Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Furious_Olive
#1259547
Hallo allemaal!

Sinds een week hebben we een boxerpup, genaamd Rocky. Hij is nu 9 weken oud. Vanuit de fokker werd hij al gevoerd met BARF, waar we hem graag op willen houden. Wij krijgen zijn vlees aangeleverd, dus het gewicht en hoeveel orgaanvlees, botten ed. hij per week mag krijgen wordt al berekend.

Hij weegt nu 8 kilo, en krijgt dus zo'n 400 gram vlees per dag, daarnaast willen we hem ook graag vers fruit en groente geven. Vanuit de fokker moesten we hem ook nog de komende weken 's ochtends bambix met geitenmelk geven. Dit hebben we geschrapt omdat het granen zijn, en daar kan / doet hij niks mee. Dit brengt mij wel gelijk op de eerste vraag. Door zijn pap mengde we gepureerd fruit, hoe en wanneer kunnen we hem dat nu het best geven? Gewoon 's ochtends, naast zijn vlees, dus gewoon apart? Ook mengde we er zijn kruiden (algen ed.) doorheen. Op zijn vlees lijkt me dat lastig. Of kan ik zijn vlees daar gewoon mee inwrijven?

Zelfde geldt voor de groente. Dat mengde we eerst (als puree) door zijn gemalen vlees. We geven hem nu geen gemalen vlees meer, dus geven we de groente dan ook apart?

Ook willen we hem eieren geven (ik dacht zo'n 3 per week?), hoe kunnen we dat het beste geven? Gewoon zo, zonder ergens doorheen te roeren, lijkt me niet lekker voor hem. Of is dat juist wel het beste?

Een aantal keren per week yoghurt is ook verstandig, voor de probiotica die erin zit. Maar hoeveel en hoe vaak kunnen we dat het beste geven? En dan ook zo? Misschien met het gepureerde fruit erdoor? En dan als 'toetje' oid? Misschien kunnen we daar dan wel zijn kruiden doorheen roeren.

Zijn zalmolie roerde we ook eerst door zijn gemalen vlees, hoe kunnen we dat nu het beste geven?

Van de fokker hebben we ook gemalen bot meegekregen. Maar dat lijkt me een beetje onlogisch te geven, aangezien hij gewoon botten krijgt................

Een heleboel vragen zo, en ik hoop dat iemand ons kan helpen!

Alvast bedankt  :)

Groetjes Nathalie
Door charliemuchu
#1259744
Hallo Nathalie,

Welkom hier en gefeliciteerd met je pup!
Goed zeg dat de fokker ook barft. :)

Wat betreft het voer, verstandig dat je gestopt bent met de bambix, ik zie daar het nut ook niet van in en het is alleen maar onnodige belasting.
Als ik het goed heb begrepen wordt zijn voer dus samengesteld, is het gemengd of zijn het barf 'onderdelen'? ik zou denken dat het bot daar dan ook al bij in zit.

Ik geef mijn honden ongeveer 2 keer per week een rauw eitje, de ene keer vermeng ik het met het vlees, de andere keer krijgen ze het gewoon zo. ( ik vermaal de schil wel).

Groenten en fruit geef ik gepureerd in verhouding 15% van het totale voer. Bij mij eten ze het zowel vermengd met yoghurt ( 2-3 keer per week een flinke scheut voor maat Jack Russell) als gewoon zo.

Veel succes! ;)
Laatst gewijzigd door charliemuchu op za 16 mei 2009, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sietie
#1259764
Hallo Nathalie, welkom hier! Ik geef zon 5 a 10% groente en geef elke dag een paar eetlepels dat smeer ik wat uit over de pens of vlees. Eieren geef ik zelf zon 2 keer per week. Het fruit zou je door de yoghurt kunnen doen vindt ie vast lekker ;) daarzou je de kruiden ook in kunnen mengen...de zalm of visolie kun je gewoon wat over het vlees gieten (ik geef zelf de visolie capsules en die eten ze als snoepjes ;D) yochurt valt onder overig en overig bestaat voor mij uit 5% van het hele menu
Door Lizzy
#1259816
Furious_Olive schreef: Hallo allemaal!

Sinds een week hebben we een boxerpup, genaamd Rocky. Hij is nu 9 weken oud. Vanuit de fokker werd hij al gevoerd met BARF, waar we hem graag op willen houden. Wij krijgen zijn vlees aangeleverd, dus het gewicht en hoeveel orgaanvlees, botten ed. hij per week mag krijgen wordt al berekend.
Gefeliciteerd met jullie pup!
Wie berekend dat, als ik zo vrij mag zijn dat te vragen? Wil je mijn persoonlijke mening weten (voor wat het waard is), ik zou zelf zijn menu berekenen. Jij bent verantwoordelijk voor het voer dat jij je hond geeft en ik vind persoonlijk dat jij dus moet weten wat het is dat je je hond geeft en in welke hoeveelheden. Dat is barf. Want wat nou als die persoon die dat voor jou berekend het niet goed doet? Een fout maakt? Of wat nou als jouw pup het op deze hoeveelheden/percentages het niet goed doet? Weet jij dan wat je kunt/mag/moet veranderen? Het hele idee achter barf is dat jij het zelf samenstelt. Naar jouw eigen inzicht en naar de behoeften van jouw hond.
Hij weegt nu 8 kilo, en krijgt dus zo'n 400 gram vlees per dag, daarnaast willen we hem ook graag vers fruit en groente geven. Vanuit de fokker moesten we hem ook nog de komende weken 's ochtends bambix met geitenmelk geven. Dit hebben we geschrapt omdat het granen zijn, en daar kan / doet hij niks mee. Dit brengt mij wel gelijk op de eerste vraag. Door zijn pap mengde we gepureerd fruit, hoe en wanneer kunnen we hem dat nu het best geven? Gewoon 's ochtends, naast zijn vlees, dus gewoon apart? Ook mengde we er zijn kruiden (algen ed.) doorheen. Op zijn vlees lijkt me dat lastig. Of kan ik zijn vlees daar gewoon mee inwrijven?
Het schrappen van Bambix lijkt me een briljant idee! Op zich heeft een hond geen fruit nodig. Maar je kunt gewoon tussen door een stukje fruit geven. Mijn honden eten hier 's morgens wel eens een banaantje of een appeltje. Je hoeft dat ook niet te pureren, fruit. Je kunt dat zo geven.

Mag ik vragen welke kruiden je geeft? De kruiden kun je ook gewoon door het vlees/groente mengsel geven.
Zelfde geldt voor de groente. Dat mengde we eerst (als puree) door zijn gemalen vlees. We geven hem nu geen gemalen vlees meer, dus geven we de groente dan ook apart?
Ik maak 's morgens het voer voor de honden. Dan meng ik het vlees met de groenten. Dat krijgen ze 's middags te eten en de groenten gaat schoon op.
Ook willen we hem eieren geven (ik dacht zo'n 3 per week?), hoe kunnen we dat het beste geven? Gewoon zo, zonder ergens doorheen te roeren, lijkt me niet lekker voor hem. Of is dat juist wel het beste?
Drie keer per week is prima. Gewoon, een heel ei (met schil dus) in zijn voerbak leggen met de rest van het voer. Of een eitje buiten geven, zodat hij het kapot kan gooien. Moet jij eens kijken hoe lekker hij dat vindt :D!
Een aantal keren per week yoghurt is ook verstandig, voor de probiotica die erin zit. Maar hoeveel en hoe vaak kunnen we dat het beste geven? En dan ook zo? Misschien met het gepureerde fruit erdoor? En dan als 'toetje' oid? Misschien kunnen we daar dan wel zijn kruiden doorheen roeren.
Ik geef vrijwel nooit zuivel. Maar je kunt gewoon een schepje yoghurt door het vlees of orgaanvlees mengen.
Zijn zalmolie roerde we ook eerst door zijn gemalen vlees, hoe kunnen we dat nu het beste geven?
Op/door zijn vlees/groentenmengsel.
Van de fokker hebben we ook gemalen bot meegekregen. Maar dat lijkt me een beetje onlogisch te geven, aangezien hij gewoon botten krijgt................
Ja. Maar, hier ga je al. Wanneer je de gemalen botten weg laat, krijgt pupsel dan nog voldoende bot binnen? Ik zou het zelf uitrekenen en een menu berekenen zonder gemalen handel. Want wat moet een hond met gemalen spul, terwijl ie zelf tandjes heeft gekregen?
Door Furious_Olive
#1260664
Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee..

We krijgen zijn voeding aangeleverd door Food For Dogs, van Bob Lammers (www.foodfordogs.nl). Hij berekent precies aan de hand van de leeftijd, gewicht en ras van de hond van hij nodig heeft. We krijgen het in principe per maand aangeleverd, in dagpakketjes. Omdat hij vanuit de fokker maar liefst 700 a 800 gram vlees per dag, en dan nog zijn pap erbij kreeg, zitten we nu op zo'n 500 a 600 gram. Dit bouwen we langzaam af naar 400 en naar twee keer per dag (ipv 3 a 4). Anders is het ineens te weinig voor hem..

Wat we nu in de vriezer hebben liggen is een mix van botvlees, zalmkoppen, zalmstaart, hertenvlees, (lams)hersens, lamsvlees, kippenkoppen, pens, eendennekken en spiervlees. Dat is voor een week. We gaan even kijken of dat goed gaat en of hij alles eet en alles lust ed. Vanaf dan krijgen we het per maand aangeleverd. Het is telkens een mix van allerlei dingen, maar zodanig dat hij alles krijgt wat hij nodig heeft. We weten dan ook wat hij krijgt en hoeveel het is. We zijn natuurlijk ook niks verplicht. Als hij iets echt niet lust, of niet kan verdragen, laten we het eruit. Als het te veel of te weinig is, passen we het aan. Dit kan in overleg met Bob, maar als we het zelf willen bepalen kan dat ook.

De kruiden die we geven zijn algen, biergist, kiezelaarde en nog een andere waar ik de naam even van kwijt ben  ::) Vanaf een maand of 3 gaan we hem ook rozenbottel erbij geven.

Hij krijgt ook geen gemalen vlees. Alles is aan een stuk met of zonder botten..

Ik had een groenteprutje voor hem gemaakt, maar dat vond hij toch niet zo heel lekker. Toen ik er een eitje doorheen roerde at hij wel alles op. Dus ik denk dat ik dan de groente zo'n 2 a 3 keer per week blijf geven, met een eitje.

Het fruit eet hij goed als ik het pureer, maar toen ik hem een appel gaf ik stukken, at hij dat na veel moeilijk gedoe (blaffen en springen naar de appel  :D) lekker op.. Dus misschien hoef ik dan inderdaad geen eens geen moeite meer te doen om dat ook te pureren.. Of ik doe dat wel, en dan kan ik er wat yoghurt doorheen roeren. Kan het natuurlijk ook afwisselen.

Vanmorgen kreeg hij zijn eerste zalmkop, dat was erg leuk om te zien. We deden het in zijn bak en zonder twijfelen of al te veel snuffelen pakte hij hem eruit en rende hij eermee naar zijn favoriete eetplekje om het met veel smaak op te knabbelen..  :)
Door *Evie*
#1263959
Hey Olijfje!

Dat is een tijd geleden  ;D , ( hier de andere furious, je weet wel vroegah toen het nog khk was  :D )
Wat grappig jou hier tegen te komen!

Hoe het gaat met jullie pupseltje??
Succes met het barfen!

Groetjess
Door Furious_Olive
#1264003
Hey Eef!!

Hahaahahaa, dat is ook toevallig!!  ;D

Het gaat heel erg goed en we hebben het barfen nu een beetje onder de knie  ;)
Zal wel even een paar leuke fotootjes posten..

Wat voor een hond heb jij dan?

Groetjes!!
Door *Evie*
#1265112
Hoiii!!

Foto's zijn altijd leuk!!!

Ik heb 2 Rhodesian Ridgebacks, een reu van 17 maanden en een teefje van 7 maanden.
Woon je samen en nu gezellig een pupje erbij??
Door Furious_Olive
#1266657
Kijk anders even op www.risingsunperformance.nl/gallery.
Daar staan alle foto's van Rock en die werken we regelmatig bij..

Cool, ridgebacks zijn erg mooi..

Yup, sinds 1,5 jaar samen een huisje en nu eindelijk een boxer.
Tonny is begin dit jaar fulltime voor zijn eigen zaak gaan werken, en werkt nu dus thuis. Vanaf volgende week heeft hij een pand en kan Rocky mee. Ian, zijn zakenpartner heeft twee Bullterriers en die gaan ook mee.. Nu was gewoon de perfecte tijd een hond te nemen..
Door *Natasja*
#1266923
Furious_Olive schreef: We krijgen zijn voeding aangeleverd door Food For Dogs, van Bob Lammers (http://www.foodfordogs.nl). Hij berekent precies aan de hand van de leeftijd, gewicht en ras van de hond van hij nodig heeft. We krijgen het in principe per maand aangeleverd, in dagpakketjes. Omdat hij vanuit de fokker maar liefst 700 a 800 gram vlees per dag, en dan nog zijn pap erbij kreeg, zitten we nu op zo'n 500 a 600 gram. Dit bouwen we langzaam af naar 400 en naar twee keer per dag (ipv 3 a 4). Anders is het ineens te weinig voor hem..
Waarom heb je hem nu op 500 à 600 gram per dag gezet, als ik vragen mag? Hij zal bij de fokker toch niet voor niets 700/800 gram per dag hebben gekregen?
Door *Evie*
#1267457
Hoii!!

Wat een schatje!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dat scheve witte op zn snoet!!
Stoere ouders heeft ie ook!

Wat gaaf dat Tonny en Ian een eigen zaak hebben!! Mooi vooruitzicht met een nieuw pand!
Ik ben er helemaal uit joh, keek af en toe nog wel op khk maar dat is ook weg,
zag nog dat er wel een nieuw iets was geopend.

Btw wat slaat die reactie op, dit is een voorstel topic  ???
Kan ook wel ff gezellig blijven he!
Get a grip on yourself  ;D
Door Furious_Olive
#1268764
Yup. KHK is overleden.. Is niet meer. Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant, ach. Ik deed er toch niks meer mee. Uiteraard rij ik nog steeds Honda en doet Ton in de zaak eigenlijk ook alleen maar Honda's (we hebben toch een Honda-hart :P), daar houdt het voor mij ook wel mee op..

Ja, schatje is het he. Het is echt een rotzakje, en hij heeft ADHD :P Maar het is zo'n lieverd, hou je niet voor mogelijk. Hij leert nu echt te luisteren, alhoewel hij daar niet altijd evenveel zin in heeft  ;D

Heb jij ook fotootjes van je woefies?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door