Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door claartje
#1246710
wij willen langzaam aan overstappen op vers vlees.
we heben hier al goede tips gehad en zijn bezig leveranciers uit te zoeken en goede menu's samen te stellen.
nou viel het me op dat er regelmatig mensen zeggen voordeliger uit te zijn met barfen. maar als wij overstappen gaan we echt een stuk meer betalen, terwijl ik nu toch niet direct goedkoop voer heb.

als de kwaliteit maar goed is, vind ik het niet erg om er voor te betalen, maar... als rasechte hollander.... als je dezelfde kwaliteit goedkoper kunt krijgen, dan is dat altijd mooi mee genomen, toch?!

wat voor tips kunnen jullie me geven waar ik op kan letten met het inkopen van vlees? zijn bepaalde vleessorten/delen voordeliger, terwijl ze net zo goed zijn als andere soorten/delen. zijn er bepaalde adressen die bekend staan om betaalbare kwaliteit? of bereidingswijzen die betaalbaarder uitpakken? en wat zijn normale prijzen en wanneer wordt ik afgezet als rasechte leek! hahaha

nogmaals, ik wil niet voor een spotprijs slecht vlees hebben, maar je hebt 'goed' en 'goed' en die twee kunnen dan heel verschillend in prijs zijn?! ;)
Door Too
#1246731
Het hangt natuurlijk een beetje af van
- je definitie van kwaliteit.. wil je alleen biologisch voeren.. dan moet je ws ernstig zoeken naar een 'voordelige' bron
- je vriezer-capaciteit,als je grotere hoeveelheden kunt stouwen zijn er ook betere 'deals' mogelijk, samen grote bestellingen doen helpt ook.

Met maar 2 katten, en dus samen 200gr/dag eten en maar 1,5vrieslade [waar ook wat mensen-barf in moet], ligt t wat wat anders, al hoef ik ook niet de hoofdprijs te betalen..
bovendien kies ik ervoor de dames met regelmaat kwartel en duif te voeren.. dat jaagt de kilo-prijs ernstig op, eea compenseer ik dan met kippenrug ed a 1 euro/kg, gratis konijnenkoppen [van de marktpoelier], af en toe smuldier [enkelvoudig] en cadeautjes van de turkse slager..

In mijn ogen kun je bij de thuisleverende bedrijven prima vlees kopen, voor dat gemak betaal je dan wel wat meer
Als je dat kunt combineren met leuke acties [zoals deze week de eenden-actie van Robbiekomvoor bv]..

Er komen vast nog betere tips langs.... maar zo doe ik t
Door ulla
#1246847
Ik ben ook duurder uit, maar stel ook prijs op kwaliteit.
Dus een keertje snijsels oke,maar niet tevaak.
Spiervlees moet bij mij ook spiervlees zijn, en vleesbot, bot met vlees, en geen kaal karkas.
Pens voer ik zeer bescheiden,omdat het ook een klein onderdeel van een koe / schaap is.

En orgaan is buiten lam om hier biologisch.
En ja kwaliteit betaal je. ;)
Door Nynke
#1246897
ik zou regelmatig opletten op aanbiedingen in de daarvoor bestemde hoek en eens rondkijken op de markt. Verder heb ik niet echt het idee dat ik duurder uit ben, zeker niet as ik meereken dat de dierenarts ons veel minder vaak ziet dan voorheen  ::) ::) ;)
Door claartje
#1246906
zoals ik het een beetje lees gaan de meesten dus ook navraag doen bij de plaatselijke slager en/of poelier?
en gaat het dan om vlees dat niet voor menselijke consumptie in de etalage ligt of wel?
zal hier in de wijk verderop eens informeren. de markt is ook een goede. hebben we hier één keer in de week op het plein.

nogmaals, dat kwaliteit iets kost, dat maakt ons niet uit. maar ik vond het zo opvallend dat zoveel mensen zoveel goedkoper uit waren, doet me denken dat ik nog op de verkeerde plaatsen naar de verkeerde producten kijk haha

een vriezertje moet er hier sowieso maar eens bij. we halen ons eigen vlees altijd bij een biologische boer en dan enmen we ook het liefst een grote voorraad mee. 3 vrieslades zijn dan niet groot genoeg. zal bij deze boer ook eens vragen wat hij voor ons kan betekenen.

snijsel is trouwens minder goed vlees als ik dat goed begrijp?
Door Peter79
#1246916
Als ik heel gericht precies koop wat ze eet, dan ben ik absoluut goedkoper uit.
Wat het duur(der) maakt is het steeds proberen van nieuwe dingen of het kopen van lekkere dingen.
De poelier krijgt af en toe een rolberoerte als hij hoort dat het voor de hond is.
Ik heb echter maar een klein hondje, dus zo extreem duur is het toch niet, en ik gun haar het beste.
Laatst gewijzigd door Peter79 op vr 01 mei 2009, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1246960
claartje schreef: zoals ik het een beetje lees gaan de meesten dus ook navraag doen bij de plaatselijke slager en/of poelier?
en gaat het dan om vlees dat niet voor menselijke consumptie in de etalage ligt of wel?
zal hier in de wijk verderop eens informeren. de markt is ook een goede. hebben we hier één keer in de week op het plein.


snijsel is trouwens minder goed vlees als ik dat goed begrijp?
Snijlingen /snijsel is absoluut goed [spier]vlees maar blijft bv over bij t snijden van [voor mensen] aantrekkelijke stukjes biefstuk, t zijn resten spiervlees

Ik denk dat de slager een verhoudingsgwijs errug duur adres is, als hij zelf slacht zou je een afspraak kunnen maken voor orgaan, kopvlees ed
De poelier zou een interessante kunnen zijn voor karkassen, ruggen [hier heet dat 'soeppakket'], vleugel, poten maar hou de prijs in de gaten...
Als er een slachterij in de buurt zit... kan ook een optie zijn


En voor adres-tips van collega-'barfers' ..heb je al bij "a la carte" gekeken??
Door claartje
#1246995
ik zal iig eens navraag doen bij ons biologisch boertje.

de a la carte heb ik gelezen idd, maar dat is voornamelijk in regio groningen. ik heb een fiets met een fietskar en het moet een leuke afstand blijven haha ;) dus we kijken anders naar bezorgen of iets dat op de route groningen-heerenveen ligt, zodat mijn man het mee kan nemen.

ik ben voornamelijk nog erg veel prijzen aan het vergelijken, zodat ik ook een idee heb van wat redelijk is. ik zie het me nog wel gebeuren dat ik een 'deal' maak met een plaatselijke poelier en dat die man grinnikend naar huis gaat, omdat ie mij een poot uit heeft gedraaid  ::)
Door claartje
#1247008
ik kom straks met een gigantisch boekwerk bij mijn boertje en poelier en kan ze wijsneuserig vertellen dat de prijzen toch 'écht niet meer van deze tijd zijn'  ;D
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1247069
*loes* schreef: Hahaha ja het blijven tenslotte zaken.
Ik betaal hier 1.25 voor een kilo karkasjes of nekjes.
Als je verder gaat zoeken kom je misschien nog voordeliger uit,ik betaal 50 cent voor kippen nekken maar moet dan wel 10 kilo nemen maar je kan misschien met iemand delen?(ik doe altijd samen met mijn dochter)
Kippen ruggen ook 50 cent per 10 kilo.
Door Too
#1247072
*Marga* schreef: Als je verder gaat zoeken kom je misschien nog voordeliger uit,ik betaal 50 cent voor kippen nekken maar moet dan wel 10 kilo nemen maar je kan misschien met iemand delen?(ik doe altijd samen met mijn dochter)
Kippen ruggen ook 50 cent per 10 kilo.
Dat bedoelde ik... veel voor niet zo veel.. zo druk je de gemiddelde kilo-prijs
samen inkopen [oproepje op verzamelplaats??] en een flinke vries
Door claartje
#1247077
dat is dan inderdaad wel iets om op te letten.
die vriezer zal er dan echt moeten komen haha

bedankt voor de antwoorden, zo heb ik een betje een richtlijn van waar de prijzen een beetje tussen 'moeten' zitten.
als er nog meer mensen zijn met ideetjes/prijsindicaties voor andere onderdelen, graag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door