Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deduk
#1133579
Mijn eerste bestelling van Herby is vorige week binnen gekomen. Pelle heeft nu zalmkop en parelhoenkarkas en wat pens gegeten, en het was een groot succes! Wat is dat leuk om te zien hoe je hond zo kan genieten van het eten (en dat langer dan een halve minuut achter elkaar)! Ik zal hem nu naast carnibest wel wat meer vers gaan geven.
Ik zie hier op BP dat iedereen hele mooie gevarieerde menu's heeft, met elke dag verschillende soorten vlees, vleesbot en groente. Zelf vind ik het juist leuk om hem zo groot mogelijke stukken vlees / vleesbot per keer te geven. Hij kan dan echter maar een stuk op een dag krijgen (met eventueel een stukje pens en wat groente erbij). Ik heb ergens gezien dat dat geen probleem is, als hij maar elke twee weken al hetgeen hij nodig heeft krijgt, in de juiste verhouding. Weten jullie hier meer van? Kortom; kan je beter elke dag verschillende soorten vlees/vleesbot/orgaan geven, of mag je het ook 1 soort per dag geven?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1133593
EH schreef: Mijn eerste bestelling van Herby is vorige week binnen gekomen. Pelle heeft nu zalmkop en parelhoenkarkas en wat pens gegeten, en het was een groot succes! Wat is dat leuk om te zien hoe je hond zo kan genieten van het eten (en dat langer dan een halve minuut achter elkaar)! Ik zal hem nu naast carnibest wel wat meer vers gaan geven.
Ik zie hier op BP dat iedereen hele mooie gevarieerde menu's heeft, met elke dag verschillende soorten vlees, vleesbot en groente. Zelf vind ik het juist leuk om hem zo groot mogelijke stukken vlees / vleesbot per keer te geven. Hij kan dan echter maar een stuk op een dag krijgen (met eventueel een stukje pens en wat groente erbij). Ik heb ergens gezien dat dat geen probleem is, als hij maar elke twee weken al hetgeen hij nodig heeft krijgt, in de juiste verhouding. Weten jullie hier meer van? Kortom; kan je beter elke dag verschillende soorten vlees/vleesbot/orgaan geven, of mag je het ook 1 soort per dag geven?
ik geef (meestal) 1 soort per dag, of groente, spiervlees en vleesbot. Maar ik zorg wel datz e bijv. in 2 weken alles binnen krijgen wat in mijn menu past.
Werk je wel met een menu?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1133664
IK geef ook altijd maar 1 soort per dag.

bij spiervlees een eitje,bij vlees/bot die ik orgaan mix en groenten.

Orgaan mix verdeel ik over 3 x per week.

2 spiervlees dagen ,1 pensdag,1 vis dag ,3 vlees/bot dagen.
Door Mevroi Kruim
#1133684
Hier krijgen ze ook vaak 1 soort op een dag. Redelijk kaal vleesbot combineer ik wel met spiervlees en vaak ook wat lever, maar bevleesde karkassen krijgen ze zo. En pens krijgen ze ook in 1x, dan zijn het tenminste flinke lappen.
Door Borke
#1133725
Hier ook een soort per dag, soms aangevuld met wat groente en/of een eitje.
Alleen lever of hart, daar geef ik altijd iets bij omdat ik daar niet 500 gram in een keer van wil geven.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1133754
Ik geef ook elke maaltijd één soort dus of pens of groente of vleesbot. Ze krijgen in één week alles wat ze nodig hebben.
Gebruikersavatar
Door pike
#1133825
Hier is het meestal een mix van soorten. Ik voer "compleet" en heb namelijk bijv. wel kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas, maar geen spiervlees van kip konijn of parelhoen. Dus er gaat kopvlees, lamsvlees, paard, geit of wat dan ook bij. Ook het orgaan is vaak weer van een andere soort. Maar je kan gerust maar 1 soort per keer geven  ;)
Door pallas
#1133842
pike schreef: Hier is het meestal een mix van soorten. Ik voer "compleet" en heb namelijk bijv. wel kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas, maar geen spiervlees van kip konijn of parelhoen. Dus er gaat kopvlees, lamsvlees, paard, geit of wat dan ook bij. Ook het orgaan is vaak weer van een andere soort. Maar je kan gerust maar 1 soort per keer geven  ;)

zo doe ik het ook.
ook voer ik wel eens een prooidier, dan zit alles erop en eraan.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1133875
hier gooi ik alles door elkaar, dus paardevlees, kalkoenorgaantjes en lamsribben..
dus geen 1 soort per dag..
Door Happy Tail
#1133882
hier is het ook meestal een mix met wat soorten. een dag alleen ribben of orgaan zie ik niet zo zitten, dus er zit altijd wel wat gemengd
zoals rib met wat orgaan en soms wat meer spiervlees erin als ik wat kalere of oudere ribjes heb.
Ik portioneer namelijk voor een week of wat tegelijk. haal van alles uit de vriezer, laat het een beetje aandooien en dan in gemixte pakketjes weer de vriezer in.
Door Greece
#1133907
Hier ook een mix van soorten. Iedere dag vleesbot met spiervlees en orgaan. Als het zo uitkomt dan kan het van 1 diersoort zijn (b.v. konijn) maar meestal verschillende diersoorten.
Door deduk
#1134848
Bedankt voor alle reacties!
Ik ben wel al bezig geweest met een menu voor Pelle, dat zal er ongeveer zo uit zien:
Vleesbotten: 50 % => 2010 gr. per week
Groente: 10 % => 400 gr. per week
Orgaanvlees: 20 % => 810 gr. per week
Spiervlees: 20% => 810 gr. per week
Hiernaast krijgt hij nog wat restjes van ons, af en toe een ei en kefir.
Voorlopig is de kvv nog wel het hoofdbestanddeel, dus krijgt hij hier maar een deel van per week (wel in deze verhouding).
Ik voer hem geen complete prooidieren; krijgt hij geen tekorten daardoor?
Door pallas
#1134902
EH schreef: Bedankt voor alle reacties!
Ik ben wel al bezig geweest met een menu voor Pelle, dat zal er ongeveer zo uit zien:
Vleesbotten: 50 % => 2010 gr. per week
Groente: 10 % => 400 gr. per week
Orgaanvlees: 20 % => 810 gr. per week
Spiervlees: 20% => 810 gr. per week
Hiernaast krijgt hij nog wat restjes van ons, af en toe een ei en kefir.
Voorlopig is de kvv nog wel het hoofdbestanddeel, dus krijgt hij hier maar een deel van per week (wel in deze verhouding).
Ik voer hem geen complete prooidieren; krijgt hij geen tekorten daardoor?
Fijn dat je al aardig op weg bent.
je hebt dus al een beslissing genomen wb de %.
zelf zou ik met het orgaan nog iets zakken en het spiervlees iets hoger maken.

Een compleet menu heb je als je ook weet wat voor (dier)soorten vlees je allemaal gaat geven.

En als je geen complete prooidieren geeft komt je hond niets tekort hoor, als je maar een goed menu met veel afwisseling geeft :)
Door deduk
#1135119
Nu hij nog veel CB krijgt geef ik zowiezo minder orgaan. Maar ik begrijp dat het, ook als hij enkel BARF zou krijgen ook wat minder kan. Wat mij wel erg veel lijkt is die 10 procent groente. Als ik het goed heb begrepen moet een hond ook groente krijgen omdat dit bij de prooidieren ook in de maag aanwezig is, en de hond/wolf de maag met inhoud en al opeet. De maaginhoud van het prooidier kan toch nooit tien procent van het totale gewicht zijn?
Op een belgische Barf-site zag ik dat veel mensen hun hond ook graanvlokken (havermout/zemelen), zaden en pitten geven voor de ''ruwe vezels''. Hier lees ik overal dat granen juist niet goed voor honden zijn. Kunnen jullie me daar ook meer duidelijkheid over geven? En als deze zaden ontkiemd zijn (ontkiemd papegaaienvoer las ik ergens), is het dan wel gezond?
Sorry voor zoveel vragen, maar hoe meer ik er over lees, hoe meer vragen er in me opkomen!
Door spickenstef
#1135149
als je graag hele grote stukken wil geven kan je haar bijvoorbeeld 1 keer om de 2 dagen voeren , ik ken personen die dit doen en dit gaat bij hen zonder problemen , het ligt natuurlijk wel aan de aard van je hond en van jezelf natuurlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door