Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1156053
Hey Hey het wordt een bonte kerel ,en we gaan hem boedha noemen (lekker toepasselijk niet ! ;D)
Ik heb mn procenten al uitgerekent ik hoop dat het een beetje goed is
Rauwe vleesbotten 50%
rauwe gepureerde groenten en of fruit 20%
orgaan vlees 15%
tafelrestjes 5%
spiervlees 10%

dat is voor een pup van 8 kilo en 5%van zn gewicht 2800 gram per week 400gram per dag
ik moet alleen nog kijken hoe ik die 400 gram ga in delen mogen ze van alles iedere dag een beetje of moeten de groentens bv maar 4x per week ?
#1156526
:smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: wat een lekker ding.

Ik zou zelf niet kiezen voor en 20% rauwe groenten en 5% tafelresten. Dan zou 3/4 van de maaltijd uit groente bestaan, terwijl er ook mensen zijn die dit nooit voeren en stellen dat het aan het menu niets zou toevoegen. Zelf merk ik geen verschil als ze het wel/niet krijgen, ik geef het wel omdat ik merk dat ze het en lekker vinden en ook zelf wel groente eten (stelen uit de tuin enz.).

Hier staan er drie op 10 procent rauwe groente (en soms wat tafelresten, maar ik vind het meeste ongeschikt ivm kruiden e.d.), iedere dag krijgen ze dan als extra een stuk fruit (dus die tel ik niet mee).
Verders dan 15% orgaan en 25% spiervlees, 50% vleesbot. Eén staat op 15% groente en 20% spier. Dat is omdat zij extreem slank moet blijven en ik ervan uit ga dat groente minder aanzet als spiervlees. Ik ben bij de pup indertijd gestart met 45% vleesbot, dat ging lange tijd goed en toen werd de ontlasting toch standaard wat dun, toen opgehoogd.
Om de dag krijgen ze hier ook nog allemaal een ei bij het eten, rauw, met schaal

Succes met de puples, en wees eventueel goed eigenwijs, als je een les krijgt van een uur waarin je een uur bezig zou moeten zijn met je monster, weet dan dat dat echt te veel is voor zijn botten/spieren. Ik train dan altijd gewoon op rustig liggen en kijken. Heb je in de praktijk ook heel veel aan, is erg handig als Boedda zometeen standaard gaat liggen als je ergens bent/praat/eet.
#1160256
Ik heb ook even een vraagje. Ik krijg over 1,5 maand een nieuw puppie een cane corso en die kun je wel kwa grote en gewicht vergelijken met een newfy.
Jullie schrijven dat je hem/ haar het beste het eerste jaar op zachte botten kunt zetten, maar heb je dan wel genoeg variatie met je diersoorten of doen jullie dat dan met het spiervlees en organen?
Of zijn er nog andere zachten botten dan Kip, en ander gevolgelte?
#1160440
Ik heb de hier opgroeiende newfy's gewoon kippebot, eendebot, konijnenbot, lamsribben, haaskarkas, hertenribben en parelhoenkarkas gegeven. Is volgens mij allemaal gewoon relatief zacht. Ik ben gestart met 45% vleesbot, maar dat gaf op een gegeven moment drap als ontlasting, ben toen overgegaan naar 50% en dat ging goed. Komt misschien ook omdat de puppen hier het meest bevleesde karkas 't lekkers vinden.
#1160529
Hey Kira ik heb ook nog zitten lezen en die 50% is gewoon goed ,nog bedankt trouwens voor je reactie's zo leuk dat je ook newfy's hebt , ik heb het voor de zekerheid ook nog nagevraagd aan lizzy, want ik ben toch nog maar een newbee ik weet nog bijna niks van barfen mischien de eerste 10% ofzow.
Maar hoe de gene er bij komt om die reactie neer te zetten , dat een pup dat niet moet hebben dat weet ik ook niet , maar daar wordt je wel onzeker van .
ik ben benieuwd wat puplief lekker gaat vinden en of ie toch zn neus niet op trekt voor de rauwe producten.
Verder zijn de zachte botten zover ik heb gelezen idd kippennekken en eendenekken kwartels en zulk soort dingen , en om te varieren ga ik gewoon orgaan en spiervlees van verschillende dieren geven , tot ie wat groter is en gewent en mischien eens iets van lamsribben kan eten maar dat zal nog wel even duren denk ik  :-\ maar ze zullen wel snel groot zijn ::) groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door