Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1355683
[quote="SandraH"]
Je hoeft die haan niet van zijn darmen te ontdoen. Zeker niet als je zelf slacht en het gelijk de vriezer in kan.
Wil je die darmen er wel uithalen, dan moet je dat vooraf doen en niet achteraf. Duif en kip in de veren, konijn etc. geef ik met darm.
[/quote]

Want?

(pfft, ik heb echt weinig ervaring met hele prooidieren. Ben er ook helemaal niet voor, maar ja, dit zijn kippen die bij een biologische boer om het leven worden gebracht omdat ze bijv. een gebroken poot hebben of te agressief zijn naar andere kippen en die gaan normaal de gierton in. Wij vinden dat ZO zonde dat we ze liever aan onze honden te eten geven).
Door dogsunlimited
#1355692
[quote="Lizzy"]
Want?

(pfft, ik heb echt weinig ervaring met hele prooidieren. Ben er ook helemaal niet voor, maar ja, dit zijn kippen die bij een biologische boer om het leven worden gebracht omdat ze bijv. een gebroken poot hebben of te agressief zijn naar andere kippen en die gaan normaal de gierton in. Wij vinden dat ZO zonde dat we ze liever aan onze honden te eten geven).
[/quote]

Mocht je al bang zijn voor een pathogene werking....(dat ben ik dus absoluut niet), dan zou dit plaatsvinden op moment dat je het buiten de koeling laat ontdooien. Ik ontdooi ze in een grote voederton in de schuur en als de ingewanden nog half vries zijn, geef ik het mijn honden. Dan heb je er ook niet zo'n zooitje van op het moment dat die ingewanden besluiten massaal het lichaam te verlaten. ;) Het heeft mij ook wat tijd gekost om prooidieren te geven, maar als het overschot is, heb ik er minder moeite mee. Zou het gewoon lekker geven, zeker als het volledig biologisch is....
Door Mevroi Kruim
#1355714
Ik haal de darmen er uit omdat zelfs de honden dat niet erg lekker vinden. En als je ze laat zitten en invriest gaat het bij ontdooien enorm stinken en eten ze het soms helemaal niet meer omdat de darminhoud in de hele buikholte zit.

Veren haal ik er grotendeels af omdat ze er zo'n bende mee maken, ze eten ze ook niet op maar plukken de kip verder, althans Tara, die heeft daar engelengeduld en een goeie techniek voor. Van veel veren gaan ze idd kotsen.
De truc met het hete water heb ik 1x geprobeerd, nooit meer. Wat een stank *neusdichtknijpsmilie* en ik vond niet dat het makkelijker plukte.
Door Marjoleine
#1355812
Als ik een hele haan of kip geef haal ik wel de veren eraf (tenzij het een heel jong dier is) maar die ingewanden laat ik zitten, hoor. Waarom zou dat eruit moeten?
Ik geef ze vers (direct na het slachten dus) en de galblaas halen ze er zelf vakkundig uit. Darmen en cloaca laten ze meestal ook liggen, krop meestal ook (afhankelijk van de inhoud).
Ze hebben er nog nooit wat van gekregen.
Door Lizzy
#1356019
[quote="Marjoleine"]
Als ik een hele haan of kip geef haal ik wel de veren eraf (tenzij het een heel jong dier is) maar die ingewanden laat ik zitten, hoor. Waarom zou dat eruit moeten?
Ik geef ze vers (direct na het slachten dus) en de galblaas halen ze er zelf vakkundig uit. Darmen en cloaca laten ze meestal ook liggen, krop meestal ook (afhankelijk van de inhoud).
Ze hebben er nog nooit wat van gekregen.
[/quote]

Maar vers is dus ook helemaal geen probleem, begrijp ik uit de woorden van Sandra/Olga.
Door dogsunlimited
#1356103
[quote="Lizzy"]
Maar vers is dus ook helemaal geen probleem, begrijp ik uit de woorden van Sandra/Olga.
[/quote]

Met darmen en huid en haar/in de veren vind ik geen probleem. Ik zou wel eerst invriezen...maar dat ben ik.

Ben het wel eens dat het plukken door de honden van zo'n kip echt een giga bende geeft. ;D
Maar zij plukken beter uit dan ik het kan, dus tja....bezem maar in de aanslag...

Afbeelding
Door ulla
#1356166
[quote="SandraH"]
Met darmen en huid en haar/in de veren vind ik geen probleem. Ik zou wel eerst invriezen...maar dat ben ik.

Ben het wel eens dat het plukken door de honden van zo'n kip echt een giga bende geeft. ;D
Maar zij plukken beter uit dan ik het kan, dus tja....bezem maar in de aanslag...

Afbeelding
[/quote]

Dat gaat hier netter. ;D
Hier eten ze de veren zonder problemen op,ik vind er hooguit een paar.
Kotsen doen ze er niet van.

Een geslachte haan gaat hier ook eerst de vriezer in,omdat ze hem net geslacht niet lekker vinden.

Ze eten alles op, ook de darmen. :)
Door dogsunlimited
#1356707
[quote="ulla"]
Dat gaat hier netter. ;D
Hier eten ze de veren zonder problemen op,ik vind er hooguit een paar.
Kotsen doen ze er niet van.

Een geslachte haan gaat hier ook eerst de vriezer in,omdat ze hem net geslacht niet lekker vinden.

Ze eten alles op, ook de darmen. :)
[/quote]

>:( Als ze kip krijgen, zijn het net een stel varkens.....zelfs duif plukken ze uit, alleen klein wild niet. De donsharen en normale kleine dekveren en alle ingewanden gaan hier ook schoon op. 
Door Xada
#1357847
Ik heb mijn kip ook volledig in de diepvries gegooid. Als ik hem ontdooi moet ik hem nog wel verdelen onder de honden, ik denk dat hij ca. 6 kilo weegt. Maar ik geef ook alles incl. veren en darmen.
In het verleden heeft Querida ook een kip gejat toen ik ze net had. Zij was toen 12 weken. Ze heeft hem doodgebeten en ik heb alleen nog een poot en een vleugel terug gevonden. Verder heeft ze alles opgegeten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door