Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#1380920
Daar ben ik weer met m'n percentages voor lever.
Chendo weegt nu 7,4 kg. Als ik 5% aan zou houden kom ik op 2590 gr. p/w.
15% orgaan zou dan 194 gr. pens zijn, 135 gr hart/nier(7%)  en 58 gr. lever (3%).

Is dit dan niet te veel lever voor hem?
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1380927
tt-tjes schreef: Daar ben ik weer met m'n percentages voor lever.
Chendo weegt nu 7,4 kg. Als ik 5% aan zou houden kom ik op 2590 gr. p/w.
15% orgaan zou dan 194 gr. pens zijn, 135 gr hart/nier(7%)  en 58 gr. lever (3%).

Is dit dan niet te veel lever voor hem?
Dit klopt niet.
7% hart nier = 135gr
3% lever = 58
Houd je dus 5% over van het totaal van 15% orgaan en de 194gr pens is meer dan de 7% (135gr) hart lever
Door tt-tjes
#1380928
Zie je wel, doe ik het weer fout.

Ik ging uit van 388 gr orgaan, daar pak ik de helft van voor de pens. Voor de andere helft (194 gr) doe ik dan 7% hart/nier= 135 gr en 3% lever= 58gr.

Ik snap er dus duidelijk nog steeds niets van.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op di 06 okt 2009, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1380934
tt-tjes schreef: Zie je wel, doe ik het weer fout.

Ik ging uit van 388 gr orgaan, daar pak ik de helft van voor de pens. Voor de andere helft (194 gr) doe ik dan 7% hart/nier= 135 gr en 3% lever= 58gr.

Ik snap er dus duidelijk nog steeds niets van.
388gr klopt wel voor orgaan hoeveelheid per week.

Als ik 3% neem van 388gr kom ik er ook even niet uit.
388: 100x 3% = 11,64    zegt mijn rekenmachine en nu raak ik dus even de kluts kwijt

Zelf doe ik
50 gram lever per 10 kilo hond per week. Omdat Lever een belangrijk deel is van orgaan.

Verder las ik op een ander forum voor nier ongeveer 25 gram per 10 kilo hond per week. Hier hou ik mezelf niet aan. Vind het berekenen al moeilijk zat en het rekening houden met alles
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1380940
Wat jij berekend heb klopt je gewichten wel maar de % die je erbij hebt gezet niet

Wat dacht je van een combie van jouw berekeningen en mijn info

Je wilt de helft aan pens geven is 194gr
50gr per 10kg lichaamsgewicht is ongeveer 37gr voor een pup van 7,4kg
Totaal pens en lever is dan 231gr houd je dus 157gr over voor hart, nier en maag

Hoeveel procent je nu geeft van lever, hart/nier/maag geen flauw idee maar je geeft wel 7,5%aan pens  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door *Nikki* op di 06 okt 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1380953
Adem in, adem uit...........

Mijn mormels krijgen dus 50gr per 10kg lichaamsgewicht al 1 jaar lang en ze leven nog steeds en ben dit jaar van barfen nog geen 1x bij de DA geweest.

Ik snap je wel, het is een pup en je wilt het doen zoals het MOET. Maar iedere hond is anders en er is geen foute manier van Barfen. Het zijn richt lijnen.
Haal er uit waar jouw honden het goed op doen. Ik geef bv pens als complete maaltijd. Hier op BP is dat not done. Mijn honden doen het er goed op dus doe ik het. Ik geef geen groente, mijn honden missen het niet. Mijn percentages zijn 70% spiervlees, 15% kale bot en 15% orgaan. Mijn honden doen het hier goed op en daar gaat het om.
Door Too
#1380965
Dames...... 3% van t totaal [2590gr].........  ;)  78gram  of zie ik t nu verkeerd?

totaal orgaan 15% =389 gram
helft hiervan pens    =194
lever 3% v totaal          78
hart /nier                    117
Door Lizzy
#1381027
Zelf zou ik een opgroeiende hond 20% orgaanvlees geven. Waarvan 10% pens en 10% ander orgaanvlees zoals hart, nier, lever. Je kunt bijv. nemen 5% hart, 2,5% lever en 2,5% nier.

Kom je met 7,4 kg en 5% op:

130 gram hart per week
260 gram pens per week
60 gram nier per week
60 gram lever per week

Als je 15% orgaan wilt geven, waarvan de helft pens, 2% lever/nier en 3% hart, kom je ongeveer op (komt allemaal niet zo krap dus gewoon lekker afronden!):

80 gram hart per week
190 gram pens per week
50 gram lever per week
50 gram nier per week

Je kunt die percentages gewoon in de barf rekenhulp invullen trouwens. Lekker makkelijk.
Door tt-tjes
#1381035
Dank je wel.

Mag ik vragen waarom je 20% zou geven en geen 15%?

Maar is het dan niet erg om zoveel lever te geven. Ik lees hier regelmatig dat je daar niet te veel van mag geven.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op di 06 okt 2009, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1381038
tt-tjes schreef: Maar is het dan niet erg om zoveel lever te geven. Ik lees hier regelmatig dat je daar niet te veel van mag geven.
Je zou tot 5% van het totaal aan voer aan lever mogen geven. Dat komt neer op zo'n 130 gram. OK, 5% is erg veel. Ik geef aan jonge opgroeiende honden liever maximaal 3%. Dat komt neer op 80 gram. Dus tussen de 50% en 130 gram lever per week is prima. Zoals je ziet heb je heel wat marge. Zo krap komt het allemaal niet. Maar een opgroeiende hond kan dus best wat lever gebruiken hoor. Voor vitamine A en D. En voor overdosering hoef je dus (als je binnen ongeveer deze marges blijft) je geen zorgen te maken.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1381109
Too schreef: Dames...... 3% van t totaal [2590gr].........  ;)  78gram  of zie ik t nu verkeerd?

totaal orgaan 15% =389 gram
helft hiervan pens    =194
lever 3% v totaal          78
hart /nier                    117
Ik vond het namelijk ook zo veel vandaar dat ik even de kluts kwijt was.

Hellupppppppp nou ga ik twijfelen of ze wel genoeg lever binnen krijgen. Oké ik zie en merk geen klachten bij mijn honden. En momenteel geef ik ook gedroogde lever, afwisselend met gedroogde long als beloningsvorm. Vond het zonde om de 6kg lever in de kliko te gooien
Bufy krijgt 25gr lever en weegt 5kg
Diezl krijgt 125gr lever en weegt 25kg

Ik geef dan wel meer via het NRV forum principe. Prooidier model dus.

Maar wat is nou alweer het risico van teveel of te weinig lever? Ik ga ook weer even in de bieb kijken hiervoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door