Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1313293
even een korte vraag die ik niet terug kan vinden in de zoekmachine;

Mag je vleesbot (in mijn geval eendennekken) nou wel of niet op een nuchtere maag geven? Ik dacht dat ik dat ergens gelezen had maar kan zelf geen reden bedenken waarom je dat niet op een nuchtere maag mag geven.
Wie heeft er een antwoord?

Alvast weer bedankt!!!
Door *Nicole*
#1313294
Mijn hond eet meestal savonds voordat ik naar bed ga uurtje of 22.00.

Ik geef hem smorgens heel soms ook eendennekken (wanneer ik een late dienst heb) en dit is nog nooit verkeerd gevallen. Ik geeft het echter wel na de wandeling.

gr nicole
Door pieterendiaan
#1313422
bedankt voor de reacties! ik denk dat ik gelezen heb wat doedels zeg, heb ook zoveel gelezen.
We gaan een weekendje richting schoonfamilie en die wil ik bikkel zijn ritueel, eendennekken door de kamer slepen, besparen (ze zijn niet zo op vers vlees  >:( ), door deze dan in de ochtend te geven voordat we weggaan. Ik kan het dus met een gerust hart geven  ;D
Too schreef: Ik zie niet in waarom niet, als je 1xdaags voert zou t nooit kunnen.......toch?!
deze bofkont krijgt zelfs drie keer per dag te eten..zou ik me dus helemaal geen zorgen hoeven te maken  ::)
Laatst gewijzigd door pieterendiaan op zo 19 jul 2009, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pieterendiaan
#1313725
vanaalst schreef: dat vroeg ik me ook af..
Bikkel is een speurhond, kan het niet hebben dat hij door een volle buik niet kan "werken". Honden die bv een heel prooidier krijgen zijn zo bezig met verteren dat ze gewoon niet gaan speuren. vandaar dat we voor de 3 keer per dag voeren hebben gekozen, zo krijgt hij zijn voedsel gelijkmatig aangeboden en heeft zijn lijfje niet ineens een kilo te verteren.. (gewoon uit voorzorg dus  ::) ) vanaf 2010 moet hij echt aan het werk, nu zijn we alleen nog bezig met opleiden. Erg leuk trouwens hoor  ;D
Door Too
#1313737
Maar als je nou 1xdag voert op een tijdstip [en dat kan dus heel wisselend zijn] dat jou én t speuren schikt dan zou dat toch ook geen probleem moeten zijn wat verteren betrft

Door op heel wisselende tijden te voeren voorkom je ook gal spugen ed.
Door pieterendiaan
#1313816
Too schreef: Maar als je nou 1xdag voert op een tijdstip [en dat kan dus heel wisselend zijn] dat jou én t speuren schikt dan zou dat toch ook geen probleem moeten zijn wat verteren betrft

Door op heel wisselende tijden te voeren voorkom je ook gal spugen ed.
ik moet eerlijk zeggen dat ik geen nadeel zie van 3 keer per dag voeren (als die er wel zijn zou ik ze graag horen). hij krijgt nu s'ochtends 400 gram (tijdens verschillen van 8 tot 11 uur) smiddags 500 gram (tussen 15 en 17 uur) en savonds 200 gram voor het slapen gaan (tussen 22-24 uur).

Wij werken beide onregelmatig dus het is niet zo (wat ik wel eens van andere mensen hoor) dat bikkel bij zijn bak om 17 uur staat of ie al te eten krijgt. Geen dag is hier hetzelfde :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1313840
Hetgeen wat je daarover gelezen hebt is dat je beter geen kaal bot op de nuchter maag kunt geven. Dit wil snel voor verstopping zorgen. Een goed bevleest bot is eigenlijk nooit een probleem.
Door pieterendiaan
#1313974
haha nee hij heeft geen horloge.. zelfs geen biologische klok... blijft 's ochtens gerust tot 11 uur in zijn bench liggen, gekke hond  :D
Ik ga er eens even over nadenken. ik ben blij dat ik wel vleesbot kan geven in de ochtend, is soms wat praktischer met de dagplanning.
Door wilfred
#1314286
De maag van jou hond heeft nooit rust als hij 3x per dag vlees/botten te eten krijgt, verteringstijd kan wel oplopen tot 30 uur.
Ik zou na de inspanning zijn eten geven, als je dat dus in de avond doet, kan het de hele nacht verteren.
Hond=prooieter; grote maaltijden worden efficiënter verteerd. Hondenmaag kan kleine maaltijden ook goed verteren.
1 vaste dag en 1 grote maaltijd per week hebben naar mijn mening positief effect.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door