Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#1163545
Nou ja hoor, gisteravond op de club weer een kleine discussie.
Volgens een dierenarts voeren er nu meerdere mensen lang genoeg barf om te gaan onderzoeken hoe dit op langere termijn uitpakt en doorwerkt.
Volgens haar zeggen is het nodig om soms wat zout over het vlees voor de hond te strooien. Er ontstaat met barf een tekort aan zouten waardoor nierstenen kunnen ontstaan. Barfhonden drinken minder.

De volgende vond rauwe groente absolute onzin omdat hondenmagen de celwanden niet kapot kunnen maken. Daarom kookt zij de groente altijd.
(Is al een topic over , weet ik)
Ik was snel uitgediscussieerd.
Door ~Joke~
#1163555
Tjeetje die heeft er geen verstand van hoor. Alle wilde vleeseters hebben dus nierkwalen omdat ze geen extra zout op hun vlees krijgen  ::).
Door Lizzy
#1163561
tiny schreef: Nou ja hoor, gisteravond op de club weer een kleine discussie.
Volgens een dierenarts voeren er nu meerdere mensen lang genoeg barf om te gaan onderzoeken hoe dit op langere termijn uitpakt en doorwerkt.
Volgens haar zeggen is het nodig om soms wat zout over het vlees voor de hond te strooien. Er ontstaat met barf een tekort aan zouten waardoor nierstenen kunnen ontstaan. Barfhonden drinken minder.

De volgende vond rauwe groente absolute onzin omdat hondenmagen de celwanden niet kapot kunnen maken. Daarom kookt zij de groente altijd.
(Is al een topic over , weet ik)
Ik was snel uitgediscussieerd.
Ach gut! Weer een mevrouw die de kok heeft horen fluiten maar niet weet waar de lepel hangt!

Misschien moet ze eens wat boeken lezen. Dat zou goed zijn voor haar kennis met betrekking tot voeding, in het bijzonder hondenvoeding. Want wij voeren onze honden vlees en orgaanvlees en vis en groenten en al deze voedingsmiddelen bevatten plenty natrium (zout).

100 gram schapenvlees bevat 84 mg natrium.
100 gram runderhart bevat 108 mg natrium.
100 gram rundernieren bevat 235 mg natrium.
100 gram rode bieten bevat 86 mg natrium.

Dus feit of fictie?

Feit is dat deze mevrouw ongelijk heeft.
Feit is dat deze mevrouw maar wat uit haar nek kletst.
Fictie is dat BARF zich niet op lange termijn bewezen heeft.
Fictie is dat een hond met BARF te weinig zout binnen krijgt.
Fictie is dat een hond met BARF nierstenen krijgt.
Feit is dat een hond op brokken eerder nierstenen krijgt.
Feit is dat een hond prima voedingsstoffen op kan nemen uit gepureerde of gekookte groenten.

Brokken bestaan nu zo'n jaar of 60 a 70. Hoe lang bestaat een hond?

Mevrouw mag best lid worden van Barfplaats. Dan leg ik het haar even uit, hoe het echt zit ;D!
Door Decibels
#1163594
tuurlijk drinkt een hond op barf/KVV minder....het is immers 'nat' voer.
Door Malamoods
#1163601
Ooit ook eens begonnen met zo'n discussie op de hondenschool... Maar dat hoeft niet meer.... Tegenwoordig wordt er carnibest gepromoot.  ;D En er liggen nog steeds frolicjes als "trainingsmateriaal".... Da's wel jammer... Maar wat dan wel weer positief is, is dat er naast die pot met frolic een grotere hoeveelheid met gedroogde pensstukjes staat.... Kijk, da's toch best een mooi begin dacht ik zo....

Rachel
Door Lizzy
#1163694
Decibels schreef: tuurlijk drinkt een hond op barf/KVV minder....het is immers 'nat' voer.
Juist. Vlees bestaat zomaar voor 60% a 75% uit vocht (metabool vocht). Een brok bestaat voor 5% uit water. Ik neem aan dat het voor een DA niet te moeilijk moet zijn om dat te begrijpen. En ik wil die discussie wel aan hoor, waarin ze beweerd dat honden op BARF eerder nierstenen krijgen. Want het tegenovergestelde is namelijk waar. Honden zijn carnivoren. En hebben een grote behoefte aan vochtrijke voeding. Dat maakt brokken al ongeschikt in the first place.
Door tiny
#1164016
Lizzy schreef: Want het tegenovergestelde is namelijk waar. Honden zijn carnivoren. En hebben een grote behoefte aan vochtrijke voeding. Dat maakt brokken al ongeschikt in the first place.
Bingo!
Ik zal hier eea eens uitprinten en meenemen. Want helaas was er iemand die haar gelijk gaf en haar honden brok EN gemalen vlees geeft.
Door Anthraciet
#1164017
tiny schreef: Nou ja hoor, gisteravond op de club weer een kleine discussie.
Volgens een dierenarts voeren er nu meerdere mensen lang genoeg barf om te gaan onderzoeken hoe dit op langere termijn uitpakt en doorwerkt.
Volgens haar zeggen is het nodig om soms wat zout over het vlees voor de hond te strooien. Er ontstaat met barf een tekort aan zouten waardoor nierstenen kunnen ontstaan. Barfhonden drinken minder.
Ik zit ook op een duits forum waar ook over barf gesproken wordt en daar geven ze inderdaad een klein beetje zout over het eten ALS de hond weinig tot geen bloed bij zijn eten krijgt. Dus als je bloederig vlees geeft, vinden ook zij het niet nodig.
Gebruikersavatar
Door pike
#1164323
Anthraciet schreef: Ik zit ook op een duits forum waar ook over barf gesproken wordt en daar geven ze inderdaad een klein beetje zout over het eten ALS de hond weinig tot geen bloed bij zijn eten krijgt. Dus als je bloederig vlees geeft, vinden ook zij het niet nodig.
Of er nou bloed bij zit of niet, volgens mij maakt dat niet uit. Bloed zit zowiezo al zelden tot nooit bij het vlees want alles laat men hier leeglopen/besterven. Vlees, afhankelijk van welke soort en welke diersoort, bevat 60-70% (metabool) vocht. Dus als mijn Duucje een kilo eet, krijgt hij daarmee alleen al zo'n 6-7 dl vocht binnen dat waardevoller is dan gewoon water. Of misschien iets minder, ik weet namelijk niet wat het vochtgehalte van de botten is. Tel daarbij op de lebbertjes water die buiten in het veld gedaan worden en hij krijgt meer dan voldoende vocht binnen. En vlees bevat daarnaast ook van zichzelf al zouten.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1164375
als ik kijk naar 1 van mijn katjes..
die altijd een te laag vochtgehalte had toen ze nog blik kreeg..
madam wil niet drinken..
die is er 10x beter van geworden in haar vachtje..
vroeger wilde de da haar altijd standaard een infuusje geven om haar vochtgehalte op peil te krijgen..
nu is dat niet meer nodig.. haar velletje zakt netjes weer in..
ze is dikker geworden.. ondanks dat ze veel minder eet..
en ik ben de afgelopen tijd met aardig wat katten naar de d.a. geweest vw andere omstandigheden dan voer gerelateerd.. en natuurlijk word bij iedere kat gelijk nierwaardes e.d. gecontroleerd.. want dat is altijd t eerste waar een d.a. naar kijkt..
maar steeds is met hogelijk verbaasd dat dát iig het probleem niet is.. :)
Door Borke
#1164382
Er is inmiddels ook een dierenarts die onderzoek doet naar de effecten van verse voeding, dus daar kan je ook naar verwijzen t.z.t.  8)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1172023
Lizzy schreef: Ach gut! Weer een mevrouw die de kok heeft horen fluiten maar niet weet waar de lepel hangt!

Misschien moet ze eens wat boeken lezen. Dat zou goed zijn voor haar kennis met betrekking tot voeding, in het bijzonder hondenvoeding. Want wij voeren onze honden vlees en orgaanvlees en vis en groenten en al deze voedingsmiddelen bevatten plenty natrium (zout).

100 gram schapenvlees bevat 84 mg natrium.
100 gram runderhart bevat 108 mg natrium.
100 gram rundernieren bevat 235 mg natrium.
100 gram rode bieten bevat 86 mg natrium.

Dus feit of fictie?

Feit is dat deze mevrouw ongelijk heeft.
Feit is dat deze mevrouw maar wat uit haar nek kletst.
Fictie is dat BARF zich niet op lange termijn bewezen heeft.
Fictie is dat een hond met BARF te weinig zout binnen krijgt.
Fictie is dat een hond met BARF nierstenen krijgt.
Feit is dat een hond op brokken eerder nierstenen krijgt.
Feit is dat een hond prima voedingsstoffen op kan nemen uit gepureerde of gekookte groenten.

Brokken bestaan nu zo'n jaar of 60 a 70. Hoe lang bestaat een hond?

Mevrouw mag best lid worden van Barfplaats. Dan leg ik het haar even uit, hoe het echt zit ;D!
Kippenek, Kippenek, Kippenek!!!!  :circle:  :tease:
Heb maar 1 advies voor deze mevrouw:  :rtf:  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door