Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mandy-Zoë
#1213883
Hoi allemaal ,
Ik ben nieuw hier en mijn naam is Mandy , ik heb een blonde labrador pup van 21 weken en haar naam is Zoë! Ik zou graag meer willen weten over het voeren van vlees aan mijn hond vandaar dat ik me hier heb aangemeld!
Maar wat is verstandig om aan een pup te geven en waar kan ik het beste mee beginnen bij een puppy?
Op het moment is ze nog wel heel erg aan het wisselen dus ik denk dat het wel verstandig is om even te wachten tot ze haar volledige gebit heeft


Ze is voor haar leeftijd al een flinke meid , ze weegt 21.5 kilo en heeft een schofthoogte van 54 CM en moet ik hier ook nog ergens rekening mee houden qua voeding?

Groetjes Mandy
Door Nynke
#1214184
Hoi Mandy, ik zou beginnen met het voeren van een goed merk kvv en me eerst heeeeeel goed inlezen hier !  :)  Er is beginnersdocumentatie waar je een schat aan informatie kunt opdoen  :)

Succes !!!
Door Lizzy
#1214193
Hoi Mandy, ik neem aan dat je hond nu brokken eet? In dat geval zou ik je aan willen raden om zo snel mogelijk over te schakelen op rauwe/verse voeding. En zo te lezen ben je nog niet zo erg thuis in het onderwerp (en dat is helemaal niet erg, komt vanzelf) dus ik zou je ook aan willen raden om je hond eerst over te zetten om een kant en klaar compleet diepvries voer. Hier kun je wat meer lezen over kant en klaar diepvriesvoer: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 449.0.html
Door Butch
#1214211
Hoi Mandy, leuk dat je ook wil gaan vers voeren. Ik heb zelf een berner sennen, die zat aan zijn eerste kipkarkasje toen hij 7 weken was, nog bij de fokker. Ik heb hem juist vanaf het begin gebarft, omdat het in de groei zo belangrijk is dat hij gezond eet en alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
Ik zou ook eerst een goede kant en klaar diepvries maaltijd geven, bijn carnibest. Dat geef ik hem mee als hij een paar dagen ergens logeert en dat is prima spul, maar er zijn meer goede merken. In brokken zit zoveel wat niet goed voor hem is en overstappen naar KVV is makkelijk en heb je alleen een vriezer(tje) voor nodig.

Niet bang zijn dat hij te klein is hoor, zelfs katten eten barf en hele kleine hondjes. Dus die van jou kan het zeker, ook als hij wisselt.

Succes met inlezen  :)
Door Boez
#1214445
Mandy-Zoë schreef: Hoi allemaal ,
Ik ben nieuw hier en mijn naam is Mandy , ik heb een blonde labrador pup van 21 weken en haar naam is Zoë! Ik zou graag meer willen weten over het voeren van vlees aan mijn hond vandaar dat ik me hier heb aangemeld!
Maar wat is verstandig om aan een pup te geven en waar kan ik het beste mee beginnen bij een puppy?
Op het moment is ze nog wel heel erg aan het wisselen dus ik denk dat het wel verstandig is om even te wachten tot ze haar volledige gebit heeft


Ze is voor haar leeftijd al een flinke meid , ze weegt 21.5 kilo en heeft een schofthoogte van 54 CM en moet ik hier ook nog ergens rekening mee houden qua voeding?

Groetjes Mandy
Qua leeftijd en gebit hoef je niet te wachten met vers voeren. Mijn pupsel is ook stevig aan de wissel maar knaagt desondanks aardig wat botjes weg. Heb eerder de indruk dat het hem helpt om van die hinderlijke losse kiezen af te komen.

Maar zoals hier al wordt aangeraden kan je ook eerst beginnen met kant en klaar compleet vers voer. Dat is gemalen en dus makkelijk te eten voor Zoë, en jij hoeft niet bang te zijn dat ze tekorten oploopt.
Dus ik zou ook zeggen: plemp die brokjes in de prullenbak (of geef ze aan een asiel!) en ga a.s.a.p. over op kant en klaar versvoer! Vervolgens kan je op je gemakje meer leren over het barfen en staat je hondje in ieder geval al lekker op vers. :D
Door Mandy-Zoë
#1214573
Bedankt allemaal voor de snelle reacties, ik ben inderdaad nog helemaal onbekend in het wereldje van rauwe voeding aan mijn hond.Wij hebben altijd brok aan onze honden gevoerd! Dus tijd voor een verandering.

Ik ben al flink aan het lezen geslagen hier ik moet zeggen dat het vast heel erg wennen zal zijn en ik vind het ook wel een beetje eng met die botjes aangezien Zoë heel snel de neiging heeft tot schrokken en dan alles doorslikt maar vervolgens alles weer uitbraakt.
Ze is trouwens alleen nog brok gewend is het dan niet verstandig om rustig af te bouwen? Jaja ik ben wat dat betreft nog echt een groentje hier in haha en weet nog van niks maar ik weet zeker dat zoë ervan gaat smullen!

Ik ben ook naar de dierenwinkel geweest en heb ik gezocht naar de KVV en ben thuis gekomen met Farmfood, in eerste instantie was ik opzoek naar Carnibest maar ik zag zo veel liggen in die enorme vrieskist en heb ik de hulp maar in geroepen van de verkoper haha en die zei dat Farmfood ook prima kon , hoe denken jullie over Farmfood? morgen wil ik hier mee beginnen
Door Mandy-Zoë
#1214674
Lizzy schreef: Op zich is Farmfood prima hoor, maar ik vind dat er 1 groot nadeel aan kleeft en dat is dat zij geen gemalen bot gebruiken maar een calcium-supplement.

Vleesbotten zijn niet eng hoor! Als je maar begint met de juiste botjes (zachte botjes, zoals kippennekken). Heb je dit topic ook al gevonden?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
die was ik nog niet tegengekomen bedankt het is nog wel even zoeken hoor waar ik alles kan vinden! Ik was in het topic van versvlees voor beginners , handig al die informatie!
En bijvoorbeeld die kippennekken kan je die alleen kopen bij een Poelier?
Door Nynke
#1214823
Mandy-Zoë schreef: die was ik nog niet tegengekomen bedankt het is nog wel even zoeken hoor waar ik alles kan vinden! Ik was in het topic van versvlees voor beginners , handig al die informatie!
En bijvoorbeeld die kippennekken kan je die alleen kopen bij een Poelier?

nee hoor, kippennekken koop je bij een Islamitische slager of bij een kippenslachterij  :) :) :)
Door Mandy-Zoë
#1214900
Islamitsche slager? goh daar had ik zelf nog niet eens aangedacht. Morgenochtend hebben wij markt dus daar ga ik maar is even vragen en dan kan ik hem het beste plat slaan met een vleeshamer toch?

als die hondjes van ons toch is weten wat we allemaal wel niet voor ze over hebben he ;D! Maargoed daar krijgen wij natuurlijk ook een heleboel voor terug he
Door Nynke
#1214908
Ik zou sowieso dus beginnen met een goed merk kvv, zodat je hond al gewend is om rauw te verteren i.p.v. brokken, en dan na een week of 2beginnen met het toevoegen van beginnersbotjes, zoals kippennekken.

ik denk niet dat je dan de kippennekken plat hoeft te slaan, eventueel kun je ze even vasthouden d.m.v. een washandje, om te kijken hoe je hond het kauwt  :) :) maar die nekwerveltjes zijn zo klein, dat verteert je hond echt wel, zodra zijn maagzuur aangepast is aan het verteren van rauw voer  :) :)
Door Mandy-Zoë
#1215390
Bedankt voor de reacties! Ik wil ook even zeggen dat het echt een succes is, ik had verwacht dat ze het lekker zou vinden maar zelfs onze andere hond stond er bij te gillen alleen al van de geur en dat is zo'n ontzettende moeilijke eter dus die gaan we ook over zetten!(12 jarig bastaardje , kan dit op die leeftijd nog wel?)
Wat een succes zeg super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vond het er zelf alleen verschrikkelijk uitzien en het stonk enorm maar daar wen ik wel aan haha als ik nu al zie hoe geweldig ze het vinden heb ik het er zeker voor over
Door Nynke
#1215424
meestal is het zo dat hoe meer het stinkt, hoe lekkerder de honden het vinden  ::) ::) :P :P

En ja hoor, ook hondjes op leeftijd kun je prima overzetten  :) :)  Hou dan wel rekening met een periode van ontgiften, de diverse symptomen daarvan kun je prima vinden door de zoekfunctie te gebruiken  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door