Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door esther
#571
Wie kan mij een goede uitleg geven over (b)arfen???

Ik lees me eigen helemaal suf hier en heb regelmatig discussies met mensen erover. Ik ben alleen niet goed in het uitleggen wat het nou precies inhoud :-/

Hoe leg je nou aan iemand uit wat het precies inhoud ???
Door Lizzy
#572
Hoi Esther, tja, BARF staat eigenlijk voor Bones and Appropriate Raw Food. Het is een afkorting die "uitgevonden" is door de Australische dierenarts Ian Billinghurst en het staat voor botten en andere geschikte rauwe voedingsmiddelen.

Er zijn veel mensen onder ons die hun honden niet voeren volgens de methode van Ian Billinghurst, maar bijv. meer voeren volgens de beschrijving van Tom Lonsdale (Raw Meaty Bones) en/of andere schrijvers/dierenartsen. En, er zijn mensen die kant-en-klaar versvlees aan de hond geven. Aangezien dit geen BARF mag heten (Ian Billinghurst heeft patent op barf), noemen we dit ook wel ARF (All Raw Foods).

Maar, grofweg komt het hier op neer: wij stellen de voeding van onze honden zelf samen. De hoofdbestanddeel van de voeding bestaat uit rauw vlees, orgaanvlees en rauwe (geschikte) botten en eventueel wat rauwe/gepureerde groentes, wat supplementen, wat eieren, zuivel en/of tafelrestjes. We noemen dit ook wel voor het gemak BARF, maar eigenlijk heet het dus alleen BARF wanneer je de methode van Ian Billinghurst volgt. Ik volg deze methode voor een groot deel, maar niet helemaal, maar voor het gemak zeg ik "dat ik barf".

Of, we geven de hond versvlees dat door een fabrikant kant-en-klaar is gemaakt. Deze voeding bestaat dus ook uit rauw/vers vlees.

Oftewel, we voeren onze honden een natuurlijke voeding die in meer of mindere mate lijkt op de voeding van de wolf.

Aangezien een wolf een carnivoor is en de hond weer afstamt van de wolf, zouden honden dus gevoerd moeten worden zoals je een carnivoor voedt.

En, in onze huidige maatschappij voeren wij honden zoals we zelf zouden eten. Veel te veel graan en dood-gekookt vlees met wat conserveringsmiddelen en antioxydanten (oftewel brokken).

Mmmm, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd....

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#573
Ian Billinghurst heeft patent op de naam Barf-diet Oftewel een complete vers-vleesvoeding die naar zijn eisen is samengesteld.

Het woord Barf is een gewoon Engels woord en daar kan dus nooit patent op aangevraagd zijn..... ;D

Dit even ter aanvulling omdat daar diverse misverstanden over zijn (met name door moderators van andere fora).
Door roger
#574
[quote]<< BARF staat eigenlijk voor Bones and Appropriate Raw Food. <<


Sta me toe dat ik dat effe corrigeer Liz !(toch beleefd gevraagd hé 8) 8) 8)

Het is Bones And Raw Food
 of

Biological Appropriate Raw Food

Dacht ik zo.


Ik Barf ook maar bij mij noemt het "Biologische Artgerechtiges Roh Futter, dus wat dat betreft heeft Billinghurst hier geen patent op. ;D ;D ;D

Let op , onze Jules gaat in Belgie een patent aanvragen op de benaming : "Biologisch Artisanaal Rauwkost Freters" TM. :D :D :D


Cheers
Roger
Door Lizzy
#576
Hoi Paul en Roger, ja, jullie hebben gelijk! Sorry! Bones And Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food. Daar is geen patent op, op de afkorting (het betekent ook "kots", nietwaar?). Wat ik bedoelde te zeggen (eigenlijk) is dat als je niet samenstelt volgens de methode van Ian B., dan mag je het volgens zekere mensen geen barf noemen....
Groetjes, Lizzy
Door roger
#578
<<Hihihihi Roger, jouw betekenissen voor de afkorting BARF zijn weer erg grappig!<<


Let maar op want daar staat (TM) achter, dus dat mag je zo maar niet gebruiken, zeker niet voor jou boek, zonder mijn toestemming !
Door roger
#580
[<<quote author=Lizzy link=board=10000;num=1064416292;start=0#8 date=09/24/03 om 22:10:29]Whahahahaha! Vraag ik bij deze toestemming Roger!<<

OK daar valt over te praten !

Eerst eff iets anders.

Jij , en nog andere van Barfplaatsers hebben waarschijnlijk wel Tom Lonsdale gevolgd op de Raw Feeding lijst een paar weken geleden.

Wat mij opviel is dat ie op een bepaald moment over Billinghurst hetvolgende zegt:

"even to the point that Billinghurst (1988) published statements as:  Fruits and vegetables are an essential partof a dog's diet. An essential part , not an optional part. Meat is optional, fruit and vegetables are not."

Dit vind ik een heel eigenaardige stelling.
Volgens Lonsdale is B. pas beginnen over rauwe vleesbotten beginnen schrijven nadat de Raw Meaty Bones Lobby van Tom Lonsdale, Breck Muir en Allan Bennet er is over beginnen schrijven.

In hetgeen Billinghurst schreef in 1988 herken ik heel veel van de stelling van Dr. Eric Vanden Eynde, hij legt ook de klemtoon op granen , groenten en fruit , en veel minder op vlees en al helemaal niet op botten.

Verder, als Lonsdale, Muir en Bennet in Australie the Raw Meaty Bones Lobby genoemd word waar haald dan Billinghurst het lef vandaan om zich het woord Barf toe te eigenen.

Volgens mij doet IB uit Australie dat zelf niet maar wel een kern van hard-liners rondom hem, en hier verwijs ik weer naar één van zijn antwoorden op zijn Barf World lijst waar hij gewoon duidelijk maakte dat diegene die de versvleespaketten die in de handel worden aangeboden niet naar waarde weten te schatten totaal niks begrijpen van zijn filosofie.


Gr.
Roger;
Laatst gewijzigd door roger op wo 24 sep 2003, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#581
Volgens mij doet IB uit Australie dat zelf niet maar wel een kern van hard-liners rondom hem, en hier verwijs ik weer naar één van zijn antwoorden op zijn Barf World lijst waar hij gewoon duidelijk maakte dat diegene die de versvleespaketten die in de handel worden aangeboden niet naar waarde weten te schatten totaal niks begrijpen van zijn filosofie.


Gr.
Roger;
En dan...zelfs dan.....dringt het niet tot de hard-liners door..........
Triest, triest en in-triest :( :-/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door