Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1309671
Het spijsverteringssysteem van de hond is "aan het leren" om vleesbot te verteren en het bot te absorberen. Normaal gesproken verdwijnt dit altijd vanzelf. Kan even duren. Als het je erg ongerust maakt, kun je tijdelijk de vleesbotten malen. Wanneer je dan na een maand weer ongemalen vleesbot geeft, is het probleem waarschijnlijk opgelost".
uhmmmm......, dit maakt mij na anderhalf jaar barf dan wel weer lichtelijk ongerust.  :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1309675
Ik wroet nooit in hun ontlasting maar er zouden ook zomaar stukjes bot in kunnen zitten. Ik zie het probleem niet zo.
De ene hond verteert wat beter dan de andere, dat is met mensen ook zo.
Ik denk wel dat het een teken kan zijn van disbalans in het lichaam met name van de miltenergie maar zolang dat geen fysieke problemen geeft is er geen reden er iets aan te doen.
Door deja
#1309733
Ik vind de kleur normaal en zag niets aan deze drol maar heb hem opgepakt om te kijken of er harde stukken inzaten en of dat dan hout was maar was wel degelijk bot alhoewel hij ook wel hout zal poepen want dat eet menneer ook veelvuldig.
Botjes staken er niet uit het meeste bot wat ik dan in een plastic weggooi bekertje heb gedaan is van dat patrijsboutje zijn kleine stukje donker bot het grootste mischien een stukje van 2 cm. derest is kleiner.
Laatst gewijzigd door deja op wo 15 jul 2009, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1309746
jalukrifa schreef: uhmmmm......, dit maakt mij na anderhalf jaar barf dan wel weer lichtelijk ongerust.  :-\
Maar, steken er stukken bot uit of zit je er in te peuren? Ik peur namelijk nooit in de ontlasting. Net wat Tannetje zegt, best kans dat er hier ook wel eens een hard stukje bot in de ontlasting zit hoor! Hoe groot zijn de stukken bot? En is het met hard bot of ook met zacht bot?
Door deja
#1309747
Nee heb er in zitten wroeten en de stukjes eruit gehaald en bekeken het stak er niet uit dus zat echt midden in de ontlasting  hij had gisteravond zijn spiervlees dag met groente maar had herby gisteren en had klein kipkarkasje over heb dat in 2 stukken geknipt dus ieder een halve en had nieuw patrijsbout heb ze daar allebei een van gegeven en daarop volgde dit.
Het is dus met zacht bot en het zijn wel 10 stukjes uit een patrijsboutje en halve kipkarkas.
Laatst gewijzigd door deja op wo 15 jul 2009, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1309751
Ik vroet nooit. Dus ik heb geen idee. Een heel enkel keertje zie ik hier een stukje bot zitten in de ontlasting wanneer ze echt een hard bot hebben gegeten of diarree hebben. Dus bij minder goede vertering. Maar verder heb ik dus geen idee. Ik weet 200% zeker dat het grootste deel van het bot gewoon verteerd wordt door mijn honden. Ik zie dat gewoon aan de lichtere ontlasting. Probeer het maar eens uit. Geef maar eens 3 dagen alleen spier/orgaanvlees. En geef dan maar eens vleesbot, al dan niet met wat spiervlees. Als het goed is zie je dat de ontlasting lichter is.
Door deja
#1309758
Ik zal dat eens proberen, maar ben inderdaad gaan wroeten  na dat voorval dat ik wat zag en dacht dat het hout was dan moet je toch nader onderzoek doen anders kom je er niet achter.
Ik zal eens op de kleur van de ontlasting letten maar volgens mij is die dan aan de donkere kant maar ga zeker
uitproberen of het inderdaad lichter is dat van vanmorgen was in ieder geval donker maar ze hebben gisteravond spier gehad reevlees en dus dat hele kleine beetje bot vanavond hebben ze eendenrug gehad en zet nu ook even geen waterbak neer misschien dat alle kleine beetjes helpen om beter te verteren.
In ieder geval bedankt dat je er even de tijd voor genomen hebt.
En ik denk zomaar dat ik wel met de probiotica kan stoppen want waar het al niet goed gaat is in de maag hij heeft geen diaree of zo.
Door Juul
#1309763
Maar, steken er stukken bot uit of zit je er in te peuren? Ik peur namelijk nooit in de ontlasting. Net wat Tannetje zegt, best kans dat er hier ook wel eens een hard stukje bot in de ontlasting zit hoor! Hoe groot zijn de stukken bot? En is het met hard bot of ook met zacht bot?
Ik wroet er niet meer in.
Het is heel wisselend. Van heel nette barf-drollen, (als ik die zou verkruimelen is het ook een homogene kleiachtige massa) tot van die restjes drollen, ik noem het maar zo. Beetje klei en veel losse rommel, gras, botjes. Dat zie ik dus zonder te wroeten. En dan alles wat er tussenin zit. Vaak botjes van wild, zoals haas en patrijs, vooral als het poten zijn, en dus harder. Rug gaat beter. Maar ook wel stukjes kippenpoot, en dan gewoon braadkuiken, geen soepkip. Ribben geef ik hierom niet, wat ik wel jammer vind, want hij was er zo lekker lang mee bezig.

Stukjes zijn max. 2 cm, dus dat valt op zich wel mee. Maar ze zijn best wel hard, en scherp af en toe, dat baart dan eigenlijk de meeste zorgen.

Ik weet niet wat de oorzaak is, groenten geef ik al apart, dat scheelt wel volgens mij, maar niet alles is daarmee opgelost.

@ Tannetje: die miltenergie is dat te onderzoeken of te meten?

@ Deja; Sorry voor het vervuilen van je topic :-[
Door deja
#1309767
Ja precies het zijn vandaag die botjes van gisteren en dat was een patrijsboutje je ziet het aan de kleur van het botje dat het wild is donker.
jalukrifa schreef: Ik wroet er niet meer in.
Het is heel wisselend. Van heel nette barf-drollen, (als ik die zou verkruimelen is het ook een homogene kleiachtige massa) tot van die restjes drollen, ik noem het maar zo. Beetje klei en veel losse rommel, gras, botjes. Dat zie ik dus zonder te wroeten. En dan alles wat er tussenin zit. Vaak botjes van wild, zoals haas en patrijs, vooral als het poten zijn, en dus harder. Rug gaat beter. Maar ook wel stukjes kippenpoot, en dan gewoon braadkuiken, geen soepkip. Ribben geef ik hierom niet, wat ik wel jammer vind, want hij was er zo lekker lang mee bezig.

Stukjes zijn max. 2 cm, dus dat valt op zich wel mee. Maar ze zijn best wel hard, en scherp af en toe, dat baart dan eigenlijk de meeste zorgen.

Ik weet niet wat de oorzaak is, groenten geef ik al apart, dat scheelt wel volgens mij, maar niet alles is daarmee opgelost.

@ Tannetje: die miltenergie is dat te onderzoeken of te meten?

@ Deja; Sorry voor het vervuilen van je topic :-[
Ik geef de groente ook altijd met het spiervlees maar gisteren was hun spiervleesdag maar heb  er kipkarkas een kleine halve bij gegeven daar zie ik geen bot van maar er zat ook een patrijsboutje bij en daar zijn zeker een stuk of 10 kleine stukjes bot terug met de ontlasting gekomen de grootste ook ong. 2 cm.
Maar omdat het spiervleesdag was zat hun groente er natuurlijk ook bij kan dat ook een oorzaak zijn.
Laatst gewijzigd door deja op wo 15 jul 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1309797
jalukrifa schreef:

@ Tannetje: die miltenergie is dat te onderzoeken of te meten?
Jawel, met biotensor, lechner atenne, pols/tong diagnostiek is daar wel achter te komen.
Door deja
#1312362
Lizzy schreef: Ik vroet nooit. Dus ik heb geen idee. Een heel enkel keertje zie ik hier een stukje bot zitten in de ontlasting wanneer ze echt een hard bot hebben gegeten of diarree hebben. Dus bij minder goede vertering. Maar verder heb ik dus geen idee. Ik weet 200% zeker dat het grootste deel van het bot gewoon verteerd wordt door mijn honden. Ik zie dat gewoon aan de lichtere ontlasting. Probeer het maar eens uit. Geef maar eens 3 dagen alleen spier/orgaanvlees. En geef dan maar eens vleesbot, al dan niet met wat spiervlees. Als het goed is zie je dat de ontlasting lichter is.
Beau heeft gisteren konijnkarkassen op het waren er 3 ong. 450 gr. ontlasting was wel lichter maar is eigenlijk nooit hard bij hem en geef toch zeker 50 % bot/vlees eerder meer als minder.
Ik voelde geen botjes, ik heb gewoon het idee dat hij kip konijn en eend veel beter verteerd als botjes van wild zou dat kunnen want heb ook weleens onraad gezien bij haaskarkas en dan nu weer bij partrijs dat valt wel op maar ik houd het in de gaten.
Door Lizzy
#1312365
deja schreef: Beau heeft gisteren konijnkarkassen op het waren er 3 ong. 450 gr. ontlasting was wel lichter maar is eigenlijk nooit hard bij hem en geef toch zeker 50 % bot/vlees eerder meer als minder.
Ik voelde geen botjes, ik heb gewoon het idee dat hij kip konijn en eend veel beter verteerd als botjes van wild zou dat kunnen want heb ook weleens onraad gezien bij haaskarkas en dan nu weer bij partrijs dat valt wel op maar ik houd het in de gaten.
Mmm... Wild is ook harder dan dat gekweekte spul dat bij 6 weken/10 weken geslacht wordt... Misschien moet je nog wat langer wachten met wild.
Door deja
#1313668
Gisteravond hele zalmkop op in 6 minuten tijd  ontlasting zonder botjes maar niet echt hard hij heeft nooit hele harde ontlasting is dat niet vreemd. Moet ik hem misschien wat meer bot geven en minder spier.
Door Lizzy
#1314514
deja schreef: Gisteravond hele zalmkop op in 6 minuten tijd  ontlasting zonder botjes maar niet echt hard hij heeft nooit hele harde ontlasting is dat niet vreemd. Moet ik hem misschien wat meer bot geven en minder spier.
Na zalm is de ontlasting hier ook niet hard hoor. Ja, wat is hard/zacht? Is het wel stevig? Of is het vla?
Door deja
#1314902
Het is wel stevig maar zeker niet hard of krijtig maar het gaat nog steeds goed met verteren ze krijgen vanavond karkassen en wat vleugeltjes ik blijf even kijken overmorgen ga ik weer wild geven en dan maar afwachten.
Ik heb trouwens een jonge man bij mij uit de buurt, kon hem nog  niet maar leerde hem vanmorgen kennen met een wit herdertje van 10 weken gesproken hij had het over voer en daar ging in metteen op in en heb mijn ervaringen over kvv en barf verteld hij had ook al een boek erover gelezen en was erg enthousiast hij is bij mij thuis geweest en heb hem van allerlei info gegeven, hij vertelde dat hij blij was dat hij nu eindelijk tegen iemand was aangelopen die daarover wilde praten.
Hij vertelde dat de meeste mensen er niets over wilde horen en dat hij zelfs te horen had gekregen dat het gevaarlijk was.
Hij gaat er ook mee beginnen maar omdat zijn hond nog zo jong is wil hij eerst op kvv anders blijf je rekenen zegt hij en is hij ook bang dat er iets mis gaat dat hij iets te kort komt.
Als hij uitgegroeid is wil hij denk ik wel op barf, ik heb hem over barfplaats info gegeven en hij zal zich wel registreren een dezer dagen want hij wil er heel veel over weten.
Vond het wel leuk dat ik waarschijnlijk weer een vers voer hondje er bij had.
Laatst gewijzigd door deja op di 21 jul 2009, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door