Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1267083
Het komt steeds dichter bij dat we 'net echt' kunnen gaan doen: we hebben vandaag 5 kilo zalmgraat en -kop opgehaald bij de visboer (heel blij mee: heel ruim bevleest -of is dat bevist? ;)-, de koppen hebben zelfs die vinnetjes die achter het hoofd zitten er nog aan zo veel vlees hebben ze!), heb een kilo mooie kleine makreeltjes om uit te testen, de Herby-bestelling komt volgende week (helaas, hij wilde vandaag leveren maar de vriendin waar het bij geleverd wordt was er vandaag niet) en mijn droogmachine is onderweg.

Ik wil eigenlijk ook beginnen met groentemix te geven, niet zozeer voor Alba als voor mezelf dat ik dat direct ga doen en vooral: leren.  Dan leren we ook wat ze wel en niet lekker vind. Het plan is om voor meerdere keren tegelijk te maken, dus op zoek naar iets om het in in te vriezen. Mijn geniale vriend kwam bij de Action aan met een sylliconen bakvorm voor muffins. 12 van die rondjes in een vorm. Lijkt me erg handig, je kan er gewoon een blokje mix uitwippen als je nodig hebt. Maar, hoeveel moet ik Alba per keer geven?

Ze gaat 3 tot 4 keer per week 1 Barf-maaltijd krijgen, daarnaast die dagen nog 2 KVV maaltijden en de andere dagen dus 3 KVV maaltijden. Dat zijn dus 3 tot 4 maaltijden op de 21 per week, dus ik hoef me nog niet zó druk te maken over percentages. Ze krijgt wel voornamelijk vleesbot (met wat spiervlees als het weinig bevleesd is), van diersoorten die niet in de KVV zitten.

Alba is nu ongeveer 7 kilo, krijgt momenteel 350 gram Carnibest of 3 schijven Energique (we wisselen af) op een dag, dus ongeveer 5% van haar lichaamsgewicht. Daar staat ze nu al 3 weken op, toen ze kwam was ze 4,8 kilo maar voelde ik na 2 dagen de ribjes. Dus omhoog gezet (toen was het dus 7%). Nu voel ik haar ribben zoals het hoort, ze is niet hongerig en ook actief zat dus de hoeveelheid is nog goed al voeren we het heel langzaam op.
Als ik uitga van in totaal 15% groentemix in haar dieet zou ze 53 gram groentemix per dag moeten krijgen. Maar er zit natuurlijk ook al groente in de KVV.

Zit er in de KVV veel groente, percentueel gezien? Hoeveel groentemix moet ik nog bij de Barf-maaltijdjes geven? Zijn er groentes die ik in de groentemix beter kan gebruiken dan anderen omdat er bepaalde groentes veel in de KVV zitten?

Het is weer een heel verhaal geworden, maar ik wil het zo graag goed doen...

Groetjes, Anne & Alba
Door Lizzy
#1267227
Het komt niet zo krap. Ergens tussen de 5% en 15% is prima. Ik weet niet welke KVV je geeft? Veel merken bevatten echt heel weinig groente en de meeste zelfs geen. Dus daar zou ik me helemaal niet te druk om maken.
Door Alba
#1267373
Alba krijgt Carnibest en Energique als 'hoofd'KVV. Verder heb ik voor de afwisseling een zakje Duck pens in de diepvries liggen (maar daar poept ze zoveel van dat op=op en geen nieuwe) en een paar rollen Haaksbarf.
Van de Carnibest en de Energique kan ik niet vinden hoeveel % groente het bevat, wel een nutrienten-analyse maar geen ingredienten-analyse (in procenten dan, er staat wel 'groente' tussen).

Maar als ik 10% groentemix aanhou, dan kan ik niet fout gaan?
Door Lizzy
#1267931
Alba schreef: Alba krijgt Carnibest en Energique als 'hoofd'KVV. Verder heb ik voor de afwisseling een zakje Duck pens in de diepvries liggen (maar daar poept ze zoveel van dat op=op en geen nieuwe) en een paar rollen Haaksbarf.
Van de Carnibest en de Energique kan ik niet vinden hoeveel % groente het bevat, wel een nutrienten-analyse maar geen ingredienten-analyse (in procenten dan, er staat wel 'groente' tussen).

Maar als ik 10% groentemix aanhou, dan kan ik niet fout gaan?
De meeste merken vertellen niet hoeveel % ze van wat in hun voer stoppen.

Maar 10% is prima hoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door