Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1354186
Zo, ik neem m'n toevlucht maar even tot een berichtje, want ik zit de hele dag al via de zoekfunctie m'n eigen vragen te beantwoorden, en dat houdt me enigszins van het werk, ahum. Je blijft doorklikken met dat ding! Bovendien wordt interacteren met de zoekfunctie na een tijdje ook wat droog...

Drie puntjes:
1. Een heel konijn, met lever en niertjes en hersenen en ogen en (ach gut) tandjes er nog aan, maar zonder bontjas, hart en overige organen (voor zover ik heb kunnen vaststellen), kan ik dat als vleesbot meenemen in de berekening? Ik heb geen ervaring met naakte konijnen, maar als ik die in de lokale supermarkt zo eens bekijk, vind ik er geen overdaad aan vlees aan zitten. Ze wegen meestal iets minder dan een kilo.

2. Mijn nog willoze barfer Scotch heb ik inmiddels zover dat hij zijn brokken zonder morren laat mengen met 200 g tonijn uit de diepvries en 1,5 blikje (à 50 g ongeveer) vis in olijfolie uit blik (makreel, tonijn of sardientjes, alle zoutloos) en een druppel kip/kalkoengehakt. Ik meng dat met 200 g Orijen-brokken (hij heeft qua gewicht recht op zo'n 350 g brokken), en dat gaat goed naar binnen. Ik wil in de komende dagen het gehaktdeel uitbreiden en het blikvisdeel terugbrengen (blijft dus over brokken-tonijn-gehakt), maar ik vraag me een beetje af of hij door de kleinere hoeveelheid brokken wel voldoende calcium en andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik heb inmiddels 4 fijngemalen eierschalen op het aanrecht staan om door het brokken-vismengsel te doen (hopelijk eet hij het dan nog, want voor een husky is het een ontzettende miep), zou dat voldoende zijn om over een aantal dagen het calcium op peil te houden? Het voer heeft een calciumpercentage van 1,3 - 1,7 % (minimaal - maximaal). En zo niet, wat voor natuurlijke calciumalternatieven zijn en dan nog? Hij is bijna zes, dus voor de groei heeft hij het niet nodig.
Kippenvleugeltjes malen is mijn volgende stap, maar Scotch kennende moet ik die tot moleculair niveau terugbrengen, anders rent hij met twee poten voor z'n mond geslagen naar buiten  ::).

Mijn welwillende barfers Max en Laika gaan ondertussen als een trein, al hebben ze vannacht beide het stuk verse makreel dat ze met smaak hadden verorberd weer naar buiten gewerkt, inclusief de rest van de maaltijd. Altijd fijn wakker worden, zo rond een uur of drie, door het geluid van een hond die naast je bed aan het overgeven is...  :rant: Ik kon het ook niet laten liggen in de hoop dat ze het weer zouden opeten (Max ging sowieso demonstratief ergens anders liggen), om te voorkomen dat mijn vriend 2,5 uur later nietsvermoedend bij het opstaan een stuk vleesbot door zijn voetzool geramd zou krijgen...
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 02 sep 2009, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1354349
Puntje 2 dan,
Ik zelf zou geen calcium toevoegen als het voor een korte periode is en hij toch nog brok krijgt. Zo snel krijgen ze niet tekorten in voedingsstoffen. Pas na aantal weken eenzijdig eten kunnen tekorten ontstaan.
Ik zou wel oppassen met teveel tonijn, daar zitten vaak zwaardere metalen in. Dus liever niet te vaak geven.
Dan kun je miss beter mengen met de makreel of sardientjes (uit blik) of zalm.
Succes met opvoeren van het gehakt, ben benieuwd of hij het gaat eten!
#1354356
Oké, bedankt! De tonijn is nu toch op (had voor twee dagen ingeslagen), dus ik zal het vanaf morgen ook anders (proberen te) combineren. Vanavond gaat er een flinke portie gehakt door, en ik ben ook benieuwd hoe daar de reactie op zal zijn. Lust hij het niet, dan heb ik in ieder geval drie vrijwilligers om de rest te nuttigen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door