Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door standebull
#1241511
Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjaak. Ik Barf niet (en vooroordeel het ook absoluut niet),  maar ben wel erg geintereseerd. En wellicht stap ik ooit nog eens over.
Mijn vraag is de volgende: Er wordt op verschillende manieren vers vlees gegeven. Vaak te onderscheiden als KVV of echt Barf.

Op het hondenforum waar ik vaak kom wordt ook door verschillende mensen enthousiast gebarft. Wat ik daar de laatste tijd zie is dat men pups complete dode dieren laat opeten met huid en haar (eenden, konijnen).

Mijn vraag is: wat is hier de meerwaarde van? Als die er is........prima, ben benieuwd naar jullie meningen.
Door Butch
#1241617
Je hebt een aantal 'stromingen'.
KVV is (als je dat een stroming kan noemen) kant en klaar diepvries wat je koopt. Daar zit gemalen alles in wat je hond nodig heeft.

Barf is zelf samenstellen. Dus je geeft in de juiste  (en daar zijn verschillende meningen over) verhoudingen vleesbot, vlees, vis, pens, orgaan en groente.

NRV is natuurlijke rauwe voeding. Degene die dit geeft vind dat honden geen groente extra nodig heeft omdat het (deels verteerde) groenvoer al uit de maag/pens komt en alle nutriënten bevat of dat de hond het simpelweg niet nodig heeft.

Dan heb je nog het prooidiermodel. Degene die dit geeft heeft als argument dat de percentages die barfers geven een afgeleide is van wat de hond in de natuur krijgt; een prooidier heeft die en die percentages bot/vlees/orgaan etc. Zij vinden dat een volledig prooidier sowieso de meest optimale verhoudingen heeft en volledig is en geven dus hele beesten.

Alle bovenstaande manieren van voeding is allemaal gebaseerd op de wetenschap dat rauw het meest natuurlijke is voor een hond en we vinden allemaal dat rauw voer, in de juiste (en daar kun je dus over van mening verschillen) verhoudingen en samenstelling het beste is.

Ik denk persoonlijk dat alle manieren die hier boven staan goed zijn en gezond en veel beter dan brokken. En de baasjes, de verschillende rassen en individuele honden kunnen voorkeur hebben voor manieren van rauw voeren. De een doet het beter op KVV, de ander op barf, NRV of prooidieren dus.  :)
Door Butch
#1241682
toch even nagekeken op de site van Voer Natuurlijk. Ik citeer:

NRV: NRV is de afkorting van Natuurlijke Rauwe Voeding of Natuurlijke Rauw voeren en heeft als grondslag de theorie van de Australische dierenarts Tom Lonsdale. Ook dit is een term voor zelf samenstellen. Het verschil tussen NRV en BARF is dat er bij NRV geen groenten/fruit/granen en onnatuurlijke supplementen worden gevoerd. Ook mag de voeding voor een gezonde hond niet gemalen worden maar moet het uit zo’n groot mogelijke stukken bestaan. Het geven van gehele prooidieren zoals konijn met huid en haar wordt aanbevolen. Indien dit niet mogelijk is worden prooidieren nagebootst door prooidierpercentages aan te houden.

Prooidiermodel: Mensen die voeren volgens het hele prooidiermodel voeren uitsluitend gehele prooidieren zoals konijnen, hazen, duiven etc. compleet met huid en haar.
15-20% bot
15%-20% orgaanvlees
60-70% spiervlees


Toch niet slecht voor een barfer. :beerchug:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1241799
Butch schreef: toch even nagekeken op de site van Voer Natuurlijk. Ik citeer:

NRV: NRV is de afkorting van Natuurlijke Rauwe Voeding of Natuurlijke Rauw voeren en heeft als grondslag de theorie van de Australische dierenarts Tom Lonsdale. Ook dit is een term voor zelf samenstellen. Het verschil tussen NRV en BARF is dat er bij NRV geen groenten/fruit/granen en onnatuurlijke supplementen worden gevoerd. Ook mag de voeding voor een gezonde hond niet gemalen worden maar moet het uit zo’n groot mogelijke stukken bestaan. Het geven van gehele prooidieren zoals konijn met huid en haar wordt aanbevolen. Indien dit niet mogelijk is worden prooidieren nagebootst door prooidierpercentages aan te houden.

Prooidiermodel: Mensen die voeren volgens het hele prooidiermodel voeren uitsluitend gehele prooidieren zoals konijnen, hazen, duiven etc. compleet met huid en haar.
15-20% bot
15%-20% orgaanvlees
60-70% spiervlees


Toch niet slecht voor een barfer. :beerchug:
Waarbij er dan velen graag pens als spiervlees zien en dit ook als zodanig voeren. (dag prooidier ;D)
Door pallas
#1241891
standebull schreef: Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjaak. Ik Barf niet (en vooroordeel het ook absoluut niet),  maar ben wel erg geintereseerd. En wellicht stap ik ooit nog eens over.
Mijn vraag is de volgende: Er wordt op verschillende manieren vers vlees gegeven. Vaak te onderscheiden als KVV of echt Barf.

Op het hondenforum waar ik vaak kom wordt ook door verschillende mensen enthousiast gebarft. Wat ik daar de laatste tijd zie is dat men pups complete dode dieren laat opeten met huid en haar (eenden, konijnen).

Mijn vraag is: wat is hier de meerwaarde van? Als die er is........prima, ben benieuwd naar jullie meningen.
Hier staat ook wel eens een complete prooi op het menu.
Het daagt de honden uit op een andere manier te eten, ze doen er veel langer over dan hun gewone barfhap waarbij het vlees zo naar binnen glijd en het karkas met een paar keer kraken ook vertrokken is.
Ik vind ook dat de vertering anders is, met wat vacht erbij worden de drolletjes mooi ingepakt.
Zo heb ik Didot als laatste  maaltijd voor zijn operaties hazekoppen icl vacht samen met spiervlees gegeven.
Ookal duurde het weer even voordat hij weer volledig at, de drolletjes waren perfect.

(let wel!!het waren géén buikoperaties, dan zou ik helemaal geen bot voeren vantevoren)
Door ulla
#1241937
Nikkie schreef: Iemand die NRV geeft, geeft via het prooidiermodel ;D
Bij het prooidiermodel  hoort ook vacht en veren, vandaar bij zelf samen stellen , ook groenten, als vezel.

of hele dieren voeren. ;)

Persoonlijk vind ik dat groenten een goede toevoeging kan geven, ik maal dus gewoon 1 x in de 3 weken een portie voor mijn honden.
En dat doe ik niet voor mijn plezier, maar wel voor de gezondheid van mijn honden.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1241953
Een "echte" NRVer geeft hele dieren of stelt samen zoals een prooidier in elkaar zit
Een NRVer rekent pens als complete maaltijd, net zoals vette vis. Dit in hoeveelheid die de hond per dag eet.

Ik geef mijn honden vers vlees.
Ik Barf niet en NRV niet. Ja soms krijgen ze een heel konijn of kip met vacht en veren. Soms krijgen ze groente. Ik geef waar mijn honden het goed op doen. En dan gebruik ik de richtlijnen van Barf en NRV  ;)

Iedere hond is anders en ik denk dat het belangrijk is dat je naar je hond kijkt  :)
Door Lizzy
#1242082
standebull schreef: Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjaak. Ik Barf niet (en vooroordeel het ook absoluut niet),  maar ben wel erg geintereseerd. En wellicht stap ik ooit nog eens over.
Mijn vraag is de volgende: Er wordt op verschillende manieren vers vlees gegeven. Vaak te onderscheiden als KVV of echt Barf.

Op het hondenforum waar ik vaak kom wordt ook door verschillende mensen enthousiast gebarft. Wat ik daar de laatste tijd zie is dat men pups complete dode dieren laat opeten met huid en haar (eenden, konijnen).

Mijn vraag is: wat is hier de meerwaarde van? Als die er is........prima, ben benieuwd naar jullie meningen.
Ik zie geen meerwaarde. Gezondheidstechnisch is die er ook niet. Alles dat aan een prooidier zit, kun je op andere/losse wijze aan je hond voeren. Ik voer persoonlijk uit persoonlijke overtuiging geen hele dieren. Ik ben tegen het fokken/kweken van dieren, om ze vervolgens aan mijn honden te voeren. Ik voer mijn honden met zoveel mogelijk (als het maar even kan biologische) overblijfselen, die de mens niet meer eet. Dus botten, spiervlees dat mensen niet mooi/lekker vinden (zoals kopvlees), orgaanvlees (dat in NL maar nauwelijks populair is en waar dus heel veel van overblijft). Daar voel ik mij senang bij. Maar ja goed, ik ben zelf dan ook vegetarier.
Door xolopodenco
#1242248
Ik sluit me aan bij Lizzy, ik voel ook een innerlijke en morele weerstand tegen het zogenaamde 100% natuur. Ik heb minder bezwaar tegen het gebruik van zaken die overblijven, het liefst biologisch, maar ik maak ook gebruik van de gigavraatzucht van de westerse mens en haar bioindustrie. Daar blijft zoveel "oneetbaars" van over dat je daar alle honden van zou kunnen voeren denk ik.

Daarbij komt dat ik zeker weet dat 3 van mijn honden voorlopig niet meer zouden eten als ik ze hele prooidieren voor zou zetten. Terwijl ze dolgraag vers nuttigen/barfen/groentemengsels eten.
Door standebull
#1242392
Ben weer wat wijzer geworden.
Pesoonlijk vind ik het niet nodig om een groepje pups achter in de tuin met zijn alle een prooidier te geven. De hond is geen wolf meer maar een gedomesticeerd huisdier. Dat zijn stofwisseling en gezondheid baat hebben bij barven en KVV kan ik goed snappen.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door