie weet ooit bij een nieuwe hond...
#1415193
De manier van voeren is hier in huis geen onderwerp van gesprek, het is vanzelfsprekend.

Het regelen van de onderdelen, het verpakken, het samenstellen van de menu's en het voeren van onze dieren is mijn afdeling. Dat is omdat ik dat leuk vind, en omdat Peter voor zijn werk veel onderweg is. Bovendien zijn de dieren ook van mij.
Mocht mij iets overkomen dan blijven mijn honden en katten barfen, waarschijnlijk in eerste instantie even wat rommelig omdat hij zomaar wat uit de vriezer gaat grijpen. Maar met hulp van anderen (waaronder mensen van dit forum) zal hij proberen om heel snel de draad op een goede manier weer op te pakken.

Wat de mensen buiten mijn erf vinden van mijn manier van omgaan met voeding laat me eerlijk gezegd koud.
#1415194
Manlief vindt onze manier van voeren de normaalste zaak van de wereld. Toen we elkaar leerden kennen moest ie ff wennen maar vertrouwde op mijn kennis. Inmiddels wil ie niet meer anders en vindt het logisch dat onze honden rauw eten. Hij voert ze ook als het zo uitkomt. Op dit moment eten al onze honden Energique dus dat is ff lekker makkelijk. Zodra we groter wonen, meer ruimte en tijd hebben gaat alles weer over naar BARF en zal hij ze ook gewoon blijven voeren.

De kinderen vinden het ook niet meer dan logisch dat honden rauwe voeding krijgen. De jongste staat zelf in runderhart e.d. te snijden en te knippen voor puppies. Regelmatig worden er kippenpoten meegenomen uit de supermarkt want dat vinden de honden zo lekker.
#1415809
ze zijn hier blij dat ze barf eten maar ik ben wel degene die het geven en klaarmaken moet, de rest loopt dan te kokhalzen....
pas geleden liepen er een paar vriendinnetjes in de schuur en toen lagen er in een bakje wat konijnen te ontdooien, die gingen wel in shock weer naar huis, ach gut....

verder went het heel snel vooral de reacties, er komen hier veel kinderen over de vloer en ik krijg er ook veel vragen over maar als ik zeg dat ze wolvenvoer krijgen dan vinden ze het eigenlijk ook wel normaal ....sommige vinden het boeiend om ze te zien eten en andere vinden het heel vies...
mijn schoonzussen kijken behoorlijk vies als we het erover hebben, mijn schoonmoeder doet of ze het normaal vind maar haar lichaamstaal is heel anders  ;), mijn schoonvader en mijn moeder vinden het maar smerig...
#1416619
Nikki het klink heel hoopgevens hoe je man/vriend en familie er over denkt :o
Voor Bennie was het allemaal nieuw. Ik ken hem nu 9 maanden maar hij staat er open voor en is er optimistisch over. We gaan samenwonen en maak af en toe grapjes dat we zeer zeker veel ruimte moeten hebben op de boerderij voor de vriezers :biggrin2:
Ik heb weinig contact met mijn familie, en ze weten eigenlijk alleen dat mijn honden "vlees" eten en geen br.....zooi 8)
En de vrienden die ik heb, die geen honden hebben, daar praat ik er eigenlijk nooit mee over ;)
#1416804
In mijn omgeving vindt iedereen het meer dan normaal.
Laatst vroeg iemand wat voer jij? hij ziet er zo mooi en glimmend uit?
Ik heel vaag eh ik voer vers. Oh gemalen of hele onderdelen? Hele onderdelen. Ohh geweldig!! Dat doen nu 4 mensen bij ons in de buurt ook, en ik voor mijn katten.
Grappig dat er nu 8 mensen in Krommenie zijn die vers voeren en we zijn allemaal blij te ontdekken dat we samen kunnen gaan inkopen.
En hier in huis zijn we allebei voor rauw omdat het een veel gezondere happyere hond opleverd en de dierenarts bezoeken gelimiteerd zijn geworden ipv toch wel 6 keer  per maand.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door