Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1239088
Lizzy schreef: Ik snap wel dat je van de bovenstaande reacties schrikt. Maar ik zal uitleggen hoe dit soort reacties ontstaan. Barfplaats bestaat nu zo'n 5,5 jaar. En het is al minstens de 100ste keer dat er een artikel wordt geplaatst waar mensen beweren dat vleesbotten levensgevaarlijk zijn, zelf samenstellen alleen voor professoren is, alleen fabrieksvoer goed genoeg is voor de hond, etc. En de meeste van ons hebben na 100 keer wel een beetje zoiets van "pfft, gaaaaaan we weer". Dat is dus niet naar jou maar wel richting de schrijvers van zo'n artikel.

Je mag het artikel wel laten staan hoor, maar de intro van Tineke : het lijkt me goed om daar toestemming voor te vragen dit te mogen plaatsen.
Tja, maar het blijft 1 van de 1e vragen waar een beginnend barfer op stuit, denk ik...dus ik vind dat ze ze dan ook moeten kunnen stellen. En degene die er moe van worden, lezen maar lekker iets anders dan.
Als je al 100 keer naar dezelfde dierentuin bent geweest, en je vindt er allang niks meer aan, zou je toch dom zijn om te blijven gaan???  :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1239109
yuki13 schreef: Tja, maar het blijft 1 van de 1e vragen waar een beginnend barfer op stuit, denk ik...dus ik vind dat ze ze dan ook moeten kunnen stellen. En degene die er moe van worden, lezen maar lekker iets anders dan.
Als je al 100 keer naar dezelfde dierentuin bent geweest, en je vindt er allang niks meer aan, zou je toch dom zijn om te blijven gaan???  :D

Ik vind je hier toch wel wat kort door de bocht. Wat Liz ook al zegt, we bestaan al ruim 5,5 jaar en we zijn ondertussen de fase van overtuigen en verdedigen al lange tijd voorbij. Hebben mensen vragen, dan krijgen ze nog steeds altijd antwoord, ook al is die vraag al 5000 keer gesteld. Maar dat is heel wat anders als iemand maar roept dat botten gevaarlijk en fout zijn en dat wij dat maar weer moeten verdedigen. Want in plaatst van klakkeloos zo'n artikel te plaatsen had TS ook zelf kennis kunnen nemen van de ervaringen op het forum met botten.

Laten we wel zin, dat diegene die moe werden van weer zo'n topic over enge botten, wel dezelfde mensen zijn die al jarenlang dag in dag uit belangeloos antwoorden zitten te dichten. Jij moet je eerste jubileumpje nog meemaken, dus dat zo'n discussie jou fris in de oren klinkt, das fijn, maar dan hoef je een ander niet als dom weg te zetten omdat ze de tijd nemen om iemands posting te lezen.
Door IzMi
#1239516
Angelique schreef:
Ik vind je hier toch wel wat kort door de bocht. Wat Liz ook al zegt, we bestaan al ruim 5,5 jaar en we zijn ondertussen de fase van overtuigen en verdedigen al lange tijd voorbij. Hebben mensen vragen, dan krijgen ze nog steeds altijd antwoord, ook al is die vraag al 5000 keer gesteld. Maar dat is heel wat anders als iemand maar roept dat botten gevaarlijk en fout zijn en dat wij dat maar weer moeten verdedigen. Want in plaatst van klakkeloos zo'n artikel te plaatsen had TS ook zelf kennis kunnen nemen van de ervaringen op het forum met botten.

Laten we wel zin, dat diegene die moe werden van weer zo'n topic over enge botten, wel dezelfde mensen zijn die al jarenlang dag in dag uit belangeloos antwoorden zitten te dichten. Jij moet je eerste jubileumpje nog meemaken, dus dat zo'n discussie jou fris in de oren klinkt, das fijn, maar dan hoef je een ander niet als dom weg te zetten omdat ze de tijd nemen om iemands posting te lezen.
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het fijn vind dat Yuki in deze mijn vraag op de juiste manier interpreteert. En daarbij denk ik niet dat het de bedoelings is geweest om een ander als 'dom weg' neer te zetten, maar dit laat ik aan haar/hem over.

Daarbij, nogmaals, begrijp ik dat wanneer er al zoveel over gepraat is je het af en toe beu wordt. Daarom fijn dat Lizzy toch de tijd genomen heeft! Ten tijden dat ik het plaatste was ik pas een krap maandje op BARFplaats... Nu zou ik een dergelijk artikel niet snel meer plaatsen. En eerst via de zoekfunctie het één en ander bekijken. Maar goed, ik was nog in de oriëntatiefase, dus vergeef me :). Wat mij betreft; ik heb antwoord gekregen op mijn vragen en het heeft het absouut verduidelijkt.

Hopelijk geven de 12 genoemde punten, die een stukje verderop worden toegelicht door Lizzy, wat meer veruidelijking. Met name voor mensen die net starten met BARF kan het veel verduidelijken!!  De rest kan, wat mij betreft, achterwegen gelaten worden :)

Tot zover en een vriendelijke groet!
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 22 apr 2009, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door xolopodenco
#1240009
Ik herhaal mezelf maar even:
Daarnaast zou het leuk zijn als je met je eigen twijfels en argumenten zou aankomen in plaats van 3 m tekst van iemand anders hier te copiëren...
Elke dag komen er vragen binnen van mensen die hun weg nog moeten vinden op dit forum. Dat is helemaal geen probleem. Ze worden door deze of gene beantwoord en verwezen naar de vele topics die er al zijn over het onderwerp. Niemand die zich er druk over maakt.

Als jij met je eigen vraag over al dan niet splinterende botten of overige twijfels zou zijn gekomen had iedereen jou graag een antwoord gegeven. Maar om met een ( in onze ogen vrij banale) 3m lange tekst van iemand anders te gaan wapperen met de begeleidende opmerking:" jongens, ervaren barfers, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden want ik schrok er nogal van".
Ja sorry, daar zit niemand op te wachten.
;)
Door IzMi
#1240435
IzMi schreef: Daarbij, nogmaals, begrijp ik dat wanneer er al zoveel over gepraat is je het af en toe beu wordt. Daarom fijn dat Lizzy toch de tijd genomen heeft! Ten tijden dat ik het plaatste was ik pas een krap maandje op BARFplaats... Nu zou ik een dergelijk artikel niet snel meer plaatsen. En eerst via de zoekfunctie het één en ander bekijken. Maar goed, ik was nog in de oriëntatiefase, dus vergeef me :). Wat mij betreft; ik heb antwoord gekregen op mijn vragen en het heeft het absouut verduidelijkt.

Hopelijk geven de 12 genoemde punten, die een stukje verderop worden toegelicht door Lizzy, wat meer veruidelijking. Met name voor mensen die net starten met BARF kan het veel verduidelijken!!  De rest kan, wat mij betreft, achterwegen gelaten worden :)

Tot zover en een vriendelijke groet!
Door Nyncke
#1241396
Ben het met Yuki eens, dit zijn vragen waar beginners mee rondlopen...als ze hier niet terecht kunnen, waar dan wel? Bij de DA die dat stukje heeft geschreven/ :(
Door xolopodenco
#1241578
"we" zijn het allemaal met Yuki eens....zucht...daar gaat het niet om. Alle vragen mogen gesteld worden. De manier waarop is belangrijker, zie boven.
Dit forum is er voor iedereen, iedereen mag vragen wat hij wil en al die vragen zullen beantwoord worden of men zal verwezen worden naar de vele topics op dit forum.
Maar kom gewoon met je eigen ding! Niemand heeft zin om een giga-epistel te moeten doornemen met doorgezaagde ideeën van iemand die zelf niet eens weet dat zijn of haar verhaal op een forum gezet wordt, om daar maar even je mening over te geven.
Stel gewoon je vraag! (jongens dit moet niet moeilijk zijn om te begrijpen en zowel Angelique als Yuki zeggen dat in feite).
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1243859
Angelique schreef:
Ik vind je hier toch wel wat kort door de bocht. Wat Liz ook al zegt, we bestaan al ruim 5,5 jaar en we zijn ondertussen de fase van overtuigen en verdedigen al lange tijd voorbij. Hebben mensen vragen, dan krijgen ze nog steeds altijd antwoord, ook al is die vraag al 5000 keer gesteld. Maar dat is heel wat anders als iemand maar roept dat botten gevaarlijk en fout zijn en dat wij dat maar weer moeten verdedigen. Want in plaatst van klakkeloos zo'n artikel te plaatsen had TS ook zelf kennis kunnen nemen van de ervaringen op het forum met botten.

Laten we wel zin, dat diegene die moe werden van weer zo'n topic over enge botten, wel dezelfde mensen zijn die al jarenlang dag in dag uit belangeloos antwoorden zitten te dichten. Jij moet je eerste jubileumpje nog meemaken, dus dat zo'n discussie jou fris in de oren klinkt, das fijn, maar dan hoef je een ander niet als dom weg te zetten omdat ze de tijd nemen om iemands posting te lezen.
'WE' bestaan 5,5 jaar, maar WIJ zijn nog geen 5,5 jaar aan het Barfen of lid van dit forum, dus voor ons is iets, wat voor jullie onderhand uitgekauwd en slaapverwekkend is, nog redelijk nieuw en/of recent onderzocht.
Niemand vraagt ook om een verdediging, slechts om een uitleg, geruststelling of onderbouwing.
Ik vind het heel correct hoe Lizzy hier op reageert...! Als ik mij niet vergis, was jij 1 van de eersten die begon te zuchten...en het daar zo'n beetje bij liet. Denk je dat daar een vraagsteller iets mee opschiet, of dat dat iemand motiveert om te barfen?? (ik denk dat de grootste angst van de meesten toch het bottenwerk blijft en dat velen meerdere bevestigingen nodig hebben dat het toch echt wel goed en veilig is. Als je je levenlang gehoord hebt dat botten gevaarlijk zijn voor honden EN je wilt het beste voor je hond (omdat hij je zo dierbaar is), dan kan ik die angst en onzekerheid wel snappen...en dan helpt zo'n reactie als jij geeft iemand daarin echt niet verder, dus over kort door de bocht gesproken... >:()
En het stukje vanaf 'laten we wel zijn...'....laat ik daar maar niet verder op in gaan... :P
Door athos 1
#1279143
Kan toch de reactie wel begrijpen van iemand die pas BARFt hoor, en die DA's geven ook nooit op hè. Toen ik enkele maandjes terug trots met m'n pas verworven Bordeaux Dogje Athos bij de DA kwam om hem kennis te laten maken begon de DA, die weet dat ik anti-brok en pro-kvv/BARF ben, uiteraard weer over de voeding. Ging ongeveer als volgt: "Je moet je wel realiseren dat een Bordeaux Dog een groot en vooral zeer zwaar ras is, die daarom een zeer goede en uitgebalanceerde voeding nodig heeft "(tot nu toe allemaal heel juist), maarrr..., "en die kun je echt niet verantwoord grootbrengen met alleen vlees, dat is veel te eenzijdig en bevat bovendien teveel (!) calcium, waardoor je hond op latere leeftijd allerlei problemen zoals HD en ED zal krijgen." Bijgaand kreeg ik meteen een proefzak Hill's Large Breed puppybrokken in handen geduwd, met de woorden "geef hem dit maar, dat is speciaal ontwikkeld voor pups van een groot ras". Ik had m'n mond al open om tegengas te geven, maar die heb ik maar weer dicht geklapt, is toch pure ademverspilling. De brokjes heb ik thuis aan de koi's gevoerd, die lusten alles en zullen niet gauw gewrichtsproblemen krijgen ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1279152
athos 1 schreef: De brokjes heb ik thuis aan de koi's gevoerd, die lusten alles en zullen niet gauw gewrichtsproblemen krijgen ;D ;D
:o :o :o :o  ;D ;D ;D heb je dat de dierenarts verteld?
Door Miss_Carmen
#1319410
Ook ik ben beginnend barfer en hoewel ik me voor kan stellen dat Izme schrikt van dit verhaal, had ook ik zelfs zoiets van pffff...wat een gezeur.
Alles wat er staat is namelijk al eens ergens anders op het forum helemaal uitgelicht, beantwoord enz.
Ik vind het idd erg knap en aardig van Lizzy dat ze nogmaals de tijd neemt om op elk punt antwoord te geven en daarom snap ik ook de reacties van de ' ervaren'  barfers dat ze hier best moe van kunnen worden.

Maar goed, ik heb nooit veel overtuiging nodig gehad dat barf veel beter is voor de vleesetende huisdieren. Ze stammen toch af van de wolven en katachtigen, dus voor mij was het gewoon 1+1 optellen. Logica noemen sommige mensen het ook wel volgens mij ;) Daarbij ken ik wel wat mensen die ook vers voeren, dus ik schrok er niet zo van.

En wat een DA ook zegt, het is en blijft jouw dier. Daarbij krijgen DA's bij hun opleiding niet zo denderend veel met voedingsleer te maken, maar wel met brokken fabrikanten die ze een deel van de opbrengst van de winst aanbieden als ze hun merk in de praktijk verkopen.

En om maar met de woorden van de 'ervaren' barfers te spreken: Als het echt zo slecht was dan was a) deze site er al niet 5,5, jaar en b)  zouden al onze honden of doodziek en graatmager zijn, slecht in de vacht zitten, uit de bek stinken en lusteloos zijn.

Ik hoop dat ik als beginnend barfer niet denigrerend overkom naar min mede beginnende barfers, maar dit is gewoon hoe ik erover denk :)
Door Sella
#1321026
Tja sommige dierenartsen grijpen ook alles aan om rauw voeren in een slecht daglicht te stellen.
Ik heb nu 3 maanden een herplaatslabje erbij en die is toen we haar 6 weken hadden schrik niet in 1 week 9 kg afgevallen.
Gezien het feit dat ze hoogloops was ik met een noodgang naar de da om te kijken of ze geen baarmoederontsteking had.
Met droge ogen beweren dat je hier een voorbeeld had dat rauw voeren te weinig voedingstoffen bevat. Poept deze hond niet extreem veel?
(ze at al een half jaar rauw voor ze hier kwam) Nou nee op de brok wel. Da: dat is een leugen want brok, zeker de brok die wij verkopen, is zo goed verteerbaar daar kan zelf samenstellen echt echt niet aan tippen.
Nou geef toch maar een kuurtje voor haar baarmoeder dan kijken we wel verder.
Na bloedonderzoek was er toch wel een forse ontsteking, maar ze was door meerdere redenen niet sterk genoeg voor een ok, dus eers ab geprobeerd. Madammeke knapt op van de infectie en komt weer lekker bij.
Dus nu staat ze met een mond vol tanden dat ook deze 2 de hond het goed doet op rauw.
Ik heb ze alvast maar voorbereid dat de pup in december ook op rauw gaat :D
Door petrap
#1321874
Is het een idee om de stellingen en de antwoorden van Lizzy toe te voegen in het topic "Barf voor beginners", zodat nieuwelingen gemakkelijk kunnen terugvinden hoe bepaalde anti-geluiden over BARF weerlegd worden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door