Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tomendanielle
#1158536
Hallo,

Ik ben ook nieuw hier dus zal eerst wat over mezelf/hond vertellen.

Tom is een flatcoated retriever reu die al een hele tijd een kvv krijgt. (Hij is nu 1,5 jaar jong.) Ik heb Tom al op vrij jonge leeftijd overgezet (van brokken/rodi) op de Carnibest maar door de heftige groeipijn over gegaan op Bandit (speciaal groeipijnvoer). Hij kreeg al heel lang een keer in de week  een pensdag en nu sinds een paar weken geef ik op die dag ook nog lamsribben. Hij heeft ook al eens een eendenkarkas op (haaskarkas en kip) hart, van lever houdt hij niet. Maar hij geniet echt van de grote stukken vlees.

Omdat het voeren van een kvv  me allemaal veel te duur is geworden, en ik eigenlijk niet terug wil naar brokken, wil ik kijken of het voor mij haalbaar is om te gaan barfen.

Nu heb ik zelf ook nog problemen met mijn handen en ik vroeg me af hoe jullie de juiste hoeveelheid vlees/bot etc. klaar maken.
Is dat fysiek zwaar werk?
En als je het moet snijden / hakken? krijg je dan geen te scherpe stukken?
Moet je wat verstand hebben van hoe je vlees / bot moet snijden?

Hoor graag van jullie.

Hartelijke groet, Daniëlle
Door tessa
#1158569
Hallo Danielle,
Je zou bijvoorbeeld per pond kunnen verpakken of bijvoorbeeld alles voor de helft laten ontdooien als je het binnenkrijgt en het dan in dagporties verpakken, bijv.  twee of drie kipkarkassen in een diepvrieszakje.
Ik heb zelf een boxer dus die zal ongeveer net zo veel eten als jouw hond en ik hoef niet heel veel te hakken of snijden.
Eendkarkassen van bijv. Dogshape zijn heel groot dus doe knip ik in tweeen met een allesknipper van gardena.
Pens, spiervlees en orgaan laten zich heel goed snijden als het nog half bevroren is, beter dan wanneer het helemaal ontdooid is.
Bij hondenvlees is het trouwens geen probleem als het na het ontdooien weer opnieuw ingevroren wordt.
Door Borke
#1158590
Veel leveranciers verkopen vlees in kiloporties en een hond van het formaat flatcoat eet toch wel 500+ gram per dag.
Als je je hond aanwent om een keer per dag te voeren, dan hoef je dus vaak niet echt te portioneren.
Zaken als kippen-, eenden-, kalkoen nekken en eigenlijk alles van kip en eend zijn al op het goede formaat voor dergelijke porties.
Pens knip ik met een wildschaar, snijden is minder zwaar met een goed mes.
Zware ribben geef ik niet en de lamsribben die ik voer zijn in porties van 150-200 gram gesneden door de leverancier.

Het meeste werk heb ik eigenlijk aan het in plastic zakjes pakken, maar als je alles laat bezorgen dan is dat ook al voor je geregeld  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door