Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Butch
#1291167
Rob, ook gemalen bot kan scherpe stukjes bevatten. Om een darmwand te beschadigen heb je maar een klein scherp stukje nodig.
Je andere vraag: of verhitte botten nog wel een goede calciumbron zijn: heel simpel: nee. Botten die verhit zijn worden nog nauwelijks verteerd dus daar heeft de hond weinig tot niks aan.
Het maag-darmstelsel van honden is nog vrijwel identiek aan die van wilde honden en wolven. Al zou je dat niet zeggen als je alle verschillende rassen ziet, maar de spijsvertering is niet veranderd bij het domesticeren.

De voedingsgewoontes zijn anders in Nederland of Spanje. Hier eten we veel kipfilet en kunnen we de rauwe karkassen aan de hond geven. In Spanje bereiden ze de kip (of ander beest) veel meer in zijn geheel. Is ook veel lekkerder. En dan hou je dus geen rauwe karkassen over.
Je vrienden kunnen natuurlijk ook volgens het prooidiermodel gewoon de hele kip aan de hond geven en er nog eentje kopen voor zichzelf om te braden.  :)
Door Too
#1291168
Presley wat begrijp je niet, de vraag sec is: is er een verlies aan voedingsstoffen wanneer je verhit bot [al dan niet gemalen]geeft
Verder heb je hier zoals ik t lees met een cultuurverschil te maken, Laura beschreef t ook al, in Spanje is de mores tov honden/huisdieren een beetje anders dan in Nederland.
Vergeet niet dat nog niet zo heel lang geleden t hier ook heel gewoon was de honden 'echte' tafelresten te geven [mijn opa , vee-arts geboren rond de eeuwwisseling, deed dat ook -naast pens en keukenresten]

Om de vriend van Rob te overtuigen zou een [wetenschappelijk] bewijs van de toegevoegde waarde [van rauw bot] kunnen helpen hem over de streep te trekken.


Sorry Rob dit is weer geen antwoord op je vraag
Door rob w.
#1291170
Presley schreef: Lijkt mij als je het maalt, je alsnog scherpe stukkies hebt.
Of het echt als calciumbron kan geven, weet ik neit goed.
Maar snap het probleem heir niet echt: als hij de mogelijk heeft om verhit bot te geven, kan hij deze ook gewoon rauw geven.
Whats the problem?
Het maagdarmstelsel van de gedomesticeerde hond is nog voor 99.9% hetzelfde als bij de hond, dus is nog wel natuurlijk.
ja, dat wist ik  8) mar angepast in overleef heeft andre beteeknis.
en als jij problem niet snap dan is dat je problem. in veel lande mens eet erst en dan rest is vor hond.
zij geve niet erst die kip an hond en ete darna zelf die kluif. vandar verhit.

en nee, ik gelof niet dat gemalen scherp is.
dan jouw machien is neit goed mijn vriend machine wel.

nijn vrag was die calcium vrag. o.a.
Door rob w.
#1291172
Too schreef: Presley wat begrijp je niet, de vraag sec is: is er een verlies aan voedingsstoffen wanneer je verhit bot [al dan niet gemalen]geeft
Verder heb je hier zoals ik t lees met een cultuurverschil te maken, Laura beschreef t ook al, in Spanje is de mores tov honden/huisdieren een beetje anders dan in Nederland.
Vergeet niet dat nog niet zo heel lang geleden t hier ook heel gewoon was de honden 'echte' tafelresten te geven [mijn opa , vee-arts geboren rond de eeuwwisseling, deed dat ook -naast pens en keukenresten]

Om de vriend van Rob te overtuigen zou een [wetenschappelijk] bewijs van de toegevoegde waarde [van rauw bot] kunnen helpen hem over de streep te trekken.


Sorry Rob dit is weer geen antwoord op je vraag
ahhhhh...jij bent slim  :D
Door Presley
#1291179
@too: Honden op tafelresten zn ook al vaak gezonder dan brokhonden.

Ik snap prima hoor dat het er in spanje anders aan toe gaat met de honden, en dat de mens qua voeding gewoon voorgaat.
Denk dat butch wat meer antwoord op je vraag geeft.

En er nix mis met machine, aangezien ik die niet heb :P
Ik heb wel de mogelijkheid om mn hond rauwe botten te verschaffen.

hoe het met de calcium zit, weet ik niet precies. Als je iets verhit lijkt me dat de voedingswaarde hiervan veranderd, dit is toch bij veel producten zo? niet alleen bij vlees en botten.
Door Butch
#1291181
oké, ik dacht dat mijn antwoord duidelijk was, maar dat lees je kennelijk niet.

Als ervaren barfers je vertellen dat gemalen bot scherp is, dan krijgen we van jou terug dat onze machines niet goed zijn! :-\
Tja, je kan natuurlijk alles malen tot poeder, maar dat is voor de gewone barfer niet te doen. En dat poeder willen we dus niet omdat poeder van gekookt bot niet goed opgenomen wordt.
Trouwens, dat soort poeder kan je gewoon kopen, hoef je niet zelf te maken.

Waarom vraag je het als je toch het antwoord niet leest of gewoonweg niet gelooft?
Door Too
#1291182
rob w. schreef: ahhhhh...jij bent slim  :D
Dankdankdank  :D
maar ik heb nog steeds geen antwoord voor je
Door Presley
#1291186
Butch, je slaat de spijker op zijn kop.

Rob we zn nou op pagina 4 en je blijft maar argumenten in de strijd gooien
JIJ wil toch je vriend overtuigen?
We kunnen toch geen wetenschappelijk onderzoek aanvragen omdat jij antwoorden wil :(
Door rob w.
#1291195
Butch schreef: oké, ik dacht dat mijn antwoord duidelijk was, maar dat lees je kennelijk niet.

Als ervaren barfers je vertellen dat gemalen bot scherp is, dan krijgen we van jou terug dat onze machines niet goed zijn! :-\
Tja, je kan natuurlijk alles malen tot poeder, maar dat is voor de gewone barfer niet te doen. En dat poeder willen we dus niet omdat poeder van gekookt bot niet goed opgenomen wordt.
Trouwens, dat soort poeder kan je gewoon kopen, hoef je niet zelf te maken.

Waarom vraag je het als je toch het antwoord niet leest of gewoonweg niet gelooft?
ik lees. mar dat is niet dezelfde.
ik ben ok ervaren vor barf.  8)
dus je vertel niet niew. machine is verschil in. tot poeder gemal kan beeter zijn dan kope. als jij gebruik jou eige ding. jij weet herkomst.
mijn idee.

ik lees mar jij heb gelik: ik geloff niet gewoonweg.
Door rob w.
#1291199
Presley schreef: Butch, je slaat de spijker op zijn kop.

Rob we zn nou op pagina 4 en je blijft maar argumenten in de strijd gooien
JIJ wil toch je vriend overtuigen?
We kunnen toch geen wetenschappelijk onderzoek aanvragen omdat jij antwoorden wil :(
neen. ik wil niet overtuig met niks. ik vrag iets. jij kan niet gef wetenschaplijk. wel doorgrond. dat is het niet.
barf is niet wetenschaplijk. mar ik kan beredeneer.
jou ding niet.
Door Fido
#1291238
Hier het verschil:

Als je bot verhit dan los je het eiwit op in bot (bot bevat veel eiwitten) waardoor het bot broos wordt en calcium zich verbind met zuurstof tot Calciumoxide en daar kan het lichaam weinig mee (is niet meer het orginele natuurlijk Calcium).

Met andere woorden Ja Calcium in bot veranderd van biochemische structuur door verhitting! Daardoor geen herkenning van de receptoren en slechtere opname.

Rob, ik hoop dat dit het antwoord is wat je zocht.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1291418
Toch denk ik dat als je een hond tafelresten geeft en gemalen verhitte bot, er niet echt tekorten zullen optreden. Ze zullen zeker wat calcium opnemen en ik vermoed, weet ik niet zeker, dat het prima kan.
Het is in elk geval beter dan brok.
Door rob w.
#1292468
Fido schreef: Hier het verschil:

Als je bot verhit dan los je het eiwit op in bot (bot bevat veel eiwitten) waardoor het bot broos wordt en calcium zich verbind met zuurstof tot Calciumoxide en daar kan het lichaam weinig mee (is niet meer het orginele natuurlijk Calcium).

Met andere woorden Ja Calcium in bot veranderd van biochemische structuur door verhitting! Daardoor geen herkenning van de receptoren en slechtere opname.

Rob, ik hoop dat dit het antwoord is wat je zocht.
ik dank je edith vor serieus neem me. zo erder bleek.

als ik gut begrip die eiwit word mer en die ca is minder brukbar.

ja, ik zocht dit antwoord.
dank jou.
Door rob w.
#1292469
Hitam schreef: Toch denk ik dat als je een hond tafelresten geeft en gemalen verhitte bot, er niet echt tekorten zullen optreden. Ze zullen zeker wat calcium opnemen en ik vermoed, weet ik niet zeker, dat het prima kan.
Het is in elk geval beter dan brok.
dat was min gedenk. beter dan brok.
nachte  volgend week ik ga dar heen en hoop ietwat te kannen  kun beteken. ze help vel honde. is ok geld mar niet die wetenschap en die denke. dat is cultur.
dank jou vor fein reacti.

edit: (ik had verbeter)
Laatst gewijzigd door rob w. op do 25 jun 2009, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1292613
heb je hier wat aan? :

Een teveel aan calciumsupplement (of verhit beendermeel!!) zorgt er voor dat andere voedingsstoffen uit het dieet zich aan de calcium bindt. Het vormt samen een nieuwe samenstelling die de pup niet kan absorberen. De mineralen die op deze manier verloren gaan zijn: fosfor, ijzer, koper, zink, jodium, magnesium, mangaan, chroom, borium, selenium en waarschijnlijk nog meer. Met andere woorden: essentiele voedingsstoffen binden zich met onnatuurlijk calcium en worden beide door de pup uitgescheiden via de ontlasting. De pup kan deze voedingsstoffen (die hij zo hard nodig heeft) dus niet meer opnemen. Het resultaat daarvan is dat de pup een tekort op loopt aan vele voedingsstoffen, vooral mineralen, die wel in het voer aanwezig waren. Laat mij je zeggen dat dit GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK GEBRUIKELIJK is!!!
Ian Billinghurst

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 626.0.html


~
calcium heeft altijd 'n binding:

calcium
      +carbonate
      +citrate
      + lactate
      +gluconate

de vorm zonder de binding noemen we: elemental calcium ( de vorm die 't lichaam nodig heeft)

Egg shells:  = 36-37% elemental calcium + traces of phosphorus and trace elements
Example: 500 mg of dried powdered eggshell = ca. 180 mg elemental calcium

Bone meal: =  30% elemental calcium + 17% phosphorus
Example: 500 mg of bone meal x 0.30 = 150 mg elemental calcium + 85 mg phosphorus
~
Adult dogs do fine with plain calcium; puppies have a greater need for phosphorus and so ground bone or bone meal is preferred.
Mary Straus"
~~~
Meer op
http://www.dogaware.com/wdjhomemade3.html :

You can use other types of calcium supplements (any form of calcium is fine). Calcium from seaweed, such as Animal Essentials’ Natural Calcium, also supplies other minerals (including magnesium, iodine, and selenium) that are beneficial.  Bone meal is frequently used as a source of calcium in diets that don't include raw bone. However, bone meal contains calcium and phosphorus. Different brands of bone meal supplements contain different amounts of calcium and phosphorus, but the calcium:phosphorus ratio is always the same: 2:1. To balance a diet that contains lots of phosphorus, then, you will need to give an amount of bone meal that will provide 1,000 to 1,200 mg calcium per pound of food  to keep the ideal calcium: phosphorus ratio in the diet correct.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 109.0.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door