Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hertog
#1376322
Op maandag ga ik met een groepje honden bezitters aan de wandel. Ik dacht een goed idee te hebben en had een plastic zakje met kleine stukjes kip in de zak om bv het; "ik ga iemand een hand geven en hond zit keurig naast mij", te oefenen. Niets geoefend  :-[ Wel een hele roedel dolenthousiaste honden gedurende de hele wandeling achter mij aangehad.  :D Eigen hond vond het allemaal best en heeft geen enkele behoefte aan beloning. De beloning is het spelen. Het zg lekkers mag ik houden.

De Barf geef ik buiten onder het afdakje voor de fietsen. Daar heb ik mooi een half metertje over.
#1376357
[quote="Rovanna"]
Met BARF kun je dus niet uitgaan van het principe dat hij eerst iets voor zijn voer moet doen anders dan netjes zitten en wachten tot hij permissie krijgt om te gaan eten.
[/quote]

Waarom niet?

Ik had je uitleg gemist. Sorry!


Ik kwam eigenlijk op deze vraag ivm het fine dining en de snackbar van de dvd over het hierkomen.
Laatst gewijzigd door yvette_van_alert op do 01 okt 2009, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#1376529
ze krijgen 1x per dag te eten en daar moeten ze het mee doen, ga niet met rauw spul in m'n zak lopen...
denk ook niet dat ze daar sneller wat voor zouden doen, want dat krijgen ze toch dagelijks..
hier luisteren ze prima op een stukje kaas oid maar ook gewoon met een braaf van mijn kant.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1376702
Ik vat em niet...als je een denderende verstandhouding heb met je hond, wat kan er voor hem dan NOG leuker zijn dan JIJZELF  :biggrin2:
Volgens mij ben ik echt de leukste hoor (en ja, dat is wederzijds  ;) )...of misschien stel ik weinig regels???
Want soms zie ik in Yuk's blik dat ie een innerlijk conflictje heeft, namelijk links die heerlijke vijver, terwijl vrouwtje naar rechts gaat....hmmmm, denk denk, wikken...wegen...en dan maakt hij een keuze...vaak is dat toch mijn kant op, soms wint de vijver het....nou prima toch?? Dan wacht ik gewoon even, totdat meneer uitgepoedeld is en hij weer, met een dusdanig voldaan gezicht, dat mijn dag al weer megazonnig gekleurd is  :), naar me toe komt.

Over t voeren tijdens de wandeling heb ik wel eens nagedacht. Het zou ideaal zijn om Yuki lekker in t bos te laten knagen, maar ik denk dat het vragen om problemen is, met andere loslopende honden??
Is t niet een beetje de hond op t spek binden???  :-\
#1376800
mijn meneer windhond vindt mij leuk, ja :), maar een ree of konijn is toch leuker. en dat reken ik mezelf niet aan :P
en even klieren bij een andere hond kan ook op dat moment leuker zijn dan braaf bij je vrouwtje lopen. en een wildgeurtje voor de jonge man. en een andere reu met ballen of een loopse teef.. allemaal verleidingen toch?
en er zijn er uiteraard nog meer. nee, ik heb niet de meest volgzame honden en ja, dan kun je daarop trainen met mega lekkers, wat ik dus ook doe ;)

uiteraard niet in een drukbevolkt gebied. maar daar kom ik zowieso niet graag :P

wat jij zegt, Yvette, en wat we op de training ook wel geoefend hebben; dat `fijne diner` of de `simpele mc donalds-hap`, dus de manier van belonen, dat gebruik ik uiteraard ook als ik geen extreem lekkere dingen voor handen heb. dan maak ik van de beloningen dus een `feesthapje`door het aan te prijzen als waanzinnig lekker en met voor bombarie.
ja, ik haal soms alles uit de kast om dat van mijn honden gedaan te krijgen wat ik graag wil.
Gebruikersavatar
Door pike
#1377100
Als die van mij op een wildspoor zitten, dan kan ik met een penslap staan zwaaien, maar dan komen ze echt niet meer    :-X  Ja, na 3 uur of zo  ::).
Voor alles waar geen wild bij betrokken is voldoen de zelfgemaakte beloninkjes uitstekend  :D
Ze eten hier dus 1x per dag.  Om het eten te krijgen hoeven ze niets speciaals te doen, ze zitten altijd keurig te wachten op hun bak.
Door Borke
#1377409
Als je uitgaat van heet fine-dining principe - dan is de vraag natuurlijk ook wat de ultieme beloning is voor de hond.
Voor Borke bijvoorbeeld is dat een bal of een stok en actie daarmee, daar kan geen voer tegenop  :biggrin2:

Praktisch bezien voer ik een keer per dag en ze krijgen Barf en ik voer 1x per dag om zo groot mogelijke zaken in een keer te geven.
Bijvoorbeeld een flinke lap pens of een parelhoenkarkas of 2 konijnenpoten.
Dat wil ik dan zeker niet in stukken gaan hakken, dan verziek ik het Barfconcept van geestelijk moe worden met het eten en het gebitreinigende effect.
Verder wil ik ook dat ze rustig eten en niet de boel naar binnen schrokken.
Hier in de randstad kom je in de losloopgebieden waar wij lopen volop andere honden tegen, dus van rustig eten komt dan weinig terecht, dan wordt het al gauw schrokken en dat vind ik niet gezond.

Toen Sofi net bij ons was, heb ik het overigens wel gedaan met haar. Dan ging ik met haar alleen aan de lange lijn lopen ergens tussen 18.00 en 19.00 uur als je minder mensen en honden tegenkomt en dan gaf ik haar stukken spiervlees. Ik vond het smerig gedoe, maar vond het handig om snel een band op te bouwen en om haar te leren dat het bij mij het leukste was.
Voor Borke had ik in zijn pubertijd - toen hij slecht wilde komen - een poos een zak kvv in mijn jaszak en een dik stuk keukenrol erbij. Toen at hij echter deels kvv en deels Barf, dus dan is dat wel weer eenvoudiger.
Nu zou ik echter niet voor trainingsdoeleinden mijn hond weer kvv willen geven.

Wij lopen dus met gedroogd spul. Ik heb een doos met 6 kg gedroogde runderlong, 4 kg Henne zalmsnoepjes en dan nog een kilo of wat zelfgedroogd paard en kip staan en dat meng ik dan met wat penstrainertjes en daarmee lopen Leo en ik dan.
Zelfgedroogd paard is op het moment favoriet, we vinden het zelf ook erg lekker trouwens  ;)
En natuurlijk voor Borke heb ik altijd een bal bij me  :biggrin2:
Door Bennie
#1377445
Maar zit er in gedroogd spul dan minder voedingswaarde dan wanneer je het spul inzet zoals het  eruit ziet voor je het in de droger mikt? Naast de eendennekken, kipkarkassen enzo krijgen ze hier gewoon hun volle portie barf hoor :).
#1377928
Hoe kijken jullie dan aan tegen Jan Nijboers stelling dat wolven een rust en een jacht gebied hebben en dat 'lopen' puur dient om van het ene gebied naar het andere te komen.  Dus als je hond natuurlijk wilt voeden zou je dat moeten aan houden.

De hond zou volgens hem in het jachtgebied zijn eten moeten verdienen ( door bijv. jachtspelletjes als speuren, zoeken etc)  en dat dan mee moeten nemen naar het rust gebied en het daar opeten.  Hij doet dat dmv voerdummy's.

Banjer eet veel beter als hij buiten mijn terrein eten krijgt of als hij er wat voor kan doen dan als dat hij hier gewoon in huis zijn eten krijgt zonder er wat voor te doen.

Als je hem het eten zo geeft zonder dat hij er iets voor hoeft te doen, hoe natuurlijk is dat? Of geef je dan natuurlijk in een onnatuurlijke setting?

En nee ik bedoeling niet dat hij zijn eigen kip moet vangen. Maar bij mij moeten ze vaak wel een speeltje zoeken, dat wordt geruilt voor eten.  Of ze zoeken hun speeltje krijgen er een gevulde kong voor terug en dat mogen ze naar huis dragen en daar uitlikken, vers vlees laten ik ze alleen verpakt dragen om de buurt niet te schokken. Ook gooi ik het wel eens in kleine blokjes over een weiland uit. Succes er mee!  Dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1377937
Wat is het voordeel van zo voeren vraag ik me dan af?
1 ervan snap ik dat sommige honden dus buiten hun rustgebied beter eten dan erbinnen.
Maar als je hond al goed eet, voegt het dan wat toe?

Snap wel het nabootsen van jagen cq zoeken van voer. Dat dit zeer spannend en leuk voor een hond kan zijn.

Als je met voer iets wil bereiken van je hond, moet hij er wel gek op zijn.
Voor sommige honden is een speeltje/trekspelletje een krachtigere motivator dan voer.
Vindt ook hier zeker voordelen aanzitten.
Waarom zou je zo'n hond met voer willen motiveren?
Door Bennie
#1378301
Als een hond dermate gek is en dus ook wordt van een balletje, dan kun je hem beter met voer belonen, om de stress laag te houden, zou een reden kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1378312
Ja das ook wel weer waar.
Merk dat weleens bij behendigheid, sommige honden zijn gewoon te gek op hun balletje.
Maar dan blijf ik nog steeds het vragende gevoel hebben waarom je je huis-hond op een zo natuurlijk als mogelijke manier zou gaan voeren.
Zal het ergens voordeel hebben bij alle honden?
Door pallas
#1378675
Bij het aanleren van hele moeilijke dingen gebruik ik wel vers, vaak blokjes spiervlees.
Omdat je op zoveel mogelijk verschillende plekken wilt oefenen gebeurd dat dus ook buiten.
Ik neem dan van die lotiondoekjes mee om de handen schoon te krijgen en een fles water om evt tussendoor nog extra te spoelen.
Bij behendigheid zijn er heel vele toptrainers die hun hond als laatste nog de raakvlakken laten uitvoeren en dan de hond zijn eten geven in de juiste positie op het raakvlak: een mega grote gedragversterker!

Didot wou nooit de raakvlakken alleen uitvoeren, nu heb ik heb met vers zo goed geconditioneerd dat hij zelf al erop af vliegt (moet dus nu weer gaan negeren als er geen commando gegeven is :biggrin2: )

In de vakantie heb ik een sleepspoor door een stukje bos gemaakt met een karkas, honden vonden het geweldig om zo voor hun eten te werken. Nadeel was wel dat ze dus steevast weer dat stuk gingen afzoeken de dagen erna....

Om ze nu altijd eten te geven als ik met ze buiten ben , dat zie ik niet zo zitten. Teneerste zijn  het grote eters en hoe moet je dat dan meeslepen? Ten tweede zijn altijd nog andere honden in de buurt die ook wel liever een hap vers hebben ipv de brokken thuis. De geur blijft hangen en dat is dan weer lastig voor andere eigenaren die hun honden dan weer kwijt zijn omdat ze lekker staan te snuffel op een plekje waar mijn honden dan gegeten hebben..
Bij mij gaan ze ook heel graag voor een balletje :)

Op wedstrijd krijgen ze wel hun eten, en ook wel wat tussendoor vaak in een kong ofzo.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1378815
Hier voeren we rauw omdat een wolf rauw eet. Een puur technisch verhaal omdat het binnenwerk van mijn hond nog steeds overeenkomt met het binnenwerk van diegen waar hij van afstamt. Daarna houd het op en  heb ik niet de behoefte om wolvenleventjes te gaan imiteren aangezien ik geen wolven in huis heb maar gewoon saaie niet-jagende, niet-moordende en gewoon komen als ik ze roep-honden. Ik zie in voeren in het bos geen toegevoegde waarde, net zo min als in "gooi het eten in de tuin en zoek het maar uit".  Dan blijft er volgens mij ook weinig over van het op het individu afgestemde menu en gaat ook het recht van de sterkste opspelen. Lijkt me enig voor de tot nu toe immer prettige probleemloze verhoudingen binnen mijn roedel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door