Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deja
#1306419
Beau is al weer een week aan de probiotica  maar vind nog steed harde stukje in zijn ontlasting, raap het met een plastic zakje op en voel dan.
Vanmorgen weer, gisteren konijnenkarkas gehad maar was weer heel konijn dus heel veel vlees.
Vanmorgen ontlasting weer gevoeld en weer een hard stuk, zag hem daarna hout eten en dacht ineens het kan wel eens hout zijn want dat eet hij ook op en zeer regelmatig.
Hij heeft wel eens een hele drol van hout gedraaid. Ik dacht toen wat ziet het er raar uit keek beetje beter en zag dat het allemaal stukjes hout waren.
Dus hoop dat ik er uit ben en ga op onderzoek uit.
Zal het moeten ontleden denk ik.
#1309378
Beau heeft maandagavond eendenkarkas gehad dinsdag ontlasting goed dinsdagavond spiervlees van een ree met daarbij halve kipkarkas,(had net herby binnen bleef kleintje over) ik dacht ieder een halve.
Had ook voor het eerst patrijsboutjes dus ieder een patrijsboutje om te proeven.
Alles op, vanmorgen ontlasting vol met harde stukjes opgeraapt met zakje thuis ontleed nou allemaal stukje bot dus geen hout er tussen.
De stukjes varieerde van 1 1/2 cm. tot kleiner er zaten zeker 10 stukjes in ik ben toch wel erg ongerust want het is een jonge reu hij weegt 34 kg. is 16 maanden ben toch bang dat hij kalk te kort krijgt met alle gevolgen vandien.
Geef hem nu weer probiotica was daar 2 dagen mee gestopt want dacht dat het hout was maar dus niet.
Wie kan zeggen wat ik moet doen begin toch wel  te twijfelen
Moet ik hem anders maar eens een poosje op KVV zetten.
Laatst gewijzigd door deja op wo 15 jul 2009, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1309403
misschien botmix geven? of smuldier kip, hebben ze bij de C1000.
je karkassen door de vleesmaalmachien halen.

lastig toch dat hij 't zo slecht verteerd - ik heb verder ook geen antwoorden voor je, kan me
voorstellen dat je je zorgen maakt.
Door deja
#1309466
Lizzy schreef: Hee, dat is interessant! Ben benieuwd, wat uit je onderzoek gaatl komen!
Ik ben toch wel erg ongerust vooral omdat hij nog zo jong is en alles zo hard nodig heb, misschien dat het al veel langer speelt maar dat heb ik nooit ontdekt.
Hij ziet er verder prachtig uit heb een glanzende vacht maar blijft boven op zijn rug wel erg verharen, weet niet of dat er wat mee te maken heeft.
Laatst gewijzigd door deja op wo 15 jul 2009, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
#1309530
Falco heeft dat ook altijd gehad, en nog, heel wisselend. Ik weet ook niet echt waar het aan ligt, en maak me soms ook een beetje zorgen. Dan geef ik weer een tijdje botmix of maal ik de karkassen. Ondanks dit denk ik niet dat ie een calcium tekort heeft opgelopen. Ik kan er natuurlijk niet inkijken, maar hij is een fysiek sterke, zeer gespierde hond, en maakt absoluut geen slappe indruk.

Dus als je twijfelt, gewoon botmix geven of malen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
Door deja
#1309536
Aan de hond zelf is ook niets te merken hij is zo sterk als een beer en goed bespierd maar ik kan niet in zijn skelet kijken, kreeg nu ook te horen geen water geven  na het eten pas een uur tot 2 uur later want door water gebeurd er geloof ik weer wat met de zuurgraad, weet iemand daar ook iets van.
Door Eef+Stippels
#1309550
deja schreef: Aan de hond zelf is ook niets te merken hij is zo sterk als een beer en goed bespierd maar ik kan niet in zijn skelet kijken, kreeg nu ook te horen geen water geven  na het eten pas een uur tot 2 uur later want door water gebeurd er geloof ik weer wat met de zuurgraad, weet iemand daar ook iets van.
Dit is wat ik met de zoekfunctie vind:
Vaak hebben honden enorme dorst na het kluiven op een groot/kaal 'recreatiebot'. Geef de hond alleen niet direct te drinken. Stukjes bot kunnen door naar de darm terwijl het bot eerst goed verteerd moet worden in de maag. Ook wordt het maagzuur door grote hoeveelheden water verdund terwijl dat maagzuur nodig is om dat grote/kale recreatiebot te verteren. Laat de hond anders gewoon minder lang op het bot kluiven of geef een goed 'bevleest' bot en voorkom dus erge dorst. Of geef hem een paar slokjes te drinken, dat mag wel, maar geef hem niet de hele bak.
Door deja
#1309557
Nou hij drinkt ook geen hele bak leeg hoor, en krijgt ook nog geen zware botten hij krijgt eendenrug eendenkarkas konijnkarkas haaskarkas kipkarkas met nekken en vleugels en wel eens een kippenpoot en zalmkop dus op zich dacht ik geen erg harde botten gisteravond voor het eerst parijsboutje 1 maar om te proberen maar volgens mij zaten die botjes van morgen grotendeels in zijn ontlasting was donker bot.
Kan het ook te maken hebben dat hij heel erg schrokt hij heeft het zo weg je hoort krak krak en weg is het.
Door Eef+Stippels
#1309560
deja schreef: Nou hij drinkt ook geen hele bak leeg hoor, en krijgt ook nog geen zware botten hij krijgt eendenrug eendenkarkas konijnkarkas haaskarkas kipkarkas met nekken en vleugels en wel eens een kippenpoot en zalmkop dus op zich dacht ik geen erg harde botten gisteravond voor het eerst parijsboutje 1 maar om te proberen maar volgens mij zaten die botjes van morgen grotendeels in zijn ontlasting was donker bot.
Kan het ook te maken hebben dat hij heel erg schrokt hij heeft het zo weg je hoort krak krak en weg is het.
Dat zijn inderdaad niet de harde botten die worden bedoeld in de quote. Dat moet eigenlijk goed gaan volgens mij.

Normaal moet het dan wel gewoon verteren, je geeft al aan dat hij het ook gewoon kraakt.
Hier slikken ze regelmatig grote stukken door en schrokken ze ook wel eens, maar daar zie ik niets van terug.
Door deja
#1309569
Nou als ik niet gevoeld had had ik ook niets gezien zijn ontlasting ziet er heel normaal uit goed van dikte en donker van kleur niet zo veel maar heb laatst wat gezien en dacht en weet nu zeker dat dat bot was en ben toen beter op gaan letten je ziet verder niets aan zijn ontlasting maar moet echt oppakken en voelen, dan merk je pas dat het niet goed zit.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1309632
Er ontstaan meer problemen door te veel calcium dan door te weinig. En hij groeit nu niet meer zo, dus een tekort ben ik niet bang voor.
Ik zou het lekker zo laten, best kans dat hij over een paar maanden veel beter botten verteert.
Door deja
#1309634
Maar dan zeker niet aan het grotere werk en af en toe wat botmix er tussen door, fijn dat ik ook een beetje gerust word gesteld.
Ik heb wel al met al 70 kilo in mijn vriezers zitten en ging alweer denken aan brokken omdat ik toch wel een beetje huiverig ben dat het niet helemaal loopt zoals het lopen moet.
Door Lizzy
#1309655
deja schreef: Nou als ik niet gevoeld had had ik ook niets gezien zijn ontlasting ziet er heel normaal uit goed van dikte en donker van kleur niet zo veel maar heb laatst wat gezien en dacht en weet nu zeker dat dat bot was en ben toen beter op gaan letten je ziet verder niets aan zijn ontlasting maar moet echt oppakken en voelen, dan merk je pas dat het niet goed zit.
Maar steken de bot stukjes uit de ontlasting? En wat is de kleur van de ontlasting?

Ik ga nu ook een stukje tekst van Ian Billinghurst voor je vertalen, uit The BARF diet:

"Vraag: ik heb stukjes scherp bot in de ontlasting van mijn hond gevonden. Antwoord Ian Billinghurst: dit is een veelvuldig voorkomend probleem/klacht van de eigenaar die recent overgeschakeld is op rauwe voeding. Wanneer een zeer gemotiveerde eigenaar de ontlasting de komende weken blijft onderzoeken, zullen ze zien dat het aantal stukjes bot alsmaar verder afneemt. Als je in de ontlasting zit te roeren, dan zul je inderdaad wel eens verstelt staan van de scherpe stukjes bot die je tegenkomt. Je staat er verstelt van dat een hond zoiets uit kan poepen zonder dat zo'n stukje scherp/hard bot schade aan richt! Wees gerust. Wat je hier ziet is heel normaal en hoort erbij. Het spijsverteringssysteem van de hond is "aan het leren" om vleesbot te verteren en het bot te absorberen. Normaal gesproken verdwijnt dit altijd vanzelf. Kan even duren. Als het je erg ongerust maakt, kun je tijdelijk de vleesbotten malen. Wanneer je dan na een maand weer ongemalen vleesbot geeft, is het probleem waarschijnlijk opgelost".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door