Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Petra de Jong
#136613
Angelique schreef: Gelukkig zijn rauwe botten niet vergelijkbaar met de wat minder makkelijk verteerbare spijkers 8)
Wel goed voor 't ijzergehalte van 't voer. ;D
Door cattystyle
#159384
Hallo weer...

Om er nou een nieuwe topic voor te starten vond ik ook zowat, want als je zoekt op lamsbotten vind je al zoveel!

Tess krijgt nu een week of 2/3 elke dag een lamsbot. Ik omschrijf ze maar als knoken. Onder- of bovenbeen, er zitten langere en kortere knoken bij. We krijgen ze (gratis!) van een gewone slager die elke vrijdag een lam uitbeent. Er zitten af en toe ook wat schouders bij.

Nu is dus de hamvraag: is het slecht voor de tanden van mijn 5-jarige Tess om ELKE DAG een lamsbot te geven? De hoektanden zijn een beetje recht afgesleten, dat was al zo, ik denk door al dat gedoe met stokken in het verleden.

Ze barft overigens nu bijna twee maanden, alle botten gaan goed, ontlasting is niet wit, altijd goed van structuur, vind geen stukken bot ertussen en ze heeft geen pijn bij het poepen (zo te zien).

Ik doe het ALTIJD als toetje, ze krijgt het nooit zomaar tussendoor.

Inderdaad zie ik ook splinters, die er hard, dik en scherp uitzien, een aantal daarvan laat ze liggen. Die ruim ik dan direct na het bot eten op. Ze doet er een half uur tot drie kwartier over om een knook weg te knagen, een schouder duurt korter. Ze schrokt nooit en gaat op haar dooie gemak knagen.

Ik hoop dat ik jullie genoeg info heb gegeven om de vraag te beantwoorden!!!
Door 202spots
#159410
cattystyle schreef: Tess krijgt nu een week of 2/3 elke dag een lamsbot. Ik omschrijf ze maar als knoken. Onder- of bovenbeen, er zitten langere en kortere knoken bij. We krijgen ze (gratis!) van een gewone slager die elke vrijdag een lam uitbeent. Er zitten af en toe ook wat schouders bij.
Nu is dus de hamvraag: is het slecht voor de tanden van mijn 5-jarige Tess om ELKE DAG een lamsbot te geven? De hoektanden zijn een beetje recht afgesleten, dat was al zo, ik denk door al dat gedoe met stokken in het verleden.
Ze barft overigens nu bijna twee maanden, alle botten gaan goed, ontlasting is niet wit, altijd goed van structuur, vind geen stukken bot ertussen en ze heeft geen pijn bij het poepen (zo te zien).
Ik doe het ALTIJD als toetje, ze krijgt het nooit zomaar tussendoor.
Inderdaad zie ik ook splinters, die er hard, dik en scherp uitzien, een aantal daarvan laat ze liggen. Die ruim ik dan direct na het bot eten op. Ze doet er een half uur tot drie kwartier over om een knook weg te knagen, een schouder duurt korter. Ze schrokt nooit en gaat op haar dooie gemak knagen.
Ik hoop dat ik jullie genoeg info heb gegeven om de vraag te beantwoorden!!!
Hi Marieke
Bij mij krijgen ze 1 recreatie bot per week...en ik vind elke dag 'n knokkel/gewricht wel errug veel hoor.
Fijn dat Tess niet verstop raakt van al dat bot,maar als ze er 30-45 min op knaagd dan is 't wel zeker dat ze haar tanden op deze harde botten aan 't afslijpen is.
De botten die je hebt zijn dragende botten..de poten..
en die zijn veel harder dan de schouderblad.

Ik zou de knokkels (OF schouderblad ) hooguit 1 x per week geven,en na 'n half uur weg halen.
Wanneer je 'n klein ribbetje als toetje geeft dan zeg ik ja...maar niet elke dag 'n knokkel .

Misschien wil de slager de lamnek of ruggewervel voor je bewaren? Daar zit meer vlees aan en heeft zachtere botten.
Weet je ook wat hij met de kop en ingewanden doet?
Misschien kan je alles krijgen waar hij verder niks mee doet?
Door cattystyle
#159471
Dank je Dory!

Ik was er al een beetje bang voor...dacht dat lamsbotten niet onder recreatiebotten vielen omdat ze helemaal opgingen!

Ik weet niet wat die man daarmee doet, maar ben bang dat degene die ze voor me meeneemt niet met een lamskop gaat sjouwen...Bij de Islamiet waar ik kom wil ik nog wel een keer een schapenkop halen, daar zit dan alles nog in en die kost 2,50 of zo. Dat is wel gaaf. Jammer dat ze het niet zo vaak mag hebben. Wat moet ik dan gezien de statistieken elke dag als bottenbron aanbieden? Kippenbot/vleugels/whatever is toch veel te eenzijdig of niet? Elke keer hetzelfde soort bot is dat!
Door cattystyle
#159472
Oh, wervel zit er soms trouwens wel bij, die heeft ze vandaag gehad. Zat een lekker stuk vetje aan en meer vlees!
Door 202spots
#159475
Wat voer je Tess nu?
geef je kvv of maak je alles zelf klaar ?
of kvv met af en toe 'n beetje zelf erbij?
Door Nelly
#159505
Die 2 van mij laten dat middelste scherpe stukje bot ook altijd liggen, Marieke. Ik sla ze altijd kapot met een hamer (de botten dan hè) en haal het merg eruit voor ze.Zijn ze wild op en is superrrrrrr voedzaam!
Groetjes, Nelly.
Door Lizzy
#159506
Ik vind iedere dag ook wat veel. Botten van grote dieren (en lam valt daar ook wel onder) bevatten erg veel fosfor (en veel calcium). Ik weet niet wat je verder nog aan bot geef (van bijv kip of konijn ofzo), maar voor je het weet zit je ver boven de 60% en dat lijkt me teveel van het goede. Of de tanden er persee van slijten.... Ik heb geen idee maar over het algemeen zijn knoken vrij hard dus is het niet ondenkbaar. Ik zou zelf eerder 2 keer per week zo'n bot geven. Maximaal.
Door cattystyle
#160998
Als de nood hoog is...is de redding nabij! Een BARF-vriendin uit de buurt heeft weer eens even gebabbeld met Mohammed van de Islamitische Slagerij (geen gein, hij heet echt zo...). Ze kwam aanzetten met een zak niet dragende botten van jonge dieren. Geweldig toch? Mogen we wederom gratis hebben. Of we ook interesse hadden in slachtafval... Ik denk dat ik die man ten huwelijk ga vragen ;D
Door cattystyle
#161000
202spots schreef: Wat voer je Tess nu?
geef je kvv of maak je alles zelf klaar ?
of kvv met af en toe 'n beetje zelf erbij?
Ik zie je bericht nu pas (sukkel! ::)). Nee, doe alles zelf. Nu ik dus meer opties heb krijgt ze nog maar een keer per week een maaltijdbot zoals ik het altijd noem, ik had nl. ook weer een stuk kalfspoot met vlees en vet erbij zitten, die krijgt ze dan nadat ze een lap pens gegeten heeft.

Verder dus wat wervels en ribben en kippenvleugels e.d. Moet ook nog een keer naar een slager in de stad die wsl. wel kipkarkassen en kippennekken verkoopt.
Door Truus
#161002
cattystyle schreef: Als de nood hoog is...is de redding nabij! Een BARF-vriendin uit de buurt heeft weer eens even gebabbeld met Mohammed van de Islamitische Slagerij (geen gein, hij heet echt zo...). Ze kwam aanzetten met een zak niet dragende botten van jonge dieren. Geweldig toch? Mogen we wederom gratis hebben. Of we ook interesse hadden in slachtafval... Ik denk dat ik die man ten huwelijk ga vragen ;D
Wat een bofkont ben jij :D..Hou Mohammed maar tot vriend, maar om daar nu ook gelijk mee te trouwen ::)..
zou toch maar effe wachten ;D ;D ;D
Door 202spots
#161436
cattystyle schreef: Ik zie je bericht nu pas (sukkel! ::)). Nee, doe alles zelf. Nu ik dus meer opties heb krijgt ze nog maar een keer per week een maaltijdbot zoals ik het altijd noem, ik had nl. ook weer een stuk kalfspoot met vlees en vet erbij zitten, die krijgt ze dan nadat ze een lap pens gegeten heeft.
Verder dus wat wervels en ribben en kippenvleugels e.d. Moet ook nog een keer naar een slager in de stad die wsl. wel kipkarkassen en kippennekken verkoopt.
Fijn dat je al aardig wat op de kop kan tikken!! ;D
Maar vergeet niet om OOK wat orgaanvlees te geven!!
Hart,lever,niertje en alles wat je kan krijgen o.a lamhersenen,testikels,longen e.d ;)
Door cattystyle
#164426
Longen vindt ze niet lekker. Testikels en hart krijgt ze regelmatig, niertjes vindt ze niet lekker (zucht).

Nu heb ik gisteren ook weer twee schouderbladen van een rund gekregen, een borstbeen en een rib met een stuk wervel. Het gaat goed!
Door cattystyle
#166051
Jippie! Een vriendin heeft het boek van Donath op de kop getikt in een antiquariaat (waarom heet dat eigenlijk zo, wat hebben ze tegen quariaten?!?! ;D), het is het boek: wat moet mijn hond eten?

Ik vertelde haar van Tess' aversie tegen hart, longen, etc. Lever gaat er ook al niet meer in als voorheen. Donath zegt dat dat heel vaak voorkomt, en dat honden na een tijdje aversie ontwikkelen tegen rauw bloed en de smaak daarvan. De oplossing zou zijn het drie seconden onder te dompelen in kokend water...en wat denk je? Eerst gingen de poezen het te lijf terwijl zij met een kalfspoot bezig was, en zij at alles op en likte de bak nog uit ook. Ik moet nog zoveel lezen en leren...dan kun je overal een oplossing voor verzinnen!
Door Peet
#166515
Hai Marieke,
Mijn Herders lusten ook geen organen (hart uitgezonderd). Hoewel ze absolute veelvraten zijn als het om vlees gaat, laten ze niertjes en kippemaag staan.... ???...Maar goed, ik lust ook geen orgaanvlees... ;D...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door