Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wenche
#1327004
Pip krijgt ook fruit dat ik eet (ze lust nu appel, banaan, watermeloen, galiameloen, bramen en frambozen)
DeeJay krijgt geen fruit want dat eet ie toch niet...
Door Eranthe
#1327587
Hier zijn ze gek van fruit. Heel af en toe krijgen ze het als extra, maar normaal gesproken als onderdeel in het menu.
Door snowwite
#1328366
quote:pup vind fruit wel lekker. maar heb wel moeite het te geven dus hij krijgt t bijna niet ... ik heb al moeite om groenten te geven ...
kan dat nog niet helemaal plaatsen terwijl de katten geen groenten krijgen.
( groenten krijgt pup dus ook minimaal )



ik snap  dat je er moeite mee hebt, de fout wordt vaker gemaakt dat mensen honden met katten vergelijken. Dan is het inderdaad raar dat katten andere voeding krijgen dan honden. Het verschil met carnivoren is alleen dat er verschillende soorten carnivoren bestaan. Je kan ze onderverdelen. Katten zijn strikte carnivoren en kunnen ook geen plantaardig voedsel verteren in tegendeel tot honden. Honden zijn namelijk de zogeheten Faunivoren (sommige roepen omnivoren dit is dus ook fout). Dit betekent dat ze zo'n 20 procent van hun dieet uit wilde groentes, paddenstoelen en fruit bestaat. Je zult eigenlijk nooit een kat wilde bessen zien eten terwijl een hond daar graag aan toe geeft. Groentes en fruit hebben ze dus ook nodig om gezond en fit te blijven. Katten eten net zoals honden wel bepaalde kruiden dit zijn dus voedingsmiddelen die ze allebei zouden moeten krijgen. Om deze reden kunnen honden ook redelijk gezond zijn met een vegetarisch dieet, het is niet optimaal maar ze kunnen groenten omzetten in vitamines zoals beta caroteen. Katten kunnen dit niet en worden dan ook vaak ziek als je ze op zo'n soort dieet zet.  Waarschijnlijk geef je je hond ook eieren maar als je dit weer met katten gaan vergelijken kom je erachter dat katten ook geen b12 enz uit eieren kunnen halen, honden wel.
Dus als ik jou was zou ik je pup gewoon groente en fruit geven, wortels, bosbessen enz je doet je hond wat te kort als je dat uit het dieet weg laat. Ook zo ik zonu en dan een fytomix geven, ze eten namelijk ook de ingewanden van hun prooidier wat uit plantaardige voedsel bestaat zoals belangrijke kruiden. Je hond alleen vlees geven is een fout die veel mensen maken.
groetjes
Laatst gewijzigd door snowwite op do 06 aug 2009, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1328431
@ snowite
Wat is een fytomix? waar bestaat dat uit?
Werking van groente is me bekent. ook dat ze maaginhoud opeten. in pens zit nog een en ander en in kippenmaagjes ook meen ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1328604
May Linn schreef: @ snowite
Wat is een fytomix? waar bestaat dat uit?
Werking van groente is me bekent. ook dat ze maaginhoud opeten. in pens zit nog een en ander en in kippenmaagjes ook meen ik.

Alleen als je ongepelde maagjes hebt en als je die hebt dan is de maaginhoud graan, dus daar hoef je niet dol op te wezen. En alleen echt vuile pens bevat nog wat maaginhoud, de rest is allemaal gespoeld.

Fytomix is een rolletje "vuil uit pens en/of boekmaag" of zoals ze het zelf mooi omschrijven "ongeboren mest"  wat je bij Bibi en Carnibest kunt kopen.
Door roos79
#1328653
Rosalie schreef: Vlgns mij is fytomix kruidenmix, maar uit welke kruiden?
geen kruiden, wat Angelique al zegt, wordt zo genoemt maar is in feite gemalen boekmaag.

Van Carnibest is het van rund.
van Bibi van lam/schaap.
Door ibbi
#1328676
@ snowhite.
welkom op barfplaats - het zou aardig zijn als je je eerst voorgesteld had.

mensen die NRV voeren, geven doorgaans geen groenten, en ik denk niet dat zij hun honden tekort doen.
ik weet nog niet genoeg over de twee standpunten wat dit betreft om erover in discussie te gaan.
gevoelsmatig neig naar geen groenten voeren - al doen we dat nu dus wel bij de pup.
op t moment  probeer ik zo veel mogelijk info te lezen om een goede keuze te gaan maken. 
Door Lizzy
#1328969
snowwite schreef: quote:pup vind fruit wel lekker. maar heb wel moeite het te geven dus hij krijgt t bijna niet ... ik heb al moeite om groenten te geven ...
kan dat nog niet helemaal plaatsen terwijl de katten geen groenten krijgen.
( groenten krijgt pup dus ook minimaal )



ik snap  dat je er moeite mee hebt, de fout wordt vaker gemaakt dat mensen honden met katten vergelijken. Dan is het inderdaad raar dat katten andere voeding krijgen dan honden. Het verschil met carnivoren is alleen dat er verschillende soorten carnivoren bestaan. Je kan ze onderverdelen. Katten zijn strikte carnivoren en kunnen ook geen plantaardig voedsel verteren in tegendeel tot honden. Honden zijn namelijk de zogeheten Faunivoren (sommige roepen omnivoren dit is dus ook fout). Dit betekent dat ze zo'n 20 procent van hun dieet uit wilde groentes, paddenstoelen en fruit bestaat. Je zult eigenlijk nooit een kat wilde bessen zien eten terwijl een hond daar graag aan toe geeft. Groentes en fruit hebben ze dus ook nodig om gezond en fit te blijven. Katten eten net zoals honden wel bepaalde kruiden dit zijn dus voedingsmiddelen die ze allebei zouden moeten krijgen. Om deze reden kunnen honden ook redelijk gezond zijn met een vegetarisch dieet, het is niet optimaal maar ze kunnen groenten omzetten in vitamines zoals beta caroteen. Katten kunnen dit niet en worden dan ook vaak ziek als je ze op zo'n soort dieet zet.  Waarschijnlijk geef je je hond ook eieren maar als je dit weer met katten gaan vergelijken kom je erachter dat katten ook geen b12 enz uit eieren kunnen halen, honden wel.
Dus als ik jou was zou ik je pup gewoon groente en fruit geven, wortels, bosbessen enz je doet je hond wat te kort als je dat uit het dieet weg laat. Ook zo ik zonu en dan een fytomix geven, ze eten namelijk ook de ingewanden van hun prooidier wat uit plantaardige voedsel bestaat zoals belangrijke kruiden. Je hond alleen vlees geven is een fout die veel mensen maken.
groetjes
Hoi Snowwhite,
Welkom op Barfplaats!
Wij voeren onze honden natuurlijk naast vlees ook botten en organen. Zelf heb ik met Fytomix helemaal drie keer niks omdat ik vind dat ons vee in de meeste gevallen niet goed genoeg gevoerd wordt. Er staat maar een klein percentage vee buiten in echt goede weides. De rest eet kuilgras en brok. Maar, voor de rest ben ik het dus wel met je eens. Ik vind eerlijk gezegd ook dat je een hond tekort doet met alleen dierlijk materiaal. En ik denk dat groente, knollen, wortelen, bessen, etc. inderdaad een natuurlijk onderdeel is van het menu van wolf/hond.

Uit onderzoek blijkt ook dat groepen wolven (volgens mij in de US maar dat zou ik na moeten kijken - staat in het boek van Mogens Eliasen) die overloaded worden met prooi, en daarom geen groen-voer meer tot zich nemen, lijden aan eczeem.

Ik wist trouwens niet dat katten geen B12 uit ei kunnen halen? Hoe zit dat, als ik vragen mag, want er zit toch gewoon B12 in het ei? Dat hoeft toch niet eerst omgezet te worden? Kunnen ze het niet opnemen?
Door Nyncke
#1329117
Hier vinden ze bijna alle fruit lekker, Barrik moet er wel aan wennen maar gaat het ook steeds meer waarderen. Ze krijgen een stukje als ik het eet.

Cadiz doet een moord voor banaan.
Eens liepen wij het bos in, hij stuifde over een heuveltje waarachter ik een hoop gegil hoorde. Snel erheen gegaan, stond er een jongen met 1 hand zijn hond beneden vast te houden, de andere in de lucht...hij riep...mevrouw, hij pikt mijn banaan :-[ :-[ :biggrin2:
Door snowwite
#1329406
ibbi schreef: @ snowhite.
welkom op barfplaats - het zou aardig zijn als je je eerst voorgesteld had.

mensen die NRV voeren, geven doorgaans geen groenten, en ik denk niet dat zij hun honden tekort doen.
ik weet nog niet genoeg over de twee standpunten wat dit betreft om erover in discussie te gaan.
gevoelsmatig neig naar geen groenten voeren - al doen we dat nu dus wel bij de pup.
op t moment  probeer ik zo veel mogelijk info te lezen om een goede keuze te gaan maken.  
Sorry dat ik me niet voorgesteld heb, ik had haast en wou nog even snel opschrijven wat ik in mijn hoofd had.
Ik bedoelde het absoluut niet beledigend of betuttelend. Ik wou alleen wat kennis delen aangezien jij het niet kon plaatsen waarom honden wel en katten geen groen kregen.

Ik ben Dédé, 22 jaar oud en in het trotse bezit van een kat (3jaar) en een Hollandse herder pup van bijna 15 week.

Wat het groenten, noten en fruit eten betreft.. ik zie het niet als een standpunt. Het gaat hier over feiten en wetenschap niet over ideeën  over hoe letterlijk je het woord 'carnivoor' moet nemen.  
Ik heb letterlijk de hele bibliotheek door gespit en kwam daarbij tot de conclusie dat wilde honden en wolven wel degelijk plaantaardig voedsel eten dat is een feit. Het gaat hier over je hond zo natuurlijk voeden en dat betekend naar mijn mening ze geven wat ze in de natuur ook eten.
Het is niet voor niets dat een hond bramen van de struik eet, paddenstoelen verorberd, hazelnoten eet of een stuk pompoen gaat begraven om een andere keer op te eten.
Wetenschappelijk gezien verschilt het spijsverteringskanaal van een hond en een kat. Een hond kan dingen opnemen die een kat niet kan omzetten. Een kat kan eigenlijk alleen voedingstoffen halen uit vlees alleen, honden kunnen wel voedingstoffen halen uit plantaardig voedsel maar ook uit ei en melk. Dat zegt al een boel. Zoals ik al zei valt de hond onder de categorie faunivoor, hierbij staat hij ook ingedeeld in de wetenschap... de kat staat ingedeeld als strikte carnivoor. Een faunivoor eet het grootste gedeelte van het dieet vlees maar deze hebben dus wel degelijk plaantaardig voedsel nodig (geen graan dat eten ze niet in de natuur, net zoals yoghurt enz)
Ik ben dus van mening dat je je hond te kort doet als je hem geen groente of fruit geeft. Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf uit maken.
Ook eten ze de darmen van de prooidieren op vol met voorverteerd groenvoer vol met belangrijke kruiden.
zoals ik al zei kunnen honden ook vegetarisch zijn omdat ze wel degelijk vitaminen kunnen opnemen uit plantaardig voedsel, dat neemt niet weg dat een hond dierlijke producten nodig heeft maar het is wel degelijk groot verschil. Katten kunnen dit niet een krijgen ook bijna altijd blaasklachten zoals verhoogde ph waarde bij een plantrijk dieet.

Iemand zei hier ook al dat de meeste fytomixen zijn van dieren die binnenstaan, die moet je ook niet hebben, Het is even zoekeb=n maar het is belangrijk om ze van dieren te hebben die buiten hebben staan grazen in wei en verschillende kruiden tot zich hebben genomen.

Sorry als je je aangevallen voelde, dit was niet mijn bedoeling iedereen moet zelf weten wat hij doet.

groetjes
Laatst gewijzigd door snowwite op vr 07 aug 2009, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1329493
Ik geef eigenlijk zelden fruit. Ze plukken zelf wat druiven, bramen, bosbessen. Soms doe ik wat appel door de groentenmix. Ik vind fruit wat te zoet.
Maar nu eet ik zelf ook weinig fruit, dus we hebben ook niet zo veel in huis.
Ik vind groenten/kruiden/noten/kiemen/zaden belangrijker.
Door Ziviaantje
#1329665
Ziva eet gewoon een hele appel op  :D Krijgt ze niet vaak hoor, maar zo af en toe. Indy krijgt dan ook een stukje, maar meer voor de vorm, want eigelijk vind ze het niet lekker. Maar omdat Ziva krijgt wil zij natuurlijk ook  :D Verder doe ik door het groenteprutje ook appel die tot moest gemaakt is. Af en toe een stukje banaan of peer, Ziva lust echt alles  :P
Door Alba
#1330752
Alba vind banaan ineens heerlijk. Eerder was ze vooral geinteresseerd in meloen en appel maar toen ik van de week al lopend door huis een banaan probeerde te eten, heeft ze me zo vaak laten struikelen dat het duidelijk is: dat eet ik niet meer alleen! Ze gaat er heel braaf voor zitten dus ze krijgt het laatste stukje nu :).
Ik vind het niet zo belangrijk dat ze fruit binnenkrijgt, maar zolang het niet een belangrijk deel van het dieet uit gaat maken vind ik het prima om te geven. Ze vind banaan zo lekker dat ik er zelfs over denk om kleine stukjes mee te nemen als de training weer begint, om te belonen voor héél knappe dingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door