Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yalinka
#1160247
Ik ben weer terug na lange afwezigheid.Had me vorig jaar aangemeld toen mijn jongste teef Roxie drachtig was.Helaas is er 1 dode pup geboren maar nu is ze opnieuw drachtig en bij de echo waren er al 5 te zien.Nu gaat het gewoon goed komen en gelukkig eet ze nu wel goed.Vorige keer kreeg ik er bijna geen vlees meer in en was ik genoodzaakt om terug te vallen op brokken. :-[Ze heeft wel wat dagen gehad dat ze een beetje treuzelend at maar dat is normaal.Ze heeft deze 1e weken geen lever gehad en vraag me af wanneer ik dit erbij kan gaan geven.Is dat de laatste week of kan dit al vanaf 6 weken dracht?Ik heb niet echt een menu maar heb alles in aparte kratten in de vriezer staan.Krat met orgaanvlees,krat met spiervlees en krat met groenten en vis.Verder een vak met vleesbotten.Ook verschillende diersoorten dus variatie genoeg.Pas had ik een heel konijn en had die in 3 stukken gehakt.Was voor het eerst dat ze dit kregen en alleen Roxie at het op.Laika en Mexx lieten het op hun kleed liggen en keken er alleen maar naar.Ook met long en luchtpijp was Roxie de enigste die het at.Kan het zijn omdat zij wat jonger is en dus al eerder barfte dan de andere 2??Laika wordt dit jaar 7 en Mexx volgende maand 5 jaar.
Had ik de vorige keer al een voorraad kvv in huis gehaald,dit keer ga ik toch ook met de pups compleet barfen en hopen dat de toekomstige eigenaren dit door gaan zetten.Ik heb zat tips op dit forum gevonden en als het zover is geef ik wel een gil als ik  iets wil weten.Nou,dit is weer even het laatste nieuws.Ik zal nu wat vaker posten maar lezen deed ik toch al regelmatig.O ja,Roxie is nu 5 1/2 week drachtig.19 februari verwacht ik pups.
Door Lizzy
#1160252
Even copieren uit de bieb:

Een paar highlights over zwangerschap en bevalling en wat wel en niet te voeren:

De eerste 2 weken van de zwangerschap moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Wees in de eerste 2 weken van de zwangerschap dus ook matig met lever (en voer het niet meer dan 2% a 3% van het totaal aan voeding). Maar, aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie.

De laatste weken van de zwangerschap ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit.

Tegen het eind van de zwangerschap heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, bruin brood, pompoen, etc).

Aan het eind van de zwangerschap kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 30% a 40% vleesbot, 10% groentemix, 20% orgaanvlees, 15% a 20% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de rest spiervlees (dat is ergens tussen de 5% en 20%, afhankelijk welke percentages je van de andere dingen voert).

Waarschuwing: geef de zwangere teef geen extra calcium! In het wild eten zwangere honden tegen het eind van de zwangerschap ook minder botten. Extra calcium gedurende de zwangerschap veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Koolhydraten (in de vorm van granen) heeft ze nu niet meer nodig. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig.

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 15% groente en fruit, 15% orgaanvlees, 5% extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, etc. en de rest spiervlees.

Volgens Ian B heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Een teef is zeer gebaad bij extra vocht. Rauwe geitenmelk met rauwe honing is een prachtige manier om de teef te voorzien van wat extra vocht en extra energie.

================

Met andere woorden: je kunt gewoon direct lever voeren.
Door Yalinka
#1160494
Lizzy schreef: Even copieren uit de bieb:

Een paar highlights over zwangerschap en bevalling en wat wel en niet te voeren:

Maar, aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie.







================

Met andere woorden: je kunt gewoon direct lever voeren.
Ja,ik heb dit ook ergens opgeslagen,maar had alleen bovenstaand zinnetje nog in m'n hoofd,aan het eind van de zwangerschap :-[Ik heb een aardige voorraad lever dus vanaf morgen krijgt ze dan ook weer lever.Wil nu ook geen grote botten meer geven dus heb ook een grote tas met kipkarkassen dus ik kan voorlopig voorruit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door