Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cathelijn
#155538
Lizzy schreef:

Je kunt proberen jouw Jonas te leren dat er geen duidelijke etenstijden zijn. Ben je gelijk voor eens en altijd van dat gezeur af ;D! En JA, dat is lastig met een Basset!
er zal 's ochtends toch echt een vaste tijd zijn, voor ik ga werken. Zolang het nog in de koelkast staat is het niet zo'n probleem. ;D Hij gaat erg goed zijn mand in voor het eten, maar vindt een paar minuten wachten ook wel lang genoeg ;) Maar goed, we gaan er aan werken, bedankt voor de tips!
Door bRizo
#156260
Lizzy schreef: Hoi Bob, welkom trouwens.

Om de eventuele kou nog af te halen zet ik de metalen-voer-bakken voer vaak nog een paar minuutjes in heet water (in de gootsteen). Ik roer dat dan een paar keer lekker om en dan is het vaak lauw. Honden vinden dat vaak erg prettig en lekker!

Oké, dat ga ik ook eens proberen. Goeie tip!

Allereerst verteren brokken en vers allebei anders. Wanneer je brokken geeft, is het maagzuur van de hond minder zuur en komt er dus minder maagsap vrij. En vers/rauw vlees heeft (om optimaal te kunnen verteren) een zuur maagzuur nodig.

Beter is dus bijvoorbeeld 's ochtends brokken en aan het einde van de dag vers vlees? En wat is een richtlijn voor de hoeveelheden vers vlees per dag? Hoeveel gram vlees per hoeveel gram gewicht van de hond (als die volwassen is?)
bvb dank,

Bob
Door 202spots
#156331
En wat is een richtlijn voor de hoeveelheden vers vlees per dag? Hoeveel gram vlees per hoeveel gram gewicht van de hond (als die volwassen is?)
bvb dank,
Bob
Hi Bob,
Staat er geen gebruiksaanwijzing met hoeveelheid op de verpakking dan?
Zoveel gram per kilo/pond ???

Wanneer je zelf samensteld word er voor 'n volwassen hond 2% - 3 % van de hond z'n gewicht gegeven.
Meestal voer je 't beste "op 't oog".
Wanneer de hond te dik word dan ga je minder geven en wanneer die te mager word dan geef je meer eten.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#156363
bRizo schreef: Beter is dus bijvoorbeeld 's ochtends brokken en aan het einde van de dag vers vlees?
Ja, dat is een goed idee, of je doet 3 of 4 dagen alleen maar vlees en de andere dagen alleen maar brokken. Ligt eraan wat jij het makkelijkst vind ;). Zolang je ze maar niet mengt.
En wat is een richtlijn voor de hoeveelheden vers vlees per dag? Hoeveel gram vlees per hoeveel gram gewicht van de hond (als die volwassen is?)
Voor een volwassen hond 20 à 25 gr. per kg lichaamsgewicht per dag. Dus een hond van 10 kg. kun je tussen de 200 en 250 gr. per dag voeren. Houd er wel rekening mee dat als je die dag ook nog brokken voert om dan een halve portie te geven, anders heb je binnen no-time een tonronde hond ;).
Maar zoals Dory al zei: "Wanneer de hond te dik word dan ga je minder geven en wanneer die te mager word dan geef je meer eten".
Succes! :)
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 29 aug 2004, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#159201
Normaal doe ik 's avonds, direct nadat de honden gegeten hebben het vlees voor de volgende dag al uit de vriezer, in een goed afsluitbare doos, en die gaat bovenop een keukenkastje ;D om te ontdooien. Dan krijgen ze de volgende dag ergens rond de middag (hangt ervan af of ik moet werken en welke dienst ik heb) een kleine maaltje, en ergens 's avonds - zie boven - de rest. De dagen dat ik vrij heb krijgen ze meestal om 13.00 en rond 17.00 uur.
Door tieneke
#159350
Ook hier alles bijtijds uit de koelkast anders is het veel te koud.
Als ik het wel eens vergeet dan zet ik de bak met vlees even in heet water ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door