Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellenned
#1125110
Weer een vraagje, waaraan kan je merken, of een bot niet goed' valt' zeg maar? Ik maak me geen zorgen over Kyran, hij is wel lusteloos en aan de dunne, geeft slijm op,ik denk dat ie een beetje 'grieperig' is. Maar dat deed me wel denken aan hoe je merkt of er een bot 'dwars' zit, wat zijn de symptomen, om zo snel mogelijk te handelen indien nodig.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1125127
sien heeft 2x een verstopping gehad (overigens niet door bot), ik neem aan dat de symptomen met katten en honden redelijk gelijk zijn.

sien wilde amper tot niet eten, dat was alarmbel 1, zeker omdat sien er eetbelust is.
sien poepte niet (dat is moeilijker te zien, want er wordt niet de hele dag door gescheten, en de drollen in de kattenbak kunnen ook van ot zijn).
sien was misselijk en gaf aan dat ze buikpijn had.
alles wat ze wel at (felixzakjes, dat stinkt erg en wilde ze wel een beetje van eten), gooide ze er weer uit langs de voorkant na een tijdje.
haar buik was een beetje opgezet en voelde gassig aan.

ik vind verstoppingen eng. katten kunnen na 48 uur niet eten (in siens geval misschien 24, want die is niet erg slank) leververvetting krijgen. en de obstructie kan ervoor zorgen dat de darmen kunnen verkleven en hetgene wat de verstopping veroorzaakt kan schade aan de darmen toebrengen.
de eerste keer heeft sien een eetlustopwekkend middel (valium?) gekregen van de DA en heeft zich toen thuis over zitten eten. met meer kotsen tot gevolg en meer ziekgevoel en meer buikpijn. ze kreeg er ook anti-haarbalpasta bij die ze erg vies vond. dat heb ik royaal gedoseerd en uiteindelijk heeft ze de haarbal er uit gekotst.

de 2e keer (3 weken later) heeft ze een speeltje opgegeten.
weer dezelfde symptomen, maar voor weer een verstopte haarbal leek het me zo vroeg. ik wilde niet weer dezelfde injectie, want daar voelde ze zich niet beter van. na 2 dagen slecht eten, en op de laatste avond cb gegeven met erg veel anti-haarbalpasta kwam het speeltje langs de voorkant er uit. de pasta die ik haar had gegeven maakte de weg en het ding zacht en glibberig (makkelijk uit te kotsen) en de cb hechtte aan de uitsteeksels van het speeltje zodat het 1 glibberige bal werd. toen kon het eruit.
we hebben veel geluk gehad dat in beide gevallen niet geopereerd diende te worden.
(sien heeft wel eens vaker gekke dingen zitten opeten; houten tandenstoker, wattenstaafje, stukje plastic, kattengrit, stukje touw van een speeltje, plukken haar van mij of kattenhaar, etc. dat is gelukkig altijd snel zonder veel moeite langs de voor- of achterkant er weer uitgekomen.)
Door ellenned
#1125145
Bedankt voor je uitgebreide reactie.


Nu zit ik wel ineens te bedenken dat Kyran donderdagavond een kippenpoot bijna in zijn geheel heeft doorgeslikt...ik sta er altijd bij maar hij was me te snel af..terwijl hij altijd vrij rustig eet. Vrijdagmiddag werd hij niet lekker en ging hij slijm spugen en aan de diapoep, zou het daar dan nog van kunnen zijn???/ Ik dacht meer aan een buikgriepje omdat veel honden daar op he moment last van hebben.
Hij heeft net wat pens op en wilde ook buiten weer rennen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1125152
maar hij heeft dus gegeten en gerend. dat deed sien in beide gevallen echt niet, die lag als een zielig rood hoopje opgevouwen op de grond.

die hele poot kan voor een wat moeilijkere vertering hebbenn gezorgd, maar verder verteert het op zich wel.
ik zou eerder gokken op een virusje of iets vies gegeten van straat (aangezien veel honden poep en en in de rottende vissen rollen).
Door ellenned
#1125154
[quote="koekje"]
maar hij heeft dus gegeten en gerend. dat deed sien in beide gevallen echt niet, die lag als een zielig rood hoopje opgevouwen op de grond.

die hele poot kan voor een wat moeilijkere vertering hebbenn gezorgd, maar verder verteert het op zich wel.
ik zou eerder gokken op een virusje of iets vies gegeten van straat (aangezien veel honden poep en en in de rottende vissen rollen).
[/quote]

Haha de mijne niet hoor....ik heb een héééle nette Tolller..... ;D Maar je stelt me wel weer wat gerust, ging me ineens zorgen maken!
Door Lizzy
#1125200
In de regel kun je stellen dat rauwe vleesbotten niet voor een obstructie zorgen. Alleen gekookte, gerookte, kortom verhitte botten zijn gevaarlijk. Maar, dat neemt niet weg dat alle botten van grote/volwassen dieren en botten van grote/jongere dieren die gewicht hebben gedragen voor problemen kunnen zorgen. In het ruim 5 jarige bestaan van barfplaats hebben we nu 2 problemen gekend met botten van grote/oude dieren (met andere woorden: zelfs dat gaat meestal goed). Obstructies van botten van kleine dieren: die heb ik in mijn "hondenvoer carriere" nog niet meegemaakt. En dan neem ik de jarenlange ervaringen van dierenartsen als Ian Billinghurst en Tom Lonsdale voor het gemak maar even mee.
Door ellenned
#1125258
Das een goed bericht! Eigenlijk maak ik me er niet zo veel zorgen om, alleen als hij ineens ziek is ga ik  bedenken wat hij heeft gegeten en of dat het zou kunnen zijn...
Maar ik houd het gewoon op een griepje.... :-[
Door Jakko
#1125420
Klinkt idd als het griepje dat er nu bij veel honden heerst. Jakko heeft het nu ook helaas.
Anderehalve dag kotsen (veel slijm) en niet eten + 1x aan de dunne. Hij heeft vandaag wel weer gewoon gedronken gelukkig en ook geplast, maar eten wil hij nog niet.  Als het datgene is wat nu heerst dan zou het op dag 3 weer beter moeten zijn. Afwachten dus.

Yvonne
Door ellenned
#1125490
Klinkt idd hetzelfde als wat Kyran heeft. Dat rennen van gister was maar eenmalig en die paar stukjes pens ook.
Hij mocht vannacht boven slapen maar dat is ie niet gewend dus hij vertrok zelf weer naar beneden :-\

We zien het vandaag wel weer, tis niks zo'n zieke hond.....
Ik ga vandaag pupjes kijken, Kyran mocht weer mee, jammer nu natuurlijk niet.
Door sandrra
#1126419
[quote="ellenned"]
Klinkt idd hetzelfde als wat Kyran heeft. Dat rennen van gister was maar eenmalig en die paar stukjes pens ook.
Hij mocht vannacht boven slapen maar dat is ie niet gewend dus hij vertrok zelf weer naar beneden :-\

We zien het vandaag wel weer, tis niks zo'n zieke hond.....
Ik ga vandaag pupjes kijken, Kyran mocht weer mee, jammer nu natuurlijk niet.
[/quote]

Beterschap
Door Linneke
#1126448
Hier heeft mijn hons Sen dan volgens mij ook de griep te pakken. Zaterdag niets willen eten, overgeven, lusteloos. Zondag weer wat gegeten, en een stuk wieriger. Vandaag overgegeven en spuitpoep, maar verder levendig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door