Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellenned
#1145304
Onze Tollermeisje Yilla is er, helemaal leuk is ze...en soms ook niet zo.....  ;)Ik ben vergeten hoe scherp die tandjes zijn...

Het eten gaat prima, ze lust alles alleen eet ze erg snel en shrokt ze behoorlijk. Ik heb tot nu toe de karkasjes steeds vastgehouden en durf het haar nu niet zo goed zo te geven. Van de week trok ze nog een stuk karkas zo uit mijn hand en slikte het in 1 keer door. Hoe doen jullie dat met die schrokkoppen????

Nog even een foto van het kleine monstertje...

Afbeelding
Door Lizzy
#1145344
Mmmm, lekker herkenbaar.... Dit deed mijn puppenschrokkop dus ook.... Ze heeft zelfs 1 enkele geitenrib uit Leo's handen getrokken en zo in 1 keer doorgeslikt. Stond ze daar, 14 weken oud met 1 rib van 21 cm in dat kleine lijffie. Gelukkig kotste ze deze weer uit. Maar goed, wij zijn het toen anders aan gaan pakken. Want we kregen het idee dat door het vast houden van het vleesbot en door bij haar in de buurt te zijn: hoe erger zij ging schrokken. We hebben haar met haar rubberen matje en voerbak in de hal gezet. En hielden haar door de glazen ruitjes in de gaten. Ze at nog steeds snel maar wel vakkundig en ze knaagde redelijk zorgvuldig. We gaven haar alleen vleesbotten die ze niet in 1 keer door kon slikken. Dus hele kwartels, delen van parelhoen en kip en eend en konijn. Ze eet nog steeds snel maar uiterst vakkundig. En we storen haar zo min mogelijk met eten. Ze eet nog steeds in de hal.

Overigens hebben we haar wel geleerd vleesbot los te laten op commando. Dat vind ik persoonlijk een vereiste. Ook hebben we haar geleerd dat onze aanwezigheid wel heel positief is. Zo ben ik met bakken kippennekken in de hal gaan zitten met haar. Ik gaf haar dr voerbak met eten, en legde er steeds een kippennekje in. Ze had al gauw door dat mijn aanwezigheid en handen betekenen "alleen maar meer van dat lekkers". Ook heb ik haar dus leren ruilen. Vleesbot is verschrikkelijk lekker, dus ik moest wel ruilen met iets fatsoenlijks. Dus gebruikte ik daarvoor Rodi-worst. Nog steeds laat ze vleesbot keurig op commando los en vindt zij onze aanwezigheid perfect. Maar toch laat ik haar het liefst zoveel mogelijk met rust tijdens het eten. Ze eet dan gewoon op z'n rustigst.
Door ellenned
#1145362
Ha Lizzy,

Bedankt weer voor je goede uitleg! Ik kan me er helemaal in vinden en ik ga het vanavond gelijk uitproberen. Jij geeft dus eigenlijk een groot stuk en die laat je gedeeltelijk opeten en ruilt het dan voor iets superlekkers???

Ook met de kippennekken vind ik echt een supergoed idee. Ik doe nu ook al steeds haar bak even weg en doe er dan weer iets te eten bij. Ook met het idee dat als er iets niet goed gaat met bot, of ze heeft genoeg gegeten dat we dan kunnen ruilen en ze mij er bij laat.

Bedankt, heb altijd veel aan jouw/jullie adviezen!!!!
Door Lizzy
#1145368
ellenned schreef: Ha Lizzy,

Bedankt weer voor je goede uitleg! Ik kan me er helemaal in vinden en ik ga het vanavond gelijk uitproberen. Jij geeft dus eigenlijk een groot stuk en die laat je gedeeltelijk opeten en ruilt het dan voor iets superlekkers???

Ook met de kippennekken vind ik echt een supergoed idee. Ik doe nu ook al steeds haar bak even weg en doe er dan weer iets te eten bij. Ook met het idee dat als er iets niet goed gaat met bot, of ze heeft genoeg gegeten dat we dan kunnen ruilen en ze mij er bij laat.

Bedankt, heb altijd veel aan jouw/jullie adviezen!!!!
Meestal gaf ik haar gewoon vleesbotten die ze helemaal op mocht eten. Maar om haar los te leren laten, liet ik haar ruilen. Dan zei ik halverwege het vleesbot "los" en kreeg ze iets super lekkers. Daarna liet ik haar meestal de rest ook weer op eten.

Succes! Ik ben benieuwd hoe het zal gaan!
Door Sietie
#1145377
ik geef ze hele parelhoenkarkassen. hele kwartels enz...dingen die ze niet hap slik weg kunnen krijgen, ook ik ruil wel eens wanneer ik denk dat er een raar stukje karkas over gebleven is waarvan ik denk dat, dat te gevaarlijk is...
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1145379
Bantu schrokte als pup ook behoorlijk. Ik ben het toen ook los gaan laten, wel onder toezicht eten maar hield het niet meer vast.
En dat ging een stuk beter.
Hier kennen ze het woord "los" met eten ook, en dat WIL ik ook :)
Door Drijver
#1145389
Hier gaat het ongeveer zo als Lizzy beschrijft.
Met mijn pup kan ik het ook niet vasthouden, dan rukt ie het uit mijn handen en moet ie het direct inslikken van zichzelf,  en het liefst zonder te kauwen :(
Nu laat ik hem alleen in de keuken eten, met toezicht door een ruitje idd. En hij blijkt echt goed te kraken en is een volleerd barfertje.
En ja, kunnen ruilen vind ik ook een vereiste. Dat doet ie gelukkig ook goed. Zou hij het niet willen, dan is hij toch minstens nieuwsgierig naar wat ik in mijn hand heb en laat zijn eten los. Hij krijgt dan het lekkers uit mijn hand en ik geef hem zijn eigen vleesbot weer terug.
Door Boez
#1145451
Mijn pup eet ook driftiger als ik het vasthoud. Daarbij wil hij zich nog wel eens vergissen in het voedsel vleesbot en het vleesbot dat mijn vinger is...  :o
Dus ik heb ook besloten om het hem zelf uit te laten vogelen, hij krijgt hier eten in zijn bench dus ik kan van een afstandje toekijken. Ik heb het idee dat hem dat meer rust geeft (deurtje dicht, veilig in zijn eigen nest) en dat hij op deze manier het kluiven zelf onder de knie kan krijgen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1145479
ellenned schreef: Afbeelding
Wat een leuk monstertje  :D

Ik heb hier ook de ervaring dat mijn grote schrokop Pike het het beste doet als ik hem op een plekje te eten geef waar hij denkt dat hij helemaal alleen is en niemand bij hem kan komen. En bij voorkeur het bot zo groot mogelijk. Dan eet hij idd ook nog steeds heel heel snel maar ook redelijk zorgvuldig. Rustig eten die woordjes kent hij niet. Hij eet snel of hij eet niet  ::) Ik houd hem door het raam in de gaten. Het gebeurt wel eens dat ik te laat bij het raam aankom, dan is alles al op  :-X
Gebruikersavatar
Door kira
#1145734
Ook hier de weg van Lizzy altijd gevolgd. Kwam er gisteren achter dat dat ook een nadeel kan hebben. Moest nog even daar zijn waar kleine beer staat te eten, stap naar binnen, gaat gelijk de kop uit de bak, eten wordt gestaakt en een dikke blik van, kom maar op met dat eten. Had ik dus niets  ;D ;D ;D
Door ellenned
#1145807
Wat jullie zeiden is helemaal goed gegaan! Ik heb Yilla in de gang gezet, dus weg van ons en van Kyran en haar een groot gedeelte van een runderstrot gegeven. Ze at echt rustig en wist precies wat ze er mee moest doen. Ze heeft zo'n 50 minuten zitten knagen en toen heb ik het geruild met een paar stukjes strotvlees, ze was het er wel mee eens. Het was geweldig om te zien, we hebben met z'n tweeën 50 minuten voor het gangdeurraam geplakt gezeten.....Kyran trouwens ook.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pike
#1146231
ellenned schreef: we hebben met z'n tweeën 50 minuten voor het gangdeurraam geplakt gezeten.....
;D ;D ;D ;D
super dat het zo goed ging!
Door Sietie
#1146307
we hebben met z'n tweeën 50 minuten voor het gangdeurraam geplakt gezeten.....Kyran trouwens ook.....

;D ;D
Door Lizzy
#1146311
ellenned schreef: Wat jullie zeiden is helemaal goed gegaan! Ik heb Yilla in de gang gezet, dus weg van ons en van Kyran en haar een groot gedeelte van een runderstrot gegeven. Ze at echt rustig en wist precies wat ze er mee moest doen. Ze heeft zo'n 50 minuten zitten knagen en toen heb ik het geruild met een paar stukjes strotvlees, ze was het er wel mee eens. Het was geweldig om te zien, we hebben met z'n tweeën 50 minuten voor het gangdeurraam geplakt gezeten.....Kyran trouwens ook.....
Afbeelding
Proest ;D ;D ;D ;D

Geweldig! Wat een schattige foto trouwens!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door