Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#1189300
Lizzy schreef: Nou, alle vitamines en mineralen zijn zo'n beetje goed voor hem en haar dus ik neem aan dat je dat wel gelooft?

Gaat hij verder met "priming him up for breeding".

"Twee maanden voordat er gedekt gaat worden, ga je hem 'gereed maken' voor de dekking. Je gaat hem vruchtbaarheids-voedsel geven, want het duurt twee maanden voordat er weer nieuw sperma is geformeerd. Dus, als je dat al niet doet, ga je hem het volgende voeren: lekker veel eieren (omdat eieren vruchtbaarheidsvoedsel zijn vanwege de hoogwaardige eiwitten, essentiele vetzuren, biotine, vitamine B12, choline, zink en selenium), levertraanolie, kelp poeder, lijnzaadolie, eventueel extra vitaminen zoals C, B-complex en vitamine E, vette vis zoals sardien of haring, lever, hersenen, nier en hart.

Blijf hem dit gedurende de periode van dekken voeren, vooral als er veel van hem verwacht wordt.

Zorg er verder voor dat hij veel zonneschijn krijgt en als de zon niet schijnt: dan levertraanolie. Geef hem voldoende groente bladgroenten. En als hij toevallig met AB is behandeld, geef hem dan yoghurt, lever en extra ei-geel.   

Wanneer je een hardwerkende dekreu op deze manier voert (en blijft voeren), weet je zeker dat je nooit teleurgesteld zult zijn over zijn prestaties and zal hij 'liters' vruchtbaar zaad tot op hoge leeftijd kunnen produceren. Tevens zullen tot op hoge leeftijd zijn spieren en botten goed blijven functioneren, zodat hij zijn natuurlijke daad kan verrichten, zonder kunstmatige inseminatie. Veel oudere dekreuen zijn te dik, hebben teveel artrose en hebben geen libido om hun werk te kunnen doen, zonder dit soort hulp.

Geef hem verder ruim voldoende beweging en houdt hem slank en gespierd.

En voer hem natuurlijk verder het barf dieet".

??? ???  Met een uurtje is het zakje weer gevuld hoor :-\
Door Lizzy
#1189304
Angelique schreef: ??? ???  Met een uurtje is het zakje weer gevuld hoor :-\
Hij schrijft het zo echt! Wat er precies bedoeld wordt weet ik niet maar het is wel zo dat nadat een man gesteriliseerd is, er nog 1 a 2 maanden levende zaadcellen in het sperma zitten. Dus waarschijnlijk zit het ergens opgeslagen ofzo en wordt er iedere keer een beetje geloosd?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1189313
Lizzy schreef: Hij schrijft het zo echt! Wat er precies bedoeld wordt weet ik niet maar het is wel zo dat nadat een man gesteriliseerd is, er nog 1 a 2 maanden levende zaadcellen in het sperma zitten. Dus waarschijnlijk zit het ergens opgeslagen ofzo en wordt er iedere keer een beetje geloosd?
Ik snap dat hij dat zo schrijft :-\  Maar als er normaliter zaad ververst moet worden dan is dat ook een kwestie van één handwasje :-X

Weet je, ik ben er 300% van overtuigd dat een perfecte voeding geweldig is voor de prestaties van een reu. Maar ik wil gewoon de kanttekening zetten dat de basis gewoon goed moet zijn. Als de libido ontbreekt of de zaad/ei-kwaliteiten zijn nono door de lijnen heen dan verander je daar weinig aan met een goede voeding.
Nu vind ik zijn extraatjesverhaal ook weer overtrokken, want bij een normaal BARF-menu in combinatie met een gezonde reu moet een normaal wierig kwakje ook geen probleem zijn.  :-\
Door Lizzy
#1189322
Angelique schreef: Ik snap dat hij dat zo schrijft :-\  Maar als er normaliter zaad ververst moet worden dan is dat ook een kwestie van één handwasje :-X

Weet je, ik ben er 300% van overtuigd dat een perfecte voeding geweldig is voor de prestaties van een reu. Maar ik wil gewoon de kanttekening zetten dat de basis gewoon goed moet zijn. Als de libido ontbreekt of de zaad/ei-kwaliteiten zijn nono door de lijnen heen dan verander je daar weinig aan met een goede voeding.
Nu vind ik zijn extraatjesverhaal ook weer overtrokken, want bij een normaal BARF-menu in combinatie met een gezonde reu moet een normaal wierig kwakje ook geen probleem zijn.  :-\
Ik schrijf alleen op wat hij er van vindt. Ik ben het met jou eens dat een gewoon barf dieet genoeg moet zijn. En verder zie ik bij de Dalmatiers dekreu kampioenen op de allergoorste voeding staan en vette en goede nesten neerleggen dus tja. OK, idealiter gezien krijgt gewoon elke hond barf.....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1189348
Lizzy schreef: Ik schrijf alleen op wat hij er van vindt. Ik ben het met jou eens dat een gewoon barf dieet genoeg moet zijn. En verder zie ik bij de Dalmatiers dekreu kampioenen op de allergoorste voeding staan en vette en goede nesten neerleggen dus tja. OK, idealiter gezien krijgt gewoon elke hond barf.....
I don't shoot messengers ;D  Maar soms kan IB in mijn ogen een beetje overdrijven.  :-\
Door Lizzy
#1189364
Angelique schreef: I don't shoot messengers ;D  Maar soms kan IB in mijn ogen een beetje overdrijven.  :-\
Proest, nee, ik voelde me ook niet afgeschoten ;D ;D (ik vergat er een :biggrin2: achter de zetten, die ik wel voor ogen had).

Ja, ik ben met je eens dat hij nog wel eens kan overdrijven, zo ook in dit geval. Ik ben met je eens dat als er een fout in het lijntje zit, dit er echt niet uit gaat door voer. Ik denk wel dat je een steriele reu of teef gewoon op vers moet zetten en je nog wel eens verbaast zou kunnen staan!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1189379
Lizzy schreef: Proest, nee, ik voelde me ook niet afgeschoten ;D ;D (ik vergat er een :biggrin2: achter de zetten, die ik wel voor ogen had).

Ja, ik ben met je eens dat hij nog wel eens kan overdrijven, zo ook in dit geval. Ik ben met je eens dat als er een fout in het lijntje zit, dit er echt niet uit gaat door voer. Ik denk wel dat je een steriele reu of teef gewoon op vers moet zetten en je nog wel eens verbaast zou kunnen staan!
Ik zou in ieder geval een poging wagen ;D
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1189490
Drijver schreef: Ik vraag me af of er een relatie is in het dekken van/door een reu en de voeding die hij krijgt.
Ik kan me voorstellen dat een rauw gevoerde reu sperma van betere kwaliteit heeft. Maar zou voeding ook te maken hebben met het wel of niet willen dekken? De lust daartoe bedoel ik.
kan je volgende maand mijn ervaringen vertellen Jo......of niet ;)
Door Drijver
#1190887
Hm, deze verhalen geven absoluut iets om over na te denken.
@Lizzy: bedankt dat je de moeite hebt genomen dit allemaal te vermelden.
@Angelique: dank wederom voor je nuchtere kijk op de zaken.

Het is natuurlijk zo dat IB volledig achter zijn zaken staat en er ongelooflijk in geloofd. Dat moet ook, anders zou hij het niet op deze manier kunnen uitdragen. Ik vraag me alleen soms af of hij zichzelf niet een beetje heeft gehersenspoeld, hij gaat er zo in op...
En nee, wat er niet in zit zal er ook niet uitkomen. Maar dan zou het een erfelijke zaak moeten zijn. Naar aanleiding van zijn verhaal denk ik wel dat áls er al wel een beetje libido is en de reu zou niet doorzetten of iets in die geest, hij met een gezond dieet misschien geholpen zou kunnen zijn.
Maar als de teef hem echt koud laat en zijn libido volledig ontbreekt, het met een gezond dieet ook niet op te lossen valt. Voor de eerste categorie is er dan misschien nog hoop en is het een kwestie van uitproberen denk ik.
Door Drijver
#1190890
trimsalon schreef: kan je volgende maand mijn ervaringen vertellen Jo......of niet ;)
Vast wel, maar Didge staat al jaren op barf natuurlijk ;)
Door Borke
#1191102
Lizzy schreef: Ik ben met je eens dat als er een fout in het lijntje zit, dit er echt niet uit gaat door voer. Ik denk wel dat je een steriele reu of teef gewoon op vers moet zetten en je nog wel eens verbaast zou kunnen staan!
Misschien is het wel net zoiets als het al dan niet hebben van een goede ontlasting.
Als Borke zijn leven lang brokken had gehad dan zou hij altijd wel goede ontlasting houden denk ik, terwijl ik zeker weet dat Sofi continu aan de race zou zijn.
Oftewel bij een kerngezonde hond hoeft het niet uit te maken, maar met een zwakkere hond kan het net het verschil uitmaken?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1191275
Borke schreef: Misschien is het wel net zoiets als het al dan niet hebben van een goede ontlasting.
Als Borke zijn leven lang brokken had gehad dan zou hij altijd wel goede ontlasting houden denk ik, terwijl ik zeker weet dat Sofi continu aan de race zou zijn.
Oftewel bij een kerngezonde hond hoeft het niet uit te maken, maar met een zwakkere hond kan het net het verschil uitmaken?
Als je dit terug wilt voeren op dekdrift dat hoop ik dat dat niet het geval is.
Door **Jillaroo**
#1191792
Angelique schreef: Als je dit terug wilt voeren op dekdrift dat hoop ik dat dat niet het geval is.
Ik ook niet ,want mijn reu die op brokken een zeer slechte ontlasting had dekte prima en kreeg voor zijn sperma kwaliteit een dikke 8 van Maarten kappen, ben nu wel benieuwd wat hij nu voor cijfer zou krijgen....;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1191810
**Jillaroo** schreef: Ik ook niet ,want mijn reu die op brokken een zeer slechte ontlasting had dekte prima en kreeg voor zijn sperma kwaliteit een dikke 8 van Maarten kappen, ben nu wel benieuwd wat hij nu voor cijfer zou krijgen....;D
Het ging me niet zo zeer om die ontlasting, maar meer om "de zwakkere" in het algemeen die van mij geen dekreu hoeft te zijn.  :-\
Door Lizzy
#1191872
Angelique schreef: Het ging me niet zo zeer om die ontlasting, maar meer om "de zwakkere" in het algemeen die van mij geen dekreu hoeft te zijn.  :-\
Ik moet je zeggen dat dat ook onmiddellijk door mijn gedachten schoot....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door