Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esther2
#122338
Hoi,

Zondags na de lange wandeling krijgt mijn hond altijd een groot stuk schenkel, soepbeen of mergpijp, hoe je het maar wilt noemen.

Ik heb wat heen en weer gezocht op trefwoord schenkel en sommigen dachten dat het een dragend bot was.
Vraag: Ik dacht dat het een stuk rugwervel was, da's toch geen dragend deel? ???

't Is aan de doorsnee te zien wel van een volwassen koe, ik begrijp dat deze botten (te) hard zijn voor het gebit.
Vraag: Ook als je 1 keer per week bot geeft? ???

Ik kan het overgebleven bot trouwens niet afpakken. Als ik dan mijn hielen licht, begraaft hij het onder de struiken. Maar soms, na een paar dagen, zit hij er weer aan te knagen.
Vraag: Betekent dit dat hij meer wil kluiven? ???

Groetjes, Esther :)
Door Lizzy
#122356
Esther2 schreef: Hoi,

Zondags na de lange wandeling krijgt mijn hond altijd een groot stuk schenkel, soepbeen of mergpijp, hoe je het maar wilt noemen.

Ik heb wat heen en weer gezocht op trefwoord schenkel en sommigen dachten dat het een dragend bot was.
Het is ook een dragend bot.
Vraag: Ik dacht dat het een stuk rugwervel was, da's toch geen dragend deel? ???
Nee, rugwervels van koeien/runderen zijn verboden vanwege BSE. Mergpijp is dragend bot.
't Is aan de doorsnee te zien wel van een volwassen koe, ik begrijp dat deze botten (te) hard zijn voor het gebit.
Vraag: Ook als je 1 keer per week bot geeft? ???
Ik vind van wel. Mijn hond heeft 1 kies gesloopt op een runderbot..., ik vind ze dus te hard, ook voor 1 maal per week. De tanden en kiezen slijten en kunnen dus kapot gaan. Maar goed, er zijn mensen die ze wel af en toe geven.
Ik kan het overgebleven bot trouwens niet afpakken. Als ik dan mijn hielen licht, begraaft hij het onder de struiken. Maar soms, na een paar dagen, zit hij er weer aan te knagen.
Vraag: Betekent dit dat hij meer wil kluiven? ???

Groetjes, Esther :)
Geen idee wat dit betekent. Ik denk dat sommige honden het gewoon fijn vinden om hun bot te begraven. Het besterft dan ook en dat vinden ze lekker.

Groetjes, Lizzy
Door Esther2
#122369
Bedankt Lizzy!

Uit welk gedeelte van het lichaam komt schenkel nou?
En bestaat er ook zoiets als kalfsschenkel? Of lams?

Ben alleen huiverig dat hij dan het hele bot opkauwt en zijn maagzuur daar niet tegen kan, want hij krijgt nu nog brok. Na de vakantie starten we met kvv!
Door Lizzy
#122905
Esther2 schreef: Bedankt Lizzy!

Uit welk gedeelte van het lichaam komt schenkel nou?
En bestaat er ook zoiets als kalfsschenkel? Of lams?

Ben alleen huiverig dat hij dan het hele bot opkauwt en zijn maagzuur daar niet tegen kan, want hij krijgt nu nog brok. Na de vakantie starten we met kvv!
Hoi Esther, om je eerlijk de waarheid te zeggen weet ik niet eens exact van welk deel de schenkel is, maar dat zoeken we op! (komen we op terug ;D). Volgens mij bestaat er zeker ook kalfsschenkel. Of er ook lamsschenkel bestaat, dat weet ik niet, maar misschien kun je dat bij de Islamitische slager eens navragen.

Ik denk dat je nu nog geen eetbare botten durft te geven omdat je nu nog brokken geeft (bot en brok combineert niet zo lekker)? Misschien kun je dan het beste voorlopig even een schenkel geven (ik neem tenminste aan dat jouw hond dat gewend is?) en hem dit niet op te laten eten, alleen een beetje erop te laten kluiven.

Als je dan een paar weekjes op KVV staat met de hond, dan zou je ook recreatiebotten kunnen gaan geven die wat zachter en eetbaar zijn. Ik denk dan aan lams of kalfsribben of lamsbougbouten of kalfswervels. Maar, wel heel langszaam aan laten wennen (ivm verstopping of diarree).

Meer gebruiksaanwijzingen over botten kun je vinden op:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

en

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Ik zou niet te vaak schenkels blijven geven, vanwege het tand/kies slijtende effect. Natuurlijk slijten ze van een paar schenkeltjes in hun leventje niet, maar ik vind wel dat ze te hard slijten wanneer je jaren achterheen elke week een schenkel zou blijven geven.

Groetjes, Lizzy
Door yalla
#122917
Esther2 schreef:Ik kan het overgebleven bot trouwens niet afpakken. Als ik dan mijn hielen licht, begraaft hij het onder de struiken. Maar soms, na een paar dagen, zit hij er weer aan te knagen.
Vraag: Betekent dit dat hij meer wil kluiven? ???

Groetjes, Esther :)
Nee dat betekent dat hij zijn prooi wil bewaren voor later; voor slechtere tijden zeg maar. Is een overblijfseltje van moeder natuur.
Door willieD
#123527
yalla schreef:

Nee dat betekent dat hij zijn prooi wil bewaren voor later; voor slechtere tijden zeg maar. Is een overblijfseltje van moeder natuur.
nee,een hard bot wordt niet gezien als prooi.
graaf maar eens zo'n bot op na een tijdje,deze is zachter geworden en is dan beter te knagen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door