Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door annetenmick
#1078931
Tijdje terug las ik dat je kvv en barf ook prima kan combineren. Ik wil dit doen omdat we gewoon te weinig vriesruimte hebben om volledig te barfen. Hoe graag ik het ook zou doen.

Nu mijn vragen:
* hoeveel kvv moeten ze min. krijgen om geen menu uit te rekenen voor de barf producten ?
* er zit meestal voldoende orgaanvlees in kvv dus hoef ik dan geen extra orgaan te geven buitenom de kvv   
  (behalve pens zo nu en dan )?

Hij heeft vanochtend haaskarkas gegeten, nu was dit nogal kaal en heb ik er wat kvv bij gegeven. Normaal geef je wat spiervlees erbij neem ik aan ? Dit had ik niet namelijk.

gemalen zalmkarkas geeft erg witte poep klopt dit ? Is dit erg 1x in de week ?

tot zover.. ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1078952
als je zo'n 3/4 keer per week kvv geeft dan hoef je niet zo nauw te kijken met het geven van barf
het is wel leuk en vooral goed dat als je kvv geeft op basis van kip dat je als je barf geeft dan geen kip ga geven dan kan je beter vleessoorten geven wat niet in de kvv zit
orgaan zit id zat in de kvv hoewel een flinke pensmaaltijd er altijd wel in gaat.
ja, je kan spiervlees vooraf geven aan de haaskarkas maar wat kvv is ook geen drama
als ze wat wittige ontlasting hebben dan is het botgehalte wat hoog, is ook geen drama, je kan dan wat spiervlees of pens erbij geven.
Door Nynke
#1078957
hoi Annet, ik weet niet bij welk percentage je je aan een menu 'moet' houden  :-X ::)  maar ik zou zeker naast kvv verder weinig tot geen orgaan geven, dat zit ruim genoeg in kvv over het algemeen.

Als je hond gewend is om rauw goed te verteren, kun je best kvv met een karkasje geven lijkt mij, ik heb nog nooit gehoord dat dat problemen zou geven. Hoewel ik zelf liever naast het karkas een stuk spiervlees zou geven, omdat in kvv toch al gemalen bot of andersoortig calcium zit.

Als het een puur gemalen zalmkarkas is, lijkt het me logisch dat het witte poep geeft. Kun je er niet beter wat spiervlees of vis bijgeven ?

Je krijgt vast nog wel reacties van mensen die al langer rauw voeren  ;)
Door Lizzy
#1079094
annetenmick schreef: Tijdje terug las ik dat je kvv en barf ook prima kan combineren. Ik wil dit doen omdat we gewoon te weinig vriesruimte hebben om volledig te barfen. Hoe graag ik het ook zou doen.

Nu mijn vragen:
* hoeveel kvv moeten ze min. krijgen om geen menu uit te rekenen voor de barf producten ?
Lastige vraag. Stel je voert 50% KVV, dan hoef je echt niet te nauwkeurig naar de rest te kijken. Maarrrr, er is wel een maar. Vind ik. Als je in die andere 50% alleen spiervlees geeft : dan ben je in mijn ogen toch niet lekker bezig. Dus ik zou zeggen: als je 50% KVV geeft, laat die andere helft dan tenminste bestaan uit vleesbot, vlees, beetje orgaanvlees, vis en eventueel wat groente/tafelrestjes. Wat afgewisseld dus.
* er zit meestal voldoende orgaanvlees in kvv dus hoef ik dan geen extra orgaan te geven buitenom de kvv   
  (behalve pens zo nu en dan )?
Dat hangt er dus vanaf hoeveel KVV je gaat geven. Ga je 50% KVV geven, kun je best nog af en toe een beetje hart of nier of lever geven. Niet teveel nee, want er zit inderdaad al ruim genoeg in de KVV. Ik denk dat je op zich geen orgaanvlees hoeft te geven. Maar ga je minder dan 50% KVV geven, dan moet je wel wat orgaanvlees gaan geven. KVV bevat gemiddeld genomen minimaal 30% orgaanvlees. Geef je dus de helft KVV en de helft BARF, krijgen je honden nog steeds toch wel zo'n 15% orgaanvlees binnen.
gemalen zalmkarkas geeft erg witte poep klopt dit ? Is dit erg 1x in de week ?
Ik heb geen idee, ik heb hier geen ervaring mee. Ik vind gemalen handel helemaal 10 keer niks en het voegt in mijn ogen echt niks toe aan een gezond barf menu..... Ik zou zelf voor zalmkop kiezen. Dat bevat lekker veel visvlees en wat orgaanvlees (hersenen, ogen), het levert extra kluifwerk dus goed voor de tandjes EN het kost drie keer niks!
Door ElineBP
#1079156
Ik combineer ook KVV en 'Barf'. Ik zoek zoveel mogelijk naar dingen die niet in de KVV zitten die ik geef, bijvoorbeeld vis, kip met bot, konijn met bot, yoghurt, eitje. Soms wat extra runderspiervlees of een tafelrestje groente.
Ze krijgen hier 2x per dag KVV en ik probeer een aantal keer per week 1 maaltijd (gedeeltelijk) te vervangen voor wat anders.
Dan is hun menu wat afwisselender en krijgen ze niet alleen maar gemalen voer.
Door annetenmick
#1079172
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee.
Elinebp: zo denk ik er dus ook over mede door de beperkte vriesruimte.
Lizzy: kan ik nu al zalmkop geven dan ? Ik kan ze hier gratis krijgen. Hij nog maar een beginner, maar waar valt zalmkop onder wbt "beginner of gevorderd "? Ik heb de zalmmix gegeven omdat ik het wilde uitproberen bij hem en dacht dat hij nog geen hele koppen mocht hebben.

vanaalst: ik durf eigenlijk geen pensmaaltijd meer te geven dan behalve kvv pens. Hij heeft daar toen zulke diarree van gehad met een bijna grasverstopping van dien (tijdje terug hierzo gepost).
Heeft iemand hier nog tips voor ? Vind het namelijk wel goed voor z'n tanden en het bezig zijn.
Door Lizzy
#1079186
Er zijn mensen die het gevorderden vis vinden. En ik vind dat niet echt. Ik geef zelfs zalmkop aan onze buurhond die normaalgesproken brokken eet maar hier met ons meebarft. Dat gaat al sinds jaar en dag prima. Dus zeker een rauw-etende hond, zou bij mij gewoon een zalmkop krijgen.
Door Huskymeisje
#1079272
zalmkop is het eerste geweest wat ze hier aan echt barf kregen. Het waren toen nog maar pups maar ze hadden (en hebben) er geen moeite mee hoor.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1079326
[quote author=annetenmick link=topic=49014.msg1079172#msg1079172 date=12251866

vanaalst: ik durf eigenlijk geen pensmaaltijd meer te geven dan behalve kvv pens. Hij heeft daar toen zulke diarree van gehad met een bijna grasverstopping van dien (tijdje terug hierzo gepost).
Heeft iemand hier nog tips voor ? Vind het namelijk wel goed voor z'n tanden en het bezig zijn.
[/quote]

ooh oke!!
je kan dan toch ook kipkarkassen/ parelhoen enz geven en dan lappen spiervlees, super voor de tandjes!!
Door annetenmick
#1079761
En een lap spiervlees slikken ze niet zo 1,2,3 door net als pens ?

Zit er ook nog visvlees aan die zalmkoppen of moet ik daar nog vlees of apart vis bijgeven ? ik bedoel voor het bot/vlees gehalte ? Hij krijgt 1 kg op een dag, hoeveel weegt een kop ong ? Ik wil graag 1 dag in de week vis geven. Hoe zouden jullie die dag vis invullen ?
Door annetenmick
#1080519
heeft iemand nog tips op mijn laatste berichtje ?
En een lap spiervlees slikken ze niet zo 1,2,3 door net als pens ?

Zit er ook nog visvlees aan die zalmkoppen of moet ik daar nog vlees of apart vis bijgeven ? ik bedoel voor het bot/vlees gehalte ? Hij krijgt 1 kg op een dag, hoeveel weegt een kop ong ? Ik wil graag 1 dag in de week vis geven. Hoe zouden jullie die dag vis invullen ?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1080557
annetenmick schreef: En een lap spiervlees slikken ze niet zo 1,2,3 door net als pens ?
Spiervlees is over het algemeen wat taaier en dikker, sommige delen van een pens zijn heel dun en dat bevordert het slurpen.
Zit er ook nog visvlees aan die zalmkoppen of moet ik daar nog vlees of apart vis bijgeven ? ik bedoel voor het bot/vlees gehalte ? Hij krijgt 1 kg op een dag, hoeveel weegt een kop ong ? Ik wil graag 1 dag in de week vis geven. Hoe zouden jullie die dag vis invullen ?
Aan zalmkoppen zit ook vlees, dus daar hoef je niet apart vlees bij te doen. Ik reken een zalmkop altijd als vleesbot (50/50). Het gewicht van zalmkoppen kan nogal variëren van 300 (klein) tot 700 gr.
Een visdag kan bestaan uit bv. een zalmkop, sardines, panharing of makreel, niet alle honden waarderen alle vissoorten dus dat is een kwestie van uitproberen. Ik geef ook 1x per week vis en wissel zalmkop met panharing af, andere vissoorten blieft meneer niet ::).
Door annetenmick
#1080563
Bedankt Nitus.
Ligt er dus aan hoe zwaar de zalmkop is, maar hij krijgt ong. 1 kg op een dag te eten dus zal er zeker nog andere vis bij moeten doen. Of geef je dan 2 zalmkoppen ?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1080571
Als je hond voor het eerst vis eet, dan kun je misschien beter eerst met 1 kop beginnen en aanvullen met een kuikenboutje of wat vlees. Fedor kreeg eerder ook wel vismaaltijden van 1 kg (dus idd meerdere koppen), maar ik merkte dat het hem dan tegen ging staan (hij weigerde het echt te eten). Nu krijgt hij de helft aan vis en eet hij het zonder morren op.
Dus even kijken hoe je hond het er op doet, houdt wel rekening met wat dunner ontlasting de volgende dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door