Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1377408
He alweer een vraag (word nog tureluur van mezelf)

Helpen jullie je hond(en) wel eens met eten? Of hebben jullie ze in het begin geholpen?

Ik merk namelijk aan Kyra dat ze mijn hulp wel op prijs steld. Ik houd haar kippenbout, of vandaag haar konijnenbout vast, waardoor zij makkelijker kan kraken en trekken. Als ik dan tussendoor bijv even bij Duster ga kijken en terug bij de keuken kom, draait ze zich met de bout om, kijkt me aan met een blik van; kom je me nog helpen? (jaja vermenslijkte gedachten natuurlijk, hihi)
Is dit nou gemakzucht van Kyra of onwennigheid?

De andere honden reageren overigens totaal anders op mijn hulp. Kyra ziet het dus echt als hulp. Duster lijkt te denken; snel kraken en opeten, snel verder eten anders ben ik het dadelijk ook nog kwijt. En Tanja wilt het uit mijn handen trekken zodat ze haar eten heeft, als ik er dan bij ga staan, doet zij haar hoofd boven het eten zodat ik er niet bij kan/alsof ik er niet aan mag komen, bang dat ik het af wil pakken.

Dus nou laat ik Kyra in het vervolg maar als eerste nieuwe producten eten en als ik bij haar merk dat ze met bepaalde stukken moeite heeft, breek ik die door voor de andere honden.

(ps; het leek alsof de konijnenbouten erg hard waren, vooral het bot over de breedte, is dat normaal??)
Door Bennie
#1377443
Bot vasthouden heb ik ook wel gedaan, met name in het begin, nu niet meer. Het verhoogt volgens mij ook de vertrouwensband met je hond :).

Ik zou bot niet snel breken voor de honden, Azul eet (nog) geen hard bot, de harde stukken blijven dan gewoon liggen, als ik het voor hem breek is iets anders dan wanneer het gekraakt wordt, zoals Kayla het bot eet, het zijn in mijn ogen dan hapklare scherpe stukken bot die eigenlijk nog steeds te groot zijn.
Door Chaos
#1377451
Ze worden hier alleen maar hebberig als je er bij blijft, tenmiste 2 van de 3.
Nummer drie help ik alleen als hij iets niet lust. Laatst had ik voor het eerst patrijspootjes, die werden door Chaos niet herkent als eten. Ik heb er een spelletje van gemaakt. Zit, wacht en vangen! Hij is wat feller als hij iets uit de lucht vangt, en zo heeft hij alles opgegeten. De volgende keer dat ik ze aanbood at hij ze gewoon uit de bak  :D
Door Xada
#1377517
Alleen Cidaqje wil ik wel eens helpen. De ene keer eet ze alle botten goed en de andere keer wil ze het niet. Als ik het dan in kleine stukjes sla eet ze het wel en kauwt ze ook goed.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1377534
Jol schreef: Helpen jullie je hond(en) wel eens met eten? Of hebben jullie ze in het begin geholpen?
Nee nooit gedaan en ga ik ook nooit doen. Honden wennen er snel aan gevoerd te worden en voor je het weet, eten ze nooit meer uit een bak. Dus niet willen eten is pech hebben bij ons in huis :D
Door Lizzy
#1377546
Bennie schreef: Bot vasthouden heb ik ook wel gedaan, met name in het begin, nu niet meer. Het verhoogt volgens mij ook de vertrouwensband met je hond :).

Ik zou bot niet snel breken voor de honden, Azul eet (nog) geen hard bot, de harde stukken blijven dan gewoon liggen, als ik het voor hem breek is iets anders dan wanneer het gekraakt wordt, zoals Kayla het bot eet, het zijn in mijn ogen dan hapklare scherpe stukken bot die eigenlijk nog steeds te groot zijn.
Ik denk niet dat je met iedere hond de vertrouwensband vergroot. Sommige honden (zoals die van mij) wordt juist alleen maar zwaar kriegel, wanneer ik haar vleesbot vast houdt. Ze wil dan het vleesbot juist sneller naar binnen werken. En dat is zeer ongewenst. Natuurlijk heb ik haar geleerd dat ze vleesbot op mijn commando los moet laten. En dat doet ze ook. En ik heb haar ook geleerd dat ik alles af mag nemen (ik ruil). En dat vindt ze ook best. Maar verder laat ik haar en de rest van mijn honden met rust, tijdens het eten. Dus het antwoord is nee, ik help ze niet met eten. Ze kunnen dat allemaal best zelf.
Door calimero_a
#1377556
Wij hebben het met Danka in het begin ook gedaan, ze snapte echt niet hoe ze het voor elkaar moest krijgen.... Na een weekje ofzo, had ze het door: "hee als ik nou m'n poot erop zet!"
Door Happy Tail
#1377633
hier hebben we Samir in het begin ook geholpen. hij moest gelijk van brok op de barf en dat was wel erg raar eten als je 5 maanden bent ;D hij had echt geen idee dat hij tanden had. Ik heb een paar maaltijden geholpen en daarna heb ik hem lekker aan laten modderen en had hij het zo door.
Bij beide honden kan ik helpen als ze even moeite hebben met eten. Baya heeft soms moeite met een halve lamskop, dan moet ik even de kaakjes halverwege de maaltijd losmaken en gaat ze verder.
Door sandrra
#1377721
Ik heb in t begin meer voor mijn gevoel een kippennekje vastgehouden maar dat mijn vinger daarbij bijna ook gekraakt werd heb ikmt snel aan hun overgelaten ;)
Bij Khami houd ik soms even iets vast als ze weer eens aan t meuten is :( Maar als ze t dan toch lekker vind wordt ik zowat van mijn sokken getrokken omdat ze t zelluf wilt doen ::)
Door Nynke
#1378038
Jol schreef: Helpen jullie je hond(en) wel eens met eten?
Alleen de oude Gunnar  ::) ::)  die heeft moeite om het eten uit zijn bak te halen, omdat ie zijn meeste tanden mist  :-\ :-\ .

Dus als hij kvv krijgt, voer ik hem meestal met een lepeltje. Krijgt hij kwartelkarkasjes of kippennekken of zo, dan leg ik die los op een kleed en kan hij ze wel pakken.

Hij moet 2 keer per dag eten vanwege zijn medicijnen  ::)
Door Jeannette b
#1378762
Ik 'help' Jake wel eens, maar dat is meer om te zorgen dat hij zijn karkas niet in eens naar binnen werkt. Als ik het karkas vasthoud, moet hij er een stuk afbijten, anders gaat dat niet lukken. Laat ik het hem zelf doen, dan probeert hij bijv. konijnkarkas met kop en al in ene naar binnen te werken. Ik geef dan tijdens het vasthouden het commando: rustig!! Hij gaat dan braaf knagen.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kira
#1379090
Ik heb grote beer in het begin altijd geholpen. Ik hou vast, trok er een velletje vanaf etc. Als ik nu iets nieuws heb, help ik ook altijd, de ganskarkas liet ze eerst liggen, even samen doen, botje gekraakt, ze hoort dat en dan weet ze, ja ik kan het eten. Nu is het één keer doen, klaar. Had niets te maken met voeren, Grote Beer is gewoon een dombo, die zag niet in wat je met een kippebout moest doen, en een grote homp vlees snapte ze ook niet, keek echt zo van, ja 't ruikt lekker maar verder.

Kwam laatst trouwens erachter dat Grote Beer eten niet als haar eten ziet als 't niet in een bak ziet. Dus een karkas zo maar op de grond laat ze liggen. In de bak gedaan, pakt ze het eruit, ernaast en ging eten. Wel netjes vond ik van haar.
Door ibbi
#1379102
nee, hij doet 't maar lekker zelf.  heb 't ooit gedaan bij één vd katten die slecht at en die wil niet meer uit een bakje eten - die fout maak ik geen tweede keer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door