Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DarkVisionZ
#1335763
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen en mijn situatie schetsen. Ik ben Jaella, heb een Frans Bulldogje van 2 jaar oud. Der naam is Shiva en tis een teefje. Ze heeft voedselallergie, kreeg daar speciale brokken voor totdat ze weer allergische reacties kreeg (jeuk, kale plekken, huidirritaties) en toen ben ik maar overgestapt op KVV en nu dus BARF. Ik heb een aantal vraagjes over dat BARF gebeuren.

Ik heb een discussie met me moeder over het eten van botten. Zij zegt dat het niet goed voor Shiv is, omdat het een Frans Bulletje is met een platgedrukte neus en korte luchtpijpt. Ze is bang dat die hond erin stikt, of dat stukjes bot haar luchtpijp beschadigen of der maag, zodat ze een dure operatie nodig heeft. Mijn vraag is dus, is dat waar ? Loopt mijn hond extra risico omdat het een Frans Bulletje is ? Of is het relatief veilig om der botten te geven ?

Mijn volgende vraag gaat ook over botten. Shiva heeft de neiging om alles in 1x door te willen slikken. Nou is dat bij kippennekken geen probleem, ze kauwt de botten wel fijn (ik hoor het kraken en malen), maar ze krijgt het vlees zelf niet aan stukken (ze kauwt er wel op, maar scheurt het niet aan stukken ofzo) dus uiteindelijk slikt ze het wel in 1x door. Nu krijgt ze ook eendennekken, die zijn iets groter, maar als ze dat in 1x probeert door te slikken stikt ze half en begint ze te kotsen. Ik heb dus al wel geleerd om der eerst de vleesbotten te geven en pas daarna de rest, anders kotst ze bijvoorbeeld pens ook weer uit en dat is niet zo fijn. Maar is het erg dat ze het uitkotst ? Het enige wat eruit komt is die eendennek zelf natuurlijk en een hoop slijm. Dit slijm likt ze altijd eerst op en daarna gaat ze verder kauwen.

Nog een discussiepuntje met mijn moeder. Volgens haar is het onwijs slecht om Shiv 1x per dag eten te geven, omdat het teveel voor der maag is om te verteren. Volgens mijn moeder hebben meerdere dierenartsen dit gezegd. Ik geef Shiv nu vroeg in de avond der vleesbotten en wat later op de avond spiervlees/orgaanvlees met evt. groente. Voor het eten loop ik altijd een uitgebreid rondje met der, dan speel ik met der of train ik met der (naja niet professioneel trainen, maar gewoon oefeningen om der beter te laten luisteren, zoals "vast" en "los" achter elkaar). Pas daarna krijgt ze al der eten en 's avonds laat voor het slapen gaan loop ik nog een klein rondje zodat ze der behoefte kan doen, maar dat is altijd minstens een uur na der laatste eten.  Mijn vraag is dus of het echt zo slecht is om je hond 1x per dag eten te geven ?

Enne ehhh, dat was het voor nu wel even denk ik  :)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden !!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1335802
Hoi Jaella, welkom hier!

Super dat je barft met je hondje!
W.b.t. je vragen, je hondje loopt niet meer risico dan elke andere hond. Een hond kan kauwen en ademen tegelijk, dus zal zo niet stikken.
De botten zullen ook niet haar luchtpijp of maag beschadigen mits het geschikte botten zijn. en dat zijn kippe- en eendennekken zeker, die zijn niet zo hard.
Je kan je hond leren beter te kauwen, zodat ze het niet steeds terug kotst. Door het bv vast te houden. Grotere karkassen die ze echt niet in 1x door kan slikken helpt ook, dan moet ze wel kauwen.
Hier slikken ze vlees ook in 1x door. Je kan 2 dingen doen, of het zo groot aanbieden dat ze het echt niet in 1x door kunnen slikken. of het vlees in hapklare stukken snijden. dat doe ik zelf.

Wolven in het wild eten vaak maar 1x per paar dagen, dus het gestel is daar wel op gemaakt. dus 1x per dag voeren is prima. Het mag natuurlijk 2x, maar 1x kan absoluut geen kwaad.
Laat je moeder hier bv de barf voor beginners lezen, dan is het voor miss ook meer duidelijk dat dit voeren heel natuurlijk is.
Door Roef & Hidde
#1336200
welkom op barfplaats,wat betreft het gevaar voor een bulletje en barf kan ik je niet helpen daar heb ik geen ervaring mee.ik weet wel dat er meerdere bulletjes zijn die barfen .
wat het terug opgeven van voer heb ik met roef ook ervaring en dat kan geen kwaad hoor,ook roef eet het vlees en vocht gewoon weer op,een hond braakt nl erg makkelijk.
en idd laat je moeder hier mee lezen,dat haalt het enge er mischien voor haar er af ;)
Door Xada
#1336302
In het verleden voerde ik ook maar één keer per dag en mijn honden zijn er oud mee geworden. Nu voer ik twee keer per dag omdat anders de hoeveelheid wel veel is, maar ik weet dat ik ook rustig één keer per dag kan voeren.
Toen mijn jongste hond nog een puppy was, 12 weken oud en ca. 12 kg, heeft ze een kip van mij gepakt en op 1 poot en 1 vleugel na helemaal opgegeten. Mijn kippen wegen rond de 6 kg. Ik denk dat zo'n maag dan ook behoorlijk gevuld is, ik heb haar naar binnen gehaald en haar rustig gehouden. Ik heb geen problemen gehad.
Het voordeel van vlees is dat het niet blijft drijven op de maagsappen zoals geexpandeerde brok dat doet. Daarom heb je met vlees minder kans op een maagtorsie dan met brokken wat natuurlijk heel logisch is. Bij vlees heb je het gewicht onderin de maag en bij brokken bovenin. Met het gewicht bovenin, kun je natuurlijk makkelijker een draaiïng krijgen.
Succes met het barfen en ik hoop dat je je moeder overtuigen kan.
Door Lizzy
#1337215
DarkVisionZ schreef: Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen en mijn situatie schetsen. Ik ben Jaella, heb een Frans Bulldogje van 2 jaar oud. Der naam is Shiva en tis een teefje. Ze heeft voedselallergie, kreeg daar speciale brokken voor totdat ze weer allergische reacties kreeg (jeuk, kale plekken, huidirritaties) en toen ben ik maar overgestapt op KVV en nu dus BARF. Ik heb een aantal vraagjes over dat BARF gebeuren.

Ik heb een discussie met me moeder over het eten van botten. Zij zegt dat het niet goed voor Shiv is, omdat het een Frans Bulletje is met een platgedrukte neus en korte luchtpijpt. Ze is bang dat die hond erin stikt, of dat stukjes bot haar luchtpijp beschadigen of der maag, zodat ze een dure operatie nodig heeft. Mijn vraag is dus, is dat waar ? Loopt mijn hond extra risico omdat het een Frans Bulletje is ? Of is het relatief veilig om der botten te geven ?
Ik ken genoeg Franse bullen die barfen. Je kunt toch gewoon kleinere zachte vleesbotjes geven van kleine dieren? (zoals kip, kwartel, eend, parelhoen, haas, etc).
Mijn volgende vraag gaat ook over botten. Shiva heeft de neiging om alles in 1x door te willen slikken. Nou is dat bij kippennekken geen probleem, ze kauwt de botten wel fijn (ik hoor het kraken en malen), maar ze krijgt het vlees zelf niet aan stukken (ze kauwt er wel op, maar scheurt het niet aan stukken ofzo) dus uiteindelijk slikt ze het wel in 1x door. Nu krijgt ze ook eendennekken, die zijn iets groter, maar als ze dat in 1x probeert door te slikken stikt ze half en begint ze te kotsen. Ik heb dus al wel geleerd om der eerst de vleesbotten te geven en pas daarna de rest, anders kotst ze bijvoorbeeld pens ook weer uit en dat is niet zo fijn. Maar is het erg dat ze het uitkotst ? Het enige wat eruit komt is die eendennek zelf natuurlijk en een hoop slijm. Dit slijm likt ze altijd eerst op en daarna gaat ze verder kauwen.
Ja, je hebt van die honden...... Hoe lang geef je dit al aan Shiva? Soms moet het namelijk gewoon wennen. En blijf je erbij zitten? Want sommige honden gaan juist schrokken wanneer je erbij zit. En gaan ze rustiger eten als je ze bijv. in hun uppie in een kamer, keuken of halletje zet. Linga eet in de hal. Nu kunnen wij haar wel zien hoor, want er zitten glazen ruitjes in de deur. Maar zij eet dus het rustigst als ze gewoon lekker alleen is.
Nog een discussiepuntje met mijn moeder. Volgens haar is het onwijs slecht om Shiv 1x per dag eten te geven, omdat het teveel voor der maag is om te verteren. Volgens mijn moeder hebben meerdere dierenartsen dit gezegd. Ik geef Shiv nu vroeg in de avond der vleesbotten en wat later op de avond spiervlees/orgaanvlees met evt. groente. Voor het eten loop ik altijd een uitgebreid rondje met der, dan speel ik met der of train ik met der (naja niet professioneel trainen, maar gewoon oefeningen om der beter te laten luisteren, zoals "vast" en "los" achter elkaar). Pas daarna krijgt ze al der eten en 's avonds laat voor het slapen gaan loop ik nog een klein rondje zodat ze der behoefte kan doen, maar dat is altijd minstens een uur na der laatste eten.  Mijn vraag is dus of het echt zo slecht is om je hond 1x per dag eten te geven ?
Je moeder heeft geen gelijk. Een keer per dag eten geven is prima. Nu krijgt ze dus 2 keer per dag een beetje. Dan krijgt ze in 1 keer lekker veel en dat geeft vaak veel meer voldoening. De maag van de hond kan een hoop hebben hoor. Misschien moet je moeder het E book van Mogens Eliasen lezen. Daar staat heel goed en duidelijk uitgelegd waarom een hond dat prima aan kan, 1 keer per dag eten. Sterker nog, hij voert zijn honden 3 of 4 keer per week.
Door DarkVisionZ
#1339170
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties :) Het heeft mij iig weer wat gerustgesteld, nu mijn moeder nog ;) Naja, 1 ding scheelt, die hond woont bij mij, dus ik bepaal wat ik haar te eten geef en mocht ze een dagje bij mijn moeder zijn dan laat ik mijn moeder gewoon KVV halen, dat kan wel toch ?
Lizzy schreef: Je kunt toch gewoon kleinere zachte vleesbotjes geven van kleine dieren?
Hoe lang geef je dit al aan Shiva? Soms moet het namelijk gewoon wennen. En blijf je erbij zitten?
Jah, ik ben ook van plan om kleinere vleesbotjes te blijven geven, later misschien nog lam en geit erbij, want dat kan ik bestellen, is 2/3de vlees, 1/3de bot en de stukjes zijn max. 10 cm :D. Wanneer kan je trouwens overschakelen van kip, eend en andere kleine dieren naar lam en geit ? Ik geef het nu 2 weken en Shiv heeft er totaal geen moeite mee, der ontlasting ziet er normaal uit, niet te wit, is wel iets harder dan normaal, maar dat is volgens mij alleen maar goed voor der anaalklieren toch ?

En ik denk dat het ook moet wennen, ik blijf er wel bij zitten aangezien ik maar een 1 kamer appartement heb en haar bakje dus bij mijn keukenblokje staat. Maar volgens mij is het niet echt schrokken wat ze doet, aangezien ze der brokjes ook altijd rustig at. Ze kauwt er wel goed op, maar krijgt het vlees niet doormidden gescheurd, aangezien ze dus kauwt en niet scheurt. Maar als ik het vasthou voor der gaat ze er wel aan lopen trekken, dus dat werkt wel :) En tis meteen een leuke avondbezigheid voor ons 2tjes ;)
Laatst gewijzigd door DarkVisionZ op ma 17 aug 2009, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
#1339199
Wat leuk dat het zo goed gaat. Ja een dagje kvv tussendoor als je moeder niet anders wil, is echt geen probleem.

Pas wel op als je een kleine hond ribben gaat geven dat je geen enkele ribben geeft, dat is niet echt veilig. Minimaal twee aan elkaar.
Je kunt het ook prima bij gevogelte houden hoor en met het spiervlees/orgaan nog wat meer variëren in diersoorten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door