Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rob w.
#1292652
flin schreef: heb je hier wat aan? :

Een teveel aan calciumsupplement (of verhit beendermeel!!) zorgt er voor dat andere voedingsstoffen uit het dieet zich aan de calcium bindt. Het vormt samen een nieuwe samenstelling die de pup niet kan absorberen. De mineralen die op deze manier verloren gaan zijn: fosfor, ijzer, koper, zink, jodium, magnesium, mangaan, chroom, borium, selenium en waarschijnlijk nog meer. Met andere woorden: essentiele voedingsstoffen binden zich met onnatuurlijk calcium en worden beide door de pup uitgescheiden via de ontlasting. De pup kan deze voedingsstoffen (die hij zo hard nodig heeft) dus niet meer opnemen. Het resultaat daarvan is dat de pup een tekort op loopt aan vele voedingsstoffen, vooral mineralen, die wel in het voer aanwezig waren. Laat mij je zeggen dat dit GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK is!!!
Ian Billinghurst

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 626.0.html


~
calcium heeft altijd 'n binding:

calcium
       +carbonate
       +citrate
       + lactate
       +gluconate

de vorm zonder de binding noemen we: elemental calcium ( de vorm die 't lichaam nodig heeft)

Egg shells:  = 36-37% elemental calcium + traces of phosphorus and trace elements
Example: 500 mg of dried powdered eggshell = ca. 180 mg elemental calcium

Bone meal: =  30% elemental calcium + 17% phosphorus
Example: 500 mg of bone meal x 0.30 = 150 mg elemental calcium + 85 mg phosphorus
~
Adult dogs do fine with plain calcium; puppies have a greater need for phosphorus and so ground bone or bone meal is preferred.
Mary Straus"
~~~
Meer op
http://www.dogaware.com/wdjhomemade3.html :

You can use other types of calcium supplements (any form of calcium is fine). Calcium from seaweed, such as Animal Essentials’ Natural Calcium, also supplies other minerals (including magnesium, iodine, and selenium) that are beneficial.  Bone meal is frequently used as a source of calcium in diets that don't include raw bone. However, bone meal contains calcium and phosphorus. Different brands of bone meal supplements contain different amounts of calcium and phosphorus, but the calcium:phosphorus ratio is always the same: 2:1. To balance a diet that contains lots of phosphorus, then, you will need to give an amount of bone meal that will provide 1,000 to 1,200 mg calcium per pound of food  to keep the ideal calcium: phosphorus ratio in the diet correct.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 109.0.html



ok. dank je.
ik denk morgen.
Door 202Spots
#1292721
Presley schreef: Lijkt mij als je het maalt, je alsnog scherpe stukkies hebt.
Of het echt als calciumbron kan geven, weet ik neit goed.
Maar snap het probleem heir niet echt: als hij de mogelijk heeft om verhit bot te geven, kan hij deze ook gewoon rauw geven.
Whats the problem?
Het maagdarmstelsel van de gedomesticeerde hond is nog voor 99.9% hetzelfde als bij de hond, dus is nog wel natuurlijk.
Wat is er dan voor  verschil in de door 'n  vleesmolen gemaalde rauw vleesbotten en door de hond zelf gemaalde vleesbotten?
Niets...helemaal geen verschil...de hond heeft door zelf te kluiven natuurlijk meer voordeel van de tanden schoonhouden en kluif plezier,maar de calicum waardes van de gemalen rauwe botten blijft 't zelfde als die van de  hele rauwe botten.

De kleinere stukjes bot in de vleesmolen gemalen bot, vind ik eigenlijk niet vergelijkbaar met de grotere stukken bot wat door de hond in 1-2-3 hap- slik- weg - word doorgeslikt.
Wanneer je hond 'n probleem heeft met grote stukken bot doorslikken, dan geef ik liever gemalen vleesbotten om risico te verminderen...ja jammer dat er dan niet gekluifd word, maar dat liever dan DA bezoek of opereren... :-\
Door Too
#1292731
Dory, volgens mij ging t in deze quote om gemalen verhit bot, daar was de hele discussie nl. ook om begonnen. :)
Door rob w.
#1292736
202Spots schreef: Wat is er dan voor  verschil in de door 'n  vleesmolen gemaalde rauw vleesbotten en door de hond zelf gemaalde vleesbotten?
Niets...helemaal geen verschil...de hond heeft door zelf te kluiven natuurlijk meer voordeel van de tanden schoonhouden en kluif plezier,maar de calicum waardes van de gemalen rauwe botten blijft 't zelfde als die van de  hele rauwe botten.

De kleinere stukjes bot in de vleesmolen gemalen bot, vind ik eigenlijk niet vergelijkbaar met de grotere stukken bot wat door de hond in 1-2-3 hap- slik- weg - word doorgeslikt.
Wanneer je hond 'n probleem heeft met grote stukken bot doorslikken, dan geef ik liever gemalen vleesbotten om risico te verminderen...ja jammer dat er dan niet gekluifd word, maar dat liever dan DA bezoek of opereren... :-\
ik zeg je dank.
denk precies eender.
en niet al en niet ieder heb comfort.

we denken, willen denken over de comfortabel we kan geef all over the world.
niet de flut. de uit het ei kruip klein behavior.

ik denk je bent ok 2 jar ouder.
dogs in picture.

no raaskal...hihi
Door rob w.
#1292738
Too schreef: Dory, volgens mij ging t in deze quote om gemalen verhit bot, daar was de hele discussie nl. ook om begonnen. :)
neu, die dory gef geen verhit bot.

ik ok niet.

mar ja was wel discussie.
Door 202Spots
#1292744
Dory, volgens mij ging t in deze quote om gemalen verhit bot, daar was de hele discussie nl. ook om begonnen.
Ohww..sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen denk ik...
Ik vind dit topic trouwens erg moeilijk om te volgen,maar ik heb het dus over rauwe gemalen botten..

btw
De enige manier waarop er gekookte botten word gegeven is wanneer de botten in b.v 'n snelkookpan helemaal tot snot word gekookt en dan gemalen...
't bezwaar is dat je dan 'n dikke pasta achtige brei krijgt
wat bijna niet te verteren is en zwaar op de maag ligt, kan ook nog verstopping veroorzaken...dus??
Door Too
#1292751
;D ;D ;D we gaan nu lekker langs elkaar heen ...


Ik weet dat Dory en jij geen verhitte botten geven [ik trouwens ook niet  ;)]
Gemalen rauw bot is nooit een probleem...
En voor alle andere vragen...Fido , Hitam en flin hebben neen heleboel info gegeven!!
Door 202Spots
#1293251
Too schreef: ;D ;D ;D we gaan nu lekker langs elkaar heen ...
Ik weet dat Dory en jij geen verhitte botten geven [ik trouwens ook niet  ;)]
Gemalen rauw bot is nooit een probleem...
En voor alle andere vragen...Fido , Hitam en flin hebben neen heleboel info gegeven!!
;) Okay...dit begrijp ik dus helemaal! :biggrin2:
ik zeg je dank.
denk precies eender.
en niet al en niet ieder heb comfort.
we denken, willen denken over de comfortabel we kan geef all over the world.
niet de flut. de uit het ei kruip klein behavior.
ik denk je bent ok 2 jar ouder.
dogs in picture.
no raaskal...hihi
Wat dit betend heb ik echt geen idee  :-[
lamazitte denk ik... ::)
Door bouschka
#1296201
Natuurlijk leven honden best op minder goed voer,
net zoals in Nederland de honden het 50-80 jaar geleden ook overleefden op tafelrestjesen op gekoote en gebakken restjes van kip en andere dieren als tafelafval !!.

Maar...er waren toen waarschijnlijk honden die minder oud werden of minder gezond waren dan nu.
net als mensen :
in arme landen krijgen mensen ook niet alles wat eigenlijk zou moeten,maar ze leven wel !!!

In rijke landen krijgen mensen teveel, of zijn zwak geboren ( genetisch ) en krijgen toch kinderen die ook weer zwak zijn...

Je moet in die omstandigheden die je hebt doen wat het beste is, en geen vergelijk maken tussen landen met een economisch statusverschil.In Spanje is het voor een hond al fijn als ie voer krijgt en niet op straat leeft !
Joke
Door Xada
#1300243
Jullie hebben het heel veel over Spanje waar niet goed voor de honden gezorgd wordt. Hier zit een kern van waarheid in en van Spanje weet ik het niet specifiek.
Ik woon sinds twee jaar in Portugal, en heb hier gemerkt dat er beter voor de dieren gezorgd wordt dan wij in Nederland denken. Ik heb vier honden en drie paarden, een groepje kippen en nu wat kwartels.
Eén van mijn honden liep kreupel omdat hij een sneetje in zijn voetzooltje had. Ik ben er door veel mensen op gewezen dat ik toch echt met hem naar de DA moest. Ook toen één van mijn paarden in het najaar te dun werd, hebben ze me erop aangesproken. Maar ook toen hij in het voorjaar weer op gewicht kwam, hebben ze mij gecomplimenteerd. Bij vrienden van mij zijn een paar honden uitgebroken. Hier was men nogal kwaad over omdat de hond in het weiland met drachtige schapen liep. Ik zei hun dat ze de schade vergoed zouden krijgen, maar dat wilden ze niet. Ze wilden dat ze zeker waren dat hun schapen daar vertrouwd konden lopen.
Ook heb ik hier gelukkig geen gezeur dat mijn honden teveel blaften. Waar in Nederland altijd wel iemand over zeurde. Als ik de hond zeg stil te zijn, krijg ik op mijn donder omdat een hond ook mag praten.
Wat hou ik van de mensen hier en hun goede omgang met dieren. Uitzonderingen natuurlijk uitgesloten, maar die zijn er in Nederland ook.
Laatst gewijzigd door Xada op zo 05 jul 2009, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door