Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yanet
#1126500
Hoi,
Onze Kobus (Duitse Dog) is na het overzetten op BARF i.v.m. granen- en een bepaalde eiwitallergie 5,5 kg afgevallen.
Hij was 70 kg  (92 cm schofthoogte) en nu begint hij langzaamaan weer wat aan te komen (na 3 maanden eindelijk 2 kg).
Maar hij is nog steeds te mager, nu hoeft ie niet vet te worden, maar z'n ribben steken nog steeds uit.
Kobus is 21 maanden, dus nog in ontwikkeling.
Hij is wel heel mooi gespierd.

Hij heeft een uitgebalanceerd dieet van een voedings deskundige, krijgt per dag verschillende  soorten vlees en gepureerde groenten.
Over de week krijgt hij ook eierdooier, yoghurt, Portugese sardines, gepureerd fruit, koudgeperste Lijnzaadolie en Saffloerolie.
Hij krijgt per dag 2,3 kg vlees, en 250 gr groenten.
We hebben kleine beetjes schapenvet geprobeerd, maar daar kan hij ook niet tegen.
Wie heeft er een tip om hem wat aan te laten komen?
Alvast bedankt Yanet
Door annetenmick
#1126506
Ik hier echt te weinig verstand van maar er zitten hier wel mensen die je echt wel verder kunnen helpen.
Wat een boel eten krijgt hij dan op een dag he ?  Ik hoop dat hij weer snel wat kilootjes aankomt. Is hij wel vrolijk en heeft hij voldoende energie ?
Door Lizzy
#1126513
Krijgt Kobus ook vleesbotten en orgaanvlees? Want dat heeft hij wel nodig. Alleen vlees en groenten is niet goed.

Ik zou graag meer inzicht krijgen in wat je exact voert. Wat voor vlees en vleesbot en orgaanvlees. Want dan kunnen we je betere adviezen geven over wat je kunt voeren om hem wat dikker te krijgen.

Wat at hij hiervoor?
Door Yanet
#1127139
Hoi,
Hij kreeg eerst Royal Canin Maxi Pup daarna Maxi Junior en op het laatst Royal Canin Maxi Adult, maar hij heeft vanaf het begin steeds bultjes gehad (Allergie).
Nu hij BARFT is dat helemaal weg, ook de groene snotneuzen (Auto Immuunziekte), die hij gehad heeft en waarvoor we bij de KNO arts geweest zijn heeft hij gelukkig niet meer.
Kobus is vrolijk en levendig.
Wel heeft Kobus ook nog een Auto Immuunziekte (hij heeft bacteriën , die heeft elke hond, alleen bij Kobus vallen die hemzelf aan).
Dit zit bij hem in zijn neus- en keelholte, dus moet hij regelmatig een antibioticakuur.
In zijn neus is hij al ? van zijn slijmvlies en de steeltjes waar dat op rust kwijt, we moeten dus ook nog zorgen dat zijn weerstand zo optimaal mogelijk is.
Als vlees krijgt hij per dag totaal 2,3 kg.
Zijn menu per dag is:
Ontbijt: 1300 gram kippenekken (voorschrift was 1260 gram)
Lunch: 300 gram pens (was niet voorgeschreven)
Diner: 700 gram Kopvlees of Pens of Lamshart of  300 gramPortugese Sardines (dit omdat het anders te zwaar wordt)
          (voorgeschreven was 630 gram vlees of 5 Portugese Sardines)
          250 gram gemengde gepureerde groenten (voorgeschreven was 210 gram).

3x in de week een kopje yoghurt
3x in de week 1 dessertlepel Lijnzaadolie + 1 dessertlepel Saffloerolie (beide koudgeperst)
2x in de week een eigeel
2x in de week 250 gram gemengde gepureerd fruit (dit doen we zelf)
2x per dag 1 schepje Weerstand Compositum
3x per dag een schepje Hokamix (hier kreeg hij eerst vitamines voor)
Ik hoop dat dit voldoende informatie is.
Groetjes Yanet
Door Lizzy
#1127152
Yanet schreef: Hoi,
Hij kreeg eerst Royal Canin Maxi Pup daarna Maxi Junior en op het laatst Royal Canin Maxi Adult, maar hij heeft vanaf het begin steeds bultjes gehad (Allergie).
Nu hij BARFT is dat helemaal weg, ook de groene snotneuzen (Auto Immuunziekte), die hij gehad heeft en waarvoor we bij de KNO arts geweest zijn heeft hij gelukkig niet meer.
Kobus is vrolijk en levendig.
Wel heeft Kobus ook nog een Auto Immuunziekte (hij heeft bacteriën , die heeft elke hond, alleen bij Kobus vallen die hemzelf aan).
Dit zit bij hem in zijn neus- en keelholte, dus moet hij regelmatig een antibioticakuur.
In zijn neus is hij al ? van zijn slijmvlies en de steeltjes waar dat op rust kwijt, we moeten dus ook nog zorgen dat zijn weerstand zo optimaal mogelijk is.
Als vlees krijgt hij per dag totaal 2,3 kg.
Zijn menu per dag is:
Ontbijt: 1300 gram kippenekken (voorschrift was 1260 gram)
Lunch: 300 gram pens (was niet voorgeschreven)
Diner: 700 gram Kopvlees of Pens of Lamshart of  300 gramPortugese Sardines (dit omdat het anders te zwaar wordt)
          (voorgeschreven was 630 gram vlees of 5 Portugese Sardines)
          250 gram gemengde gepureerde groenten (voorgeschreven was 210 gram).
OK, ik kan niet berekenen wat je qua percentages voert, omdat je schrijft "kopvlees of pens of lamshart of vis". Kopvlees is namelijk spiervlees, pens is orgaanvlees, hart is orgaanvlees en vis is vis. Maar zonder je voor je hoofd te willen stoten, vind ik dit eerlijk gezegd geen ideaal menu. Ik mis afwisseling. En ik mis een stukje degelijkheid.

Ten eerste vind ik dus dat je teveel pens voert. Pens is lekker maar bevat tevens niet zoveel kcal. In een menu waar een hond mager is, zul je dus meer spiervlees moeten gaan voeren. Ten tweede vind ik alleen kippennekken echt te weinig afwisseling in vleesbotten, te meer daar je ook voor de rest zo sumier voert, qua afwisseling. Ik zou de kippennekken snel gaan afwisselen met eendennekken (die zijn flink veel vetter dan kippennek), parelhoenkarkas, konijn, etc. En als dat goed gaat, qua verteren en opeten: dan ook wat geitenrib en lamsrib. Die zijn ook goed calorie-rijk. Voorts vind ik dat je meer afwisseling moet gaan brengen in je spiervlees. Alleen kopvlees vind ik niet voldoende. En ik zou dan ook zeker lamsvlees en geitenvlees en dergelijke gaan voeren. En verder vind ik dat je qua orgaanvlees echt te weinig afwisselend voert. Ik mis lever en nier in je menu, beide toch niet geheel onbelangrijk.

Ik weet niet in welke percentages je voert, maar ik zou je aanraden om 50% vleesbot, maximaal 20% orgaanvlees, inclusief pens, 10% (dus zeg 10% organen als lever, nier, hart, long, etc. en 10% pens), groente en de rest ordentelijk spiervlees te gaan voeren.

Ik denk dat als je deze adviezen zou opvolgen, meer afwisselend ging voeren, meer vette vleesbotten en vleesoorten zou voeren en dus minder pens: je hond zo op gewicht is.
3x in de week een kopje yoghurt
3x in de week 1 dessertlepel Lijnzaadolie + 1 dessertlepel Saffloerolie (beide koudgeperst)
2x in de week een eigeel
2x in de week 250 gram gemengde gepureerd fruit (dit doen we zelf)
2x per dag 1 schepje Weerstand Compositum
3x per dag een schepje Hokamix (hier kreeg hij eerst vitamines voor)
Ik hoop dat dit voldoende informatie is.
Groetjes Yanet
Waarom geef je je hond dit allemaal? Als ik heel eerlijk ben, zou ik je aanraden om een paar dingen te schrappen. Ten eerste Hokamix. Dat is gewoon troep. En ze zetten niet eens op de verpakking wat er exact in zit. Saffloerolie zou ik zelf niet meer geven. Het bevat omega 6 vetzuren en daar krijgt je hond middels vlees al ruim genoeg van binnen. Via groenten en orgaanvlees krijgt je hond voldoende vitamine E binnen. Zou je daarover twijfelen, kun je beter wat gemalen rauwe noten geven zoals walnoot, hazelnoot, amandel enzo. Lijnzaadolie: ja, ik zou dat zelf vervangen door visolie, dus actieve omega 3 vetzuren. Lijnzaadolie veroorzaakt vaker problemen dan dat het wat goeds oplevert. Bovendien moet het lichaam van je hond het omzetten in actieve omega 3 vetzuren en dat proces loopt lang niet altijd goed. Visolie is direct opneembaar. Maar, als je zoveel sardien blijft voeren (wissel dat ook eens af met makreel, zalmkop en dergelijke!): dan heeft je hond geen visolie en geen lijnzaadolie nodig. Je mag de eieren gewoon heel geven. Dus rauw + eiwit + schil + eigeel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 23 dec 2008, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1127324
Sluit me helemaal bij Lizzy aan.
Ff ter aanvulling en verduidelijking (er zijn wel eens misverstanden over) vleesbot, wat Lizzy aanbeveelt, bestaat gemiddeld uit 50% bot en 50% spiervlees. Soms denken mensen dat hier 50% kaal bot bedoeld wordt en dat is dus echt niet de bedoeling.
Misschien is het handig om hier eens in de Bibliotheek de beinners-documentatie over barf te lezen.
Door tiny
#1127503
Ik denk dat als je deze adviezen zou opvolgen, meer afwisselend ging voeren, meer vette vleesbotten en vleesoorten zou voeren en dus minder pens: je hond zo op gewicht is.
En ik denk dat je dan ook qua gewicht minder zult gaan voeren.
Met barf hangt alles samen met de afwisseling.

Lizzy, Chapeau!
Door Yanet
#1128245
Hoi Lizzy,
Bedankt voor de tips, we gaan er mee aan de gang!
We waren wat voorzichtig omdat Kobus best erg ziek is geweest, nu worden we tenminste wat wijzer!
Het is alleen jammer dat er in Flevoland zo weinig BARF adressen zijn, maar daar heb je tenslotte een auto voor niet?
Groetjes Yanet
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1128515
Yanet schreef: Hoi Lizzy,
Bedankt voor de tips, we gaan er mee aan de gang!
We waren wat voorzichtig omdat Kobus best erg ziek is geweest, nu worden we tenminste wat wijzer!
Het is alleen jammer dat er in Flevoland zo weinig BARF adressen zijn, maar daar heb je tenslotte een auto voor niet?
Groetjes Yanet
En je hebt levaranciers die een uitgebreid assortiment aan huis bezorgen! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door