Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#1103352
Hoi Babe,

Er zijn verschillende vlees leveranciers die binnen heel nederland overal leveren. Herby in het noorden, Lupa in het zuiden en Dogshape ook in het zuiden en een deel van Belgie. Dus als je in Nederland woont (kan niet precies zien waar je woont...) zou je bij hun kunnen bestellen. Of je zou in het a la carte topic kunnen kijken, daar staat per provincie welke vlees leveranciers er zijn en dat zijn er best een hoop. :)
Door Babe
#1103401
@ dinnee: ik heb eens even gegoogeld op Lupa en Dogshape.
Lupa valt al af, want dan ben ik alleen al aan verzendkosten € 32,00 kwijt.

Maar Dogshape is een goeie! Die zet ik eens even onder de favorieten. Daar moet ik eens gaan uitzoeken hoe nu precies de bestelvoorwaarden zijn ivm de minimale hoeveelheid af te nemen vlees van 1 product, want dan zou ik idd van alles eens een paar kg kunnen proberen.
Runderkopvlees vind ik er wel erg duur. Ik betaal maar € 0,75 hier bij het slachthuis. De runderribben krijg ik voor niks.

Weet iemand of die geitenruggen alleen uit vlees of ook uit bot bestaan?
En, weet iemand of een voedselallergische hond die goed tegen lamsvlees kan, ook goed tegen geitenvlees kan?
Door Mevroi Kruim
#1103406
Runderribben zou ik beslist niet voeren! Kijk maar eens in het bottendocument in de bieb, daar wordt uitgelegd waarom zulke knoertharde botten een heel erg slecht idee zijn. Tandenbrekers zijn het, en slecht verteerbaar ook nog.
Ik koop m'n kopvlees ook niet bij Herby, heb daar ook een goedkoper adres voor. Maar ik moet wel zeggen dat het kopvlees van Herby wel mooier is dan wat ik koop. Je hoeft uiteraard niet alles bij Herby of Dogshape te bestellen, maar ik heb voor de meeste dingen beslist geen beter en vooral geen makkelijker adres.

De geitenruggen heb ik nog niet gehad dus geen idee. Geitenribben wel en daar zit meestal behoorlijk wat vlees aan. Ze zijn trouwens wel voor ervaren bottenknagers en niet voor beginners.

Lam is geen geit dus dat een hond tegen lam kan betekent niet dat hij tegen geit kan. Maar als hij nog nooit geit gehad heeft dan zou hij er geen allergie tegen opgebouwd moeten hebben iig.
Door sandrra
#1104142
Misschien dat je emt iemand uit je omgeving mee kan bestellen. Kijk ff bij vraag en aanbod of plaats er een berichtje.
Ik zou ook geen ruderribben geven hoor. Veel te hard die dingen.
Door tt-tjes
#1105004
Babe schreef: En, weet iemand of een voedselallergische hond die goed tegen lamsvlees kan, ook goed tegen geitenvlees kan?
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. Balou is ook allergisch voor behoorlijk wat diersoorten. Hij kan wel bijv. wel tegen haas, maar weer niet tegen konijn. Ook verdraagt hij geen gevogelte.
Ik ben met hem heel beperkt vwb diersoorten, maar zit nu inmiddels toch op 6 à 7 soorten.
Door Huskymeisje
#1105512
tt-tjes schreef: Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. Balou is ook allergisch voor behoorlijk wat diersoorten. Hij kan wel bijv. wel tegen haas, maar weer niet tegen konijn. Ook verdraagt hij geen gevogelte.
Ik ben met hem heel beperkt vwb diersoorten, maar zit nu inmiddels toch op 6 à 7 soorten.
nou dat is toch al hartstikke mooi. ;D
Door Babe
#1185072
Kruimel schreef: Runderribben zou ik beslist niet voeren! Kijk maar eens in het bottendocument in de bieb, daar wordt uitgelegd waarom zulke knoertharde botten een heel erg slecht idee zijn. Tandenbrekers zijn het, en slecht verteerbaar ook nog.
Ben een tijdje niet hier geweest, dus hier een late reactie.

Ik heb in de bibliotheek gekeken en dit is wat ik vond:
Geschikte vleesbotten van grotere dieren 2 : Geef alleen vleesbotten van jonge grotere dieren die geen gewicht hebben gedragen dus nek, ribben, heupen, schouders of schedel.
.

Onder jonge grotere dieren versta ik koeien, of heb ik het dan verkeerd?

Aangezien ik de reacties nu pas lees, heb ik de ribben dus al gevoerd :-[.
Maar ze heeft er ook helemaal geen problemen mee. Ze gaat op haar gemakkie liggen kauwen, heel rustig, eigenlijk best voorzichtig. Ik kan niet zeggen dat het nou zo'n tandenbrekers zijn. Ik geef het haar altijd in combinatie met het runderkopvlees, omdat ze van kopvlees wat dunnere ontlasting krijgt en door het bot blijft de ontlasting normaal.

Ik heb haar een hele ribbenkast gegeven. Ze heeft er eerst een gek naar gekeken, want het ding was bijna net zo groot als haar, maar ze is er aan begonnen en ik ben hem later bij de buren moeten gaan terughalen, want de buurhond (kruising Labrador-Bull Terrier) had hem stiekem meegenomen naar huis ;D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door Lizzy
#1185095
Rib/wervel + rib van koe is hard. Het is niet alleen een tandensloper (dit soort dingen gaan altijd goed, totdat ze niet goed gaan), het veroorzaakt bovenmatige slijtage aan het gebit. Hetgeen pas na langere tijd te zien is. Maar dan ben je dus te laat... Verder verteert koeien bot gewoon moeizaam. En ook daarvoor geldt: het gaat altijd goed, totdat het fout gaat en je hond bij de dierenarts dood ligt te gaan :-\ :-[.

Dit soort botten (ik vind ze kaal, te groot en te hard) komen er hier niet in, eerlijk gezegd.
Door Babe
#1185131
Lizzy, ligt dat ook niet aan het soort hond wat je hebt? Ik kan me voorstellen dat een Pekinees hier zijn gebit helemaal kapot op knaagt, als hij er al een stuk vanaf krijgt.
Een BT zijn kaken zijn een stuk groter en sterker.

Ze heeft deze ribbenkast ook niet in een keer opgegeten hoor. Daar heeft ze toch zeker 1,5 week over gedaan (met de buurhond samen).

En waarom te weinig bevleesd? Ze heeft daarnaast gewoon haar dagelijkse portie vlees gehad. Tis niet zo dat ik haar die dag alleen maar een ribbenkast heb gegeven.

Ik heb haar de botten alleen maar gevoerd, omdat ze van het runderkopvlees te dunne ontlasting kreeg. Met het bot erbij, geen probleem. En ik dacht dat het dus goed voor haar tandjes was om eens ergens op te knagen. Ze zagen er in ieder geval weer wat witter uit.

En ach...tandensloper...ze is inmiddels bijna 6 jaar oud en ik ben bang dat ze geen 6 jaar erbij haalt. De allergie is moeilijk in de hand te houden. Zonder hyposensibilisatiespuiten kan ze niet. 1 week later spuiten dan normaal en je ziet haar al weer beginnen te krabben. Een iets verkeerd te eten (een broodje wat een neefje haar gaf) en ze zit al weer te krabben.

Handenvol geld heeft het ons gekost en blijft het kosten. We gaan door totdat we zien dat ook de kuur niet meer helpt. Ik wil haar de lange lijdensweg met jeuk besparen. Dus ik ben bang dat we er nog max 1 a 2 jaar aan kunnen plakken..als ze dat al haalt.
Dus gesloopte tanden is wel het laatste waar ik bang voor ben. Ze heeft ze waarschijnlijk geen 10 jaar meer nodig. :'( 
Dan zou het hooguit voor een verstopping zijn, waarvoor ik het dus niet meer zal voeren, want nee, ik zal er uiteraard geen meer halen. Neem het risico maar niet. Ik ga maar weer eens in de bieb zoeken wat voor runderbotten er dan wel gevoerd mogen worden.
Door Too
#1185135
Ha Babe, ik heb niet t hele topic doorgespit, weet dus niet of er anders dan granen nog meer verboden gebieden zijn.
Wat vervelend dat je hond zoveel gezondheidsproblemen heeft
maar
De hardheid/slijtvastheid van tanden en kiezen is mi niet afhankelijk van t ras...  [oude] harde botten zijn een grotere aanslag dan heel jong zacht bot, zelfs honden met een bal-fetisj vertonen soms extreme slijtage aan t gebit

Als je bot van grotere dieren wilt voeren zou je moeten zoeken naar ribben van jonge geiten- of schapenlammeren, de test -voor zover ik als kattenjuf begrijp- is ... zijn ze met de hand te buigen, dan is t goed te voeren en verteren
Een kip, eend, parelhoenkarkas of konijn is misschien niet zoveel knaagwerk voor je hond maar wel goed verteerbaar
Door stephany
#1185143
Ik heb dit runderknars in het begin ook gevoerd, ging prima en was nog best goed bevleesd en nog zeer buigzaam ook!. Maar toch geef ik het niet meer, waarom een risco lopen ( zoals LIzzy zegt het gaat altijd goed tot dat het niet goed gaat!!). En ja mn hond was er lekker aan aan het knagen, maar dat kan hij ook op lams ribben en lamskoppen. Dit zijn leuke grote en veilige botten voor zeker een uur kluif plezier! Over schapen koppen zijn de meningen nogal verdeeld, zorg wel dat je die van jonge lammeren hebt anders zijn ze ook weer te hard.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door