Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1090645
Heb me net voorgesteld en dan nu maar gelijk een paar vraagjes.
Luna is dus nu bijna een half jaar oud en is een heerlijk hondje. Eten schijnt nog wel eens een probleem te zijn bij witte herders, maar daar merken we bij haar niets van. Haar brokken eet ze met smaak en ik kijk er nu al naar uit hoe ze (hopelijk) zal smullen van haar BARF-menuutje.
Ik weet nog niet precies wanneer we gaan beginnen, mijn eerste vraag is dan ook: kun je echt wel veilig in de groei overschakelen van brok naar Barf? Ik vind het best een beetje spannend, hoewel ik helemaal achter Barf sta. Maar haar groeiende lijfje is nu helemaal ingesteld op brokken, dus kan ze alle benodigde voedingsstoffen en mineralen wel direct opnemen uit helemaal ander voer? Zal wel geen wetenschappelijk onderzoek over gedaan zijn, maar misschien dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Ik had wel begrepen dat je beter niet Barf kunt combineren met brokken, zodat je een soort overgang zou hebben, dat klopt toch?

Barf is absoluut natuurlijker dan brokken, maar toch komen de meeste dieren die je koopt (bijv. bij Herby) neem ik aan uit de bio-industrie. Liefst zou ik biologisch vlees voeren, maar dat is zeker onbetaalbaar? Als ik tenminste vergelijk wat een biologische en een 'gangbare' kip kosten...

Volgende vraag is dat ik nog niet helemaal erachter kom hoeveel % ze dan van haar huidige gewicht zou moeten hebben als opgroeiende hond. Ze is nu 21 kg. Kan iemand een richtlijn geven. Ik weet dat je gauw genoeg ziet of het teveel of te weinig is, maar dat ik in ieder geval niet volledig uit de richting start.

We zullen waarschijnlijk een vriezer erbij moeten nemen. Kan iemand zeggen hoeveel vriescapaciteit je ongeveer nodig hebt voor een volwassen herder? Ik denk dat ik dan per maand ga bestellen.

Volgens mij kwam ik ergens tegen dat een paar mensen in de buurt van Wageningen samen bestellen. Daar ben ik in principe zeer in geinteresseerd.

Oh jee wat een hoop vragen gelijk. Veel zal ook vast al wel ergens beantwoord zijn op het forum. Verwijzingen naar die berichten zijn uiteraard ook welkom!
Laatst gewijzigd door Marjet op di 11 nov 2008, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1090771
Marjet schreef: Heb me net voorgesteld en dan nu maar gelijk een paar vraagjes.
Luna is dus nu bijna een half jaar oud en is een heerlijk hondje. Eten schijnt nog wel eens een probleem te zijn bij witte herders, maar daar merken we bij haar niets van. Haar brokken eet ze met smaak en ik kijk er nu al naar uit hoe ze (hopelijk) zal smullen van haar BARF-menuutje.
Ik weet nog niet precies wanneer we gaan beginnen, mijn eerste vraag is dan ook: kun je echt wel veilig in de groei overschakelen van brok naar Barf?
Je eerste vraag en daarop het simpele antwoord is ja. Stel je hebt een klein kind. En die wordt door zijn moeder gevoerd met patat, pizza en cornflakes met een vitamine/mineralenpil. Zou jij zo'n kind dit voer blijven voeren, omdat de moeder dat ook voert? Of zou je zo'n kind overschakelen naar een gezond dieet van groenten en fruit en brood enzovoorts? Ik zou het wel weten :D. Dit is een beetje een voorloper op je volgende vraag. Je geeft je hond nu eigenlijk voeding dat voor hem slecht opneembaar is. En ik zou hem dat niet blijven voeren, eerlijk gezegd.
Ik vind het best een beetje spannend, hoewel ik helemaal achter Barf sta. Maar haar groeiende lijfje is nu helemaal ingesteld op brokken, dus kan ze alle benodigde voedingsstoffen en mineralen wel direct opnemen uit helemaal ander voer? Zal wel geen wetenschappelijk onderzoek over gedaan zijn, maar misschien dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Brokken bevatten ten eerste een veel te hoog percentage graan. Een hond kan van nature heel slecht voedingsstoffen opnemen uit graan. En het alles dat er in zit (in brok) is nog eens doodgekookt. Dus aan het eind van het fabrikage proces, stopt de fabrikant er een syntetisch vitamine/mineralen preparaat in de brok. Ook die zijn minder makkelijk opneembaar. Nou schakel je je hond over van zo'n onnatuurlijk doodgekookt voer naar een natuurlijke voeding dat makkelijk opneembare vitamines en mineralen bevat, waarom zou zijn lijfje daar geen voedingsstoffen uit op kunnen nemen? Juist kan zijn lijf daar gemakkelijk voedingsstoffen uit opnemen! Juist! Hij is er al honderdduizende jaren op in gesteld. 
Ik had wel begrepen dat je beter niet Barf kunt combineren met brokken, zodat je een soort overgang zou hebben, dat klopt toch?
Wat ik afraad is brokken te combineren (in dezelfde maaltijd) als vleesbot. Wat ik ook afraad is brokken combineren (sowieso) met grote vleesbotten. Maar barf en brok kunnen in principe prima gecombineerd worden. Je haalt er alleen niet het beste uit, voor je hond.
Barf is absoluut natuurlijker dan brokken, maar toch komen de meeste dieren die je koopt (bijv. bij Herby) neem ik aan uit de bio-industrie. Liefst zou ik biologisch vlees voeren, maar dat is zeker onbetaalbaar? Als ik tenminste vergelijk wat een biologische en een 'gangbare' kip kosten...
Ik heb een biologisch rundvlees adres voor mijzelf. Dat is inderdaad duurder dan niet-biologisch maar zeker niet onbetaalbaar.
Volgende vraag is dat ik nog niet helemaal erachter kom hoeveel % ze dan van haar huidige gewicht zou moeten hebben als opgroeiende hond. Ze is nu 21 kg. Kan iemand een richtlijn geven. Ik weet dat je gauw genoeg ziet of het teveel of te weinig is, maar dat ik in ieder geval niet volledig uit de richting start.
Misschien dat deze link helpt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
We zullen waarschijnlijk een vriezer erbij moeten nemen. Kan iemand zeggen hoeveel vriescapaciteit je ongeveer nodig hebt voor een volwassen herder? Ik denk dat ik dan per maand ga bestellen.
Dat durf ik niet te zeggen.... Ik denk dat je met een kast/kist van ergens tussen de 170 en 200 liter een heel end komt.
Oh jee wat een hoop vragen gelijk. Veel zal ook vast al wel ergens beantwoord zijn op het forum. Verwijzingen naar die berichten zijn uiteraard ook welkom!
Dat valt toch wel mee?!!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 nov 2008, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1090780
Hoi, welkom, wat leuk dat je in de buurt van Wageningen woont! Ikke ook namelijk  :D in Bennekom. En Laura met de stabij woont in Wageningen.

Hartstikke goed dat je vers wilt gaan voeren! Dat is echt het allerbeste voor je hond, juist in de groei, dan krijgt 'ie tenminste echt wat hij/zij nodig heeft, nl hoogwaardige goed verteerbare eiwitten, natuurlijk calcium en fosfor in de juiste verhouding, sporen-elementen en, niet te vergeten, het juiste kauw-werk!
Een hondenlijf is nooit helemaal ingesteld op brokken, brokken zijn een onnatuurlijk voedingsmiddel waarvoor de vertering zich in bochten moet wringen om ze weg te werken. Zeker is er een verschil in zuurgraad van het maagzuur maar dat is makkelijk te verhelpen.

Voor de meeste mensen, vooral als ze onzeker zijn, is de overgang het makkelijkst te maken door eerst de brokken te vervangen door kvv. Dat is voor de mensen makkelijk omdat je weet dat 'alles er in zit' (compleet is nl compleet) en dan kun je je concentreren op de overgang voor je hond. Je mist natuurlijk het kauwen maar dat komt wel weer als je barf-spullen gaat toevoegen. Voor vrijwel alle honden zelf is de overgang geen enkel probleem, die zijn alleen maar blij met echt eten  ;D hooguit kun je soms wat ontgiftingsverschijnselen krijgen als een hond lang op brokken heeft gestaan, en ook soms in het begin wat moeite met botten verteren. Maar dat is een kwestie van ff doorzetten, dat is meestal zo weer over.

De brokken die jij nu voert, daar zit ook bio-industrievlees in. Als je mazzel hebt, anders zit er vleesmeel van de Rendac in dus hoogverhitte onderdelen van dieren zoals huid, hoeven, horens etc. naast afvalvlees. Dus door barf te voeren van voor menselijke consumptie goedgekeurde dieren doe je al een flinke stap in de goede richting. Biologische barf of kvv is idd duurder en moeilijker aan te komen maar als je goed zoekt kan het wel.

Qua % van het lichaamsgewicht, dat hangt helemaal van je hond af. Tussen de 2 en 4% meestal maar als ze net in een groei-periode zit misschien wel meer, en als ze net ff stilstaat of een tijdje wat minder doet kan het ook minder zijn. Is ene kwestie van kijken naar je hond en aanpassen waar nodig.

Een vriezer: meestal kun je rekenen op de helft aan inhoud in kilo's barf of kvv. Kvv stapelt wat economischer, barf kan soms rare vormen hebben  :D en dan kan er minder in. In een kist kan meer dan in een kast maar het is wel lastiger zoeken  :P
Ik heb zelf 2 vriezers, kist en kast, en kan met veel moeite ongeveer 200 kilo kwijt. Daar doen mijn honden en katten een maand of 3 mee. Doordat ik grote hoeveelheden kan aanschaffen ben ik per saldo goedkoper uit. Maar het is wel een investering, en je moet er plek voor hebben.
Door hetty2
#1090853
Misschien kan je bij die slager op de Churchillweg wel wat Barf producten kopen. Vantevoren dan wel goed weten wat je zoekt, dat je niet een stuk dragend bot of zo mee naar huis krijgt. Succes!
Door Marjet
#1090855
Wauw, bedankt voor jullie uitgebreide reacties Lizzy en Kruimel, en zo snel!
Was al enthousiast, maar door jullie uitleg helemaal over de streep. Goed voorbeeld van die patat/pizzavoerende moeder. Begin me bijna schuldig te voelen  ;).
Ik denk wel dat ik de overstap direct naar Barf ga maken en niet als tussenstap kvv, juist dat kauwen en sleuren gun ik haar. Weet zeker dat ze dat geweldig gaat vinden (en ik ook, ik vond het altijd bedenkelijk als mijn moeder zei dat als ik gelukkig was, zij dat ook was, maar nu snap ik haar. Waar een hondje al niet goed voor is  :) ).

Ik zag dat Herby een uitgebreide bestellijst heeft. Als ik zover ben ga ik denk ik eerst maar een keer bij bijv. Herby bestellen en dan langzamerhand proberen zoveel mogelijk biologische adresjes te vinden (in Wageningen zit wel een goeie bioslager).
Maar nu eerst op zoek naar een vriezer en dan gaan rekenen en menu uitpluizen.
Door Mevroi Kruim
#1090943
Vriezer is een goed idee iig  :D
En verder zou je bv bij mij vast eens wat puppen-probeerdingetjes kunnen komen halen. Zoals kippennekjes en karkassen. Daar is vaak lastig aan te komen. Kippenvleugels kun je bij AH of op de markt scoren, da's makkelijker.
Ik heb ook meer dan genoeg pens in de vriezer, lappen van tussen de 500 g en 1 kilo, dus als je daar wat van wilt is dat geen probleem. En ook kopvlees kan makkelijk.
En verder ga ik binnenkort weer bij Herby bestellen dus als je een keer mee wilt doen, prima. Dan hoef je niet gelijk heel veel te bestellen als je nog geen vriezer hebt, dan doe je gewoon wat minder, dingen als parelhoenkarkas, eendenrug, haaskarkas enzo, van die leuke dingen om eens uit te proberen wat ze ervan vindt.
Door Marjet
#1091291
Kruimel schreef: [en verder zou je bv bij mij vast eens wat puppen-probeerdingetjes kunnen komen halen. Zoals kippennekjes en karkassen.]
(Ik snap nog niet hoe dat werkt met quoten.)
Dat zou ik hartstikke fijn vinden. Ik moet nu aan het werk, maar ik stuur je vandaag nog een berichtje om iets af te spreken. Doeg Marjet
Door Huskymeisje
#1091413
Marjet schreef: Kruimel schreef: [en verder zou je bv bij mij vast eens wat puppen-probeerdingetjes kunnen komen halen. Zoals kippennekjes en karkassen.]
(Ik snap nog niet hoe dat werkt met quoten.)
Dat zou ik hartstikke fijn vinden. Ik moet nu aan het werk, maar ik stuur je vandaag nog een berichtje om iets af te spreken. Doeg Marjet
Gewoon op de quoteknop drukken. Die staat rechts boven elke reactie.  ;)
Door Marjet
#1091438
Huskymeisje schreef: Gewoon op de quoteknop drukken. Die staat rechts boven elke reactie.  ;)
thanx. Hee hij werkt! ;D
Door hetty2
#1091634
Misschien voor jou ook een idee: Ik huur in Elst (Utrecht) een vrieskluisje voor een paar tientjes per jaar. Daar breng ik mijn grote voorraad voor een maand of 3-4, elke 4 weken ga ik daar dan weer een nieuwe voorraad halen. Voordat geld kan ik thuis geen extra vriezer neerzetten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door