Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1230087
Sinds november hebben mijn vriend en ik ons teefje Daya. We hebben haar toen meteen op kvv gezet. Zoals hier aangeraden zijn we daarna het barfen begonnen met beginnersbotjes, maar Daya kan helaas helemaal geen kip en eend verdragen. Ze krabt haar oortjes tot bloedens toe open  :'(. Voor we er achter kwamen dat de voeding de oorzaak was, heeft ze wel kippennekken, kipkarkas en eendennek gegeten en dit alles verteerde en kraakte ze goed. Nu staat ze al een week of twee op alleen maar konijnkarkas en konijnenvoorpoot als vleesbot en gelukkig verdraagt ze dit goed. Het spiervlees van lam lijkt ze ook te kunnen verdragen en ik heb inmiddels de eerste kilo lamsribben in de vriezer liggen. Ze zouden door te buigen zijn, maar ik ben altijd nog huiverig voor de grotere botten.. Maar binnenkort gaan we deze proberen..

Maar nu mijn eigenlijke vraag, hoe hard zijn konijnenkoppen en hertribstukken? Ik weet niet of het handig is om toch af en toe wat hersenen in het menu op te nemen? Konijnenkoppen zouden voor haar dan ideaal zijn, als de schedeltjes niet te hard zijn tenminste. Kan iemand mij dit vertellen? Ik denk erover om ze te bestellen bij Lupa.

Omdat ik een beetje huiverig ben om ander gevogelte te proberen (al heb ik wel nog kwarteltjes en parelhoen in de vriezer liggen om het toch een kans te geven) wil ik graag de grens een beetje verleggen naar wat zachtere botten van grotere dieren. Nou vroeg ik me af of de hertribstukken van Lupa erg hard zijn? Zijn deze te vergelijken met lamsribben of moet ik me er iets heel anders bij voorstellen?

Heel erg bedankt voor de hulp!!
#1230123
Hier eten ze met gemak en gesmak konijnekoppen, maar ik heb wel grote honden.,45 en  50 kg
Een chiuwawa  weet ik niet of dat wel lukken zal.
Herteribben kunnen best hard zijn, moet je wat mazzel mee hebben. verder opassen ermee
#1230167
hier 2 katten die gemepte nijnekop heerlijk vinden;
dat zijn dan wel joekels van vlaamse-reus-koppen;  even groot als de kattekoppen zelf ...

zonder gemep, vinden ze't te moeilijk/te hard....de binnenkant schijnt enorm smekkelijk te zijn
#1230172
Hier één zolderkat die ongemepte konijnkoppen (van Herby) zonder probleem wegsmikkelt. Dus met de hardheid moet het meevallen. En in de kop zit orgaan wat je anders niet hebt, een paar ogen en wat hersens (maar is allemaal wel klein hoor).

Hertrib is hier ook geen enkel probleem, ik heb wel grote honden, maar aan de andere kant zijn het geen stevige knagers.
#1230331
Daya is een windhondkruising van 12 kg, ik ben benieuwd of ze de konijnenkoppen weg krijgt. Is het eigenlijk een probleem als je nooit hersenen of ogen in het menu hebt zitten? Ik vraag me af of ze dan niks tekort komen. Ik denk dat ik er een kilootje van bestel.

Ik denk dat ik die hertrib stukken maar even laat zitten, jammer want ik had er eigenlijk mijn hoop op gevestigd als derde soort vleesbot.  Misschien dat ik van tevoren even vraag of ze hele zachte hebben.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal  ;)
#1230345
Hoi ik heb 2 jack russel's van 8 kilo en die eten konijnenkopjes met gemak. Wel zijn ze overdwars door de helft gedaan maar dat is puur omdat ze anders teveel eten, lees te dik worden.....
Je kunt bij Lupa ook geitenribben bestellen die worden hier ook met gemak stuk gekauwd en konijnenkarkas gaat hier ook prima evenals hazenrugkarkas.
Misschien kun je Lupa even zelf bellen en vragen om wat informatie over hardheid, dat heb ik zelf ook gedaan en toen kreeg ik een konijnenkopje om te proberen.
#1230360
Hoi

Konijnekoppen kunnen ze goed eten maar herteribben zijn vrij hard.
Wij hebben een paar weken geleden reeribben gekocht en die zijn zachter en super goed bevleesd.
Ik heb ze overgenomen van iemand die teveel besteld had.
Hier zijn ze er helemaal  wild van.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#1230653
Ulrike schreef: Sinds november hebben mijn vriend en ik ons teefje Daya. We hebben haar toen meteen op kvv gezet. Zoals hier aangeraden zijn we daarna het barfen begonnen met beginnersbotjes, maar Daya kan helaas helemaal geen kip en eend verdragen. Ze krabt haar oortjes tot bloedens toe open  :'(. Voor we er achter kwamen dat de voeding de oorzaak was, heeft ze wel kippennekken, kipkarkas en eendennek gegeten en dit alles verteerde en kraakte ze goed. Nu staat ze al een week of twee op alleen maar konijnkarkas en konijnenvoorpoot als vleesbot en gelukkig verdraagt ze dit goed. Het spiervlees van lam lijkt ze ook te kunnen verdragen en ik heb inmiddels de eerste kilo lamsribben in de vriezer liggen. Ze zouden door te buigen zijn, maar ik ben altijd nog huiverig voor de grotere botten.. Maar binnenkort gaan we deze proberen..

Maar nu mijn eigenlijke vraag, hoe hard zijn konijnenkoppen en hertribstukken? Ik weet niet of het handig is om toch af en toe wat hersenen in het menu op te nemen? Konijnenkoppen zouden voor haar dan ideaal zijn, als de schedeltjes niet te hard zijn tenminste. Kan iemand mij dit vertellen? Ik denk erover om ze te bestellen bij Lupa.

Omdat ik een beetje huiverig ben om ander gevogelte te proberen (al heb ik wel nog kwarteltjes en parelhoen in de vriezer liggen om het toch een kans te geven) wil ik graag de grens een beetje verleggen naar wat zachtere botten van grotere dieren. Nou vroeg ik me af of de hertribstukken van Lupa erg hard zijn? Zijn deze te vergelijken met lamsribben of moet ik me er iets heel anders bij voorstellen?

Heel erg bedankt voor de hulp!!
Arme Daya! :(

Van de herteribben weet ik niets, maar ik verwacht dat die best hard zullen zijn. Konijnekop vrat mijn pupsel al met 4 maanden ofzo. Niet dat het hem heel gemakkelijk afging, maar het ging wel goed. Ze zijn denk ik ook best lastig om grip op te krijgen (ronde vorm, glibberdeglibber, echt heerlijk om naar te kijken!  :P)
Maar echt zacht zijn ze niet, nee.
Ik heb ook die van Lupa, ik heb er nog een paar liggen dus als je wilt kan je er zo een paar krijgen om eens te proberen of het wat is.

Kwartel is heerlijk zacht en parelhoen is ook goed te doen. Hoewel ik me kan voorstellen dat je voorzichtig bent met gevolgelte, lijkt het me dat een kipallergie nog niet betekent dat ze geen enkel gevogelte kan verdragen? Mja, ik zie nu dat je haar ook eend hebt gevoerd... Weet je zeker dat ze voor beiden allergisch is, of zou het ook OF de kip OF de eend kunnen zijn geweest?

(edit: ZEER irritante typefout verwijderd... ;D )
Laatst gewijzigd door Boez op zo 12 apr 2009, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#1230781
Hallo Boez :)!  Ik hoor net van mijn vriend dat hij tegen koppen toch echt een bezwaar heeft, jammer  :(. Maar wel heel lief aangeboden!

Na zowel de kip als de eend uit het menu gehaald te hebben, heb ik gewacht tot haar oortjes weer helemaal geheeld waren en tot rust waren gekomen. Daarna heb ik eerst de kip weer erbij gedaan, maar ze begon vlot weer te krabben. Nadat dit weer goed over was heb ik hetzelfde geprobeerd met de eend en daar lijkt ze nog heftiger op te reageren :'(. Ik heb ze dus inderdaad beide heel voorzichtig apart geprobeerd, maar toen we de eerste keer begonnen met barf heb ik ze inderdaad vrij snel gecombineerd  :). Maar ze reageert dus inderdaad op beide. De parelhoen en kwartel heb ik nog niet helemaal afgeschreven, maar ik wil eerst wat dingetjes proberen waarvan ik de kans kleiner acht dat ze erop reageert. Echt jammer dat ze zowel op kip als eend reageert, ik vind die soorten vlees toch echt heel anders van kleur en dat maakt me een beetje huiverig voor andere soorten gevogelte. Ik heb ook nog het wildspiervlees liggen waarin struisvogel zit. Ik hoop zoooo dat ze die wel verdraagt, zo kan ik tenminste makkelijk wat meer variatie aanbrengen.

Ashley misschien ga ik inderdaad de geitenribben en hazenkarkassen maar eens proberen. Bedankt voor die tip!!!
#1230864
Ulrike schreef: Ashley ik ga zeker even naar de hardheid vragen!

Fynn bedankt voor de tip van reeribben! Heb je misschien een idee waar je die kan kopen? Ik begrijp dat je ze zelf over genomen hebt  :).
Degene waar ik ze van overgenomen heb besteld ze in Mill.
Wildhandel in Mill
06-46075848
Vraag naar Branko van de Weem
e-mail: [email protected]

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#1230908
Ulrike schreef: Hallo Boez :)!  Ik hoor net van mijn vriend dat hij tegen koppen toch echt een bezwaar heeft, jammer  :(. Maar wel heel lief aangeboden!
Mocht vriendlief zich bedenken, het aanbod blijft staan :). Zolang de voorraad strekt ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door