Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1188513
Sinds een paar weken heb ik het dan eindelijk ook ontdekt... Mijn Githa van bijna 12 eet eindelijk ook vers vlees  ;D
Begonnen met Carnibest en vind dat ik het verschil al duidelijk kan zien. Mooiere glanzendere vacht, minder haaruitval, geen vettige vacht meer, ruikt lekker fris! Ze krijgt af en toe ook een rauw ei met schil en wat yoghurt. Sinds afgelopen weekend heb ik haar geintroduceerd met wat platgeslagen kippenvleugels, ze vond het heerlijk! Nu eet ze ze zelfs al zonder plat te slaan, ze kraakt ze heel goed. Ik heb vandaag het een en ander besteld bij Houwaart, dus ik ben benieuwd! Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten met zo'n ouwe taaie als beginner? Ik heb beginnersbotten besteld zoals kipkarkas, kippennekjes, kippenpoot, konijnenkarkas, eendkarkas en runderlong. En ook nog wat verder gevorderde dingen zoals schapenribben en runderstrot. Ik hoop dat ik goed bezig ben!
Nu had ik nog een vraag, ik zag dat ik verschillende soorten pens kon bestellen (schapenpens, lamspens, runderpens etc), wat is het verschil hiertussen? Heb uiteindelijk maar voor runderpens gekozen.
Ook heeft Githa nogal wat tandsteen, ik vroeg me af wat ik hier het best tegen kan geven, wil eerst proberen het op de natuurlijke manier weg te krijgen, zodat ik haar misschien een naar bezoekje aan de dierenarts kan besparen...
Alvast hartstikke bedankt voor de hulp! Ik ben in ieder geval helemaal blij met dit forum, er valt zoveel te lezen en te leren, heerlijk!
Laatst gewijzigd door Esmeeskeoh op di 24 feb 2009, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#1188526
Hallo,en welkom op barfplaats..

Ik ben zelf nog niet echt zo'n versvlees expert... voer het nu zelf een jaartje, maar qua beginnersbotjes zijn alle kipdelen wel geschikt behalve de poten zou ik nog voorzichtig mee zijn..die zijn namelijk een stuk harder..
Je zou ook eendenekken en kwartels kunnen bestellen, die zijn wel goed te verwerken...
Ja het verschil in de pens zou ik niet weten,maar het is wel goed om pens van verschillende dieren te voeren voor de afwisseling in het menu..
En voor als tandeborstel is een grote lap pens ook perfect, alhoewel ik niet denk dat je er echt tandsteen mee van de tanden krijgt..

Verder zou ik zeggen,neem iedere avond de computer een paar uur op schoot en lees je lekker in, ben ik bijna een jaar mee bezig geweest voor ik eindelijk echt de vriezer durfde te vullen met barf spullen...ben ik wel heel traag ;D
#1188546
Hoi, wat goed! leuk dat nog zo'n ouwetje ook nog mee mag doen!
(ik hoor vaak als argument:"nee overschakelen naar vers doen we niet meer met deze oude hond ...." en dan luister ik meteen maar niet meer verder  :-X)

Leuk dat je zo enthousiast bent, ik zou het persoonlijk wat rustiger aan doen en wat langer KVV voeren alvorens je gaat experimenteren, maar als het goed gaat, waarom niet.
Als je het eea naast de KVV gaat voeren kun je niet zoveel mis gaan, en lekker varieren. En anders zou ik me als ik jou was wat gaan verdiepen in een menuutje, maar daar kunnen anderen je vast heel goed mee helpen.

Runderstrot is niet (erg) hard, van kraakbeen gemaakt en vaak wel een lekkere kluif.
Schapenribben (van oudere schapen) zijn vaak wel te hard en zou ik mee oppassen. Misschien kun je het vlees eraf halen?

Lamspens is van een lam (jong schaap, geloof tot 1 jaar mag het lam heten?!?  :-\), schapenpens van schaap etc etc  ;D

Ik heb verschillende keren gehoord en gezien dat tandsteen wel degelijk verdween. Dus er is hoop  ;)
(even ontstekingen etc niet mee gerekend, schade die ontstaan is aan de tanden/kiezen is vaak blijvend en daarmee moet je echt naar de DA)
#1188572
Oke super, bedankt voor de reacties! Ik ben inderdaad gewoon van plan om af en toe wat barf te geven, maar wie weet wat daarvan komt :P Helaas is het zo dat Githa bij mijn ouders woont (ik kan haar helaas niet in huis halen omdat ik in een appartement woon met een hele steile trap naar boven, en ik geen zin heb om haar te tillen (29 kilo wordt me toch wat teveel)  :P Ik werk zelf fulltime en kom dus ook niet elke dag bij mijn ouders, dus het wordt lastig om dan elke dag bij hen langs te gaan om de hond te voeren. Mijn moeder heb ik eindelijk zo ver gekregen om 'die gekke worsten' te gaan voeren ('brokken is toch veel makkelijker??'), dus ik ben bang dat ik haar echt niet zo gek krijg om elke dag een barf maaltijd samen te gaan stellen. Ze vindt Carnibest al vreselijk stinken haha, ik zal haar eens een lap pens laten snijden! Wordt lachen...
Tenzij het kant en klaar uit de vriezer komt natuurlijk. Is dit eigenlijk mogelijk, dat ik pakketjes met een complete maaltijd samenstel en dat weer invries? Of mag het vlees niet opnieuw ingevroren worden?
roos79 schreef: Lamspens is van een lam (jong schaap, geloof tot 1 jaar mag het lam heten?!?  :-\), schapenpens van schaap etc etc  ;D
Dat begrijp ik ja  :), maar, wat is nou precies het verschil daartussen? De maat zal verschillen, maar is het ene ook gezonder als het ander?
#1188627
je mag het gerust opnieuw invriezen als het ontdooid is hoor.. :)
hoe viezer hoe beter vinden onze hondjes..  ;D
ik maak voor kiki ook altijd kant en klare porties..
ik hou er niet van om iedere dag na te moeten denken of ze gister nou wel of niet dit of dat heeft gehad!!
dus maak ik gewoon een hele berg porties klaar wat ik in de vriezer knal en er iedere avond uit haal om te ontdooien..  gewoon zakje open knippen en klaar!
t blijft best viezig..
maar een plakkerige vette hond vind ik veel viezer!!!

wb het tandsteen..
als het een dikkere laag is.. kun je eens kijken of je het met je nagels eraf kunt breken..
bij de d.a. wordt het soms ook met een tangetje gedaan..
zon punt tangetje werkt perfect..
wel oppassen dat je de kiezen niet beschadigd.. maar als het een dik laagje is.. breekt het tandsteen er makkelijk af.. en dan kun je kijken of je met pens het eraf kunt krijgen.. of gewoon een tandenborsteltje kopen met tandenpasta..
zelf vind ik dat onzin.. maar kiek heeft dan ook gewoon mooie tandjes..
ik denk altijd maar zo.. zolang het tandvlees er nog goed uitziet.. hoeft die van mij geen filmsterrenlach te hebben hoor.. :)
#1188860
roos79 schreef: Schapenribben (van oudere schapen) zijn vaak wel te hard en zou ik mee oppassen. Misschien kun je het vlees eraf halen?
Roos bedoelt dat je het vlees voert en de ribben weggooit  :) :) :)

Succes ermee !!!!  :)
#1189112
Hallo, ik ben mijn hond van 9 jaar ook kvv en barf gaan geven. Niks speciaal, gewoon afwisselend. Zij had veel tandsteen, maar na enkele maanden zag je duidelijk verbetering, en nu moet je eens zien hoor! mooie witte tandjes zonder meer.
Mijn vriendin heeft dezelfde ervaring met haar hond.
Dat krijg je er zo maar bij !
#1198492
De laatste 2 dagen ongeveer heeft Githa een beetje diarree. Het begin van haar drol is hard en het einde is zachte smurrie. Ze heeft dinsdagavond en woensdagavond 250 gram eendennekken gekregen, en dan ook nog een beetje Carnibest. Kan het hieraan liggen? Wat moet ik hieraan doen?
Groetjes, Esmee
#1199034
Presley schreef: Het tandsteen kan je er ook een beetje afkrabben met een 20cent muntje, raar maar werkt wel.
Of een speciaal tandschrappertje kopen,hier afgelopen week wat hoektanden plus kleine kiesjes gedaan....gebitjes zijn weer als nieuw.
#1199039
roos79 schreef: Hoi, wat goed! leuk dat nog zo'n ouwetje ook nog mee mag doen!
(ik hoor vaak als argument:"nee overschakelen naar vers doen we niet meer met deze oude hond ...." en dan luister ik meteen maar niet meer verder  :-X)

Leuk dat je zo enthousiast bent, ik zou het persoonlijk wat rustiger aan doen en wat langer KVV voeren alvorens je gaat experimenteren, maar als het goed gaat, waarom niet.
Als je het eea naast de KVV gaat voeren kun je niet zoveel mis gaan, en lekker varieren. En anders zou ik me als ik jou was wat gaan verdiepen in een menuutje, maar daar kunnen anderen je vast heel goed mee helpen.

Runderstrot is niet (erg) hard, van kraakbeen gemaakt en vaak wel een lekkere kluif.
Schapenribben (van oudere schapen) zijn vaak wel te hard en zou ik mee oppassen. Misschien kun je het vlees eraf halen?

Lamspens is van een lam (jong schaap, geloof tot 1 jaar mag het lam heten?!?  :-\), schapenpens van schaap etc etc  ;D

Ik heb verschillende keren gehoord en gezien dat tandsteen wel degelijk verdween. Dus er is hoop  ;)
(even ontstekingen etc niet mee gerekend, schade die ontstaan is aan de tanden/kiezen is vaak blijvend en daarmee moet je echt naar de DA)
Zijn gewoon volledig ongeschikt,nooit geven!!
Vlees eraf en de ribben meteen in de kliko.
#1224206
Esmeeskeoh schreef: Ook heeft Githa nogal wat tandsteen, ik vroeg me af wat ik hier het best tegen kan geven, wil eerst proberen het op de natuurlijke manier weg te krijgen, zodat ik haar misschien een naar bezoekje aan de dierenarts kan besparen...
Wauuuuuwwww! Ik keek gister even in Githa's bek, nadat ze wat geitenribben had gegeten... Het tandsteen is echt nagenoeg allemaal weg! Terwijl ik dacht, dit komt nooit meer goed... Zulke grote stukken geel tandsteen had ze op haar kiezen.
En die dierenartsen maar beweren dat harde brokken goed zijn tegen tandsteen... :s
Ze stinkt ook een stuk minder uit haar bek, ook prettig :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door