Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoe vaak en wanneer voeren jullie je hond(en)

1 keer per dag in de ochtend
2
3%
1 keer per dag in de middag
4
6%
1 keer per dag in de avond
30
43%
2 keer per dag, s'morgens en s'avonds
34
49%
drie keer per dag
Geen stemmen
0%
de hond heeft altijd eten tot zijn beschikking...
Geen stemmen
0%
Door xolopodenco
#1138704
Hartstikke bedankt voor alle reakties!! Ga vooral zo door want ik vind het razend interessant en leerzaam.
Bij iedereen is het weer een andere uitvoering en wordt het voeden afgestemd op behoefte van hond en baas.
Het vasten blijf ik bijzonder vinden. Als ik s'morgens een keer heel laat voer geef omdat ik laat ga wandelen is er altijd wel een die onderweg veel gras gaat eten omdat hij last krijgt van zijn maag. Misschien is dat bij jullie niet zo omdat de maag/darmen dan nog "vol" zitten met het maal van de avond ervoor...
Ik snap dat het heel erg handig is, 1 keer per dag voeren. En vasten is helemaal handig.
Enigzins problematisch lijkt mij als je, zoals ik, 5 honden hebt, waarvan er 1 echt mager is en in de groei terwijl de andere 4 best een maaltijd zouden kunnen overslaan maar waarvan er 2 dit nooit vrijwillig zouden doen en zouden protesteren als de magere wel te eten zou krijgen en zij niet. Ik geef dan liever de voorkeur aan 2 keer en dan maar wat minder.
Ik ben wel gemotiveerd geraakt om wat van jullie methodes uit te proberen!
Door Huskymeisje
#1138707
Ik voer in de avond, 1 keer per dag. Soms geef ik ze 's ochtends wel eens een klein hapje in de vorm van een kuikentje of een eitje ofzo maar het echte eten dus 1 keer per dag 's avonds op wisselende tijden.
Door 1eboa
#1138969
Hier krijgen ze 's morgens, na het eerste plasje een kippenkarkasje, nekje of i.d en aan het eind van de middag de grote maaltijd. Tegenwoordig begint mijn oudste hond van 13 al vroeg in de middag te zeuren, misschien moet ik haar meerdere malen per dag gaan voeren, eten lijkt wel steeds belangrijker te worden.
Door Borke
#1138986
Ik heb eerst 2x per dag gevoerd (kvv) maar toen we gingen barfen vond ik de porties dan te klein worden.
Als je je hond flink wil laten kauwen aan een lekker stuk vlees en de dagportie is ongeveer 500 gram zoals bij ons duo, dan is het gewoon handiger om het in een keer te geven, dan zijn de porties groter.
Naast de gezondheidswinst vind ik namelijk de bezigheid van het eten zelf, puzzelen hoe het te eten, dus de geestelijke inspanning, ook heel erg belangrijk. Die vind ik dus het grootste bij grotere porties.

Dus Barfen ze 1x per dag en dat vind ik ook wel zo gemakkelijk.
Uiteraard doen we dat laat in de middag of in de avond, omdat ik niet wil dat ze daarna nog heel erg actief zijn.
De tijd varieert dus met de seizoenen.
Verder vind ik het ook praktisch als zij eten voordat wij dat doen, dat bevalt ons allen beter  :)

Zeurderig overdag zijn ze absoluut niet en als ze tijdens wandelingen gretiger zijn om een snoepje te halen dan vind ik dat alleen maar een voordeel  ;D
Door xolopodenco
#1139134
"Zeurderig overdag zijn ze absoluut niet en als ze tijdens wandelingen gretiger zijn om een snoepje te halen dan vind ik dat alleen maar een voordeel  Grin"

Zo had ik het nog niet bekeken!!
Dus niemand heeft last van onrustige hongerige honden als ze overdag niets of nauwelijks iets te eten krijgen? Geen grasetende honden die overgeven om het gal in hun lege maag kwijt te raken?
Misschien is het gewoon een kwestie van wennen...Als ze er aan gewend zijn om vaker eten te krijgen zullen ze er ook om vragen waarschijnlijk.
Op dit moment liggen de cijfers van 2 keer en 1 keer per dag dicht bij elkaar.
Ik hoop dat er nog veel meer mensen de poll willen doen!
Door Robian
#1140364
Hier krijgen ze 1x per dag te eten en dan 's avonds.
Normaal krijgen ze tegen een uur of 7 te eten, maar als er 's avonds getraind wordt dan krijgen ze hun maaltijd ergens tussen 9 en 11 uur.

Toen ik overschakelde naar 1x per dag had alleen Robbie moeite met de overgang. Die begon 's morgens gal te spugen.
Ik heb hem daarna 's morgens wat huttenkäse gegeven en uiteindelijk steeds iets minder totdat het probleem opgelost was.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1140431
Het overschakelen van 2 naar 1 maaltijd per dag, heb ik destijds wel geleidelijk gedaan.
Gedurende 1 week de ochtend maaltijd telkens wat kleiner gemaakt en dat toegevoegd aan de avond maaltijd.
Mijn honden hadden er op die manier geen enkel probleem mee.
Door sandrra
#1142204
1 x pd in de avond op wisselende tijden.
Gewoon omdat het makkelijker is met de hoeveelheden en omdat ze meer voldaan zijn.
Op verschillende tijden omdat Mazoe dan geen gal meer spuugt, wat ze jaren gedaan heeft en omdat ze dan geen "klok kunnen kijken" maw geen vaste gewoonte. En omdat ze dan geen activiteiten meer hebben dus lekker uit kunnen buiken.
#1142465
Mijn honden krijgen 's morgens te eten als ik opgestaan ben. Ik maak dan hun eten en zet gelijk koffie voor mezelf.
's Avonds eten mijn honden verschillend. Als ik de deur uit moet, voor die tijd maar soms ook pas vlak voor dat ik naar bed ga en soms voordat ik zelf ga eten.
#1142703
1x per dag 's avonds gestemd, maar ik voer op wisselende tijden, behalve 's ochtends.
Mijn honden hebben twee vastendagen en net zoals vandaag bv. krijgen ze voordat we aan de grote ronde beginnen wat fruitsap of ander vloeibaar. En pas vanavond tussen 19:30/20:00 uur hun dubbele porte eten voor de vastendag. Op gewone eetdagen krijgen ze wat vloeibaars als tussendoortje tot aan de grote maaltijd. Is geen enkel probleem voor ze, maar ik heb het wel rustig opgebouwd. Ik heb een paar dagen in de week een oppashondje die niet vast en die geef ik wel na de grote ronde te eten. Dan zorg ik dat mijn jongens dat niet zien en moeten ze zoals vanmiddag verplicht even de gang in.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op do 08 jan 2009, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#1142793
Hier krijgen ze alle 4 1x per dag te eten. Normaal gesproken 's avonds na de wandeling of training.
Heb een tijdje geleden geprobeerd om evt op de ochtenden te voeren voordat ik naar mijn werk ga maar dat pikte onze Baryak van bijna 14 jaar niet meer. Hij heeft een week lang alle avonden van ongeveer 19.00-22.00 uur bij elke beweging die je maakte zitten gillen en naar de keuken rennen om maar te eten te krijgen.
Dacht eerst dat hij te weinig kreeg dus zijn porties vergroot van 800 gram naar 1100 gram maar dat maakte niets uit.
Nu sinds een week weer op de avonden en ook Baryak doet het gewoon weer goed op 800 gram. En dan gaat de vastendag ook gewoon weer goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door