Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hertog
#1166723
Wat ik mij afvraag is hoe een Barf hond omgaat met een gevonden kadaver. Er ligt zo hier en daar wel eens wat bij ons in het bos. Geen idee waar de Buizert/waterkipje aan dood gegaan is. Geen idee hoelang het daar ligt. Hond loopt los.
Gaan barf honden hier niet meteen op af om het op te eten? Ben je dan als baas niet altijd te laat om het te voorkomen? Kun je erop vertrouwen dat Barfhond wel weet wat goed voor hem is? Hoe gaan jullie met zulke situaties om?
Berit
Door Fynn
#1166741
Die van ons gaan niet op ieder dood dier af met de bedoeling het op te eten.
Laatst lag er een aangereden haas op de weg en daar wilde ze echt heel graag naar toe.
En dan is de ene bang dat de ander het eerder te pakken heeft dus toen moest ik wel even de teugels goed vast houden  ;D
Zo is mijn schoonvader er van overtuigd dat onze honden meer jachtdrift ontwikkelen als ze barf eten.
Daar ben ik het niet mee eens.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1166751
Hier wisselend. Een dooie reiger was niet interessant, maar een rat die zo dood is dattie al bijna terugkomt ( :P) moest uiteraard worden opgegeten  ::). Dooie muizen dan weer niet, en een meerkoet ook niet. Maar een wilde eend weer wel  ::).

Tsja. Ik probeer het altijd te voorkomen, en als ze toch ergens een lijk gevonden hebben, dan jaag ik ze er weg als ze me tenminste niet al te snel af zijn geweest  ::). Want ik weet inderdaad ook niet waaraan die beesten zijn doodgegaan. Bovendien kussen ze allebei nogal graag  :-X. Overigens gaat de brokkenhond van een vriendin van mij hetzelfde om met kadavers als de barfers van mij  ;). Dus soms eet ze ze op als ze de kans krijgt en soms niet.
Door stephany
#1166796
Gister ochtend met de wandeling kwamen we nog een aangespoelde vis tegen, even ruiken natuurlijk! Maar die van ons ziet er niet echt eten in heb ik het idee. En daarbij weet hij dat hij niets mag eten wat hij vind. Dus ook al sta ik er niet bij, is vaak een commando genoeg.
En toen Chendo nog een pup was en brok at ( wist niet beter) stond meneer ook als 10 weken oud puppie met een heel konijn met huid en haar in zn bek die hij gevonden had!!
Vind het nogsteeds jammer dat ik mn fototoestel niet bij me had!!! was echt een prachtig gezicht! ;D
Door Truus
#1166806
Op vakantie hebben we regelmatig een huisje midden in de duinen en Mila is vaak op pad voor een lekkere kadaver. Ze eet het met huid en haar ( heb haar een keer betrapt) maar is nooit ziek geworden.
Vaak merken we dat ze haar maaltijd al op heeft omdat ze het eten laat staan.
Ik maak me er maar niet meer zo druk om.
Door Edelgrijsje
#1166889
Net aangereden hazen neem ik mee, ik rijd dagelijks de route en vaak zijn ze nog niet eens stijf. Deze dieren zijn dan wel door een auto om het leven gekomen en het is zo`n 2 a 3 kilo vlees. Wel laat ik ze zo`n 3 weken in de vriezer liggen.  Verder  jatten ze soms een muis, maar bv een dooie meeuw is niet interessant. waterhoentje ook niet.
Toen Jolie nog leefde en nog br**n at , vond ze een  konijn, deze ging zo naar binnen.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1166905
Toen mijn honden nog niet barften leken kadavers dubbel interessant. ::)
Ik zie Roxy nog aan een halfvergane reiger sleuren. :P
Door hellenbanjerbo
#1166929
tja, als ze de kans krijgen willen ze hier ook wel eens wat 'snacken'. ik denk dat onze barfhonden heel wat beter tegen eventuele schadelijke bacteriën e.d. bestand zijn dan honden die alleen maar steriele brokken  :P te eten krijgen. 
Door 202Spots
#1166960
even off topic over 't onderschrift bij je avitar...
to Barf or not to Barf that is the question
Why?
Door Lizzy
#1166982
202Spots schreef: even off topic over 't onderschrift bij je avitar...

Why?

Misschien weet Hertog nog niet of hij/zij zal gaan barfen of niet?!

Ik vind jouw onderschrift anders ook weer kostelijk ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Maar dan weer even on topic: het hangt van het karkas af. Sommige dieren vinden ze blijkbaar niet te pruimen want daar doen ze niet eens een poging toe om ze op te eten. Andere dieren vinden ze blijkbaar weer wel erg lekker, want die vreten ze op. Als ze de kans krijgen. Maar tja, er zijn zat mensen met wie ik loop die hun honden brokken geven en ik merk geen verschil tussen hun honden en die van mij.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1166986
Normaal laten ze de kadavers wel liggen,maar verleden week op het kootwijkerzand kwam Rocky vol trots zijn hazenpootje helemaal kaal laten zien dat hij gevonden had ergens,ik riep hem voor mij en in ruil voor wat lekkers liet hij het los,maar dat koppie zo vrolijk toen hij aan kwam rennen,
Ik heb het toch maar even onder zand gedaan(zand genoeg) ;D

Ja dat risico dat er ergens een kadaver ligt en dat honden daar ziek van kunnen worden kunnen niet barfende honden natuurlijk ook opeten.
Door dogsunlimited
#1168284
Tja...twee weken terug zijn er twee honden ziek geworden waarvan 1 uiteindelijk overleden door het vreten van vergiftigde fazantkarkas in het IJsselbos.....brokkenhonden........erg triest...

Ik heb 1 kadavervreter waarvan we met hem het vijfde jaar zelf samenstellen in gaan. Op brok erg obsessief rottende prooi zocht en geregeld de poten erop nam, door de tijd heen heeft geleerd links te laten liggen of af te staan, dus goed controleerbaar. Dat lukt over het algemeen erg goed en wij lopen ook dagelijks door gebieden waar erg veel van dit soort verleidingen te vinden zijn. Maar....zoals van de week dat er op een ijskoude donderdagochtend in het veld een Schotse Hooglander kalfje is geboren, dan is dat niet standaard en wint zijn instinct het van mijn overwicht. Beide honden roken de nageboorte al van zo'n 100 meter afstand. Stanley weet dat hij niet mag vreten en na wat verbaal geweld is hij de enige die terug komt. Whooper rent als een idioot richting moeder met het jonge kalfje (krijgt daarmee de complete kudde inclusief oplettende stier op de been) en verlekkert zich op zijn gemakkie aan de nageboorte van dit kalfje. Komt dit omdat hij dagelijks prooidieren verslindt? Nee, het is gewoon zijn instinct dat bij hem ontzettend sterk ontwikkeld is. Zolang er niet bewust gif in wordt gestopt, kan zijn ijzersterke gestel er prima tegen en is er ook nooit ziek van. Ook al heb ik dat zelf natuurlijk liever niet.
Door evds
#1168452
De ene hond is de andere niet. Mijn Fleer eet alles. Ook een dood konijn of wat ook als ze dat vindt (vindt ze niet want ze blijft bij mij in de buurt maar een dood lam wil ze zo met huid en haar - in een onbewaakt ogenblik heeft ze er eens eentje gesnaaid  :-X moet weer teruggegeven worden). Dwan en Kaina eten niets onderweg omdat ze bij mij in de buurt blijven maar zijn ook wat terughoudender.

Ik vind het eten van dode dieren uit het bos wel een risico als er kans bestaat dat die vergiftigd zijn. Dus maar niet toestaan. Een konijntje dat aangereden is(langs de weg) vind ik geen probleem maar dat neem ik dan wel zelf eerst mee en krijgen ze thuis.
Door sandrra
#1168481
In een rottend karkas rollen de dames zich graag een paar keer in rond >:( Opvreten deden ze t niet.
Ik denk dat als ik zie dat een haas of konijn oid aangereden wordt ik t ook mee zou nemen en voor een paar weken in de vriezer gooi.
Laatst gewijzigd door sandrra op wo 04 feb 2009, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door