Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door flin
#1082439
One large eggshell provides one teaspoon of ground eggshell, which contains 2,000 mg of calcium,

  is dit dan 't deel (38 %)  goedopneembare calcium-citrate van 't ei-schil?
Door flin
#1082448
    ohw hè,hè..:

Calcium citraat bevat calcium gebonden aan citroenzuur
Een voordeel van citraat-verbindingen is dat deze geen spijsverteringsactiviteit (maagzuur) verlangen teneinde opgenomen te worden.
Door flin
#1082449
zelf calcium-citraat maken?

How to take eggshell calcium (this forms calcium citrate)

Put 1/2 teaspoon of powdered eggshell into a small dish (approximately 4 1/2 to 5 1/2 inches across) 1/2 teaspoon equals approximately 400 mgs of elemental calcium.
Add the juice of 1/2 a lemon (freshly squeezed), and mix well it will start to bubble and foam, which is what is supposed to happen.
Leave it at room temperature for 6 hours the longer you leave it the less gritty it will be, but do not leave it longer than 12 hours.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1082454
ik heb een vraag over malen.
ik heb een keer (toen ik nog geen vleesmolen had, en een keer door mn kvv door was en otje dus weinig botinvoer had) eierschalen luchtgedroogd, gewoon op een bordje in de keuken. toen heb ik de schalen fijngestampt in de gietijzeren vijzel (ik heb er ook 1 van steen, maar die gebruik ik voor natte dingen als pesto en kruidenpasta). dat was om te beginnen een vreselijk karwei, en de eierschalen zijn geen poeder geworden, maar hele kleine stukjes.
hebben jullie allemaal een koffiebonenmolentje hiervoor aangeschaft dan? of schort er duidelijk iets aan mijn vijzelende kwaliteiten?
(mijn pesto is overigens best lekker).

ik vind het een beetje onzinnig om voor die 2 theelepels eischaalpoeder die ik per jaar gebruik een heel elektrisch (en wss duur) apparaat aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1082649
Aanvankelijk stampte ik ze ook in een vijzel. Dat leverde ook bij mij van die hele kleine stukjes. Ik heb toen wel een koffiemolentje gekocht, want ik stond er heel lang op te stampen en te wrijven om die stukjes te krijgen, en mijn polsen waren daar niet echt blij mee (ik dus ook niet). Nu heb ik dus in 10 seconden poeder  :D
Door Buran en Co
#1082662
Huh?  ???

Snap het even niet meer.... Eierschalen wassen, drogen, vermalen........ Ik had begrepen dat je de rauwe eieren gewoon inclusief schaal geeft??? Gewoon, bij het eten?? Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?????
Door 202Spots
#1082698
Buran en Co schreef: Huh?  ???
Snap het even niet meer.... Eierschalen wassen, drogen, vermalen........ Ik had begrepen dat je de rauwe eieren gewoon inclusief schaal geeft??? Gewoon, bij het eten?? Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?????
Ja,verkeerd begrepen of niet de hele topic gelezen misschien?
Meestal word 'n ei met schaal en al op gegeten, sommige honden laten de schaal liggen,maar eten 't wel wanneer de schaal in stukjes samen met de ei door 't eten zit,  en zoals op de vorige pagina word geschreven...
sommige honden krijgen eierenschaal als calciumbron wanneer er geen rauw bot in hun diet zit, en andere honden krijgen af en toe gemalen eierenschaal door hun eten wanneer er toevallig die dag geen bot of te weinig bot in de maaltijd zit.

Alleen wanneer de schaal is fijn gemalen dan word het voldoende opgenomen.
Bij mijn honden kan je ook zien dat de "zelfgemalen" eierenschaal, er in kleine stukjes de volgende dag met de ontlasting weer uit komt,maar de gemalen schaal word opgenomen.
Laatst gewijzigd door mahuni op za 01 nov 2008, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1082700
flin schreef: One large eggshell provides one teaspoon of ground eggshell, which contains 2,000 mg of calcium,

   is dit dan 't deel (38 %)  goedopneembare calcium-citrate van 't ei-schil?
calcium heeft altijd 'n binding:

calcium
      +carbonate
      +citrate
      + lactate
      +gluconate

de vorm zonder de binding noemen we: elemental calcium ( de vorm die 't lichaam nodig heeft)

Egg shells:  = 36-37% elemental calcium + traces of phosphorus and trace elements
Example: 500 mg of dried powdered eggshell = ca. 180 mg elemental calcium

Bone meal: =  30% elemental calcium + 17% phosphorus
Example: 500 mg of bone meal x 0.30 = 150 mg elemental calcium + 85 mg phosphorus
Door flin
#1082706
koekje schreef: hebben jullie allemaal een koffiebonenmolentje hiervoor aangeschaft dan? of schort er duidelijk iets aan mijn vijzelende kwaliteiten?

ik vind het een beetje onzinnig om voor die 2 theelepels eischaalpoeder die ik per jaar gebruik een heel elektrisch (en wss duur) apparaat aan te schaffen.
'k heb ooit een koffiebonen handmalertje op 'n rommelmarkt gekocht, (stamt uit de tijd dat bonen nog goedkoper waren dan gemalen koffie)
en deze voldoet idd nog steeds om de koffiebonen mee te malen (veul lekkerder dan gemalen uit 'n pak) en is verstelbaar om grof of fijn te malen,
en werkt idd perfect om de eierschalen tot poeder te maken!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1083139
heb je een foto van zo'n ding? dan kan ik eens langzaam op zoek. toen de bonen nog goedkoper waren dan gemalen koffie, was ik nog niet geboren  :P , maar misschien kan ik er ergens 1 vinden. waterlooplein bv.
Door 202Spots
#1083140
Zoiets als links onderaan op deze foto uit barfclub:
Afbeelding

of deze..
Afbeelding

Er staan er 'n paar op Marktplaats voor 5.00 - 5.50,maar ik mag de foto er niet vanaf halen.
Door flin
#1083387
koekje schreef: heb je een foto van zo'n ding? dan kan ik eens langzaam op zoek. toen de bonen nog goedkoper waren dan gemalen koffie, was ik nog niet geboren  :P , maar misschien kan ik er ergens 1 vinden. waterlooplein bv.
googelen op koffiemolen afbeeldingen, en je hebt 'n leuke indruk van al z'n verschijningsvormen...

  je kunt er trouwens ook makkelijk poedersuiker mee maken...voor over de oliebollen  :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1083699
flin schreef: googelen op koffiemolen afbeeldingen, en je hebt 'n leuke indruk van al z'n verschijningsvormen...

   je kunt er trouwens ook makkelijk poedersuiker mee maken...voor over de oliebollen  :D
ik koop altijd zo'n onhandige bus met strooigaten die altijd verstopt raken.
Gebruikersavatar
Door pike
#1083704
Toen ik nog studeerde maakten we er ook paneermeel in, van oude boterhammen. Even drogen in de ogen en dan in stukjes in de koffiemolen. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door