Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#1115729
Nou, dat dacht ik dus ook, gewoon kopvlees malen, goedkoop gehakt en ik weet wat er in zit  :P
Kreeg het met geen mogelijkheid door de vleesmolen heen, terwijl die echt geen moeite heeft met stevige haaskarkassen of eendenruggen e.d.
Door Borke
#1115790
koekje schreef:dextrose is toch suiker? dat wil je toch niet in je hond? (ik iig niet in mn katten)
Suiker schijnt "nodig" te zijn om het vlees mooi roodgekleurd te houden.
Dextrose zit in heel veel vlees en vleeswaren, daar ik slecht suiker verdraag lees ik tegenwoordig uitgebreid alle etiketten voordat iets koop. Je wordt er niet vrolijker van als je de etiketten van vlees bij de supermarkt leest...
Door mcSnurk
#1115793
Borke schreef: Suiker schijnt "nodig" te zijn om het vlees mooi roodgekleurd te houden.
Dextrose zit in heel veel vlees en vleeswaren, daar ik slecht suiker verdraag lees ik tegenwoordig uitgebreid alle etiketten voordat iets koop. Je wordt er niet vrolijker van als je de etiketten van vlees bij de supermarkt leest...
dat heb ik de laatste tijd inderdaad ook. Ik had laatst vlees in handen waar op stond 97% vlees...... maar wat de rest dan was :-\. En kruiden....ik wil geen kruiden in mijn blote vlees....dat doe ik zelf wel :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1116099
Kruimel schreef: Nou, dat dacht ik dus ook, gewoon kopvlees malen, goedkoop gehakt en ik weet wat er in zit  :P
Kreeg het met geen mogelijkheid door de vleesmolen heen, terwijl die echt geen moeite heeft met stevige haaskarkassen of eendenruggen e.d.
Hier gaat dat als een tierelier ???
Gebruikersavatar
Door pike
#1116190
Borke schreef: Suiker schijnt "nodig" te zijn om het vlees mooi roodgekleurd te houden.
Dextrose zit in heel veel vlees en vleeswaren, daar ik slecht suiker verdraag lees ik tegenwoordig uitgebreid alle etiketten voordat iets koop. Je wordt er niet vrolijker van als je de etiketten van vlees bij de supermarkt leest...
Om nog maar te zwijgen van de etiketten op de vleeswaren  :-X
Door Borke
#1116203
pike schreef: Om nog maar te zwijgen van de etiketten op de vleeswaren  :-X

Precies...
Maar als je echt ieder etiket leest voordat je iets koopt - wat ik nu noodgedwongen doe - dan koop je steeds minder...
Bijna alles is bewerkt en zitten toevoegingen in, eigenlijk best eng.
Het is moeilijk om 'eerlijke waar' te vinden!
Door calimero_a
#1119279
het biologisch gehakt van de AH bevat geen antioxydanten en dextrose.. (ik mag namelijk geen dextrose dus lees alle verpakkingen heel zorgvuldig). Waarom dat in het "normale" gehakt dan wel moet... en idd vleeswaar wil je helemaal niet weten...

ik koop tegenwoordig helemaal weinig vlees meer, er zit idd af en toe varkensvlees in het rundergehakt en ik word daar dus hartstikke ziek van...

maar voor de beestjes zou ik idd voor ongemalen gaan....  (sorry ik dwaalde nogal af)

cali
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1123020
Wat denken jullie dat mevrouw koe te eten kreeg voordat zij gehakt werd dan??? Daar zaten geheid anti-oxydanten in, dus dat zit allang in dat vlees, lang voordat het gemalen wordt en nog eens wat extra toegevoegd word.
Iedereen roept hier altijd maar, ik maak het zelf want dan weet ik wat erin gaat, maar als je regulier vlees geeft (geen bio) vind ik dat toch erg relatief...helaas.... :(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1123026
yuki13 schreef: Wat denken jullie dat mevrouw koe te eten kreeg voordat zij gehakt werd dan??? Daar zaten geheid anti-oxydanten in, dus dat zit allang in dat vlees, lang voordat het gemalen wordt en nog eens wat extra toegevoegd word.
Iedereen roept hier altijd maar, ik maak het zelf want dan weet ik wat erin gaat, maar als je regulier vlees geeft (geen bio) vind ik dat toch erg relatief...helaas.... :(
Als ik rundergehakt maak, dan pak ik een stuk rundvlees en pers die door de molen. Voila, rundergehakt. Als de wildvreemde slager rundergehakt maakt dan is het mij volstrekt onduidelijk wat erin zit omdat ik niet weet wat hij door de molen heen perst. Dat vlees allerlei andere gekkigheidjes bevat is voor ons weinig nieuws, daar ontkom je helaas op geen enkele manier aan, want die biolappen geloof ik ook wel.
Hetzelfde principe geldt voor het maken van hondenvoer, ik zie precies wat ik in die bak pletter omdat alles nog herkenbaar is en daar is bij gemalen handel totaal geen sprake meer van, dan kun je alleen maar gissen en hopen dat de inhoud bij benadering overeen komt met wat er op de verpakking staat. Als daar al iets over opstaat.
Door Huskymeisje
#1123256
yuki13 schreef: Wat denken jullie dat mevrouw koe te eten kreeg voordat zij gehakt werd dan??? Daar zaten geheid anti-oxydanten in, dus dat zit allang in dat vlees, lang voordat het gemalen wordt en nog eens wat extra toegevoegd word.
Iedereen roept hier altijd maar, ik maak het zelf want dan weet ik wat erin gaat, maar als je regulier vlees geeft (geen bio) vind ik dat toch erg relatief...helaas.... :(
Ik geef ook regulier want bio is voor mij en voor heel veel anderen onbetaalbaar. Jij vindt dus dat ik de honden nu nog tekort doe want ik geef geen bio. Nou sorry, ik word dat gedoe over bio wel eens heel erg zat en dit schiet mij helemaal in het verkeerde keelsgat.
Gebruikersavatar
Door pike
#1123385
Huskymeisje schreef: Ik geef ook regulier want bio is voor mij en voor heel veel anderen onbetaalbaar. Jij vindt dus dat ik de honden nu nog tekort doe want ik geef geen bio. Nou sorry, ik word dat gedoe over bio wel eens heel erg zat en dit schiet mij helemaal in het verkeerde keelsgat.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik voer ook niet biologisch, ik kan het voor mezelf niet eens betalen. Maar sinds Pike 2,5 jaar geleden over is gegaan op niet-biologische barf heb ik niet meer met hem bij de da gezeten. Dus het zal zo slecht niet wezen.
yuki13 schreef: Wat denken jullie dat mevrouw koe te eten kreeg voordat zij gehakt werd dan??? Daar zaten geheid anti-oxydanten in, dus dat zit allang in dat vlees, lang voordat het gemalen wordt en nog eens wat extra toegevoegd word.
Iedereen roept hier altijd maar, ik maak het zelf want dan weet ik wat erin gaat, maar als je regulier vlees geeft (geen bio) vind ik dat toch erg relatief...helaas.... :(
En biologisch voeren is ook relatief. Als je op de etiketten van biologische vleeswaren en andere produkten kijkt zie je dat daar ook stoffen aan zijn toegevoegd om het goed te houden. En als ik naar de biologische vis kijk is dat ook kweekvis. En biologische koeien lopen evengoed als al die andere koeien op vervuilde bodem en in vervuilde lucht. En het voer dat ze eten mag dan wel biologisch zijn, maar het is verbouwd op vervuilde bodem. Het is een illusie te denken dat er nog schone bodems zijn. Alles heeft zo zijn "maar". Wat niet wil zeggen dat ik niet voor biologische produkten ben, integendeel. Maar het is dus niet zo dat daar helemaal niets op is aan te merken. Biologisch is misschien beter, daarmee is niet-biologisch nog niet ongezond. Biologisch is vooral voor het milieu beter. Als ik het kon betalen zou ik ook voor biologisch kiezen, maar dan wel uit principe, niet omdat ik denk daar gezonder en langer van te leven.

En als ik zeg: ik weet wat er in gaat, dan bedoel ik dat ik weet wat er in gaat aan diersoort en dieronderdeel. Ik weet bv. dat er geen darmen inzitten. Ik weet dat er geen afgewerkte vetten inzitten. Ik weet dat er geen granen inzitten en soya-olie en andere olieën en geen kalk- en andere suppleties, geen toevoegingen.
Dus als iemand zelf gehakt maakt van een lap vlees, weet hij precies wat voor vlees en wat voor kwaliteit er in zijn gehakt zit. En als ik een pond rundergehakt in de supermarkt koop, dan weet ik dus niet eens zeker of het wel 100% rund is. En over de kwaliteit ervan weet je ook niets, behalve dat het vaak zichtbaar behoorlijk vet is.
Door tieneke
#1123553
pike schreef: Om nog maar te zwijgen van de etiketten op de vleeswaren  :-X

Ja inderdaad erg wat er allemaal voor zooi in zit,wordt hier ook niet meer gekocht.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1174842
Huskymeisje schreef: Ik geef ook regulier want bio is voor mij en voor heel veel anderen onbetaalbaar. Jij vindt dus dat ik de honden nu nog tekort doe want ik geef geen bio. Nou sorry, ik word dat gedoe over bio wel eens heel erg zat en dit schiet mij helemaal in het verkeerde keelsgat.
Da's jammer en niet nodig voor het keelgat  ;)
Ikzelf voer Yuki ook nog grotendeels regulier en niet bio. Maar zelf heb ik de overstap een aantal jaren geleden wel gemaakt. (Heb jaren chronisch vermoeidheidssyndroom gehad, daardoor veel geleerd en gelezen en o.a. dat het kan ontstaan vanwege inname van hormonen, hetzij de pil, hetzij regulier vlees....dat heeft mij aan het denken gezet en doen beseffen dat puur vlees dus eigenlijk helemaal niet zo puur is.
Br*okken zijn uit den boze o.a. vanwege chemische toevoegingen, maar door vers te voeren ontkom je er dus nog steeds niet aan. En voor menselijke consumptie geschikt zegt ook niet zo heel erg veel. Het kan altijd erger, en dus ook altijd beter  ;)
Binnenkort bio voor Yuk  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door