Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1389806
Hallo,
Onze vorige hond Aika was een kneus maar een schat. Hij had zo'n last van zijn darmen.
Lang leve de dierenartsen ... achum... probeer deze brok en deze, tja anders deze ... Helaas leeft Aika niet meer. Nu krijgen wij dus in februari een ODH, deze is farmfood ready (hahaha ;D) De fokker Marjans meute melde ons dat het "verstandig"was om over te gaan op vers voer. Prima dacht ik dus ik moet mij maar eens gaan inlezen :o
Hellup wat een bomen, ik zie het bos niet meer!!
Wie wil mij bij de hand nemen en mij door dit mega grote bos heen lootsen.
:-[
Wat is verstandig, wat moet ik weten, waar koop ik wat enz, enz.
(wel handig om te weten misschien, ik woon in Franeker Friesland)
#1389818
Ik vrees dat je vraag een beetje te vaag is. Te algemeen.

Om te beginnen zijn er meerdere manieren om vers/rauw te voeren. Namelijk:
  • Kant en klare verse/rauwe voeding, ook wel KVV genoemd
  • Zelf samengestelde verse/rauwe voeding, ik noem dat BARF. Bones And Raw Food
Je moet dus eerst zelf een keuze maken. Ga je voor gemak en ga je voor KVV of ga je je eerst goed inlezen en ga je voor BARF. Ik weet niet, maar uit jouw tekst maak ik niet echt op dat je een keuze hebt gemaakt voor het een of ander. Klopt dat?

Met KVV is het simpel. Je kijkt in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html, je bepaald welk merk je wilt gaan voeren, je gaat naar de winkel, koopt het en gaat je hond er mee voeren. Meer over KVV (hoe je moet overschakelen enzo) vind je hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 449.0.html.

Ga je voor BARF, dan betekent dat dus dat je je hond voert met voeding die jij zelf samenstelt. Met geschikte vleesbotten, vlees, orgaanvlees, groenten en diverse (zoals een eitje, een visje, etc). Hier moet je je eerst in verdiepen, je kunt niet vandaag zeggen "ik stap naar de winkel, koop wat spullen en vanavond is mijn hond over op barf". Je moet gewoon weten wat het is, hoe het werkt en wat je moet doen. Het is niet moeilijk, BARF, maar het vergt inzet. Van jou en jou alleen. Want we zitten hier op een forum. En hoe graag we ook zouden willen, we kunnen je niet aan de hand nemen.

Als je zelf wilt gaan samenstellen, dan moet je dus (om te beginnen) dit topic "door worstelen": http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. En dan begin je eigenlijk bij het 2de stuk tekst. En dan scroll je door naar boven. En dan moet je een aantal van die verwijzingen naar weer andere topics doorwerken. Je moet namelijk weten welke botten geschikt zijn en welke niet. Je moet weten welke hoeveelheden en percentages je moet voeren. Je moet weten wat je beslist niet mag voeren. En eventueel kun je een of meerdere boeken lezen die over dit onderwerp geschreven zijn.

Als ik zo lees op welk punt jij nu staat, dan denk ik persoonlijk niet dat je zover bent dat je deze week nog even de overstap naar BARF kunt maken. Ik zou dus zelf zeggen: ga de twee topics lezen over KVV en schakel eerst eens over naar kant en klare rauwe/verse voeding. Je hond eet dan (om te beginnen) iets fatsoenlijks. En jij kunt daarna beslissen of en hoe je wilt gaan over schakelen naar BARF.
#1389823
Je kunt natuurlijk ook blijven voeren wat je voert, je in gaan lezen in BARF en daar gelijk op overschakelen. KVV is beslist niet nodig als tussenstap. Even voor de duidelijkheid.

Maar wanneer je roept "help, ik weet het niet", dan denk ik dat je dus even rustig moet gaan zitten (bakkie koffie), even rustig moet adem halen en even rustig moet beginnen met het beginners-topic over BARF. Er is geen paniek bij. Tenzij je wilt dat je hond vandaag of morgen nog iets anders gaat eten. In dat geval is KVV een goede tussenstap tussen vandaag en de dag dat je je eerste stap gaat zetten naar het zelf samenstellen.
#1389827
Hallo Lizzy,
Zoals ik net probeerde te zeggen krijgen wij dus in februari een ODH, deze krijgt farmfood. De fokker Marjans meute melde ons dat het "verstandig"was om over te gaan op vers voer. Prima dacht ik dus ik moet mij maar eens gaan inlezen. Maar door de grote hoeveel info wist ik niet waar ik moest beginnen.
Zelf had ik in mijn hoofd om eerst de hond KVV te geven dan in de loop van de tijd erbij te gaan barfen of er in het geheel op over te stappen.
Ik snap dat mijn vraag vaag, maar dit komt gewoon om dat ik echt er even niet meer wijs uit kon worden.
Je hebt me wel een paar handreikingen gegeven, zo van begin daar eerst te lezen en daarna daar. thnx :biggrin2:
Ik ervaar de grote hoeveelheid aan informatie die hier op het forum te vinden is, als geweldig en veel.
Hoop ook dat ik over een jaar of wat, net zo ervaren ben als sommige van jullie! Echt super!!
#1389834
Tja, dat ik-sta-tussen-de-bomen-maar-waar-is-het-bos-gevoel had ik ook - maar alleen vóórdat ik echt met barfen begon! Alles wat onbekend is, maakt vaak een beetje bang van tevoren. Maar het mooie is: zodra je de basisdocumentatie hebt doorgelezen (dus de topics in de bieb die Lizzy je heeft aangeraden hierboven) en je bloedjenerveus het eerste kippenvleugeltje voor je hond z'n neus houdt, is het helemaal niet moeilijk meer, alleen maar bere-interessant!

Beschouw het als het leren van een vreemde taal: als je meteen een heel boek in die onbekende taal probeert te lezen, schrik je en denk je: dat leer ik nóóit! Maar begin je met het alfabet, dan wat grammaticale basisdingetjes en een aantal veel gebruikte woordjes, dan word je al rustiger, en hoe meer grammatica en woorden je leert, des te meer vertrouwen krijg je in je eigen vaardigheden, en des te sneller leer je ook weer nieuwe dingen erbij!

En het voordeel van barfen is dat je het een stuk sneller onder de knie hebt dan Chinees! :D Je zult merken dat het echt geen "jaar of wat" duurt voordat je een ervaren barfer bent!
#1389869
ikkebianca schreef: Bedankt voor je lieve woorden.... ;)
Zo blij  :D dat  het gevoel herkend word.
Ik heb dus mijn eerste huiswerk al gekregen. LEZEN van de topics die Lizzy mij heeft gegeven :biggrin2:
Dat is inderdaad het enige juiste begin! Ik moet je wel waarschuwen: barf-topics lezen is als chips eten - als je er eenmaal aan begint...

Succes ermee!
#1389880
In het begin dacht ik ook help....maar na de juiste topics te hebben doorlezen en dacht dit kan ik ook. ( vooral omdat iemand tegen me zei je kan toch ook een maaltijd  voor jezelf samenstellen (maw even nadenken of wat te gaan eten).
Voor je het weet heb je t onder de knie en kan je het bijwijze van met je ogen dicht.
Maar dan moet je idd wel eerst op je gemak die topics die Lizzy je gaf goed doorlezen.
Suc6
#1390886
maakt niets dat je het bos niet meer ziet, want dat had hier in het begin geloof ik iedereen wel..
Ik ben daarom ook maar gewoon begonnen met een complete kvv maaltijd zodat ze niets tekort kwamen en van daaruit me steeds
verder gaan verdiepen in barf, en de eerste echte vleesjes gaan voeren..
Het eerste stuk kip met bot was inderdaad dood eng, voel nog hoe het zweet me op de kop stond en hoe ik de instructier voor de heimlich greep open op de laptop had staan voor het geval dat, was natuurlijk niet nodig,,maar goed dat weet ik nu.

MAAR PAS WEL OP........ het is namelijk super verslavend en voor je het weet is de vlees afdeling in de
super markt en de groothandel je meest favourite gedeelte vd winkel...
en vraag je voor de kerst geen leuk lingerie setje meer..maar een grotere vriezer ;D
#1391161
Indd heel herkenbaar.

'Ergens' (Lizzy heeft al gezegt waar) beginnen te lezen, je afvragen "waar hebben ze het over?" nog meer lezen, je af gaan vragen hoe je alles moet onthouden, denken dat het allemaal veel te ingewikkeld is. Dit botje niet, het andere botje wel, van het ene dier dat bot niet terwijl het van een ander dier weer wel kan, ect ect.

En verder is alles al gezegt; het spannende moment van het eerste barf-hapje, het verslaafd raken aan en dolgelukkig zijn als je een nieuwe/grotere vriezer krijgt...oh en helemaal in zak en as zitten als je vriezer het begeeft.

Rustig aan...alles op het gemak, en als je nog meer wilt leren dan wat Lizzy je als huiswerk heeft gegeven; lees ook veel topics mee, daar leer je ook heel veel uit.
En een jaar heb je niet nodig, als je maar vaak genoeg mee komt lezen  ;)
Succes met je huiswerk! :biggrin2:
#1391181
  ;D ;D GEEN PANIEK  ;D ;D
persoonlijk (eigen ervaring ) zou ik de hond eerst op kvv (complete maaltijden) zetten , beter dan de brok die ze nu evt. eten  ;) ( en je zit zo toch al weer wat met de handen in t vlees ;D )
daarna lezen , lezen en nog eens lezen , maar vooral niet vergeten om vragen te stellen ondanks dat je denkt dat het misschien domme vragen zijn  :biggrin2:
een andere tip : misschien al sparen of rond kijken voor een ( grote , minimaal 200L ) vriezer , want BARF kan heeeeeeel verslavend zijn. :-[

succes,
#1391313
Verstandige fokker heb jij  :D. Maar volgens mij worden de pups bij Marjan toch ook op rauw afgespeend en krijgen ze daarnaast een weekje FF? Tenminste zo is het bij Fedor wel gegaan (hij komt ook bij Marjan vandaan ;)), alleen de laatste week kregen ze 1 maaltijd per dag FF en de rest kvv.
En verder heb ik aan alle adviezen niet zoveel toe te voegen, lezen, lezen, lezen....  en natuurlijk vragen als je iets niet begrijpt ;). Veel succes en sterkte met wachten op jullie a.s. pup. :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door