Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1354186
Zo, ik neem m'n toevlucht maar even tot een berichtje, want ik zit de hele dag al via de zoekfunctie m'n eigen vragen te beantwoorden, en dat houdt me enigszins van het werk, ahum. Je blijft doorklikken met dat ding! Bovendien wordt interacteren met de zoekfunctie na een tijdje ook wat droog...

Drie puntjes:
1. Een heel konijn, met lever en niertjes en hersenen en ogen en (ach gut) tandjes er nog aan, maar zonder bontjas, hart en overige organen (voor zover ik heb kunnen vaststellen), kan ik dat als vleesbot meenemen in de berekening? Ik heb geen ervaring met naakte konijnen, maar als ik die in de lokale supermarkt zo eens bekijk, vind ik er geen overdaad aan vlees aan zitten. Ze wegen meestal iets minder dan een kilo.

2. Mijn nog willoze barfer Scotch heb ik inmiddels zover dat hij zijn brokken zonder morren laat mengen met 200 g tonijn uit de diepvries en 1,5 blikje (à 50 g ongeveer) vis in olijfolie uit blik (makreel, tonijn of sardientjes, alle zoutloos) en een druppel kip/kalkoengehakt. Ik meng dat met 200 g Orijen-brokken (hij heeft qua gewicht recht op zo'n 350 g brokken), en dat gaat goed naar binnen. Ik wil in de komende dagen het gehaktdeel uitbreiden en het blikvisdeel terugbrengen (blijft dus over brokken-tonijn-gehakt), maar ik vraag me een beetje af of hij door de kleinere hoeveelheid brokken wel voldoende calcium en andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik heb inmiddels 4 fijngemalen eierschalen op het aanrecht staan om door het brokken-vismengsel te doen (hopelijk eet hij het dan nog, want voor een husky is het een ontzettende miep), zou dat voldoende zijn om over een aantal dagen het calcium op peil te houden? Het voer heeft een calciumpercentage van 1,3 - 1,7 % (minimaal - maximaal). En zo niet, wat voor natuurlijke calciumalternatieven zijn en dan nog? Hij is bijna zes, dus voor de groei heeft hij het niet nodig.