Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#1164819
Tsja, ik kan het bij de zoek functie niet vinden dus dan maar weer even een vraag.
Als ik het goed heb voeren de meeste van jullie ong. 3% lever. Maar geld dit ook voor nier??
En waarom eigenlijk 'maar' 3%. Zoals ik mijn menu's meestal maak verdeel ik alle orgaan (hart, lever, nier, pens niet meegerekend) in gelijke portie's dan kom ik op ong. 4 a 4,5 % per orgaan uit. Dan b.v. de ene week hart en nier, en de andere week lever en hart. Maar dit kan dus beter........
En ik geef ook regelmatig koppen, konijnenkop, maar ook 1x in de 2a 3 weken schapenkop. Zouden jullie dat dan door berekenen bij het orgaanvlees? ( i.v.m. hersens en tong)
Dus in je menu inplaats van 15% b.v. 10% orgaan gaan voeren?

Kort om, in welke verhouding/ percentage's voeren jullie je hond orgaan?
Door Lizzy
#1164859
Ik voer 15% a 20% orgaanvlees. Waarvan 7% a 10% hart, tong, nier, lever, long en 7% a 10% pens.

En die 7% a 10% organen als hart, nier, lever, etc.: ik voer de ene week tong + lever + long en de week erop hart + lever en nier. Ofzo. Een beetje op het oog. Die 3% lever is een richtlijn. Teveel geeft vaak problemen met ontlasting omdat lever zo laxeert. Ook heeft een hond op zich niet meer lever nodig dan dat om aan zijn/haar vitamine A behoefte te komen (daar is een topic over, over hoeveel lever je hond nodig heeft om aan de vitamine A behoefte te voldoen. Ik geloof dat het 50 gram per week is voor een hond van 30 kg). En verder is lever veelal toch een "vervuild" orgaan, dus ook vanuit dat perspectief zou ik er niet meer van voeren dan 3% a 4%. Ga je echt veel meer geven dan dit percentage, vind ik persoonlijk ook dat je teveel vitamine A voert. En zeker bij een zwangere hond is dat niet ongevaarlijk.

Barfplaats wordt gesponsord door