Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1330259
pieterendiaan schreef: Ik ben helaas beperkt in eend, geit en lam. En ik heb van alle geit de erg vette delen af gesneden  8)
As maandag is IC weer open (toch?) en dan ga ik even geiten en lamssnippers en lams en geiten strotten halen en laat ik het vet mooi aan zitten.
Hij krijgt nu al de geitenstrotten (de lamsstrotten zijn al op in de vriezer) en hier zit wel wat vet aan maar ook niet heel veel.
De eendennekken vind ik niet echt vet, zit soms een klein strookje vet tussen maar dat is het dan ook wel. de hele magere eendenfilet (die bikkel wel heerlijk vind) laat ik maar even in de vriezer liggen.
Maar eend is gewoon qua vlees al veel vetter dan bijv. kip. 100 gram eend bevat 17,2 gram vet. 100 gram kip bevat 5,6 gram vet. Eend bevat bijna 2 keer zoveel kcal.
Als ik bij de geiten en lamssnippers het vet eraan laat zitten (wat best veel is vind ik), krijgt hij dan niet te veel vet binnen?
en hij is wel mager maar nog geen spaans-zwerfhondje, dus dan zijn die satinballs inderdaad niet nodig.
Nee, honden hebben geen last van cholesterol. Ik zou het er dus gewoon aan laten zitten. Een andere oplossing namelijk is rauw nierbekkenvet (oftewel rauw schapenvet). Nou, dan kun je dus net zo goed of misschien wel beter het vet geven dat aan het vlees zit. Als hij er diarree van krijgt, dan kun je het vet eraf snijden en verdelen over maaltijden die magerder zijn.
Ik heb trouwens ook net ontlasting opgevangen voor het mestonderzoek en moet zeggen dat daar wel wat wittige sliertjes in zaten. Misschien heeft hij wel "gewoon" last van wormen.
Dat kan inderdaad zeker. Verstandig hoor, om even een onderzoek te laten doen! Good thinking!
Hij heeft ook nog wel vaak last van diarree achtige ontlasting nadat er een harde keutel is gekomen.. nu ik toch in de ontlasting moest spitten zag ik dat in het diarree gedeelte best nog wel veel onverteerde botten zitten  ??? kan dit kwaad of hoort dat bij de beginnende barfer?
Dat hoort erbij. Je zou hem ook probiotica capsules kunnen geven. Ik vind die van Arkopharma prima. En die van Vitotaal.
Ik dacht namelijk zelf dat de diarree kwam doordat hij meer evenwicht in het menu moest krijgen (elke dag dezelfde hoeveelheid vlees,orgaan,groente en spiervlees). Dit heb ik namelijk deze week gedaan (op vandaag pensdag na dan) en tot gisteren had hij geen diarree...

Bedankt weer voor je tips lizzy!!
Zeker beginnende vers/rauw etende honden (zelf samengesteld) kunnen inderdaad in het begin baadt hebben bij een zo'n stabiel mogelijk menu. Maar, meestal gaat die gevoeligheid vanzelf over.

Ik vind het een goed idee om wormen uit te sluiten. En daarnaast kan probiotica de darmflora verbeteren. Dus dat zou ik ook zeker geven. En verder gewoon rustig doorgaan :)!
Door pieterendiaan
#1331072
Dank je wel lizzy!

Ik wist niet dat eend vetter is dan kip (weer wat geleerd) :)
Ga ik maandag niet weer uren in de keuken staan oom al het vet eraf te halen, scheelt me echt weer een hoop tijd :D
Ik had stiekem al gehoopt vandaag uitslag te hebben over die wormen (kan natuurlijk niet als ze de ontlasting vandaag pas gehad hebben), ben erg benieuwd..
Ik geef bikkel kefir, dat vindt hij ontzettend lekker. Heb vandaag geitenmelk bij de roosjes gedaan, is weer wat vetter (denk ik).
Wij gaan zeker gewoon door, bikkel vond de carnibest lekker maar nu smakt ie nog meer als ik met zijn etensbak aankom, echt heerlijk om te zien hoe hij ervan smult  :biggrin2:
*loes* schreef: Jawel de site is verandert  >:(
blijft dit zo of is het een foutje? las er in een ander topic ook al over  ???
Door pieterendiaan
#1331439
*loes* schreef: Denk dat het zo blijft, want dit is de nieuwe site
jammer, ik heb nog nooit besteld bij herby maar vorige keer stonden er ook foto's bij etc, misschien maar eens mee bestellen als er nog meer mensen gaan bestellen hier :)
#1331441
herby is nog druk bezig met de site, ze zijn nog niet klaar, dus het wordt nog beter (ook nog niet alles staat erop).


En dat magere, ik heb hier een boxerteefje lopen wat 1400 gram per dag krijgt... en nóg is ze niet dik, ze weegt krap 26 kilo en je ziet nog steeds alle botten zitten  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door