Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door boris2009
#1409326
Onze Kelpie heeft een slecht gebit, ik denk vooral door de brokken die hij altijd kreeg, tandplak enzo. en het gebit is ook gewoon slecht en daar hij hier de omega is kluift hij ook bijna nooit, of ik moet hem echt apart zetten..
nu werd zijn gebit jaarlijks gereinigd en zijn zijn voortanden er al allemaal uit ( stonden ook scheef etc. ) Ik ben zo gelukkig met alles waar bot inzit want daardoor moet hij nu ook aan de bak met zijn gebit, ze zitten hier ik denk gemiddeld 3 a 4 keer per week aan iets hards, karkas, konijn, etc. Verder geef ik ook div. mixen waaronder botmix, maar ook lappen en pens waar hij ook wel zijn kauwwerk aan heeft.

Het eten gaat goed, hij kauwt alles prima maar het gaat wel over de zijkanttanden, hij doet er wel veel langer over dan de andere honden, het uitelkaar trekken met zijn slagtanden doet hij niet. Nu heb ik vandaag gekeken in zijn bek en de slagtanden of hoektanden boven zijn behoorlijk aangetast, ik verwacht dat ze problemen geven nu en dat ze eruit moeten, dan houdt hij dus alleen zijn zijkanttanden/kiezen over, is dat voldoende om botten etc. te eten ?

Mijn dierenarts vindt barfen niets....dus met hem wil ik het er ook niet over hebben verder, ik was al klaar daarmee...
Door Boez
#1409442
Ik zit nu te kijken hoe mijn woef aan het eten is... hij gebruikt eigenlijk ook vooral zijn kiezen/'zijkanttanden' voor het kraken.
Wat bedoel je met de hoektanden zijn behoorlijk aangetast? Als ze los zitten of als er gaatjes in zitten kan het kluiven ook pijnlijk zijn, wie weet gaat hij juist beter eten als deze tanden er uit gaan..?
Door Mevroi Kruim
#1409456
Hier knippen en scheuren ze ook met de kiezen, dus aan de zijkant. De tandjes gebruiken ze om botten af te schrapen en om zaken vast te houden bij het trekken, waarbij ze met de poten op het andere eind staan. Hoektanden zijn vooral om nog levende prooien te pakken en vast te houden, bij het kauwen/knippen worden ze niet gebruikt. Als hij er last van heeft zou ik ze laten trekken.
Door **Jolanda**
#1409858
Hier word ook met de zijkant gekraakt en gegeten (vlees doorbijten). Heel af en toe dat ze de voortandjes gebruiken, maar dat is alleen als ik een bot vasthoud wat ik ze niet wil geven maar waar wel fijn vlees aan zit.

Misschien is het helemaal geen verkeerd idee om deze hond appart van de andere hond(en) te zetten met eten. Dan kan hij in alle rust eten en knagen.
Door boris2009
#1410319
gisteravond hadden de heren een probleempje met elkaar, deze kelp zoekt nog wel eens ruzie of andersom, de twee andere met hem, hij staat onderaan de ladder hier, als ik zijn hoektanden weg laat halen ga ik het een stuk lastiger maken mocht het een keer uitlopen op een gevechtje of iets...hij zal zich dan slecht kunnen verdedigen ........
hoe blij ik gisteren was hoe lastig ik het ook nu weer vind...de da gaat in ieder geval naar de tanden kijken, zijn ze te slecht if doen ze pijn dan gaan ze er sowieso uit
Door Boez
#1413254
Lastige afweging, ben benieuwd wat er nu uiteindelijk precies scheelt aan de tanden en wat de DA adviseert.

Overigens, denk je niet dat de honden in de eigen roedel het niet zo ver laten komen? Als het op knokken uitdraait zou de laagste zich vroeg of laat moeten overgeven en de hoogste die overgave moeten accepteren, in plaats van dat ze elkaar proberen echt te vermoorden. Wellicht dat het gebrek aan sabeltandtijger-achtige wapens je hond er eerder van overtuigt zich over te geven..?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door