Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#1404097
Ik heb vandaag 2 wilde gansen gekregen voor Max. Die zijn vanmiddag geschoten. Nou wou ik de darmen etc. eruit halen voor ik ze invries, maar kan ik daar mee tot morgen wachten (moet vanavond werken) of kan dat niet.  Ik ga ook ff checken of de botten eetbaar zijn, zoniet dan krijgt hij alleen het vlees en hart, lever, nier.
Iemand trouwens nog tips hoe je zoiets aanpakt. Heb nog nooit zoiets gedaan. Hij moet zowieso gevilt worden. Max eet geen beestjes  :D En zonder velletje met veertjes eet hij ze wel.
Maar begin je zomaar ergens of is er een bepaald punt waar je begint en dan verder gaat? Ik heb werkelijk geen flauw idee. En hij gaat waarschijnlijk door midden want dit is toch echt een beetje teveel voor 1 dag.

alvast bedankt
oh ja, moet je zo'n beest idd eerst 10 dagen invriezen voordat je het geeft, net als vis, of hoeft dat niet?
Door Lizzy
#1404105
suzanne 1 schreef: Ik heb vandaag 2 wilde gansen gekregen voor Max. Die zijn vanmiddag geschoten. Nou wou ik de darmen etc. eruit halen voor ik ze invries, maar kan ik daar mee tot morgen wachten (moet vanavond werken) of kan dat niet.  Ik ga ook ff checken of de botten eetbaar zijn, zoniet dan krijgt hij alleen het vlees en hart, lever, nier.
Iemand trouwens nog tips hoe je zoiets aanpakt. Heb nog nooit zoiets gedaan. Hij moet zowieso gevilt worden. Max eet geen beestjes  :D En zonder velletje met veertjes eet hij ze wel.
Maar begin je zomaar ergens of is er een bepaald punt waar je begint en dan verder gaat? Ik heb werkelijk geen flauw idee. En hij gaat waarschijnlijk door midden want dit is toch echt een beetje teveel voor 1 dag.

alvast bedankt
oh ja, moet je zo'n beest idd eerst 10 dagen invriezen voordat je het geeft, net als vis, of hoeft dat niet?
Ik zou dat zelf zo snel mogelijk doen want buiten de vriezer gaat dat gelijk 'werken', de darm + inhoud. En mijn ervaring is dat honden hier wel mee kunnen gaan staan zeuren en zeiken (als de darm er te lang in heeft gezeten). Verwijder ook heeeeeeeeeeel voorzichtig de galblaas. Als die blijft zitten en kapot gaat, vreten ze de hele gans niet meer (is mijn ervaring).

Je kunt even hier kijken, qua slachten: http://www.sjoerdmulder.nl/slachten-van-een-kip_54/ (kip, gans, allemaal hetzelfde).

Ik vries het eerst in maar niet zo zeer vanwege eventuele parasieten. Meer omdat het me niet uit komt om het direct te voeren. Ik zou het vers durven geven. Hoewel ik wel merk dat honden heel vers vlees minder lekker vinden dan bestorven vlees (langer dood).

Ik vind het bot hard. Tenminste, van volwassen gans.
Door suzanne 1
#1404170
ok, dan ga ik ze vanavond na mijn werk nog even 'behandelen'. Ik zal idd is even kijken op die site die je aangaf. Wat dat betreft ben ik echt nog een groentje. Weet ook niet of het volwassen dieren zijn. Ga er wel vanuit. Ik probeer wel even met de snoeischaar. Wil het niet dan gooi ik het bot weg.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1404415
Wij voeren ook ganzen aan onze hond. Mijn man zit in de jacht, dus dicht bij het vuur. Onze hond eet alles van de gans, behalve veren, poten zonder vlees, kop en darmen.
Het slachten doen we zelf. Mijn man maakt ze kaal. Ik proportioneer. Hart en maag halen we er ook uit om te voeren. De lever vaak niet, omdat de galblaas niet meer goed is, die tast de lever aan. Dat kun je zien doordat die een groenige waas heeft.
Hier smaakt gans geel goed. ook de botten. Ze zijn wel hard, maar door te knippen met een snoeischaar.
Door suzanne 1
#1404533
Nou ik heb gisteren de ganzen 'ontleed'  :-X
De eerste gans werd een beetje een zooitje want zoveel ervaring heb ik niet  :biggrin2: De 2e ging al beter.
Toen ik met de 2e bezig was, hoorde ik ineens wat kraken, staat max de nek en kop op te kauwen  :o gewoon nog met veren eraan. Doet ie anders nooit  ::)
Beviel dus wel. Ik heb hem toen ook gelijk het hart en de lever gegeven. Die was nog mooi, geen gele waas. Ik kon ook heel goed nog de galblaas zien en die was nog heel. Max heeft het met veel smaak opgegeten terwijl hij normaal wel een beetje miept met orgaan.
Ik heb de rest uitgeprobeerd met de snoeischaar en ik kom er makkelijk doorheen, dus ik ga het hem gewoon geven. Ik weet niet wat een gans normaal weegt, maar deze weegt (zonder jasje) 1 kg.
Weer iets geleerd. Al blijft het niet mijn hobby
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1404694
Wij hadden vooral Canadaganzen, die wegen zo rond de 2½ tot 3kg schoon. Dat zijn lekkere opschieters. Maar gelukkig hoef ik ze zelf niet te slachten.  ;) Mijn werk begint als alles kaal is. Eerlijk verdeeld toch....

Hoe rekenen jullie de bouten van de ganzen? als half bot/half vlees of compleet menu. Even zonder de orgaan, want die hou ik zelf apart, daar maak ik een orgaanpakket van die ik verdeel over porties. Dan kan ik de orgaan om de dag zo in pakjes uit de vriezer pakken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door